God bog!
Fra : Connie

Dato : 24-06-03 21:34

Jeg har ikke kigget ind i denne gruppe før, men nu hvor jeg er her, vil jeg
anbefale bogen "Overspisning, psykologi, selvforståelse og terapi ved
spiseforstyrrelser" skrevet af psykolog og tidligere overvægtig Linda
Lassen. Den kan fås hos forlaget Klitrose. Denne bog satte virkelig nogle
ting på plads for mig - Gav mig mindre fokus på mad - det har jeg så
rigeligt i forvejen, og mere fokus på, hvad det er for en funktion mad har i
mit liv. Hvad er det maden erstatter?
Jeg vil anbefale den til alle med vægtproblemer, elevatorvægt mm. Nogen kan
bruge den, andre ikke, men du behøver ikke at være syg, lide alvorligt af
spiseforstyrrelser for at du kan få noget godt ud af denne bog.

På bagsiden står der:
"For overspisere, der bliver fede, er det daglige liv ofte forbundet med
skyld og skam. Fede mennesker har et synligt problem. De bliver opfattet som
dumme og dovne, og de bliver diskrimineret på arbejdsmarkedet. Hvorfor
spiser de så ikke bare mindre og dyrker motion?
Linda Lassen viser, at der i langt de fleste tilfælde ligger psykiske
årsager bag overspiseriet. Madvaner er forbundet med en lang række følelser,
ofte savn og utryghed. Hvis man ikke sætter sig ind i de psykiske årsager,
er det vanskeligt at komme overspiseriet til livs. Man kan starte på nok så
mange slankekure - og intet ændrer sig!
Linda Lassen anbefaler, at overspisere søger ind til de psykiske årsager og
tager ansvaret for deres eget liv. for mange overspisere vil det være
lettere at tabe sig, hvis de sideløbende med slankekure går i psykoterapi.
Når man forstår de psykiske mønstre bag overspiseriet og tager ansvaret for
at ændre det, er det lettere at finde en vej ud af spiseforstyrrelsen.
...."

Fra : snehunden

Dato : 25-06-03 18:28

"Connie" skrev d. 24-06-03 21:34 dette indlæg :
> [...]
ansvaret for
> at ændre det, er det lettere at finde en vej ud af spiseforstyrrelsen.

Den vil jeg straks anskaffe mig. Tak for rådet. Har skrevet til utallige
brevkasser om netop det emne, men uden svar

http://www.kandu.dk/