Hvordan fjerner man border på <td>
Fra : Jesper Holm

Dato : 24-06-03 10:20

Jeg har to spørgsmål: (Jeg er ny i CSS)

1) Hvordan fjerner man den øverste border på <td> i CSS??

Jeg har lavet et eksternt dokument (style.css) hvor jeg gerne vil
gemme mine indstillinger i css.

Normalt i et html-dokument ville jeg skrive:

border-right: 1 solid #808080; border-bottom: 1 solid
#808080">dig</td>

2) Som I kan se har jeg i selve tabellen angivet cellspacing og
cellpadding. Hvordan skriver jeg dette i mit doument style.css??

Håber der er nogle kloge hoveder der kan svare...

/ Jesper Holm

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars K.

Dato : 24-06-03 10:34

> [...]
> cellpadding. Hvordan skriver jeg dette i mit doument style.css??
>
> Håber der er nogle kloge hoveder der kan svare...

Prøv at læse dette http://www.html.dk/tutorials/css/

/ars

Fra : Jesper Holm

Dato : 24-06-03 11:07

Jeg har da læst det igennem uden at jeg kunne finde noget....

Er der ikke nogen som kan FORTÆLLE HVAD MAN GØR i stedet for alle
mulige mærkelige "ledetråde"??!

Eller hvis der er nogen der kan fortælle hvilket kapitel det står i,
og hvad funktionen hedder, så ville jeg blive MÆGTIG glad

/ Jesper

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 24-06-03 11:20

Jesper Holm <holmidk2003@holm.mail.dk> wrote in news:bd954g$s3r$1
@sunsite.dk:

> [...]
> cellpadding. Hvordan skriver jeg dette i mit doument style.css??
>
> Håber der er nogle kloge hoveder der kan svare...

1) prøv: <TD CLASS="minCelle">
CSS-fil: .minCelle { border-top: 1px solid #000000; }

2) Det vil jeg også gerne vide, for jeg kan ikke finde noget CSS-pendant
hertil. Faktisk tror jeg ikke det kan lade sig gøre i CSS.

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-06-03 11:40

Jesper Holm <holmidk2003@holm.mail.dk> writes:

> [...]
> gemme mine indstillinger i css.
>
> Normalt i et html-dokument ville jeg skrive:

> border-right: 1 solid #808080; border-bottom: 1 solid

Her bruger du jo allerede (inline) CSS til borderen, så det kan du jo
genbruge. Du skal blot huske at sætte en enhed på bredden, ellers
virker det ikke[1]. Altså:

td { border-left: 1px solid #808080;
border-right: 1px solid #808080;
border-bottom: 1px solid #808080;}

Det er lidt kortere at lave top til en undtagelse:

td { border: 1px solid #808080;
border-top: none; }

Hvis du har mere end en celle i tabellen (ellers skal du ikke bruge en
tabel!) og du vil være sikker på at bund-kanten ovenfor ikke bliver
top-kant på denne celle, så brug border-top: hidden; Den virker lige
som border:none, undtagen i tabller med border-collapse:collapse;

> 2) Som I kan se har jeg i selve tabellen angivet cellspacing og
> cellpadding. Hvordan skriver jeg dette i mit doument style.css??

For at få samme effekt som dit table-tag ovenfor, så skal der
skrives:

table {
border: none; /* border="0", se også nedenfor */
width: 100%; /* er default for et block-element */
border-collapse: separate;
cell-spacing: 0px;
}
td {
padding: 0px; /* cell-padding */
border: none; /* border="0" på tabel-tagget påvirker også
cellerne */
}

Hvis du alligevel vil have kant på cellerne, så kan du enten
rette det i td-reglen eller tilføje en ny senere.

Du kan læse mere om CSS til tabeller i specifikationen:
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/tables.html>
(tungt, men fuldstændigt!)

/L
[1] Størrelser uden enheder virker dog når browseren er i
Quirks-tilstanden, en kompatibilitets-tilstand til forældede og
ulovlige sider. Man skal ikke lave nye sider til Quirks-tilstanden. Se
hvordan man sætter browseren til at være i standard-tilstand:
<URL:http://www.html.dk/artikler/00036/>

Fra : Jesper Holm

Dato : 24-06-03 11:56

Rigtih mange tak!!

Det var en forklaring man kunne forstå

Det er lidt super med sådan nogle kloge hoveder

/ Tak- Jesper

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 24-06-03 20:04

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote in

> width: 100%; /* er default for et block-element */

Lige for at fluekneppe lidt så er width:auto; default for et block-element.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-06-03 22:55

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> writes:

> Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote in

> Lige for at fluekneppe lidt så er width:auto; default for et block-element.

Du har naturligvis ret, og jeg skammer mig allerede.

Hvis man ikke sætter left, right, margin, padding eller border, så
bliver den beregende bredde ud fra default-værdierne for alle disse
netop 100%, men det er naturligvis ikke det samme.

/L