gode grønsager på Atkins kur
Fra : Peter Holm

Dato : 24-06-03 16:17

Hejsa,
jeg har kigget lidt på denne side, hvor gode (kulhydratfattige går jeg ud
fra) grønsager står listet. Men jeg kan sgutte finde de danske navne på ret
mange af dem.
Kan nogen komme med en lille liste over grønsager jeg kan spise til mit kød.

En anden ting: Hvad siger Atkins om indtag af kaffe?

Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : Peter Holm

Dato : 24-06-03 16:48

Peter Holm wrote:
> Hejsa,

jeg laver lige et tillægsspørgsmål..

Hvordan forholder man sig til mælkeprodukter? Skal man bare gå efter de
proteinrige a la Fromage Frais?
Skal jeg droppe min elskede kærnemælk til frokosten ?

Peter

Fra : sune vuorela

Dato : 24-06-03 22:55

En der kalder sig "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev:

>Hvordan forholder man sig til mælkeprodukter? Skal man bare gå efter de
>proteinrige a la Fromage Frais?

Gå efter de kulhydratfattige som piskefløde og creme fraiche 38. Det
er jo dem der smager bedst

>Skal jeg droppe min elskede kærnemælk til frokosten ?

Du skal i hvert fald huske at tælle kulhydraterne med! Det vil nok i
praksis sige at du bliver nødt til at skære ned på den. Hvis jeg
husker ret, så er der cirka 5 gram kulhydrat pr deciliter, så det
løber hurtigt op.

--
Sune - netop passeret 125 kg

Fra : netper

Dato : 24-06-03 16:52

Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvad er Atkins kur ??

Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-06-03 17:27

"netper" <netper.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvad er Atkins kur ??

Prøv engang at søge på Google efter Atkins.

Både på web og i denne nyhedsgruppe kan du finde masser af svar.

Den korte forklaring er, at det er en kur, der går ud på at spise ganske få
kulhydrater.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-06-03 17:28

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har kigget lidt på denne side, hvor gode (kulhydratfattige går jeg ud
> fra) grønsager står listet.

Hviken side? *S*

> Kan nogen komme med en lille liste over grønsager jeg kan spise til mit
kød.

Jeg har svaret dig i en tråd længere nede, hvor du spørger om det samme *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Holm

Dato : 24-06-03 17:54

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hviken side? *S*

ups...
http://atkins.com/Archive/2001/12/15-464579.html

Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-06-03 18:03

> ups...
> http://atkins.com/Archive/2001/12/15-464579.html

Her har du de danske navne på dem jeg kender.
Andre kan måske supplere?

Grønsager
Du kan spise to-tre kopper om dagen af følgende:

alfalfa sprouts = bønnespirer
daikon =
mushrooms = champignon
arugula =
endive = endiviesalat, julesalat
parsley = persille
bok choy = bok choy (sælges i asiatiske butikker)
escarole =
peppers = peber (går ud fra det er peberfrugt?)
celery = selleri
fennel = fenikkel
radicchio =
chicory = julesalat
jicama =
radishes = radisser
chives = purløg
lettuce = salat
romaine lettuce =
cucumber = agurk
mâche =
sorrel =

Fra : Peter Holm

Dato : 24-06-03 19:27

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> bok choy = bok choy (sælges i asiatiske butikker)
> escarole =
> peppers = peber (går ud fra det er peberfrugt?)

Tak for det.
Men jeg var egentlig også meget interesseret i hvilke 'danske' grønsager,
som kunne kunne ind under denne primære grønsags kategori.

Hvad tror I om følgende?:

Hvidkål
Spidskål
Blomkål
Squash
Aubergine
Gulerødder
Porrer
Jeg går ud fra at kartofler er bandlyst ??

Mvh
Peter

Fra : Anette

Dato : 24-06-03 19:53

> [...]
> Gulerødder
> Porrer - leeks
> Jeg går ud fra at kartofler er bandlyst ??

Bortset fra gulerødder der også er bandlyst, så er resten af de grøntsager
du nævner placeret i den anden kategori(altså den med skrappest begrænsning
i indutionsfasen) på Atkins siden - ligesom bla. asparges og broccoli.

Anette

Fra : Peter Holm

Dato : 24-06-03 21:55

Anette wrote:
> [...]
> grøntsager du nævner placeret i den anden kategori(altså den med
> skrappest begrænsning i indutionsfasen) på Atkins siden - ligesom

thanks!
Men hvis de alle ligger i anden kategori, hvad er det så lige jeg skal have
som primære grønsager?
Hvad med spinat ?

Peter

Fra : Anette

Dato : 24-06-03 22:16

> Anette wrote:
>
> thanks!
> Men hvis de alle ligger i anden kategori, hvad er det så lige jeg skal
> [...]

Spinat er også i anden gruppe, hvor du godt må få lidt fra....
I første omgang, så spis blandet salat med agurk, peberfrugt; champignon,
bladselleri og radiser er også ok... med måde, alt afhængig af hvad du
ellers får af kulhydrater i læbet af dagen. Og husk at du efter de første
par uger kan øge dit grønt indtag - fra begge grupper - alt efter hvor mange
kulhydrater du beslutter dig for at blive på.

Anette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-06-03 20:26

> [...]

> Gulerødder
> Porrer
> Jeg går ud fra at kartofler er bandlyst ??

Endnu en gang vil jeg foreslå dig at downloade fatlow fra www.fatlow.dk -
der kan du nemlig slå fødevarerne op.

Der findes tillige små håndbøger om indholdet i fødevarer.

http://www.vom.dk/madleksikon.asp kan du også slå fødevarer op og aflæse
deres indhold af kulhydrater.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-06-03 21:04

[Peter Holm | Tue, 24 Jun 2003 20:27:29 +0200]

>Hvad tror I om følgende?:
>
>Hvidkål
>Spidskål
>Blomkål
>Squash
>Aubergine
>Gulerødder
>Porrer

Alle gode grøntsager som jeg nyder til fulde! Jeg holder dog lidt igen
med gulerødderne og porrerne på grund af deres højere sukkerindhold (og
fordi jeg ikke kan li' porrer).

>Jeg går ud fra at kartofler er bandlyst ??

Næsten bandlyst; når du kan tillade dig et højere niveau af kulhydrater
er der også plads til lidt kartoffel.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-06-03 18:12

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ups...
> http://atkins.com/Archive/2001/12/15-464579.html

Hov... så lige, at der var flere på listen...

Pyyh... orker ikke oversætte flere.
Kan du ikke finde en engelsk-dansk ordbog.

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 24-06-03 22:58

En der kalder sig "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev:

>En anden ting: Hvad siger Atkins om indtag af kaffe?

Pas på med kaffe under induction. Prøv derefter stille og roligt og se
hvad der sker. Du bliver muligvis ekstrem sulten af det.

--
Sune

Fra : Peter Holm

Dato : 25-06-03 06:50

sune vuorela wrote:

> Pas på med kaffe under induction. Prøv derefter stille og roligt og se
> hvad der sker. Du bliver muligvis ekstrem sulten af det.

OK, jeg skærer straks ned.
Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 25-06-03 19:05

er det normalt at der følger en kraftig diaré i kølvandet på de første par
dage med low-carb ?

Mvh
peter - det trådløse Logitech kan næsten nå ud på toilettet

Fra : Anette

Dato : 25-06-03 20:25

> er det normalt at der følger en kraftig diaré i kølvandet på de første par
> dage med low-carb ?
>
> Mvh
> peter - det trådløse Logitech kan næsten nå ud på toilettet

Det kan vel ske, men der er oftere at man slet ikke kommer på toilettet i
opstarten.. Hvad har du spist og drukket?

Anette

Fra : sune vuorela

Dato : 25-06-03 20:41

En der kalder sig "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev:

>er det normalt at der følger en kraftig diaré i kølvandet på de første par
>dage med low-carb ?

Konsistensen af din afførring kan i hvert fald ændres. For nogle
bliver det tykkere - for andre bliver det tyndere. Sørg for at få
fiber nok. Hvis du ikke får fiber nok gennem din kost, så kan noget
fibertilskud være en ide. Selv spiser jeg HUSK som kan købes på
apoteket og i større supermarkedskæder. Indeholder ingen effektive
kulhydrater.

--
Sune

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-06-03 22:01

[Peter Holm | Wed, 25 Jun 2003 20:04:47 +0200]

>er det normalt at der følger en kraftig diaré i kølvandet på de første par
>dage med low-carb ?

Øh, det har jeg i hvertfald ikke hørt om/selv prøvet?

Jeg ved at nogle folk der går på en low carb diet, også går grassat med
sukkerfri chokolade etc., og en del af dem kan ikek tøle mængden af
sukkeralkoholder der er deri (hvilket kan give diaré).

Men ofte oplever man nok lidt maveproblemer i starten ved en kraftigt
kostændring - så sørg for at få massere af væske og fiberrige
grøntsager.

Fra : Peter Holm

Dato : 26-06-03 08:42

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
>
> Men ofte oplever man nok lidt maveproblemer i starten ved en kraftigt
> kostændring - så sørg for at få massere af væske og fiberrige

mit problem er nok, at jeg ikke aner hvilke grønsager der indeholder fibre.
Jeg spiser bare sådan lidt på må og få af forskellige ting - kål, pebber,
agurk, champignon, spinat og så en hel del kød ved siden af.
Jeg ville gerne spise noget klid eller lignende, men der følger jo en masse
kulhydrat med i købet - om ikke fra produktet selv, så den A38 det skal
ovenpå før det kan synkes.
Men jeg kunne jo prøve apotekets fibertilskud som foreslået.

Det skal lige nævnes, at jeg samtidig er begyndt på noget valleprotein, og
desuden også glycosamin tilskyd, så der kan selvfølgelig være en del
faktorer der spiller ind.

Mvh
Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-06-03 09:01

> mit problem er nok, at jeg ikke aner hvilke grønsager der indeholder
fibre.

Det er da et problem, der er særdeles nemt og hurtigt at løse *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Holm

Dato : 26-06-03 12:43

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da et problem, der er særdeles nemt og hurtigt at løse *S*
>
> Mvh. Lisbeth

jeg har slået en 10-15 grønsager op på VOM nu, og det ser desværre ud til,
at et højt fiberindhold samtidig betyder et højt indhold af kulhydrater.
Har du et bud på grønsager med højt fiberindhold og lavt kulhydratindhold?

Mvh
Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-06-03 19:20

> [...]
> Har du et bud på grønsager med højt fiberindhold og lavt kulhydratindhold?

pr 100 gram:
Spinat - 2 gram kostfiber - 3,7 gram kulhydrat
Broccoli - 4 gram kostfiber - 6,4 gram kulhydrat
Grønne bønner - 4 gram kostfiber - 5,7 g kulhydrat
Hvidkål - 2 gram kostfiber - 7,1 g kulhydrat

Så vidt jeg har forstået på René Hjorth kan du trække fiberindholdet fra
kulhydraterne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-06-03 21:19

[Lisbeth Jacobsen | Thu, 26 Jun 2003 20:20:12 +0200]

>Så vidt jeg har forstået på René Hjorth kan du trække fiberindholdet fra
>kulhydraterne.

Jeps, helt korrekt, da de regnes med som kulhydrater ved nogle
målemetoder, men ikke i sig selv indeholder nogen betydelig næring eller
påvirkning af blodsukkeret.

P.S. Jeg lavede "vores" frikadeller her til aften - håndrørte med en god
mængde piskefløde; og bagefter friturestegte - det var GUF! :)

Fra : Peter Holm

Dato : 26-06-03 23:16

Rene' Hjorth wrote:
> [Lisbeth Jacobsen | Thu, 26 Jun 2003 20:20:12 +0200]

> Jeps, helt korrekt, da de regnes med som kulhydrater ved nogle
> målemetoder, men ikke i sig selv indeholder nogen betydelig næring
> eller påvirkning af blodsukkeret.

interessant!

> P.S. Jeg lavede "vores" frikadeller her til aften - håndrørte med en
> god mængde piskefløde; og bagefter friturestegte - det var GUF! :)

yark!

Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-06-03 00:10

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> P.S. Jeg lavede "vores" frikadeller her til aften - håndrørte med en god
> mængde piskefløde; og bagefter friturestegte - det var GUF! :)

Uhmm... og så spiste du dem vel med en masse god, mager kartoffelsalat, så
du fik fedtenergiprocenten under 30 ? *G*

De er nu også gode, når de bare serveres på rugbrød!

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-06-03 11:25

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 27 Jun 2003 01:10:11 +0200]

>Uhmm... og så spiste du dem vel med en masse god, mager kartoffelsalat, så
>du fik fedtenergiprocenten under 30 ? *G*

Næh, sjovt nok tager du fejl :)

Jeg var ikke så avanceret, så jeg spiste dem blot sammen med friske
radisser, agurkestave og en god hvidløgsmayonnaise.

>De er nu også gode, når de bare serveres på rugbrød!

Jeps, det var også sådan min kæreste valgte at spise dem.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-06-03 21:08

> Jeps, det var også sådan min kæreste valgte at spise dem.

Din eks-kæreste, mener du *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-06-03 22:46

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 27 Jun 2003 22:08:01 +0200]

>Din eks-kæreste, mener du *S*

Hehe... Måske lidt off-topic, men selvom vi nu er lovformeligt gift (as
in: "registreret"), falder det mig stadig ikke helt naturligt at kalde
ham "min mand".

Men for at komme tilbage på sporet: Frikadeller på rugbrød m/ smør og
agurkesalat er en himmelsk spise; så jeg vil snart se at få bagt noget
rugbrød (lowcarb).

Prøvede sidst at lave frikadellerne uden æg, men mærkede ingen synderlig
forskel i det færdige resultat?

Fra : Helle Biks

Dato : 06-07-03 10:30

Frikadeller på rugbrød m/ smør og
> agurkesalat er en himmelsk spise; så jeg vil snart se at få bagt noget
> rugbrød (lowcarb).

Det afføder to spørgsmål fra mig:
1. Hvordan laver du agurkesalat? Jeg er vild med agurkesalat, men har ikke
lavet det siden jeg gik over på lowcarb.
2. Kan det lade sig gøre at få opskriften på dit lowcarb-rugbrød

mvh Helle

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-07-03 13:37

[Helle Biks | Sun, 6 Jul 2003 11:30:16 +0200]

>Det afføder to spørgsmål fra mig:
>1. Hvordan laver du agurkesalat? Jeg er vild med agurkesalat, men har ikke
>lavet det siden jeg gik over på lowcarb.

Jeg laver agurkesalat ganske som jeg plejer, men når det kommer til
sukker o.l. erstatter jeg det med den tilsvarende mængde "Flydende SØD"
(et godt kunstigt sødemiddel der fås i de fleste supermarkeder -
omregningsformel står på flasken; men du skal nok anvende lidt mindre
end angivet).

>2. Kan det lade sig gøre at få opskriften på dit lowcarb-rugbrød

Ja, men det er nok en begrænset hjælp, da jeg anvender en færdig
"lowcarb melblanding", men opskriften på selve brødet er at finde hér:
www.lowcarb.dk/recip02.htm

Fra : Pia J

Dato : 06-07-03 14:34

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Ja, men det er nok en begrænset hjælp, da jeg anvender en færdig
> "lowcarb melblanding", men opskriften på selve brødet er at finde hér:
> www.lowcarb.dk/recip02.htm

Der må jeg nok for en gangs skyld give Lisbeth ret, jeg foretrækker også
naturlige ingredienser istedet for dyre, færdigblandede produkter med
tilsætningsstoffer. Er det meget yt indenfor low-carb?

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-07-03 16:12

[Pia J | Sun, 6 Jul 2003 15:34:07 +0200]

(skiftede lige emnet)

>Der må jeg nok for en gangs skyld give Lisbeth ret, jeg foretrækker også
>naturlige ingredienser istedet for dyre, færdigblandede produkter med
>tilsætningsstoffer. Er det meget yt indenfor low-carb?

Næh nej, bestemt ikke - tværtimod.

Ét formål med lowcarb generelt er at få folk til at tabe sig gennem en
ordentlig kostomlægning (og det er vist tilfældet ved alle ordentlige
dieter).

Men du ved hvordan vi mennesker er; får man at vide at man kan tabe sig
ved at f.eks. ikke spise kager, fordi kager indeholder for meget "X" -
tænker folk ikke på hvor meget de ellers kan spise, men vil pludselig
have kager med et langt mindre indhold af "X".

("X" kan være kalorier, fedt eller kulhydrater)

Så mange folk der er på en fedtreduceret diet drømmer om chokolade,
flødeskumskager og bearnaise; og folk der er på en kulhydratrediceret
diet drømmer om brød og kager.

Så derfor vælter det op i forskellige supermarkeder og på internettet
med produkter er der enten "light", "lowfat" eller "lowcarb" - I mere
eller mindre naturlige sammensætninger.

Jeg bruger disse "lowcarb" prodkter i et vist omfang; men jeg lever ikke
af dem - de er blot de ting der er med i min diet for at give mig et
minimalt afsagn (og fordi jeg løbende udvikler disse produkter og bl.a.
tester dem på mig selv).

Fra : Pia J

Dato : 06-07-03 21:29

> Næh nej, bestemt ikke - tværtimod.
>
> Jeg bruger disse "lowcarb" prodkter i et vist omfang; men jeg lever ikke
> af dem - de er blot de ting der er med i min diet for at give mig et
> minimalt afsagn

Men er det slet ikke muligt at selv lave noget fornuftigt ud fra
basisingredienser? Eller er det sådan en forretningshemmelighed, så man selv
skal sætte sig ned og opfinde den dybe tallerken hver gang - eller købe
produkterne?

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-07-03 22:04

[Pia J | Sun, 6 Jul 2003 22:28:35 +0200]

>Men er det slet ikke muligt at selv lave noget fornuftigt ud fra
>basisingredienser?

Jo, der findes da opskrifer på lowcarb brød i bøger og på nettet.

>Eller er det sådan en forretningshemmelighed,

Jeps, beklager.

Fra : Frederiksen

Dato : 26-06-03 23:24

> Det skal lige nævnes, at jeg samtidig er begyndt på noget valleprotein, og
> desuden også glycosamin tilskyd, så der kan selvfølgelig være en del
> faktorer der spiller ind.

Pas på med Glycosamin. Det er netop en af bivirkninger at man får diarré. En
anden mulighed er, at du rent faktisk er smittet med en ganske almindlig
omgang Roskildesyge.

Mvh Maria

Fra : Peter Holm

Dato : 27-06-03 13:04

Frederiksen wrote:

> Pas på med Glycosamin. Det er netop en af bivirkninger at man får
> diarré.

tak - det vidste jeg ikke.

Peter