Andet multimedie
bentjuul 3670
Pentium/TBird/Raid
Fra : Jan Apollo

Dato : 31-03-01 07:30

...... Håber ikke at det er for meget OT. Men en gang for længe siden var der
en tråd om raidopsætning, kan ikke finde tilbage.

Jeg er ved at købe ny maskine der skal bruges til lyd (harddiskrecording) og
grafik, og har et par spørgsmål.

Har altid brugt Pentium fordi klogere folk har sagt at det var bedst til lyd
og grafik, noget med instruktionssæt ? Nå men TBirden har jo fået forrygende
anmeldelser og vinder over Pentium i mange tests. Nogen erfaringer med TBird
1330 contra Plll 1000 evt P4 ? 1400

Hvilket bundkort foretrækker I ? Har altid brugt Asus

Erfaringer med IDE raid ? (Hvis der er nogen med mere orden eller hukommelse
der kan finde tilbage til den gamle raid_tråd vil jeg sætte stor pris på
det )

På forhånd tak

VH

Jan

Fra : The Amazing Grace

Dato : 31-03-01 12:16

Jan Apollo wrote:

> ..... Håber ikke at det er for meget OT. Men en gang for længe siden var der
> en tråd om raidopsætning, kan ikke finde tilbage.

prøv at søge den frem på

http://www.dejanews.com

Ikke verdens hurtigste system, men virker glimrende.

Mads Hansen
--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Jakob Thorsø

Dato : 31-03-01 11:51

Hej Jan

Prøv at tjekke det her link ud det skulle besvarre nogle af din spørgsmål:

http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2272

Hels & Lykke

MVH Jakob

Fra : Jan Apollo

Dato : 31-03-01 20:58

Tak for svarene.
Hvad bruger I selv Intel eller AMD ?

Fra : The Amazing Grace

Dato : 31-03-01 22:50

Jan Apollo wrote:

> Tak for svarene.
> Hvad bruger I selv Intel eller AMD ?

AMD Athlon "Classic" (Slot A).

Mads Hansen
--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Loady

Dato : 31-03-01 22:51

AMD T-bird 1Ghz @ 1.3Ghz

Jeg er i hvert fald tilfreds, har ellers altid været en Intel tilhænger, men
børnesygdommene ved chipsættene til T-bird er så godt som væk, sååå....
--
Mvh.
Loadstar

Fra : Jakob Thorsø

Dato : 01-04-01 10:15

Stadig Intel bruger, men så snart de får et dual AMD board på markedet "I'm
out of there".

Fra : Thomas

Dato : 01-04-01 15:36

"Jan Apollo" <apollo10@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svarene.
> Hvad bruger I selv Intel eller AMD ?

Intel PIII 700@770 som er hurtigere end en TBird 800 i Photoshop (begge 512
MB ram), jvf egne tests.

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial

Fra : Rune Simonsen

Dato : 01-04-01 19:35

On Sat, 31 Mar 2001 21:58:18 +0200, "Jan Apollo"
<apollo10@post5.tele.dk> wrote:

> Hvad bruger I selv Intel eller AMD ?

Jeg bruger Athlon, da dens FPU er hamrende hurtigt - og netop FPU
ydelse er extremt vigtigt når vi taler 3D rendering og det laver jeg
en del af.

--

Rune Simonsen

Fra : Jakob Thorsø

Dato : 01-04-01 10:22

Hej Jan

Fandt lige et link mere: http://www.spilzonen.dk/content/nyhed.asp?id=4622

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 02-04-01 20:34

"Jan Apollo" <apollo10@post5.tele.dk> wrote in message
> ..... Håber ikke at det er for meget OT. Men en gang for længe siden
var der
> en tråd om raidopsætning, kan ikke finde tilbage.

Tråden hed "Anbefaling/erfaringer med CPU" og løber tilbage til
6/2-2001. Det var mig der beskrev de forskellige RAID-systemer, så jeg
har kopieret hvad jeg skrev dengang:

--
Først en forklaring af de forskellige RAID-systemer:

RAID-0:
Udelukkende for at opnå større hastighed. 2 eller flere diske kobles
sammen og data fordeles derved ligeligt på de enkelte diske. Backup er
VIGTIGT, da der med RAID-0 er flere mulige fejl-led. Hvis en disk ryger,
er alle data ødelagt!

RAID-1:
Udelukkende datasikkerhed. 2 eller flere diske kan kobles sammen og
derved lave flere kopier for optimal sikkerhed.

RAID-0/1:
Kombination af RAID-0 og RAID-1. Normalt 2 par diske, hvor der både er
dobbelt hastighed og sikkerhedskopi af alle data.

RAID-3:
Data gemmes på flere diske som ved RAID-0 mens en ekstra harddisk bruges
som "paritets-disk". Paritetsdisken bruges til gendannelse af "Bad
Blocks" på de øvrige diske.

RAID-5:
Hastighed og sikkerhed, hvor der kun "spildes" plads svarende til en
disk til sikkerhed. Forskellen fra RAID-3 er at der her gemmes
paritets-blokke på hver enkelt disk. F.eks. hvis et system har 5x36GB
diske, så gemmes der paritetsblokke svarende til én af diskene (36GB)

> hvilken raid giver den bedste hastighed på diskene?

RAID-0, RAID-0/1, RAID-3 eller RAID-5! Jo flere diske, jo hurtigere.

> Man kan vel ikke have
> både sikkerhed (spejling) og hastighed i top samtidigt?

Jo, med RAID-0/1 kan du lave en nøjagtig spejling af hver disk. Hvis en
disk ryger, så kører den videre med kopien i stedet og samtidig med høj
hastighed, men det spilder meget plads. Med RAID-5 spildes kun en enkelt
disk, men giver stadig fuld sikkerhed. Dog, hvis der ryger 2 diske, så
er data ikke genskabelige! Hvis en disk ryger med RAID-5, så genskabes
de oprindelige data igen når du sætter en ny disk i. RAID-5 har også
mulighed for HotSwap med visse controllere.

> Spiller det nogen rolle hvor der er raid (skal det være de diske hvor
> progammet og styresystemet kører eller de diske hvor billederne ligger
eller
> skal alt ligge i "samme raid")?

Jeg foretrækker at have en seperat disk til system og programmer og kun
bruge RAID til data, men der er ikke noget i vejen for at bruge en
RAID-stripe til system og programmer. Du kan også bruge en IDE-disk som
system sammen med en RAID-stripe som data... det afhænger vel af
pengepungen. Desuden behøver du ikke særlige drivere for at få
forbindelse til diskene fra DOS.

Fælles for RAID-stripes er at de "samles" som et enkelt drev. Ved RAID-5
med 5x36GB får du altså et enkelt drev på 144GB (4x36GB). Som du sikkert
kan høre, foretrækker jeg RAID-5 til enhver tid pga. hastighed og
sikkerhed samlet. RAID-3 minder meget om det, men sikkerheden er såvidt
jeg husker ikke lige så god.
--

> [...]
forrygende
> anmeldelser og vinder over Pentium i mange tests. Nogen erfaringer med

Eventuelt en Dual P-III? Til lydredigering og harddiskrecording er det
ikke sønderligt vigtigt med en voldsom CPU, men afhængigt af hvilken
type grafik du vil bruge maskinen til kan det godt blive nødvendigt med
nogle hestekræfter. Et Dual motherboard fra Asus (CUV4X-D) koster ifølge
EDBpriser.dk 1.769,- og P-III 800MHz står lige nu til omkring 1.800,-
pr. styk. For 300,- mere pr. CPU får du 2x866MHz, som er den
konfiguration jeg selv bruger til alverdens grafik - både 2D og 3D.

> Hvilket bundkort foretrækker I ? Har altid brugt Asus

Asus leverer en kvalitet jeg sjældent har set hos andre fabrikanter, så
jeg holder mig til Asus.

> Erfaringer med IDE raid ? (Hvis der er nogen med mere orden eller
hukommelse
> der kan finde tilbage til den gamle raid_tråd vil jeg sætte stor pris

> det )

IDE-RAID er billigt og rigeligt hurtigt til harddisk recording af 4-5
samtidige lydspor, men har du behov for at optage mere samtidigt vil jeg
klart anbefale SCSI. IDE-RAID har den "ulempe" at du kun kan samle 2
diske på hver kanal, så du kan ikke samle 4 IDE-diske til ét lynhurtigt
drev som med SCSI, men det er en billig måde at få meget plads med
næsten dobbelt hastighed. Jeg vil anbefale Abit HotRod-controlleren, men
Promise FastTrak skulle også være udmærket.

Det gamle indlæg har jeg allerede indsat, men jeg har også en
hastighedstest af forskellige setups af diske som jeg kan smide herind
igen hvis det har interesse?

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Jan Apollo

Dato : 02-04-01 21:40

">
> [...]
>
> Det gamle indlæg har jeg allerede indsat, men jeg har også en
> hastighedstest af forskellige setups af diske som jeg kan smide herind

Meget! og mange tak
VH
Jan Apollo

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 03-04-01 03:33

"Jan Apollo" <apollo10@post5.tele.dk> wrote in message

[KLIP: RAID-systemer]

> Meget! og mange tak

Okay, her kommer en bunke ASCII!

<CITAT>
--
Jeg bruger selv en Dual P-III 866MHz med 768MB RAM og IDE-RAID, og jeg
må sige at det kører ganske pænt. Desuden har jeg en Dual 733MHz med

Faktisk er Photoshop ikke specielt CPU-krævende med mindre man bruger
mange forskellige filtre i meget store dokumenter. Før i tiden (Celeron
450) plejede jeg at skalere mit dokument ned, gemme en kopi og afprøve
filtrene før jeg brugte dem i virkeligheden på dokumenter over
A3-størrelse. Det du bør lægge mest vægt på er harddiskenes hastighed.
Forskellen fra en enkelt IDE-100 disk til et RAID-system med 2-4 diske
er overvældende og ikke voldsomt dyrt. Jeg vil dog anbefale at du
investerer ca. 5.000 mere og får SCSI-RAID... det rykker! 45-55MB/Sek.
med 2 U160-diske.

-----
Til sammenligning, hvor lang tid det tager at henholdsvis åbne/gemme et
dokument:

Filen:
En A3-plakat (300dpi, CMYK) med 38 layers (229MB filstørrelse):
Photoshop 5.5 IE

Enkelt IDE-33 (Notebook)
Åbne: 6 min. 34 sek.
Gemme: 9 min. + en stak sekunder (Gad ikke vente)

Enkelt 30GB IDE-100 (P-III 800MHz, OnBoard IDE-100):
Åbne: 37 sek.
Gemme: 52 sek.

IDE-RAID 100, 2x30GB (Dual P-III 866MHz, Promise FastTrak):
Åbne: 17 sek.
Gemme: 39 sek.

U160 RAID, 2x36GB U160 SCSI-LVD (Dual P-III 733MHz, Adaptec 39160):
Åbne: ca. 6 sek.
Gemme: 21 sek.
-----

Jeg vil prøve at lave en sammenligning mellem forskellige filtre, men
jeg er faktisk ikke klar over hvilke der er mest krævende... anyone?

"Radial Blur" på førnævnte plakat (Lagene "merged" sammen):
Value: 10
Method: Spin
Quality: Best

"Colored Pencil":
Radius: 10 pixels

-----
Dual P-III 866MHz, 768MB RAM:
Radial: 51 sek.
Pencil: 12 sek.

Dual P-III 733MHz, 512MB RAM:
Radial: 1 min. 9 sek.
Pencil: 16 sek.

P-III 800MHz, 256MB RAM:
Radial: 1 min. 49 sek.
Pencil: 21 sek.

Celeron 450, 128MB RAM:
Radial: 3 min. 24 sek.
Pencil: 47 sek.

Notebook, Celeron 550MHz, 128MB RAM:
Radial: 4 min. 8 sek. (Hmmm...)
Pencil: 1 min. 12 sek.
-----

Her er det ren rå power og RAM der tæller. Dog viste Windows 2000 Task
Manager at min CPU'er i Dualsystemerne kun ydede 48-56% hver, men
resultaterne viser vist at det ikke er helt sandt (Radial Blur: 800MHz
vs. 866MHz = dobbelt så lang tid)!? Ved testen med "Colored Pencil" er
der dog ikke den store forskel, og det gælder også for de øvrige filtre
jeg prøvede gennem denne test.

Jeg kan kun konkludere at jeg er tilfreds med mine Dual-konfigurationer,
og til mindre opgaver er de øvrige maskiner også nogenlunde. CPU-kraft
er lavere prioriteret end RAM-mængde og harddiskenes hastighed.

That concludes todays tests!
--
</CITAT>

Jeg håber det giver et indblik i hvilke forskelle der er tale om.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen