Tager DVD'erne skade af et kold rum?
Fra : PerX ...

Dato : 24-06-03 15:40

Jeg overevejder om jeg skal samle DVD'erne i et køligt rum, men kom til
at tænke om de kan tage skade af det? Umiddelbart ville jeg mene nej, men
man ved jo aldrig. Nogen som har nogle erfaringer?

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 24-06-03 15:54

PerX ...'s utterance expressed in

> Jeg overevejder om jeg skal samle DVD'erne i et køligt rum, men kom
> til at tænke om de kan tage skade af det? Umiddelbart ville jeg mene
> nej, men man ved jo aldrig. Nogen som har nogle erfaringer?

Kommer an på hvor koldt :) nej jeg tror ikke der sker
noget med det, men de fleste former for plastic bliver
ret skørt (knækker let) når de nedkøles... så du skal
nok ikke prøve at bøje dem mens de er kolde!

Men er det ikke sjovere at have dem så man kan se dem?

Hilsner!

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Morten DH

Dato : 24-06-03 16:53

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
> Jeg overevejder om jeg skal samle DVD'erne i et køligt rum, men kom til
> at tænke om de kan tage skade af det? Umiddelbart ville jeg mene nej, men
> man ved jo aldrig. Nogen som har nogle erfaringer?

Det kan oven i købet være du får bedre billede... Kan huske Hifi &
Elektronik påstod audio cd'ere fik bedre lyd efter at ha været frosset ned i
48 timer - nogen der ved hvorfor de lukkede?

Fra : Jesper Winding

Dato : 24-06-03 18:33

De forskellige lag i DVD'en vil ikke tage skade. Det kan blive et problem
hvis DVD'en fryses ned. Da limen ved dem der er limet og ultralydssvejningen
hos dem der er smeltet, ikke trækker sig sammen og udvides ved samme
temperatur og i samme hastighed. Limen kan ligefrem sørge for at
sølvpigmentet og polypropylenlaget kan skille og ved de ultralydssvejste kan
du risikere at skiven vil bøje og ikke rette sig ud igen.

Så for at sumere op. De kan uden problem opbevares i rum ned til +1 celcius.
Ved temperatur under skal du have fat i det bestemte produktionsselskab der
har lavet DVD'en.

--
/Jesper - Fagidiot der ikke kan gøre for det... Det tog trods alt seks år...
http://jespersunivers.dk

Fra : ML-78

Dato : 24-06-03 19:25

> Så for at sumere op. De kan uden problem opbevares i rum ned til +1 celcius.
> Ved temperatur under skal du have fat i det bestemte produktionsselskab der
> har lavet DVD'en.

Hvad består denne grænse ved 1 grad Celsius i?

ML-78

Fra : Jesper Winding

Dato : 24-06-03 21:36

Som udgangspunkt vil polypropylen blive sprødt fra -0.1 Celcius. Så du har
brug for at vide hvilke tilsætnings og måtningsstoffer producenten har brugt
for at forhindre makrospræninger i molekylestrukturen. (det være sig carbon,
kridtstoffer eller kemisk producerede samt oliebaserede opløsningsmidler)
Hvilket kan sprede sig til limen eller sølvlaminatet. Der er intet til
hinder for at dybfryse polypropulen ved tilsætning af mætning. men det vil
altid være synligt under stress. Som en regel er mætning mere kostbart en
rent polypropylen. hvorfor nogle producenter vælger det fra.

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : ML-78

Dato : 24-06-03 22:33

> Som udgangspunkt vil polypropylen blive sprødt fra -0.1 Celcius.
> [...]

Ok, det kan selvfølgelig hurtigt blive ødelæggende for skiven. Tak for
forklaringen.
Selv om DVD'er måske har bedst af at blive opbevaret køligt, må den ekstra
termiske påvirkning ved at køle dem ned og varme dem op (udover det den får ved
afspilningen) være skadelig for de limede skiver, selv om man holder sig over
grænsen. Hvis skiverne er lavet ordentligt er det sikkert ikke noget problem,
men nogle få ødelægges jo bare ved de skiftende termiske påvirkninger de får ved
hver afspilning.

ML-78

Fra : Torben Simonsen

Dato : 27-06-03 18:28

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> writes:

> Som udgangspunkt vil polypropylen blive sprødt fra -0.1 Celcius.

Er DVD'er ikke lavet af polycarbonat?

--
-- Torben.

Fra : Jesper Winding

Dato : 27-06-03 19:51

Nogle CD producenter vælger det lidt svagere produkt fordi de giver dem
mulighed for at printe direkte på plasten. Dette gøres især som marketings
finesse. Samt problemet med at følge med markedet. Men da PolyCarbonat er
meget hydrofølsomt samt udviser stor tendens til spændingskorrosion ved
kontakt med f.eks. sved er det en meget lille del af markedet hvor dette
benyttes. Det var dog en del anderledes i starten hvor den meget lille
råpris i forhold til PolyPropylen gjorde PolyCarbonat attraktivt. Det er
f.eks tydeligt hvis du tager nogle af de første CD'rom medier der kom på
markedet. Hvor du tydeligt vil kunne se hvor dine fingre har holdt ved
kanten af skiven.
Efterhånden som markedsprisen for PolyPropylen er faldet til at niveau
lignende PolyCarbonat. eksisterer det næsten ikke længere. Men man ser tit
de små baby cd'rommer på CeBit osv. som fremstilles på denne måde. et smart
lille vistkort.
Selve fremstillingsprocessen er også forandret. Hvor man idag bruger det
meget sikre inlay til hvor man før støbte fra en nikkelform direkte i den
plastificerede PolyCarbonat,. hvilket gav en meget stor fejlprocent når det
platificerede materiale trak sig sammen under afkøling.
Men en del virksomheder har stadig maskiner til den ældre form for støbning
og hvis deres produktion er for lille til at kunne oppebære omkostninger til
nye maskiner. Vil deres produktion stadig foregå med nikkelforme.
Så produktionsformen findes stadig. Jeg er ikke stødt på det i mit arbejde
dog. I de produktioner jeg kender til. Sikkert mest fordi vores firma er ret
agressivt fremme på markedet, møder jeg næsten udelukkende nye produktioner.
--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : PerX ...

Dato : 25-06-03 13:47

In article <3ef88aae$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
jesperw@tdcadsl.dk says...

> Så for at sumere op. De kan uden problem opbevares i rum ned til +1 celcius.
> Ved temperatur under skal du have fat i det bestemte produktionsselskab der
> har lavet DVD'en.

Ok, interessant. Har du også en øvre grænse så?

Fra : Jesper Winding

Dato : 25-06-03 17:57

Polypropylen uden tilsætningstoffer har en plastificeringsgrænse ved omkring
160-165 Celcius. Se evt. mit svar til Lars Hoffman.

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Anders W. Grau-Chris~

Dato : 24-06-03 18:44

In news:MPG.1962813fb32bb41a989bed@news.usenetserver.com,
PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> typed:
> Jeg overevejder om jeg skal samle DVD'erne i et køligt rum, men kom
> til at tænke om de kan tage skade af det? Umiddelbart ville jeg mene
> nej, men man ved jo aldrig. Nogen som har nogle erfaringer?

Kan inlay-papiret ikke få em og krølle?

mvh Anders

--

awgSLET@oncable.dk- Remove SLET from e-mail...
"You just haven't earned it yet, baby"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-06-03 13:55

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> escribió en el mensaje

> [...]
nej, men
> man ved jo aldrig. Nogen som har nogle erfaringer?

interessant sp´rgsm`l, jeg har da et lignende:
JEg bor i Madrid hvor 45 grader om sommeren ikke er unormalt, vil
dette kunne skade min højtelskede DVD-samling?
skal vi futte over i dk.teknik.tv+video?

Med venlig hilsn
Lars Hoffmann

Fra : Jesper Winding

Dato : 25-06-03 17:56

Du kan være ganske rolig. Udover brandhæmmere som lovkrav er Polypropylen
til fremstilling af CD og DVD produktion tilsat uorganiske additiver som
aluminiumoxid, antimontrioxid eller zinkborat for at forlænge den
krystlinske struktur og derved leve tiden ved vedvarende varmepåvirkning.
Men for at holde den til den rene Polypropylen, så får vi en plastificeret
(overgangen til flydende) masse 160-165 Celcius - Så med mindre du konstant
opbevarer dine DVD'er i ovnen... :)

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-06-03 18:23

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men for at holde den til den rene Polypropylen, så får vi en plastificeret
> (overgangen til flydende) masse 160-165 Celcius - Så med mindre du

Interessant. Hvad med fugtig varme? Jeg kan huske, at der på mange
laserdiscs var en advarsel om netop dette, men gælder det samme for dvd'er?

--
Jens Thomsen

"You talk the talk. But do you walk the walk?"

Fra : Jesper Winding

Dato : 26-06-03 16:53

Polypropylen lægges på, ved at placere en flydende (ca. 210-255 Celcius)
mængde Polypropylen i centrum på den i forvejen støbte underplade hvorpå
Sølvpigment papiret eller inlay er påført. Pladen spinner rundt ved høj fart
og inerti sørger for, at laget fordeles eller tvinges udover hele pladen.
Når det flydende (varme) Polypropylen når kanten vil det svejse sig sammen
med underpladen (sker automatisk ved at varmen overføres tiltrækkelig til,
at underpladen vil nå plastificering og smelte sammen med det nye overlag).
Dette er den svejste type som de fleste producenter bruger. En DVD eller CD
kan fremstilles ved hver maskine ca. hvert 4 sekund. Problemet med denne
metode er, at mængden af Polypropylen der doceres skal være meget nøjagtig.
Ved for lille en dosering vil der opstå steder på kanten hvor
sammensmeltningen eller svejsningen ikke er tilfredsstillende. Og ved en
tilstrækkelig høj temperatur og luftfugtighed vil der kunne trænge fugt ind
imellem de to lag. Derfor efterlimes kanten. Og det er derfor vi kalder
denne type for de limede skiver. Her kommer faktorer som typen af lim samt
kvaliteten af denne så på banen.
Ved ultralydssvejste DVD eller CD'er har du i forvejen to Sprøjtestøbte
Polypropylen pladen hvor inlay lægges imellem og pladerne presses så sammen
under tryk og ved mikro rystninger. Derved presses de to plader sammen og
fuges ind i hinanden. Her vil du ikke se fugtskader eller forværring af dine
skiver. Denne metode er dog mere bekostelig, da en skive skal
ultralydssvjses i ca. 16 sekunder. Samtidig med at du jo skal bruge to
færdige sprøtestøbte plader i steder for én som ved ovennævnte metode. Det
er derfor forståeligt at mange producenter vælger den billige løsning.
Du vil kunne mærke forskel på dine skiver ved om kanten er let rundet og
mærkes "blid" (det er de limede) eller om kanten er kantskarp (det er de
Ultralydssvejste) Og det kan nogle gange være sjovt at se at nogle af de
billigste faktisk kan være de bedst fremstillede.
--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-06-03 17:05

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[Snip en masse kloge ord]

Tusind tak for de meget oplysende indlæg, Jesper. De er hermed gemt.

--
Jens Thomsen

"Art is a sense of magic" - Stan Brakhage

Fra : Jesper Winding

Dato : 26-06-03 19:50

No probs - Jeg er miljø skadet

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : PerX ...

Dato : 27-06-03 13:57

In article <3ef9d329$0$48892$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
jesperw@tdcadsl.dk says...
> [...]
> (overgangen til flydende) masse 160-165 Celcius - Så med mindre du konstant

Ved ikke om CD'er er relateret til DVD - men jeg kender en PC Cafe, hvor
de under varmen (sidste år tror jeg det) mistede flere spil cd'er som
simpelthen exploderede i drevet på grund af varmen. Jeg læste om det
fænomen, at det ikke var helt uhørt at stressen af rotation og varmen
kunne få dem til at gå i opløsning om jeg så må sige.

Fra : Jesper Winding

Dato : 27-06-03 15:06

Det kan gå hen og blive lidt teknisk det her :) I plast verdenen (når det
kommer til sprøjtestøbning) findes der to typer materialer. De
delkrystlinske og de amorfe. De amorfe materialer har en molekylestruktur
der er meget rodet. Det vil sige at molekylerne ligger flettet ind og ud
imellem hinanden fuldstændig umotiveret. Derfor er det en meget stabil
plasttype fordi den ikke er til at flå fra hinanden igen. Til gengæld er
amorfe materialer ikke gennemsigtige netop pga. den rodede struktur. Lys kan
simpelthen ikke trænge nok igennem molekylestrukturen til at materialet
bliver klart. Det nærmeste man kommer er en gullig grumset næsten-noget man
se igennem. Og det er derfor ubrugligt som overflade belægning til noget et
laserhovede skal "kigge" igennem.
Derimod er de delkrystalinske materialer, hvortil Polypropylen hører, meget
strukturede på molekyleniveau. molekylerne samler sig så at sige i samlede
tråde eller lianer hvis det forklarer bedre. Derved kan lys slippe igennem
de steder hvor der ikke ligger molekyletråde. Derfor fremstår de rene
delkrystalinske materialer gennemsigtige.
Til gengæld er de samlede tråde ikke så indviklede i hinanden og materialet
er ikke så stabilt og holdbart som de amorfe.
Idet du spinner en CD eller DVD rundt ved høj hastighed. Og det er der jo
mange af de nye drev der gør i dag. får du en enorm gkraft påvirkning udad
ude i kanten af skiven. Og hvis man har været så uheldig at få en dårlig
frremstillet skive kan lianerne simpelthen ikke holde sammen på strukturen
og vil splintres.
--
/Jesper
http://jespersunivers.dk