TV-Film / Film forskel?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 23-06-03 23:56

Er der en præcis kortfattet forskel, som gør at nogle film kaldes
"TVfilm" og andre kaldes "film"?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-06-03 23:54

Hej!

Ole Rasmussen wrote:

> Er der en præcis kortfattet forskel, som gør at nogle film kaldes
> "TVfilm" og andre kaldes "film"?

Tv-film er produceret til fjernsyn mens film normalt er produceret til biografer
og bagefter udlejning og tv. Tv-film har normalt et meget mindre budget end
biograffilm - se bare det snot Hallmark (som regel) sender!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner "

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-06-03 08:19

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk>

> [...]
budget end
> biograffilm - se bare det snot Hallmark (som regel) sender!

tv-film er for det meste også optaget i 1.33:1 hvorimod "rigtige"
film oftest er optaget i et bredformat.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-06-03 09:23

> tv-film er for det meste også optaget i 1.33:1

Både og. Man ser mere og mere, at tv-film optages i 16:9 enten på HD el.
35mm. (Faktisk har der siden 1970'erne været en tradition for at tage hensyn
til et bredformat under optagelserne, fordi europæerne ofte satte
amerikanske tv-film op i biografen, jf. Duel, Starflight One o.l.). Men
altså bredformat er for alvor ved at vinde ind. Bl.a. fordi HBO, der
producerer en del tv-film, har deres eget HD-netværk.

> hvorimod "rigtige"
> film oftest er optaget i et bredformat.

Nyere film, ja bestemt, men hovedparten af filmhistorien er stadigvæk
optaget i enten 1.33:1 (stumfilm) eller 1.37:1 (academy tonefilm).

Det er okay at kalde mig pernittegryn nu

--
Jens Thomsen

"Cinema is imperfection. You work very hard, and every day you fail"
- Charlton Heston

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-06-03 09:24

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> escribió

> Det er okay at kalde mig pernittegryn nu

puff, sikke dog et pernittengryn!

Fra : No Humor Man

Dato : 24-06-03 16:01

"Ole Rasmussen" <Ole_vokke@it.dk> wrote in message
> Er der en præcis kortfattet forskel, som gør at nogle film kaldes
> "TVfilm" og andre kaldes "film"?
Budgettet, kvaliteten af historien og af skuespilspræstationen.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
ICQ: 67778624

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-06-03 17:26

No Humor Man skrev:

> Budgettet, kvaliteten af historien og af skuespilspræstationen.

Nej, nej og nej. Alle tre kan sagtens forekomme at overgå spillefilm.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"If you really want something in life you have to work for it. Now

Fra : ML-78

Dato : 24-06-03 22:54

> Nej, nej og nej. Alle tre kan sagtens forekomme at overgå spillefilm.

Jeg synes egentlig definitionen var ganske præcis, selv om der selvfølgelig
forekommer nogle få undtagelser. Man er aldrig i tvivl om når det man ser på
skærmen er en TV-film - ud over at de nogle gange kan forveksles med TV-serier.

ML-78

Fra : Jesper

Dato : 24-06-03 22:42

Ole Rasmussen <Ole_vokke@it.dk> wrote:

> Er der en præcis kortfattet forskel, som gør at nogle film kaldes
> "TVfilm" og andre kaldes "film"?

En TV Film er produceret af eller for et TV selskab med henblik på at
blive vist på TV, undertiden bliver amerikanske TV film sat op i
biografen i Europa og en del bliver også solgt og udlejet på video, ofte
vil manusforfatteren være crediteret med "Teleplay" eller det mere
neutrale "Written by", biograffilm er crediteret "Screenplay".

Der er forskel på om en film er lavet til almindligt TV eller kabel-TV.
På almindligt TV er der en række restriktioner i form af hvad der må
vises af sex, vold og bruges af bandeord, derudover laves de altid med
nedblændinger til reklamer og deres længde overstiger sjældent 95 min,
da den ellers ikke passer ind i en 2 times timeslot på US TV.

Kabel TV film er ofte friere stillet.

En del TV serier laves med en pilotepisode i TV film længde og bliver de
ikke den store succes så bliver serien aldrig til noget.
global village idiots. - Paul Ginsparg.