Skal en bil have en tændningslås
Fra : Firstname Lastname

Dato : 24-06-03 10:44

Hejsa

Skal en bil have en tændingslås for at komme igennem syn?

Bilen fik smadret tændingslåsen i forbindelse med et tyveri. Jeg fjernede
ratlås+tændingslås og bruger i stedet en skruetrækker til at starte bilen.
En ny tændingslås er uhyggelig dyr og jeg har ingen kasko I stedet
bruger jeg en ratlås "stang", IMHO er den sværere at bryde op end
tændingslåsen.

Jeg har spurgt i dk.fritid.bil, men fik ikke noget klart svar. En mente at
ratlås er påkrævet, men havde ingen henvisninger.

På forhånd tak.

Fra : Per Moreau

Dato : 24-06-03 13:17

"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har spurgt i dk.fritid.bil, men fik ikke noget klart svar. En mente at
> ratlås er påkrævet, men havde ingen henvisninger.

Iflg den her på Statens Bilinspektions hjemmeside ser de ikke efter
tændingslåsen.
https://www.bilsyn.dk/aut/public/hvader/synet.htm

Mvh
Per M.

Fra : GiWeo

Dato : 24-06-03 13:44

Hejsa

> [...]
>En ny tændingslås er uhyggelig dyr og jeg har ingen kasko I stedet
>bruger jeg en ratlås "stang", IMHO er den sværere at bryde op end

En tændingslås er ikke lovkrav - men døren skal du kunne låse, da det
står i færdselsloven at du ikke må forlade bilen uden at låse den....

De nye Renaulter er født uden tændingslås - der benytter man en
kreditkort-lingende "nøgle"

Lars Engelhardt - webmaster@lars-engelhardt.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755

Fra : Mads

Dato : 24-06-03 15:24

"GiWeo" <giweo@hotmail.com> wrote in message
> En tændingslås er ikke lovkrav - men døren skal du kunne låse, da det
> står i færdselsloven at du ikke må forlade bilen uden at låse den....
Man skal sikre at andre ikke kan benytte bilen. Det kan ske på andre måder
end at låse døren.

Men det får mig til at stille spørgsmålet:
Hvordan finder man de bestemmelser trafikministeren har udvidet
færdselsloven med. F.eks §28 stk 4 ... Trafikministeren kan fastsætte
bestemmelser om, hvilke typer låseanordninger der skal anvendes.

Mvh Mads

Fra : Mikael L

Dato : 24-06-03 20:47

"Mads" <mads.knudsen@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> færdselsloven med. F.eks §28 stk 4 ... Trafikministeren kan fastsætte
> bestemmelser om, hvilke typer låseanordninger der skal anvendes.

Dem finder du i detailforskrifter for motorkøretøjer. De findes på
Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Mikael

Fra : Mads

Dato : 25-06-03 07:17

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote in message

> "Mads" <mads.knudsen@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Dem finder du i detailforskrifter for motorkøretøjer. De findes på
> Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Takker. Det er vist fint som godnat læsning.

Mvh Mads