Returret ved e-handel?
Fra : Jakob Munck

Dato : 20-06-03 17:13

Når man har købt et produkt i en e-handels butik på nettet, og man ikke
mener at dette produkt lever op til de forventninger, som han har fået af at
læse reklamen for det, kan man så altid få pengene retur, hvis produktet er
uskadt og man returnerer det umiddelbart efter modtagelsen?

Eller kan sælger hævde, at produktet er ok, selv om man selv mener at det
ikke er tilfældet, og så nægte at betale pengene retur?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-06-03 17:14

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> uskadt og man returnerer det umiddelbart efter modtagelsen?

Ja.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : Jesper Brock

Dato : 20-06-03 17:30

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message
> Ja.

Det var da et kort svar - skulle vi ikke lige fortælle manden hvorfor?

Bestemmelsen findes i Forbrugeraftalelovens §§11-13, som giver dig 14 dages
returret ved såkaldt "fjernsalg".

Sælger skal iøvrigt oplyse om fortrydelsesretten (§13, stk 1) - ellers er
aftalen ugyldig (§13, stk 3)

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist og leder af Flashlight-Gruppen.dk

NB! Indlæg på usenet udtrykker min personlige holdning,
som ikke nødvendigvis deles af avisen

Fra : Jakob Munck

Dato : 20-06-03 19:18

Tak skal I have.

jm

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-03 19:29

Jesper Brock skrev:

> Sælger skal iøvrigt oplyse om fortrydelsesretten (§13, stk 1) -
> ellers er aftalen ugyldig (§13, stk 3)

Ifølge http://www.net-tjek.dk/ så vil den
manglende oplysning om fortrydelsesret
udløse en *returret* på 3 mdr.

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Jesper Brock

Dato : 20-06-03 21:22

"Gevaldi" <georg_valdi (at) hotmail.com> wrote in message
> Ifølge http://www.net-tjek.dk/ så vil den
> manglende oplysning om fortrydelsesret
> udløse en *returret* på 3 mdr.

Et spørgsmål til de mere jurakyndige end mig

Hvor kommer de 3 måneder fra? Ja, de står selvfølgelig på net-tjek (som er
forbrugerombudsmandens hjemmeside om e-handel, red.), men hvilken lovtekst
taler om 3 måneder?

Forbrugeraftalelovens §13, stk 3 taler kun om, at aftalen ikke er gyldig,
hvis sælger ikke tydeligt oplyser om fortrydelsesretten.

Er de 3 måneder udtryk for Forbrugerombudsmandens fortolkning, eller er der
en lovtekst, jeg har overset?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)
og leder af Flashlight-Gruppen.dk

NB! Indlæg på usenet udtrykker min personlige holdning,
og deles ikke nødvendigvis af "Budstikken"-koncernen.

Fra : Jesper Brock

Dato : 20-06-03 21:28

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message
> Er de 3 måneder udtryk for Forbrugerombudsmandens fortolkning, eller er
der
> en lovtekst, jeg har overset?

Glem spørgsmålet - jeg fandt selv svaret... åbenbart har Retsinfo.dk -
sørgeligt nok - ikke gidet indarbejde de seneste ændringer til loven i
grundteksten... dem skal man surfe efter

§ 12 b, Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte frist udløber senest 3 måneder efter den
dag, forbrugeren modtog underretning om, at aftalen var indgået

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 22:16

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message
[klip]>
> Glem spørgsmålet - jeg fandt selv svaret... åbenbart har Retsinfo.dk -
> sørgeligt nok - ikke gidet indarbejde de seneste ændringer til loven i
> grundteksten... dem skal man surfe efter

Det er de enkelte ressortministeriers opgave at lave sammenskrivninger af
lovene - altså lovbekendtgørelser. Det er ikke Retsinformation, der gør den
slags

Med venlig hilsen
Karina

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-06-03 21:28

> [...]

> hvis sælger ikke tydeligt oplyser om fortrydelsesretten.
>
> Er de 3 måneder udtryk for Forbrugerombudsmandens fortolkning, eller er

Jeg tror, at du skal konsultere en nyere udgave af forbrugeraftaleloven

Efter §12a, stk. 1 har forbrugeren 14 dages returret efter det seneste af
følgende tidspunkter:
- den dag forbrugeren fik varen i hænde jf. §12a, stk. 1, nr. 1, eller
- den dag forbrugeren modtog oplysning om fortrydelsesretten jf. §12a, stk.
1, nr. 2.

Efter §12a, stk. 2 udløber 14 dages fristen dog under alle omstændigheder
senest 3 måneder efter at forbrugeren fik varen i hænde.

Mvh.
Jacob