Indscannede ting = så god som originaler
Fra : Carsten Matzon

Dato : 21-06-03 16:02

Hejsa

Er efterhåneden blevet lidt træt papirmængden i mit skab med
kviteringer,PBS,Lønseddler og i den stil.Sad så og tænkte om man mon kunne
scanne det ind og så bare lave en cd hvert år...Hmmm...

Er kopier/indscanninger lige så gode som orginaler i juridisk forstand?

=)

---

Carsten

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 21-06-03 16:27

"Carsten Matzon" <carsten@matzon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> scanne det ind og så bare lave en cd hvert år...Hmmm...
>
> Er kopier/indscanninger lige så gode som orginaler i juridisk forstand?

Kan det ikke sammenlignes med en fotokopi hvis man printer den ud bagefter?
Så må det jo betyde ja, da man oftest gerne vil beholde originalerne selv,
hvis man senere får brug for dem?

mvh-
Martin Jørgensen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-06-03 18:12

Carsten Matzon wrote:

> [...]
> scanne det ind og så bare lave en cd hvert år...Hmmm...
>
> Er kopier/indscanninger lige så gode som orginaler i juridisk forstand?

tja, jeg ved at min a-kasse accepterer, at man indskanner dagpengekortet
og sender det som email.
De vil dog gerne have, at man gemmer originalen fx sammen med
udbetalingsopgørelserne.

Og jf. Børsen for et par måneder siden (i starten af maj) kan kommunerne
bruge elektronisk kommunikation som eneste kommunikation (overfor
borgere der vil det).
Jeg tror der vil blive tale om en udvidelse af e-boks-systemet.

Som svar på dit spørgsmål: ja, hvis andre kan, så kan du vel også.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Henrik G. Andersen

Dato : 21-06-03 20:07

> Er kopier/indscanninger lige så gode som orginaler i juridisk forstand?

Det har aldrig været prøvet ved en ret... Så det er et godt spørgsmål.

Mvh
Henrik

Fra : DS

Dato : 21-06-03 20:24

"Carsten Matzon" <carsten@matzon.dk> wrote in message
> [...]
> scanne det ind og så bare lave en cd hvert år...Hmmm...
>
> Er kopier/indscanninger lige så gode som orginaler i juridisk forstand?

Virksomheder må fx gerne opbevare bilag, fakturaer osv. indscannet, så
private bør nok heller ikke have problemer med at opbevare sådanne ting
digitalt. Bare sørg for at de er scannet i tilstrækkelig høj opløsning
(dpi), så hvis du skulle få brug for at printe dem ud, at kvaliteten er
næsten så god som ved original dokumentet...

/Daniel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-06-03 00:47

DS wrote:

> [...]
> (dpi), så hvis du skulle få brug for at printe dem ud, at kvaliteten er
> næsten så god som ved original dokumentet...

Du skulle vel ikke have en henvisning til noget officielt om det ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : DS

Dato : 22-06-03 10:08

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Du skulle vel ikke have en henvisning til noget officielt om det ?

Bogføringsloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19980100630-REGL

Kig under §10 stk. 2.

/Daniel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-03 20:46

"Carsten Matzon" <carsten@matzon.dk> skrev:

> Er kopier/indscanninger lige så gode som orginaler i juridisk
> forstand?

Udover de svar du allerede har fået så vil jeg lige indskyde, at ved
eksempelvis eksamensbeviser er en kopi i sig selv ikke nok. Kopien skal
være bekræftet dvs. underskrevet af 2 af hinanden uafhængige og
uvildige personer, der ikke er den nærmeste familie.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peder Porse

Dato : 22-06-03 19:29

Som jeg er orienteret er en del kommuner på vej med en eller anden form
for ESDH. (elektronisk dokument- og sagshåndtering.) Nogle har det
allerede og i staten skal systemerne også ind i løbet af 1-2 år, hører
jeg på jobbet.

I flere kommuner, jeg kender til destrueres originaler (dokumenter...!!)
efter en kort tidsfrist...

enten er der ikke helt lovgivningsmæssigt tget højed efor udviklingen
eller også vil man kunne løbe ind i nogle bevisproblemr i f.eks.
skattesager, men også en række andre forhold, fordi man kører disse
forløb uden en udbredt digital signatur.
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Jens

Dato : 22-06-03 20:24

Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:

> [...]
> jeg på jobbet.
>
> I flere kommuner, jeg kender til destrueres originaler (dokumenter...!!)

Der vil nok blive skelnet mellem det, der uden de store problemer kan
destrueres, og det der bliver bevaret. Jeg har svært ved at forestille
mig at man vil destruere originalkontrakter, skøder etc.

> [...]
> skattesager, men også en række andre forhold, fordi man kører disse
> forløb uden en udbredt digital signatur.

IT-sikkerhedsrådet har udsendt en vejledning "Digitale dokumenters
bevisværdi"

http://www.fsk.dk/fsk/div/itsikraad/digubilag/

Det fremgår heraf bl.a. at meget andet end digital signatur kan bidrage
til at godtgøre at de digitale dokumenter afspejler originalen.

/Jens

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?