Råd i forbindelse med arv
Fra : Kim Eichen

Dato : 22-06-03 11:23

Hej gruppe

Min mor døde desværre for 2 måneder siden. Vi er to børn og jeg er særbarn og skal derfor skifte med
hendes mand (jeg har i hvert fald forstået det sådan at det er den normale fremgangsmåde i
forbindelse med særbørn).
Der er to boliger, der indgår i boet, et rækkehus i Virum, der har en offentlig vurdering på
1.850.000 kr. og et sommerhus i Tisvilde, der har en offentligf vurdering på 560.000 kr.
Mit spørgsmål er om jeg skal lade den offentlige vurdering være den gældende eller om jeg skal
betale en ejendomsmægler for at vurdere boligerne. Vil der mon i det hele taget være nogen væsentlig
forskel på vurderingen, når ejendomsmægleren ikke vurderer den udfra synspunktet om at han skal
sælge boligen. Dvs. bliver værdien sat som hvis boligerne skulle på tvangsauktion og vil den
vurdering ligge meget tæt på den offentlige vurdering.

Mvh Kim

Fra : Mari

Dato : 22-06-03 16:24

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er om jeg skal lade den offentlige vurdering være den
gældende

En valuar vurderer ejendommen ud fra hvad den kan indbringe, uanset den skal
sælges eller ej. Hvis du har set "Hammerslag", så har du nok også et indtryk
af,
hvordan ejedomspriser vurderes - og at man ikke kender "den rigtige pris",
førend
du har køberen. Derfor......... er den seneste offentlige vurdering
sandsynligvis
også den bedste nugældende pris.
Kan du finde info om salgspriser for tilsvarende ejendomme i umiddelbar
nærhed,
og er de væsentligt højere - så vil det kunne sandsynliggøres over for
skifteretten,
at ægtefællen skal overtage ejendommen til den højere pris.

Men......OBS!!.... boet kan skiftes privat, hvis alle arvinger er enige
heri. (Tillidssag),
men er blot een arving ikke enig - så skal boet skiftes offentligt. Og der
udpeges en
bobestyrer af skifteretten.

Jf. Arvelovens §13:

§ 13. Inden 6 måneder efter dødsfaldet skal ægtefællen til skifteretten
indlevere
en opgørelse over aktiver og passiver, der hører til fællesejet, og over sit
fuldstændige
særeje. Nærmere regler om opgørelsens indhold kan fastsættes af
justitsministeren.
Stk. 2. Indgives opgørelsen ikke inden udløbet af den i stk. 1 angivne
frist, der

om fornødent kan forlænges af skifteretten, kan denne pålægge ægtefællen
daglige

eller ugentlige bøder, der løber, indtil opgørelsen indgives.

Stk. 3. Arvingerne har ret til at gøre sig bekendt med opgørelsen.

/Mari

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 22-06-03 20:23

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> førend
> du har køberen. Derfor......... er den seneste offentlige vurdering

Da min far døde, blev hans hus vurderet af en mægler med lokalkendskab. Min
bror og jeg (særbørn) var ikke enige i den vurdering der blev foretaget, og
bad skifteretten udpege en ny til at vurdere huset. Skifteretten samarbejder
med lokale ejendomsmæglere.

I vores situation var der kr. 5.000 i forskel på de 2 vurderinger. Den
første lød på 1.695.000 den næste på 1.700.000. Ham der var udpeget af
skifteretten var ikke bekendt med den tidligere vurdering.

Salgsvurderingen var højere end den off. vurdering, men jeg kan ikke på
stående fod/siddende bagdel huske hvor meget.

Afhængigt af området kan der være stor forskel på off.vurdering og
salgspris. Vores off. vurdering er ved at indhente den realistiske pris, men
vi fik også et hug opad på kr. 250.000 for 3 år siden. Da vi købte i 1996
var off. vurdering kr. 820.000. I dag ligger den på 1.650.000. Realistisk
salgspris ligger et sted mellem 1.8 og 1.9 (min subjektive vurdering)

mvh
Bendt

Fra : J. Nielsen

Dato : 22-06-03 21:28

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> boligen. Dvs. bliver værdien sat som hvis boligerne skulle på tvangsauktion
> og vil den vurdering ligge meget tæt på den offentlige vurdering.

Det mest korrekte må så absolut være at få en mægler/valuar til at
vurdere værdien af boligerne. Den korrekte handelspris kan afvige
adskellige hundredetusinder fra den offentlige vurdering. Husk at den
offentlige vurdering er utrolig unuanceret - derfor brug nogle tusinde
på at få boligerne vurderet.

Mvh.

J. Nielsen

Fra : Kim Eichen

Dato : 22-06-03 23:16

> [...]
> adskellige hundredetusinder fra den offentlige vurdering. Husk at den
> offentlige vurdering er utrolig unuanceret - derfor brug nogle tusinde

Det havde jeg også lidt på fornemmelsen. Er det en normal ejendomsmægler man får til at foretage
vurderingen og bør der være flere vurderinger, som man så eksempelvis tager gennemsnittet af?

Mvh Kim

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-06-03 23:20

Kim Eichen wrote:

> Det havde jeg også lidt på fornemmelsen. Er det en normal ejendomsmægler man får til at foretage
> vurderingen og bør der være flere vurderinger, som man så eksempelvis tager gennemsnittet af?

Man får normalt to, for at tjekke om det er en speciel ejendom.
Er der under ca 50 kkr i forskel, bruges gns.
Er der over, bør en ejendomsmægler med speciale i den type ejendom
bruges som nr 3.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kim Eichen

Dato : 22-06-03 23:36

> Man får normalt to, for at tjekke om det er en speciel ejendom.
> Er der under ca 50 kkr i forskel, bruges gns.
> Er der over, bør en ejendomsmægler med speciale i den type ejendom
> bruges som nr 3.

Det lyder fornuftigt.
Et enkelt tillæggspørgsmål: Hvordan bør udgiften til vurderingen fordeles? Jeg vil lige opsummere at
de involverede er min mors mand, deres barn (min halvbror) og mig.

Mvh Kim

Fra : Mari

Dato : 23-06-03 23:00

> Et enkelt tillæggspørgsmål: Hvordan bør udgiften til vurderingen fordeles?
Jeg vil lige opsummere at
> de involverede er min mors mand, deres barn (min halvbror) og mig.

Betales af boet - og modregnes i den totale arvelod inden fordeling
- i lighed med andre boudgifter.
Herefter deles iht. testamente eller efter loven.

/Mari

Fra : Kim Eichen

Dato : 23-06-03 23:38

> Betales af boet - og modregnes i den totale arvelod inden fordeling
> - i lighed med andre boudgifter.
> Herefter deles iht. testamente eller efter loven.

Det lyder rimeligt.
Tak for svaret, nu kan jeg komme videre i processen.

Mvh Kim