Valgt af mobo til C3 server
Fra : Peter Andersen

Dato : 25-06-03 09:14

Hej med jer

Jeg skal ha fundet mig et godt mobo til en server der skal stå og snurrer
med en C3 CPU,(24/7) Jeg kører i øjeblikket med en gammel PII, men med et
ret stort strømforbrug og vil godt ha en lille smule mere power på maskinen.
(ved godt C3 ikke er optimalt, men for og i mod så spiser den ik meget
strøm)

Spørgsmålet er hvad jeg skal vælge! Der er et par krav:
- ikke MicroATX
- ikke onboard multimediehaløj.. helst så lidt som overhoved muligt!
- Gerne 2x ATA 100 + 1 ATA100(eller bare ATA66 er ok), dvs. mindst 3 IDE
controllere på.

Det vigtigste er nok at boardet skal kunne klare og køre 24/7, alt det andet
er mere underordnet. Dernæst skal det være billigt!

Men spørgsmålet er hvad er bedst? skal det bare være et alm. godt board
eller SKAL jeg gå efter noget som VIA selv har lavet?
Hvis der er nogen der har noget brugt liggende så send mig gerne en mail!

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-06-03 09:32

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal ha fundet mig et godt mobo til en server der skal stå og
snurrer
> med en C3 CPU

Har du tjekket miniITX-kortene?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-06-03 10:45

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
>
> Har du tjekket miniITX-kortene?

Jo, men jeg vil hverken ha miniATX eller miniITX...selvom de ser spændende
ud

Men i det her tilfælde skal det være et ganske alm. AIX board, billigt, og
uden at muligt haløj på. Men først og fremmest stabilt!!

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-06-03 10:48

> Jo, men jeg vil hverken ha miniATX eller miniITX...selvom de ser
spændende
> ud

Du skrev jo ikke noget om miniITX, men ok. Hvad er egentlig grunden?

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-06-03 11:09

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du skrev jo ikke noget om miniITX, men ok. Hvad er egentlig grunden?

Den skal sidde i et eksisterende kabinet med en masse diske i og der skal
være plads til lidt PCI kort (evnt ATA100 controllere, netkort m..m)

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-03 11:53

Peter Andersen wrote:
> Den skal sidde i et eksisterende kabinet med en masse diske i og der skal
> være plads til lidt PCI kort (evnt ATA100 controllere, netkort m..m)

Prøv at ligge listen her igennem:
http://www.via.com.tw/en/viac3/vml.jsp

Og sammenlign med specs fra producenterne ...

Jeg tror nu desværre nok at du ikke helt kan slippe for
multimedie-tamtam, da VIA-C3 ikke rigtig er en server-cpu... (selv
om den egner sig godt til små servere)

Nu er det jo heller ikke nødvendigvis et ustabilt bundkort bare
fordi den har fx. en mpeg2decoder eller lign.. den slags features er
typisk kun ustabile hvis man bruger dem, og det kan man jo bare lade
være med.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-06-03 14:18

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> fordi den har fx. en mpeg2decoder eller lign.. den slags features er
> typisk kun ustabile hvis man bruger dem, og det kan man jo bare lade

Jo, men jo mere pjat der følger med jo mere betaler jeg formentlig for det.
Des mindre, ja så kan man måske håbe de extra kroner er brugt på noget mere
fornuftigt.

Men jo jeg kender godt listen fra VIA, men spørgsmålet er om det i praksis
er så som så hvad jeg vælger? dvs. vil alle de boards være et glimrende valg
til 24/7 brug i en lille/mellem stor server?
--
Vh. Peter Andersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-03 14:38

Peter Andersen wrote:
> Men jo jeg kender godt listen fra VIA, men spørgsmålet er om det i praksis
> er så som så hvad jeg vælger? dvs. vil alle de boards være et glimrende valg
> til 24/7 brug i en lille/mellem stor server?

Jeg har personligt den mening at så længe man holder sig fra de helt
elendige/ukendte mærker, så skal det sgu nok være stabilt...

Asus eller Abit, eller for den sags skyld VIA's eget (som ikke lever
op til dine krav) _burde_ være gode nok til 24/7 ..

Jeg har mit VIA-baserede kørende 24/7 hjemme, og før det kørte jeg
med en dual-celeron 366(oc til 500mhz).

celeron-maskinen var også ganske stabil (så længe man holdt sig fra
at bruge den hpt366-controller der sad på motherboardet) og har kørt
24/7 næsten uafbrudt i et par år.. og blev kun udskiftet af hensyn
til el-regningen.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-06-03 15:04

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> at bruge den hpt366-controller der sad på motherboardet) og har kørt
> 24/7 næsten uafbrudt i et par år.. og blev kun udskiftet af hensyn

Jeg kører pt. med et eller andet PII mobo (kan ik lige huske mærket) og det
kører særdeles stabilt, har faktisk aldrig haft problemer.

Men netop det at IDE controllerne kan drille er jo noget jeg vil undgå sker!
Jeg har en IDE 100 controller jeg smider i til mine store diske og så bruger
den indbyggede til systemdiskene, så det er vigtigt jeg kan stole på den.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-03 18:24

Peter Andersen wrote:
> [...]
> den indbyggede til systemdiskene, så det er vigtigt jeg kan stole på den.

De eneste ide-controllere der har drillet mig var highpoint...

promise har virket fint næsten hele tiden (og når de ikke har, har
det været problemer med driveren i linux)..

Hvad OS skal du køre?

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-06-03 18:28

Hans Joergensen wrote:

> De eneste ide-controllere der har drillet mig var highpoint...
>
> promise har virket fint næsten hele tiden (og når de ikke har, har
> det været problemer med driveren i linux)..
>
> Hvad OS skal du køre?

Jeg kører udelukkende Linux på serveren.

Jeg tror mit valg er faldet på følgende:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264747891
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244587899

Hvad siger i til det? Jeg har valgt Epox da jeg tror det er noget af det
mest stabile der er. Har selv haft et Epox og har aldrig haft noget så
stabilt (sikkert bare indbildning...!)
Men det er et billigt board og det er på listen over VIA certificerede!

Er der noget at nævne mht. C3 CPU'en? den eller en anden type C3?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-03 20:26

Peter Andersen wrote:
> Jeg kører udelukkende Linux på serveren.

Det er no'w vi kan li' :)

> Jeg tror mit valg er faldet på følgende:
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264747891
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244587899

Jeg siger, at det ville jeg godt turde købe .. selv til et
produktionssystem (alt efter vigtigheden af et sådant naturligvis;)

> Er der noget at nævne mht. C3 CPU'en? den eller en anden type C3?

Jeg bruger selv en Nehemiah i Linux, og har ikke haft problemer..

Jeg ville dog lige checke op med Epox hjemmeside om Nehemiah er
officielt supporteret, den er nemlig ikke helt lissom de ældre
C3'ere.. (3Dnow! skiftet ud med SSE fx.)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-06-03 23:08

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> officielt supporteret, den er nemlig ikke helt lissom de ældre
> C3'ere.. (3Dnow! skiftet ud med SSE fx.)

Det eneste jeg kan finde er
ftp://ftp.epox.com/motherboard/support/Manual/cpu-support.pdf
Og der står jo ikke et ord om Nehemiah...

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-06-03 23:41

Peter Andersen wrote:
> Det eneste jeg kan finde er
> ftp://ftp.epox.com/motherboard/support/Manual/cpu-support.pdf
> Og der står jo ikke et ord om Nehemiah...

Og så lige faldt jeg over denne her:
http://www.digit-life.com/articles2/roundupmobo/via-c3-nehemiah.html

..... ikke just imponerende af den Nehemiah!!!

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-06-03 12:50

Peter Andersen wrote:
> .... ikke just imponerende af den Nehemiah!!!

svjh passer performance på en 1ghz Nehemiah også ret godt på en
500mhz Celeron ... ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 26-06-03 00:03

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in message
> [...]

Jeg har selv fået en voldsom stigning i el-regning og der derfor også
intereseret i dette emne. Jeg har selv været meget tilfreds med Asus med
linux:
- P2B-DS med 2x392/112 FSB som stadig kører stabilt, uden blæsere på CPU
eller PSU i 3 år. En enkelt blæser på 7 volt til at køle 5 x diske.
Jeg ville dog gerne udskifte PII'erne med C3'ere hvis de får dual support og
de kan sidde i slotkeys , nok lidt utopisk at tro. Hvis nogen der har
erfaring med C3 og slotkeys, hører jeg gerne fra dem. Systemet trækker
90-100 Watt.
- CUV266 som har en Cøleron 900/100 MHz som jeg også har overvejet at
udskifte med en C3'er. Systemet trækker 100-110 Watt med en enkelt disk.

> --
> Vh. Peter Andersen

Dennis
nospam@schafroth.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-06-03 09:57

On Wed, 25 Jun 2003 19:28:11 +0200, Peter Andersen wrote:

<snip>

> [...]
>Men det er et billigt board og det er på listen over VIA certificerede!
>
>Er der noget at nævne mht. C3 CPU'en? den eller en anden type C3?

Snup en Nehemiah, de har pillet lidt ved kernen og har derved fikset en del
varmeproblemer, blandt andet i forbindelse med FPU'en der nu kører ved fuld
hastighed (Førhen kørte den kun ved den halve frekvens af resten af kernen,
hvilket er den primære grund til dens lave FP ydelse).

Dernæst så kompiler maksimalt til i586. Hvilket skyldes at GCC med i686
optimeringer ikke optimerer til PPro som C3'en understøtter men til PII
niveau, der indeholder nogle ekstra upcodes.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Old age and treachery beat youth and power every time!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-03 09:39

Peter Andersen wrote:
> Men spørgsmålet er hvad er bedst? skal det bare være et alm. godt board
> eller SKAL jeg gå efter noget som VIA selv har lavet?
> Hvis der er nogen der har noget brugt liggende så send mig gerne en mail!

Jeg har gode erfaringer med VIA's C3M266, men det er jo så godt nok
MicroATX ... :)

http://www.viavpsd.com/product/C3M266_spec.jsp

// Hans
--