Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon 50 mm 1,8 D
Fra : Thomas

Dato : 25-06-03 15:42

Hej Ng'er

Jeg har været inde på siden http://www.technikdirekt.de og set at man kan
købe subjekt til omkring 1000 kr. Jeg har pt. kun 28-80 zoom objektiv, der
fulgte med mit kamera og vil derfor gerne have et nyt og lysstærkt objektiv.
Det overasker mig at det er så billigt? Jeg troede jeg skulle slippe rigtigt
mange penge. Derfor lyde spørgsmålet: Hvad er jeres vurdering af dette
objektiv? Er det dårlig optik? Hvad er forklaring på at det koster 3000
mindre end blænde 1,4 modellen?
Thomas Jansson

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 25-06-03 16:32

> [...]
> mange penge. Derfor lyde spørgsmålet: Hvad er jeres vurdering af dette
> objektiv? Er det dårlig optik? Hvad er forklaring på at det koster 3000

Jeg har selv et Nikkor 28-80 mm zoom objektiv som fulgte med kittet, og
søger i øjekblikket efter nyt (og ikke mindst bedre) objektiv. Jeg har også
et godt øje til 50 mm f1,8 og blev også overrasket over prisen på objektivet
hos technikdirekt. Men iflg. http://www.photozone.de (se under Equipment ->
Nikkor AF...), så skulle det være i helt orden. Det eneste direkte negative
brugerne har at sige om objektivet er fokuseringshastigheden. Som sagt
overvejer jeg også i at købe dette objektiv, så lidt kommentarer og råd fra
de erfarne rotter herinde ville jo ikke være af vejen.

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 25-06-03 17:01

Hejsa

Jeg har et Sigma 28-80 mm objektiv, og har købt et brugt Nikkor 50 mm f/1,8
AF. Det er godt nok ikke en D-udgave, men jeg må sige, at fokushastigheden
er noget hurtigere med Nikkor objektivet end det er med Sigma objektivet.
Jeg vil skyde på at det fokuserer dobbelt så hurtigt. Håber det kan bruges
til noget

MVH

Thomas Sass Pedersen

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-06-03 17:02

Hej

Jeg ved ikke om i kan bruge mit råd til noget, da jeg er Canon mand, men jeg
havde også et standard 28-90 mm objektiv, så fik jeg købt mig et objektiv
med USM (canons "gode" autofokus motor), og ikke for så lang tid siden fik
jeg også en Canon 50 mm f/1,8, og jeg må sige at man kan mærke stor forskel,
man får en meget større blænde, som man kan bruge f.eks. hvis man gerne vil
tage billeder indendørs uden blitz, eller hvis man gerne vil lege lidt mere
med det "langsomme" film. En anden ting er, at det tegner skarpt, noget
skarpere end standard 28-90 mm, men også lidt skarpere end mit USM objektiv,
jeg vil tro at forholdene er noget lignende for Nikon...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jeppesen

Dato : 25-06-03 17:33

Hej Thomas

Det er et kanon godt objektiv. I visse tilfælde er det ovenikøbet skarpere
end 50/1,4 - og alle ville få bedre billeder hvis de istedet for at standard
zoom-objektiv valgte et købe et 50mm istedet - så kan man zoom´e med
fødderne

At det er 3000 kr. billigere end 1,4 udgaven er på bl.a. pga. den ekstra
lysstyrke og en mere robust/professionel kvalitet.

Mvh Kim

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 27-06-03 21:48

"Thomas" <tjansson80@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Ng'er
>
> Jeg har været inde på siden http://www.technikdirekt.de og set at man kan
> købe subjekt til omkring 1000 kr.

Garanteret et kanon køb!
Har selv en Sigma 28-70/2.8 og en Nikon 85/1.8 (som også er ret billig). Det
er sjældent Sigma'en kommer på - selvom jeg naturligvis savner zoom
muligheden. Men alt andet lige er det nu svært at forliges med den dårligere
kontrast/skarphed i zoomen, når først man har prøvet den faste.

Under alle omstændigheder er jeg sikker på at 50mm'eren er et kanon køb! Og
for alle os der ikke har råd til de proffesionelle zooms SKAL de faste
prøves - specielt til den pris (efter min mening)!

Mvh.
Anders