Applescripts til at genstarte sin Mac?
Fra : Michael Hillerup

Dato : 27-11-00 11:46

Kan følgende lade sig gøre:

Under OS 9.0.4 har man muligheden for at lægge "shortcuts" til
programmer op på funktionstasterne med kontrolpanelet Keyboard
(engelsksproget sysytem). Men desværre kan man ikke lægge
tastkombinationer her.

Men vil det kunne lade sig gøre at lave Applescripts med følgende
tastaturkombinationerne og dermed lægge shortcuts til de enkelte scripts
op på funktionstasterne?

Command+Option+Escape = Force Quit
Command+Control+Power = Restart
Command+Option+Shift+Power = Shut Down

Command+Shift+3 = Screenshot af hele skærmen
Command+Shift+4 = Screenshot af defineret skærmbillede
Command+Shift+4+Capslock = Screenshot af vindue

I bekræftende fald, hvordan gøres dette? Er der en venlig sjæl i dette
forum der evt. kunne komme med en opskrift?

På forhånd tak...

Michael Hillerup
Official Birmingham 6 Homepage: http://b6.tc.dk
Official Birmingham 6 E-mail: b6@talent.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-11-00 21:00

In article <1ekr6oq.frh1951rr9hoaN%6inc@image.dk>, 6inc@image.dk
(Michael Hillerup) wrote:

> [...]
> Command+Shift+4 = Screenshot af defineret skærmbillede
> Command+Shift+4+Capslock = Screenshot af vindue

Eh, har du ikke disse funktioner i forvejen på netop de kombinationer du
angiver.

//Peter

Fra : Michael Hillerup

Dato : 29-11-00 02:23

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> Eh, har du ikke disse funktioner i forvejen på netop de kombinationer du
> angiver.

Jo da, men jo færre knapper man skal taste des bedre... Man har vel lov
til at være lidt doven, ikke? :)

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 27-11-00 21:25

Michael Hillerup <6inc@image.dk> wrote:

> Men vil det kunne lade sig gøre at lave Applescripts med følgende
> tastaturkombinationerne og dermed lægge shortcuts til de enkelte scripts
> op på funktionstasterne?

Med 'ren' applescript kan det ikke lade sige gøre. Du skal downloade et
OSAX (udvidelse til applescript) prøv på http://macscripter.net/

> Command+Option+Escape = Force Quit
> Command+Control+Power = Restart
> Command+Option+Shift+Power = Shut Down
Disse ville ikke virke da de ligger i rom'en på computeren (afhængig af
modellen). Din computer kan ikke udføre et script når den er frosset, og
så ryger pointen jo lidt.

> Command+Shift+3 = Screenshot af hele skærmen
> Command+Shift+4 = Screenshot af defineret skærmbillede
> Command+Shift+4+Capslock = Screenshot af vindue

Disse ville sandsynligvis kunne lade sig gøre.
Men mon ikke der allerede findes en OSAX til at tage screenshots med -
sådan at du ikke behøver simulere en shortcut.

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

Fra : Michael Hillerup

Dato : 29-11-00 02:23

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Med 'ren' applescript kan det ikke lade sige gøre. Du skal downloade et
> OSAX (udvidelse til applescript) prøv på http://macscripter.net/

Tak for tippet! :)

> Disse ville ikke virke da de ligger i rom'en på computeren (afhængig af
> modellen). Din computer kan ikke udføre et script når den er frosset, og
> så ryger pointen jo lidt.

Nåh ja... Det kan der vel være noget om. Det havde jeg ikke lige tænkt
over i farten...

> Disse ville sandsynligvis kunne lade sig gøre.
> Men mon ikke der allerede findes en OSAX til at tage screenshots med -
> sådan at du ikke behøver simulere en shortcut.

Det var nu egenligt også mest dem jeg havde tænkt på, da jeg skrev
indlægget.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 27-11-00 23:14

Michael Hillerup <6inc@image.dk> wrote:

Aha, lige den tråd jeg skulle bruge for at bryde ind :)

Kan nogen hjælpe med det script der, indtil OS 8.0, lå i Apple menuen og
hed "Luk Computeren" eller noget i den stil.

Jeg kender nogen der gerne vil have det tilbage, efter de har fået iMac
med 9.0.4.

Jeg er _ikke_ den store AppleScript ørn :)

Mojn, Thomas

--
What goes: Clip clop, clip clop, clip clop, bang
bang, clip clop, clip clop, clip clop?

An 'Amish' drive-by shooting

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 28-11-00 00:49

engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) writes:

> [...]
> hed "Luk Computeren" eller noget i den stil.
>
> Jeg kender nogen der gerne vil have det tilbage, efter de har fået iMac

Og den første april kan du jo lægge scriptet ned i start-up items...

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Michael Hillerup

Dato : 29-11-00 02:23

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Og den første april kan du jo lægge scriptet ned i start-up items...

Sådan rent teoretiskt; hvordan klarer man sig egentligt ud af sådan et
nummer, hvis nogen gjorde det ved een? Er det nok at starte op UDEN
udvidelser? Eller skal man have fat i sin system CD?

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-11-00 02:29

In article <1eku6iz.tsxf521y1h7zsN%6inc@image.dk>, 6inc@image.dk
(Michael Hillerup) wrote:

> Er det nok at starte op UDEN udvidelser?

Ja.

(kom igen Morten, "Ja er 33% kortere end "Nej" - hmm, ødelagde jeg nu
ikke det hele for mig selv ved at komme med den smøre?)

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-00 10:29

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Ja.
>
> (kom igen Morten, "Ja er 33% kortere end "Nej" - hmm, ødelagde jeg nu
> ikke det hele for mig selv ved at komme med den smøre?)

du glemte d at tælle dit punktum med...
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Der er boligløs per 1. december - ledig lejlighed i København?

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-11-00 18:39

In article <1ekurfq.1v0cuqg18q57ysN%reippuert@email.dk>,
reippuert@email.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> du glemte d at tælle dit punktum med...

d sndr, d nldr knsntr.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-11-00 22:29

Er der ellers nogen der kan hjælpe mig med mit spørgsmål?

Mojn, Thomas

--
Ellers så er det i korte træk mig der kører showet, så hvis du vil opnå
noget så er slesk tale og billig portvin vejen frem

- SEJ

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 29-11-00 23:00

engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) writes:

> Er der ellers nogen der kan hjælpe mig med mit spørgsmål?

ftp://ftp.sunet.se/pub/mac/info-mac/dev/osa/00osa-abstracts.txt

Tjah, kig på ovenstående og søg lidt efter "shutdown".

Thomas

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 29-11-00 11:52

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> writes:

> Ja.

For at fuldføre aprilsnaren fjerner man naturligvis den resource i
system-filen der gør det muligt at holde shift nede. Gad vide om det
virker med Mac OS 9?

Thomas