Musik fra nettet
Fra : Bo Andersen

Dato : 22-06-03 18:14

Hejsa Her i Gruppen.

Jeg har en lille diskussion kørende med en af mine gode venner. Jeg håber i
kan hjælpe mig med at få løst en lille tvist.

Jeg har netop opdaget programmet Kazaa, som jo bekendt kan bruges til at
dovnloade musik-filer. Jeg mener at have hørt at så længe det er til eget
forbrug, at der ikke bliver brændt CDér og ikke solgt ud af numrene, Ja så
er det Lovligt !

Min ven derimod siger at det er brand-hamrende ulovligt at hente musik, og i
det hele taget at have et program som kazaa installeret på sin Computer. Han
siger at jeg er dybt kriminel hvis jeg henter bare et eneste nummer...

Hvad siger loven på dette område ??

/Bo

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-06-03 18:27

"Bo Andersen" <hojben@SOLSORTc.dk> wrote in message
> [...]
Han
> siger at jeg er dybt kriminel hvis jeg henter bare et eneste nummer...

Dybt kriminel er måske lige lovlig stærkt, men det er ihvertfald ikke
lovligt at downloade musik som ikke er frigivet til det af den oprindelige
indehaver af ophavsretten. Det vil oftest være den som har skrevet nummeret
eller pladeselskabet, der har udgivet det.

Man må derimod gerne lave kopier til eget brug, hvis man har erhvervet
originalen på lovlig vis. hvilket feks. kan være ved køb af CD eller en
MP3-udgave på nettet. Ind til videre er det også lovligt at lave en kopi til
sig selv af en CD man har lånt på biblioteket, men der rasles med sabelen
for at fjerne denne mulighed.

Det fremgår af ophavsretsloven.

Kazaa i sig selv er ikke ulovligt.

/Per

Fra : Bo Andersen

Dato : 22-06-03 18:25

Tak for det hurtige svar Per...
Jeg har fået noget at tænke over...
/Bo

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-06-03 19:56

> Kazaa i sig selv er ikke ulovligt.

- jeg mener svenskerne lige har gjort det ulovligt (fra 1/1-2004) ...
hvilket er yderst betænkeligt!

ras

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-06-03 20:38

> - jeg mener svenskerne lige har gjort det ulovligt (fra 1/1-2004) ...
> hvilket er yderst betænkeligt!

Ikke som jeg har forstået det, de indføre "bare" EU´s infosoc direktiv.
læs evt. http://it-avisen.no/art/1301379.html

Jakob

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-06-03 21:36

> Ikke som jeg har forstået det, de indføre "bare" EU´s infosoc direktiv.
> læs evt. http://it-avisen.no/art/1301379.html

- jo du har ret, men er det ikke et tillæg, at det også bliver forbudt at
have et område på sin disk gjort tilgængelig for andre?

ras

Fra : Benny Amorsen

Dato : 23-06-03 14:45

rc> - jo du har ret, men er det ikke et tillæg, at det også bliver
rc> forbudt at have et område på sin disk gjort tilgængelig for andre?

Det lyder umiddelbart usandsynligt. Det ville forbyde bl.a.
webservere.

Det er mere spændende hvorvidt Freenet forbliver lovligt - men jeg har
endnu ikke hørt om konkrete planer om forbud.

/Benny

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-06-03 08:58

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> - jo du har ret, men er det ikke et tillæg, at det også bliver forbudt at
> have et område på sin disk gjort tilgængelig for andre?

Det ville det da være, men det er sådan set heller ikke det der står i
artiklen. Der står, at det er forbudt at tilgægeliggøre sådanne filer (altså
musik mv) feks. ved at åbne et område på sin harddisk.

Det er altså ikke selve åbningen der refereres til men indholdet på disken,
og det er der ikke noget overraskende i.

/Per