Akupunktur / hovedpine
Fra : Ukendt

Dato : 25-06-03 15:44

Er der nogle der ved / har erfaringer med akupunktur i forbindelse med
stærke og langvarige hovedpiner?

Kan akupunktur hjælpe?

Fra : René Løweneck

Dato : 26-06-03 09:12

Hej Jens !

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der ved / har erfaringer med akupunktur i forbindelse med
> stærke og langvarige hovedpiner?
> Kan akupunktur hjælpe?

Ja, det vil jeg da mene.

René Løweneck
www.lowesite.dk
LøweSite CMS - Enkel, funktionel og brugervenlig styring af din
hjemmeside, - til en fornuftig pris !

Fra : aip

Dato : 29-06-03 13:20

"" skrev d. 25-06-03 15:44 dette indlæg :

Jeg har selv gennem en årrække haft nogle voldsomme migræne anfald. De
kunne vare i op til 3 dage. I den værste periode fik jeg 2 anfald om
måneden. Mn lage gav min nogle piller som hedder "imigran", de var
smadder dyre, men hjalp mig mod migrænen. Bivirkningen ved disse piller
var bare at jeg brækkede mig i lårtykke stråler i 4-5 timer efter jeg
havde taget dem - så de duede ikke.

Derfor tænkte jeg også på akupunktur - som sagt så gjort. Jeg fik 10
behandlinger - og pist væk var mine migræneanfald. Det skulle gå 2 år
før de langsomt vendte tilbage. Endnu 10 bahandlinger gav jeg 3 år
frihed. Og nu atter er jeg på mine næste 10 bahandlinger.

Så ja, det virker definitivt - og det er jo ikke særligt dyrt hvis det
kan holde i flere år.
Et tip: der er nogle praktiserende læger som udfører akupunktur mod en
meget lille betaling - udgift til nåle tror jeg.

Aip

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarne Krog

Dato : 30-06-03 08:43

On Sun, 29 Jun 2003 12:21:03 GMT, "aip" <aip.news@kandu.dk> wrote:

>Et tip: der er nogle praktiserende læger som udfører akupunktur mod en
>meget lille betaling - udgift til nåle tror jeg.
>
>Aip

Ja det er jo ikke at kimse ad, men hvem vil have lavet sin bil hos en
bager??
Hvad jeg mener.............
Ja som i kan se nederst så er jeg AKUPUNKTØR med store bogstaver, og
det er fordi der er en forskel på at blive behandlet hos en akupunktør
og en læge der sætter nåle i.
Lige som at få lavet bilen hos bageren ikke.

OK, her kommer forklaringen, spørg din læge om han:
1 tror på at der er energier i kroppen som kan flyttes rundt med nåle.

2 ved der er noget der hedder indre vind i kroppen, slim i hjernen,
hede i hjertet, og andre ting som en normal akupunktør bruger til at
stille sin diagnose.

3 ved at der kan være underskud eller stagnation i et organ.

Start med disse 3 her, og i vil se en læge der ikke ved hvad i snakker
om, eller de vil ikke tro på at det er noget man kan bruge til en dyt,
og det er sjovt nok den måde man ALTID har brugt akupunkturen på, og
så skal der ikke komme nogle kloge læger og tro at bare fordi de er
læger at de så kan behandle med et hjemmestrikket system og få det til
at virke. Rigtigt nok kan man i nogle tilfælde få deres kogebogs
akupunktur til at virke, men det er præcis det samme som at en bager
også kan få en bil til at køre, med nogle få midler.

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk
Søger du en akupunktør så kik her http://www.akupunktoerer.dk/

Fra : aip

Dato : 30-06-03 14:10

Tjaa, skal du jo sige som akupunktør.

Det var såment ikke for at tage brødet ud af munden på dig. Men nu er
det bare lige sådan at jeg bor i en lille flække - hvor man ikke lige
kommer en akupunktør.

Den læge jeg har brugt er Rigtig akupunktør, han har haft en
længerevarende orlov som han har brugt til at uddanne sig til
kiropraktor og akupunktur, han går nemlig temmelig meget op i alternativ
behandling.

Det er i hvert fald noget vi har glæde af i vores lille samfund hvor der
er langt til de muligheder.

Jeg gik derfor ud fra (og gør stadigvæk) at alle læger har lært faget
ordentligt - ingen de kaster sig ud i at praktiserer akupunktur.

Aip

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarne Krog

Dato : 05-07-03 22:21

On Mon, 30 Jun 2003 13:09:43 GMT, "aip" <aip.news@kandu.dk> wrote:

>Tjaa, skal du jo sige som akupunktør.

Ja men det er sandheden, og ikke brødnid, nej brødnid det er når
lægerne siger at det kun er dem der må!!

> [...]
>længerevarende orlov som han har brugt til at uddanne sig til
>kiropraktor og akupunktur, han går nemlig temmelig meget op i alternativ

Det lyder da godt, og så er du også i gode hænder.

>Jeg gik derfor ud fra (og gør stadigvæk) at alle læger har lært faget
>ordentligt - ingen de kaster sig ud i at praktiserer akupunktur.

Her er svarret klart nej......

De fleste læger har taget et kursus på 50 timer, men der er dem der
bare har været på 'et weekend kursus.

Jeg har intet imod at lægerne går ind for akupunktur, men at de påstår
de er bedre til at give akupunktur end os (bare fordi de er læger, en
læge er ikke "læs" gud, eller noget der minder om det ) der har det
som hoved erhverv.

Jeg ville ønske at der var læger nok (hvilket der jo ikke er, og
derfor skulle de lade andre tage over hvor de aligevel ikke slår til)
til at kunne specialicere sig til alle de undergrupper de gerne vil
have fat i.

Vi høre jo konstant om at der er læge mangel over alt, og når nu det
er så svært at blive akupunktør (akupunktør er jo ikke en beskyttet
tittel, så alle kan bare kalde sig akupunktører) i Kina tager en
akupunktur uddannelse lige så lang tid som en læge uddannelse.

---

Fra : Timo Jensen

Dato : 04-07-03 17:03

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> wrote in message
> Er der nogle der ved / har erfaringer med akupunktur i forbindelse med
> stærke og langvarige hovedpiner?
Hej Jens.

Det lyder måske som en dårlig reklame, men jeg har hørt om flere
migrænepatienter, der med succes har drukket Aloe Vera drikke gel. På 1-2
uger har andre gjort kål på deres tilbagevendende migræne.

Timo

Fra : Bjarne Krog

Dato : 05-07-03 22:25

On Fri, 4 Jul 2003 18:02:34 +0200, "Timo Jensen"
<procella@post(et).tele.dk> wrote:

> [...]
>migrænepatienter, der med succes har drukket Aloe Vera drikke gel. På 1-2
>uger har andre gjort kål på deres tilbagevendende migræne.

Hej Timo

Det lyder sq da godt, kommer migrænen ikke tilbage?

Hvis ikke må det siges at være noget der skal afprøves, men hvor har
du din viden fra?

Og er der flere end 2 der er blevet deres migræne kvit?

Det jeg mener, på hvilket grundlag har du din viden fra?

---

Fra : Timo Jensen

Dato : 09-07-03 17:39

"Bjarne Krog" <b.krogFJERNDETTE@get2net.dk> wrote in message
> Hej Timo
>
> Det lyder sq da godt, kommer migrænen ikke tilbage?
Ikke hvis man fortsætter med Aloe Veraen (AFAIR)

> Hvis ikke må det siges at være noget der skal afprøves, men hvor har
> du din viden fra?
Fra en norsk naturlæge der gav et foredrag på et seminar.

> Og er der flere end 2 der er blevet deres migræne kvit?
Formentlig.

> Det jeg mener, på hvilket grundlag har du din viden fra?
Fra fagfolk, håber jeg

Timo

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 26-07-03 12:25

Jens wrote:

> Er der nogle der ved / har erfaringer med akupunktur i forbindelse med
> stærke og langvarige hovedpiner?
>
> Kan akupunktur hjælpe?

"Akupunktur synes at være effektiv mod kvalme og opkastning efter
operationer og kemoterapi og for smerter efter tandudtrækning. Der er ikke
bevis for nytte af akupunktur for behandling af overvægt, rygeophør og
tinnitus. Mange af de offentliggjorte resultater for behandling af kroniske
smerter er selvmodsigende, og ofte er de anførte undersøgelser af dårlig
kvalitet. Bedre gennemførte undersøgelser må afventes. For de fleste andre
lidelsers vedkommende er de tilgængelige resultater utilstrækkelige til
vejledning for behandling."

Kilde: "Politikens bog om det alternative", artiklen "Akupunktur", s. 18.

Hvis du har egentlig migræne, vil jeg varmt anbefale Zomig, der indeholder
zolmitriptan. Der er ingen kvalme associeret med indtagelsen, og lindring
kommer typisk indenfor den første halve time. Virkningen holder sig som
regel mindst et døgn. Pillerne er på recept, og temmelig dyre, desværre. Men
formodentlig billigere end akupunktur

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Bjarne Krog

Dato : 27-07-03 11:38

On Sat, 26 Jul 2003 13:24:50 +0200, "Steen Eiler Jørgensen"
<oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote:

> [...]
>vejledning for behandling."
>
>Kilde: "Politikens bog om det alternative", artiklen "Akupunktur", s. 18.

Ja man kan jo holde sig til hvad der står i bøger, eller man kan vågne
op og se hvad der sker i det virkelige liv!!

Jeg har behandlet mange forskællige ting med akupunktur, og de fleste
af dem er blevent raske, og jeg siger "den der kan hjælpe andre af med
deres sygdomme, må da have ret" og så kan du læse og skrive nok så
mange bøger om at det ikke kan videnskabligt bevises.

At en ting ikke kan bevises videnskabligt er ikke ensbetydende med at
det ikke virker.

Mange af de ting der i lægeverdenen er bevist virker, har i nogle
tilfælde kun vist at det virker på 6-12 % men er aligevel blevent
godkendt, hvorfor mon?? piller = penge, piller = bivirkninger =
flere piller = flere penge, kan du se mønsteret?

> [...]
>regel mindst et døgn. Pillerne er på recept, og temmelig dyre, desværre. Men

Fint at tage en pille, den skal nok få rettet op på div ubalancer...
eller??

Ved akupunktur får du fjernet den ubalance der giver hovedpinen, og
det kan gøres med XXX antal behandlinger, og så er man fri for at tage
piller resten af livet, og at man skal huske at tage sine piller med
over alt, for man ved aldrig hvornår det næste anfald kommer.

Nu har jeg ikke hørt om at der skulle være piller der ikke giver
bivirkninger, måske er der et par stykker, men ved at stoppe noget
"gift" i kroppen for at fjerne noget et sted, bliver den bare syg et
andet sted.

---

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 27-07-03 13:34

Bjarne Krog wrote:

> [...]
> godkendt, hvorfor mon?? piller = penge, piller = bivirkninger =
> flere piller = flere penge, kan du se mønsteret?

Mange af de ting, alternative behandlere behandler for, er vagt formulerede
"ubalancer", som de selv diagnosticerer, og som ingen andre, hverken
patienten eller dennes læge, ja selv andre alternative behandlere, er i
stand til at se. Det er således også den alternative behandler, der er i
stand til at afgøre, om en behandling kan afsluttes, eller om der skal flere
behandlinger til. Flere behandlinger = flere penge, kan du se mønsteret?

> [...]
> bivirkninger, måske er der et par stykker, men ved at stoppe noget
> "gift" i kroppen for at fjerne noget et sted, bliver den bare syg et

Du hævder med andre ord her, at zolmitriptan er giftigt? Hvilken
undersøgelse refererer du til her? Kan du dokumentere din påstand? Det tror
jeg AstraZeneca ville være meget interesseret i at høre om. Ekstra Bladet
også, for den sags skyld.

Fra : Bjarne Krog

Dato : 30-07-03 16:01

On Sun, 27 Jul 2003 14:33:47 +0200, "Steen Eiler Jørgensen"
> [...]

>behandlinger til. Flere behandlinger = flere penge, kan du se mønsteret?

Ja at du påstår at jeg er en svinder!!!!

Påstår du hermed at jeg kun er akupunktør for at hive pengene ud af
folks lommer, ja så er du godt nok fræk!

Det lader ikke til at du overhovedet har hørt om akupunktur før.. for
man kan faktiskt se ubalancer ved at tjekke patienternes tunger og
mærke på pulsen. Prøv at lade dine lægeskrifter ligge i skuffen, og gå
på biblioteket og se i bøger der beskriver TCM/traditionel kinesisk
akupunktur, for her finder du ikke nogen bøger der tvivler på at der
er noget der hedder over og underskud af energi i kroppens organer.

Jeg ved godt at der er nogen der snakker vidt og bredt og heling og
energier den vej, som man har svært ved at forholde sig til, men i
akupunkturens verden er det et måst!

Hvis du dermed stadig ikke vil tro på hvad jeg siger, så er det det
samme som at sige at kineserne er snot dumme, for det er hvad de har
gjort de sidste 4000 år, og jeg tror ikke på at de er så dumme at de
ikke stopper i tide hvis det er noget der ikke er der.

> [...]
>jeg AstraZeneca ville være meget interesseret i at høre om. Ekstra Bladet

Da det lyder som et under preperat er det ikke noget jeg kender noget
til. Alt der er kemisk er gift, på den ene eller anden måde, og så er
der god gift og dårlig gift, og når man tilføjer kroppen noget "gift"
for at slå en "ting" i kroppen ihjel, efterlader det sig spor af at
der kommer en bivirkning et andet sted, ikke altid noget man ligger
mærke til men den er der dog.

Men fælles for de fleste er da at de skaber bivirkninger, og et citat
taget fra en af lægerne der var med i lægens bord "og man ved jo at så
snart vi læger tager hænderne op af lommen, vil der være en form for
bivirkning". Dette var et citat fra en læge i lægens bord, og ikke
noget jeg "påstår".

Lidt historie, sakset fra Vita Viva

2000 f.Kr.:
"Spis denne rod!".
1000 e.Kr.:
"Den rod er hedensk. Sig denne bøn!"
1850:
"Den bøn er overtro. Drik denne mikstur!".
1940:
"Den mikstur er svindel. Spis disse piller!".
1980:
"De piller virker ikke. Tag dette antibiotikum!".
2000:
"Det antibiotikum er unaturligt. Spis denne rod!".
2004:
(Efter det kommende kosttilskudsdirektiv):
"Den rod er sortlistet. Tag denne kombinationskur af piller og
antibiotika!"

---

Fra : arc@na

Dato : 31-07-03 14:24

> [...]
> akupunktur, for her finder du ikke nogen bøger der tvivler på at der
> er noget der hedder over og underskud af energi i kroppens organer.

Man kan læse om den videnskabelige tigang til akupunktur i blandt andet
"Journal of Traditional Chinese Medicine", som kan lånes på UB2 (Danmarks
Natur- og lægevidenskabelige bibliotek).

Derudover giver en søgning på "acupuncture" 8499 artikler i databasen
PubMed (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi), så mon ikke der
er noget om snakken. Her er et par af artiklerne som dukker op:

2: Owen DJ, Fang ML. Related Articles, Links
Information-seeking behavior in complementary and alternative medicine
(CAM): an online survey of faculty at a health sciences campus*.
J Med Libr Assoc. 2003 Jul;91(3):311-21.
PMID: 12883563 [PubMed - in process]
3: Wei Q, Liu Z. Related Articles, Links
Effects of acupuncture on monoamine neurotransmitters in raphe nuclei in
obese rats.
J Tradit Chin Med. 2003 Jun;23(2):147-50.
PMID: 12875086 [PubMed - in process]
4: Shi D. Related Articles, Links
Acupuncture treatment of insomnia--a report of 28 cases.
J Tradit Chin Med. 2003 Jun;23(2):136-7. No abstract available.
PMID: 12875082 [PubMed - in process]
5: Zhu Z, Li H, Chen L, Wang G, Kan C. Related Articles, Links
Acupuncture treatment of habitual constipation.
J Tradit Chin Med. 2003 Jun;23(2):133. No abstract available.
PMID: 12875080 [PubMed - in process]
6: Wang L, Wang D, Tian Y. Related Articles, Links
Treatment by electro-acupuncture and massage in 172 cases of cervical
spondylopathy.
J Tradit Chin Med. 2003 Jun;23(2):129-30. No abstract available.
PMID: 12875078 [PubMed - in process]
7: Li S, Chen K, Wu Y, Jiao J, Tao L. Related Articles, Links
Effects of warm needling at zusanli (ST 36) on NO and IL-2 levels in the
middle-aged and old people.
J Tradit Chin Med. 2003 Jun;23(2):127-8.
PMID: 12875077 [PubMed - in process]
8: Zhang Q. Related Articles, Links
Clinical observation on acupuncture treatment of insomnia in 35 cases.
J Tradit Chin Med. 2003 Jun;23(2):125-6. No abstract available.
PMID: 12875076 [PubMed - in process]

arc@na

Fra : arc@na

Dato : 31-07-03 14:27

> [...]

> for at slå en "ting" i kroppen ihjel, efterlader det sig spor af at
> der kommer en bivirkning et andet sted, ikke altid noget man ligger

Det anbefales ikke at bruge præparatet til gravide og diegivende:

zolmitriptan, Zomig
Generic Name: zolmitriptan

Brand Name: Zomig

Drug Class And Mechanism: Zolmitriptan is a drug for treating migraine
headaches. Migraine headaches are believed to result from dilation of the
blood vessels in the brain. Zolmitriptan causes constriction of the blood
vessels and thereby relieves the pain of a migraine headache. While
zolmitriptan is very effective in relieving migraine headaches, it does
not prevent or reduce the number of headaches if taken prophylactically.
Its mechanism of action and effectiveness are similar to those of
sumatriptan (Imitrex). Zolmitriptan was approved by the FDA in November
of 1997.

Generic Available: No

Prescription: Yes

Preparations: Tablets: Orally disintegrating: 2.5 mg

Storage: Zolmitriptan should be stored at room temperature, away from
heat and light. It should be kept out of the reach of children.

Prescribed For: Zolmitriptan is used to relieve migraine headaches and
associated nausea and sensitivity to light. It should not be used to
treat types of headaches other than migraine.

Dosing: Dosing: The initial dose is 2.5 mg or less. The dose can be
repeated after 2 hours if symptoms persist. The maximum dose is 10 mg per
day. Doses less than 2.5 mg can be achieved by splitting the 2.5 mg
tablet. Zolmitriptan may be taken with or without food.

Drug Interactions: Monoamine oxidase inhibitors, for example,
isocarboxazid (Marplan), phenelzine (Nardil), tranylcypromine (Parnate),
and procarbazine (Matulane)) may exaggerate the effects of zolmitriptan.

Zolmitriptan directly stimulates serotonin receptors on nerves. Serotonin
reuptake inhibitors (SSRIs) that are used for treating depression, e.g.,
fluoxetine (Prozac), paroxetine (Paxil), and sertraline (Zoloft), enhance
the effects of serotonin by preventing its uptake by nerves. Therefore,
the combination of zolmitriptan and an SSRI may lead to exaggerated
effects of serotonin, and has been reported to cause weakness, increased
reflexes, and loss of coordination.

Ergots, like dihydroergotamine (DHE) and ergotamine tartrate (Cafergot)
that often are used to treat migraine headaches, can cause blood vessels
to go into spasm. It is possible that the combination of ergots and
zolmitriptan will result in exaggerated spasm of the vessels. Therefore,
it is not recommended that zolmitriptan and ergots be used within 24
hours of each other.

Cimetidine (Tagamet) may double the concentration of zolmitriptan in the
blood by interfering with its elimination. Potentially, this may lead to
zolmitriptan toxicity.

Pregnancy: Safe use in pregnancy has not been established.

Nursing Mothers: Safe use in nursing mothers has not been established.

Side Effects: Side effects are generally transient. Some common side
effects include pain or tightness in the chest or throat, tingling
sensations, flushing, weakness, dizziness, abdominal discomfort, and
sweating. Rarely, allergic reactions (even shock) have been reported
though usually in individuals who are highly allergic to many substances.

Related Links on MedicineNet.com

The Doctor's Response
Information on this web site is provided for informational purposes only
and is not a substitute for professional medical advice. You should not
use the information on this web site for diagnosing or treating a medical
or health condition. You should carefully read all product packaging. If
you have or suspect you have a medical problem, promptly contact your
professional healthcare provider.

Statements and information regarding dietary supplements have not been
evaluated or approved by the Food and Drug Administration. Please consult
your healthcare provider before beginning any course of supplementation
or treatment.

arc@na