Andet multimedie
bentjuul 3670
PostScript-printer - hvad gør det?
Fra : KNL DtP

Dato : 25-06-03 17:48

Hej!

Jeg er på udkig efter en s/h laserprinter og er flere gange stødt på
modeller, som har noget PostScript-halløj. Jeg skal naturligvis bruge
den til almindelig tekstdokumenter, men også i høj grad til grafik
(vektor og bitmap). Hvad bruges dette PS til og er det noget der er værd
at give ekstra for?

(jeg valgte dk.edb.grafik fordi jeg fornemmer at det er mere grafisk
relateret end hardware...)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 25-06-03 19:55

In article <bdcjn5$h24$1@news.cybercity.dk>, KNL DtP
<knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> den til almindelig tekstdokumenter, men også i høj grad til grafik
> (vektor og bitmap). Hvad bruges dette PS til og er det noget der er værd

Når du skal udskrive vektor grafik - er du ganske enkelt nødt til at
have en PostScript printer - ellers vil dit print ligne noget der
bygget af Legoklodser.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : KNL DtP

Dato : 25-06-03 20:03

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse

> Når du skal udskrive vektor grafik - er du ganske enkelt nødt til at
> have en PostScript printer - ellers vil dit print ligne noget der
> bygget af Legoklodser.

Dvs. at PS forbedre udskriftkvaliteten for vektorgrafik?

Din sammenligning med Legoklodser - skal den opfattes sådan at
vektorgrafik bliver lavet om til bitmap-grafik, før det bliver udskrevet
og derved bliver hakket, fordi opløsningen ikke er høj nok?

Hvordan påvirker PS måden hvordan et par grå felter med f.eks. 30% og
60% sort fremstår. Jeg syens nemlig nogle gange, at nogle laserprintere
laver nogle grimme og meget grove raste-mønstre, hvor der skulle have
været et gråt, ensfarvet falde.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 25-06-03 22:28

In article <bdcrls$to5$1@news.cybercity.dk>, KNL DtP
<knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> Dvs. at PS forbedre udskriftkvaliteten for vektorgrafik?
PS fortolker vektorgrafikken så printerne kan udskrive det.

> Din sammenligning med Legoklodser - skal den opfattes sådan at
> vektorgrafik bliver lavet om til bitmap-grafik, før det bliver udskrevet
> og derved bliver hakket, fordi opløsningen ikke er høj nok?
Nej, du kan sagtens udskrive bitmap grafik - f. eks en tiff fil - men
denne fil kan du ikke skalere uden at det ses.
Vektor grafik kan skaleres uden kvalitetstab.
Dog kan du udskrive direkte f. eks. fra Illustrator - det er dog en
native Illustrator fil du udskriver og ikke vektorgrafik.
Skal filen bruges i andre programmer skal den gemmes som EPS
(Encapsulated PostScript File) - det kræver en PS printer.
De er enkelte undtagelser - f. eks IndeSign der kan arbejde med native
Illustrator filer (.ai)

> [...]
> 60% sort fremstår. Jeg syens nemlig nogle gange, at nogle laserprintere
> laver nogle grimme og meget grove raste-mønstre, hvor der skulle have
Det er afhængig af printerens formåen - og programmet du udskriver fra.
En 300 DPI printer laver det som du har beskrevet.
En ægte 1200 DPI printer er min. for at lave noget der ligner - og et
ordentlig program til at udskrive fra.

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-06-03 20:44

In article <250620032054364774%spam@hammel-by.dk>, Villy Erichsen wrote:

> Når du skal udskrive vektor grafik - er du ganske enkelt nødt til at
> have en PostScript printer - ellers vil dit print ligne noget der
> bygget af Legoklodser.

Det er jo ikke helt rigtigt. Man kan sagtens udskrive vektor-grafik fra .ex.
Illustrator, men problemet er at nogle programmer (QuarkXPress) ikke kan
finde ud af at sende andet end sk\xe6rm-preview til printeren hvis ikke den
har PS. Denne problematik kan dog omgås ved at lave PDF og udskrive
denne i stedet.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 25-06-03 22:15

I printertermer er postscriptunderstøttelse en hardwareenhed der sidder i
printeren. Den fortolker på basis af postscript de data der kommer fra
computeren om omsætter dem til rasterpunkter. Man skelner mellem forskellige
printersprog. De fleste printere kører som standard sproget PCL og sproget
HPGL. Nogle har også postscript. Postscript fåes i flere varianter - den
ægte Adobe postscript og så alle klonerne eks. Brothers Brotherscript (der
dog virker udmærket!). Postscript er altså et sprog der via algoritmer
beskriver objekter på en side. Med postscript får man printer understøttelse
af nogle funktioner som programmerne tilbyder, men som kræver fortolkning
ved udprint. Det kan være farveseparation hvor printeren aflæser
datastrømmen og fordeler farverne på hver sit ark. Du kan også komme ud for
at en printer tilbyder postscript via software. Acrobat er i princippet en
softrip. Dvs den fortolker data FØR de kommer til printeren der så blot skal
rippe.

Kh
Bjørn

Fra : Kurt Lund

Dato : 25-06-03 23:49

Studio Smalbro skrev:

> [...]
> Postscript fåes i flere varianter - den ægte Adobe postscript og så
> alle klonerne eks. Brothers Brotherscript (der dog virker udmærket!).

Hmm. Det er absolut ikke min erfaring. Da jeg i sin tid startede på mit
nuværende arbejde (1996), var Brother vældig meget 'in', hvilket var dyb
nedtur for mine PostScript-filer. Det gik bare sindsygt langsomt, hvis
den overhovedet ville køre noget ud. Det kunne vores tekniker ikke
forstå, for sælgeren havde rost den i høje toner (jeg var den første, der
arbejdede med PostScript på stedet). Jeg fik bevilget en HP Laserjet 5M -
og det var noget helt andet. Nu kunne jeg sort på hvidt bevise overfor
teknikeren, at hvad jeg kunne køre ud på HP'en på 30 sekunder tog >45
min. på Brotheren (HL-1260 m/ Brscript 2).
Han kontaktede den danske distributør for at høre om han havde lavet fejl
i opsætning/drivere mm., men det havde han ikke. Distributøren troede
ikke på os, da vi fortalte om forskellen, så vi måtte gå videre til
England for at høre nærmere dér.
Hold nu fast.
Det viste sig, at Brother i England brugte HP-printere, hvis de skulle
lave noget PostScript! Brother-printere blev kun brugt til korrespondance
med videre.
I dag bruger vi kun HP-printere (farve, A4, A3, S/H) på arbejdet, og vi
taler vel om ca. 200 printere i alt.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 26-06-03 08:17

Konfronteret med denne altovervældende erfaringsmængde må jeg bryde sammen -
tilstå - og rejse mig og øve selvkritik! Jeg har slidt en enkelt Brother HL
1260 op, og jeg kørte en del postscriptjobs på den - men ikke ret mange
svære. Det var mestendels en massse Pagemakerhalløj med nogle ret simple
epsfiler - og det fungerede fint og hurtigt. Så min erfaring med
Brotherscript er ikke større end at det har fungeret godt for mig og jeg var
i grunden glad for 1260'eren - den var robust og holdt til de nogen og
60.000 print jeg kværnede igennem den over et par år.
Men printbehovet i de mængder forsvandt ned til næsten ingenting da jeg fik
øje på Acrobat i -96. Det var alletiders - jeg var sikkert gået til af
Ozonforgiftning hvis ikke jeg var gået over til PDF.

I ydmyghed
Deres
Bjørn

Fra : Morten Lind

Dato : 27-06-03 14:22

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> [...]
> øje på Acrobat i -96. Det var alletiders - jeg var sikkert gået til af
> Ozonforgiftning hvis ikke jeg var gået over til PDF.

Hæ, hæ......
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : P.C.

Dato : 27-06-03 14:21

Hi

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øje på Acrobat i -96. Det var alletiders - jeg var sikkert gået til af
> Ozonforgiftning hvis ikke jeg var gået over til PDF.

Postscript er faktisk et "grafik sprog" , med en mærkelig omvendt kommando
syntax.
Du kan sende tre linier recursiv Postscript kode til printer porten og arket vil
blive fyldt med fraktaler.
Postscript er faktisk et meget spændende sprog, lidt i stil med Lisp og altså et
et sprog man kan kalde et ægte grafik sprog, ----------- har du en printer med
en Ps post prosessor vil je i aller højeste grad anbefale dig at gå på webbet og
kigge på PostScript sproget , det er simpelthen genialt , ------- men også en
lille smule svært.
Det virker måske en smule primitivt at gå i Dos mode og taste Copy xxx.ps >>lpt1
Men hvis du først ser nogle af de ting man kan "tegne" ved at "skrive" dem i
Postscript , vil du både forstå en del om programering, men du vil bla. også
vide at der er to formater at postscript filer.

Chech denne link ;
http://www.cs.indiana.edu/docproject/programming/postscript/postscript.html

Eksemplerne er ikke de mest spændende men man får en god indføring i sproget som
altså er noget så specielt, som et grafik sprog på det nærmeste.
Der er naturligvis også en comp.lang.postscript gruppe på usenet. og en dansk
sci.fiction forfatter jeg desværre ikke lige husker navnet på, har skrevet en
rigtig god grundbog , med en masse spooky exempler .
P.C.

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-06-03 15:36

> Du kan sende tre linier recursiv Postscript kode til printer porten og
arket vil
> blive fyldt med fraktaler.

Lyder sjovt. Har du en URL? Evt. koden?

mvh
Kim Jensen

Fra : P.C.

Dato : 27-06-03 16:01

Hi

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse
> arket vil
>
> Lyder sjovt. Har du en URL? Evt. koden?

Eh, --------- jeg prøvede at søge efter "spiral.ps" via min copernic søgemaskine
og der kom en masse frem.
http://www.mcs.vuw.ac.nz/~jfouhy/postscript/
Denne side tilbyder download af forskellige *.ps files. I gamle dage skulle man
somsagt taste sådan noget som "echo fil.navn >> Lpt1 , men man kan nok blot hive
filen over i sin printer , --------- jeg ved det altså ikke , men hvis printeren
har en Postscript post processor vil den genkende filen som kode , og evaluere
udtrykkene.
P.C.

Fra : P.C.

Dato : 27-06-03 16:15