Købelov for engro virksomhed
Fra : Jimmy

Dato : 19-06-03 21:24

Jeg har nu surfet rundt og kigget efter den købelov som er gældene for engro
virksomhedder som Inco, Metro etc. da de sælger med videresalg for øje, men
jeg har ikke kunne finde andet end den som gælder for normale forretninger.
Nogen som ved hvor jeg kan læse mig klogere på dette?

På Forhånd tak

Fra : xXx 1902.dk xXx

Dato : 19-06-03 21:30

"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
forretninger.
> Nogen som ved hvor jeg kan læse mig klogere på dette?

Hej Jimmy

Så vidt jeg er informeret, så drejer det sig om handel mellem erhverv, og
derfor findes der ikke nogen købelov.

Købeloven er til for at beskytte forbrugere, når det drejer sig om salg
mellem 2 erhvervsdrivende, så er der ikke nogen decideret beskyttelse.

Der skal nok være nogen der skælder ud, hvis jeg er helt forkert på den.

Med Venlig Hilsen
Martin Callsen c,")

Http://www.1902.dk
- hardware til sommerpriser

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-06-03 21:38

"xXx 1902.dk xXx" <salg@NOSPAM1902.dk> wrote in message
> Så vidt jeg er informeret, så drejer det sig om handel mellem erhverv, og
> derfor findes der ikke nogen købelov.

Det er forkert. Købeloven gælder _alle_ køb

> Købeloven er til for at beskytte forbrugere, når det drejer sig om salg
> mellem 2 erhvervsdrivende, så er der ikke nogen decideret beskyttelse.

Nej - købeloven dækker alle. Derimod er det korrekt, at der i købeloven
findes et særligt afsnit, som kun omhandler forbrugerkøb.

> Der skal nok være nogen der skælder ud, hvis jeg er helt forkert på den.

Nej, vi skælder ikke ud - men vi retter lidt på dig )

--
Venlig hilsen

Jesper
Flashlight-Gruppen.dk

"Jura er sjovest, når vi kommer til ekstremerne"

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 19-06-03 21:44

Købeloven gælder for alle...
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0023729.htm

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-06-03 22:13

"xXx 1902.dk xXx" <salg@NOSPAM1902.dk> wrote in message
[klip]
> Så vidt jeg er informeret, så drejer det sig om handel mellem erhverv, og
> derfor findes der ikke nogen købelov.

Når nu du så har dristet dig ind i jura-gruppen, så kunne du øve dig lidt på
ordet "kildekritik"

Den, der forsyner dig med informationer, er i hvert fald forkert på den.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-03 22:31

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> ordet "kildekritik"
>
> Den, der forsyner dig med informationer, er i hvert fald forkert på den.

Hvad mener du med ovenstående..uddyb venligst..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-06-03 22:43

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>
skrev :

>Hvad mener du med ovenstående..uddyb venligst..?

vedkommende er vist blevet "informeret" om at købeloven ikke gælder
b2b handel
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 07:31

<jan@stevns.net> wrote in message
[klip]>
> vedkommende er vist blevet "informeret" om at købeloven ikke gælder
> b2b handel

Nemlig. Tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 12:32

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nemlig. Tak for hjælpen

Du fejlinformerer folk, når du entydigt siger at købeloven gælder for b2b.

Der er aftalefrihed og således *bliver* købeloven fraveget.

Men bevares, du har da ret, købeloven gælder for b2b.......

Heldigvis er alle "råd" i denne NG givet "uden nogen forpligtelse"...!

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 13:06

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef2f0ae$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]>
> Du fejlinformerer folk, når du entydigt siger at købeloven gælder for b2b.

Jeg fejlinformerer ligefrem. Jamen dog.

> Der er aftalefrihed og således *bliver* købeloven fraveget.

Nå da da.

> Men bevares, du har da ret, købeloven gælder for b2b.......

Ih tak.

> Heldigvis er alle "råd" i denne NG givet "uden nogen forpligtelse"...!

Ja da. Men jeg har sjældent for vane at udtale mig om noget, jeg ikke har
forstand på.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 13:35

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja da. Men jeg har sjældent for vane at udtale mig om noget, jeg ikke har
> forstand på.

Ingen regel uden undtagelse(r).....har du jo lige bevist.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-03 13:43

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef2ff8c$0$48915$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ingen regel uden undtagelse(r).....har du jo lige bevist.

Det er en strid om ord I fører.

Men Købeloven siger jo udtrykkeligt, at den gælder alle køb, medmindre det
er aftalt, at den ikke gælder.
Dermed må den siges at dække alle køb, fordi Købeloven selv sætter grænserne
for, hvornår den kan fraviges.

Det er et spøgsmål om juridisk teknik.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 13:58

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er et spøgsmål om juridisk teknik.

.....netop der ville jeg hen.

Denne teknik er rimelig vigtig i b2b-sammenhæng, men overflødig i
forbrugersammenhæng, da købeloven er éntydig her.

Spørgeren fik det indtryk at købelovens standard forbrugertekst er normalen.

Det er den i aller højeste grad ikke.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-03 14:15

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef304cf$0$48915$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> forbrugersammenhæng, da købeloven er éntydig her.
>
> Spørgeren fik det indtryk at købelovens standard forbrugertekst er

Skal vi ikke lade spørgeren selv om at bestemme hvilket indtryk vedkommende
har fået.
Købeloven skal tages i betragtning også ved B2B handel.

Karina reagerede på denne formulering:
'Så vidt jeg er informeret, så drejer det sig om handel mellem erhverv, og
derfor findes der ikke nogen købelov.' og den er ihvertfald hujende forkert.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:18

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal vi ikke lade spørgeren selv om at bestemme hvilket indtryk
vedkommende
> har fået.

Det har han givet udtryk for én gang.....

> Købeloven skal tages i betragtning også ved B2B handel.

Jeg kan formulere mine salgs- og leveringsbetingelser som jeg vil.

Accepterer køber disse, er den potte ude.

Sludder og rigtigt.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 14:18

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message
> [...]
> 'Så vidt jeg er informeret, så drejer det sig om handel mellem erhverv, og
> derfor findes der ikke nogen købelov.' og den er ihvertfald hujende

Ja, det gjorde jeg.

Jeg var i øvrigt - som det fremgår af mit indlæg - /også/ af den opfattelse,
at ovenstående udsagn var "hujende forkert", men det er så det, vi nu - via
en juridisk nyskabelse øjensynligt - åbenbart bliver gjort bekendt med ikke
er tilfældet.

Jeg er nu blot glad for, at mine underviserere i formueret heller ikke var
bekendt med den nye retstilstand, for ellers havde jeg nok ikke klaret mig
igennem formueretten

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-03 14:27

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message

> Jeg er nu blot glad for, at mine underviserere i formueret heller ikke var
> bekendt med den nye retstilstand, for ellers havde jeg nok ikke klaret mig
> igennem formueretten

Jamen til lykke med det, - hvor heldig kan man være

/Per

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 13:57

> [...]
[klip]>
> Ingen regel uden undtagelse(r).....har du jo lige bevist.

Det ved jeg faktisk ikke engang, hvad jeg skal sige til.

Siden du udtaler dig så bestemt, må du jo have ret. Idet købeloven er
fravigelig i ikke-forbrugerkøb, gælder der altså ikke nogen lov for disse
køb.

Da stort set hele privatrettens regler også kan fraviges ved aftale, er hele
det område så også ureguleret.

Jeg beklager min uvidenhed, og beder dig bære over med mig. Jeg må vist
tilmed undskylde over for de personer, jeg i min vildfarelse har
fejlinformeret.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-06-03 14:04

> [...]
>
> Siden du udtaler dig så bestemt, må du jo have ret. Idet købeloven er
> fravigelig i ikke-forbrugerkøb, gælder der altså ikke nogen lov for disse

Købeloven gælder vel, med mindre den eksplicit er fraviget. Om man så
bare kan skrive "Ingen dele af købeloven er gældende for dette køb", det
skal jeg ikke kunne sige...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:10

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Købeloven gælder vel, med mindre den eksplicit er fraviget.

Det er derfor, det er så vigtigt at læse sin leverandørs salgs- og
leveringsbetingelser grundigt igennem, *inden* man begynder på en samhandel.

I utroligt mange tilfælde, *aftaler* man leveringsbetingelse fra gang til
gang.

Så endnu engang: Det er kun virksomheder uden respekt for sig selv, der ikke
har klare salgs- og leveringsbetingelser trykt på bagsiden af bilagene.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-03 14:18

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef307a2$0$48895$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så endnu engang: Det er kun virksomheder uden respekt for sig selv, der
ikke
> har klare salgs- og leveringsbetingelser trykt på bagsiden af bilagene.

Aftalelovens regler skal jo lige tages i betragtning, når man laver den
slags. Leveringsbetingelser, der ikke er oplyst ved handlens indgåelse kan
ikke uden videre anses for at være gældende.

Sædvane kan tages i betragtning ifht. Købeloven men det er jo en noget
udefinerbar størrelse.

/per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:21

> [...]

> slags. Leveringsbetingelser, der ikke er oplyst ved handlens indgåelse kan
> ikke uden videre anses for at være gældende.

Således har enhver virksomhed med respekt for sig selv, klart definerede
salgs- og leveringsbetingelser formuleret, gerne på bagsiden af bilagene,
eller til udlevering på virksomhedens brevpapir.

> Sædvane kan tages i betragtning ifht. Købeloven men det er jo en noget
> udefinerbar størrelse.

Jeg driver handel hver eneste dag og møder mange morsomme salgs- og
leveringsbetingelser.

Det er et af punkterne, der gør det morsomt at drive handel.....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:06

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Siden du udtaler dig så bestemt, må du jo have ret. Idet købeloven er
> fravigelig i ikke-forbrugerkøb, gælder der altså ikke nogen lov for disse
> køb.

Man kan aftale sig ud og ind i alt.

Godt for det.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 14:15

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef306a0$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]>
> Man kan aftale sig ud og ind i alt.

Er det endnu en juridisk nyskabelse? Er begrebet præceptiv nu også
forsvundet uden min viden?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:22

KLIP

> Er det endnu en juridisk nyskabelse? Er begrebet præceptiv nu også
> forsvundet uden min viden?

Jeg må med skam meddele, jeg driver handel hver eneste dag og har kun gjort
det i mere end 30 år.

Der laves aftaler hver dag, specielt ved store ordre ... dem jeg kalder
store..!

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-06-03 14:24

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef30a81$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg må med skam meddele, jeg driver handel hver eneste dag og har kun
gjort
> det i mere end 30 år.

Skal det forstås sådan, at du mener, at præceptiv lovgivning kan fraviges
ved aftale?

Mvh.
Jacob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:27

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal det forstås sådan, at du mener, at præceptiv lovgivning kan fraviges
> ved aftale?

Fortæl mig venligst, hvad jeg *skal* overholde/ikke kan fravige i en handel
.... national såvel som international..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-06-03 14:32

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef30bab$0$48898$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Fortæl mig venligst, hvad jeg *skal* overholde/ikke kan fravige i en
handel
> ... national såvel som international..?

Hvis du køber en udlejningsejendom, kan du ikke aftale med sælger, at du
ikke vil have lejerne med, eller at de skal rette deres krav på
tilbagebetaling af depositum mod den tidligere ejer.

Du kan ikke aftale med din medkontrahent, at hans konkursbo ikke skal kunne
indtræde i kontrakten.

Osv. osv.

Mvh.
Jacob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:37

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du køber en udlejningsejendom, kan du ikke aftale med sælger, at du
> ikke vil have lejerne med, eller at de skal rette deres krav på
> tilbagebetaling af depositum mod den tidligere ejer.

Jeg driver ikke handel med ejendomme eller ønsker at gøre karriere indenfor
Lejernes Landsorganisation

> Du kan ikke aftale med din medkontrahent, at hans konkursbo ikke skal
kunne
> indtræde i kontrakten.

Jeg driver ikke handel med konkursboer. Det lader jeg advokater om.

Hvornår er ovenstående kommet ind i spørgerens oprindelige spørgsmål....?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-06-03 14:48

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef30e17$0$48892$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg driver ikke handel med ejendomme eller ønsker at gøre karriere
indenfor
> Lejernes Landsorganisation
Nå.

> kunne indtræde i kontrakten.
Læs hvad jeg skriver. En aftale mellem dig og din samhandelspartner om, at
du skal kunne hæve aftalen i tilfælde af hans konkurs, har som udgangspunkt
ikke virkning over for hans konkursbo uanset om det så står i dine
standardvilkår.

> Hvornår er ovenstående kommet ind i spørgerens oprindelige spørgsmål....?

Du skrev: "Man kan aftale sig ud og ind i alt."
Jeg gav dig to eksempler på, at det kan man ikke.

Mvh.
Jacob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:51

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg gav dig to eksempler på, at det kan man ikke.

Det ene ligge udenfor mit handelsområde.

Det andet vil jeg drøfte med min advokat, da følgende står i mine salgs- og
leveringsbetingelser:

'Sælger forbeholder sig ejendomsretten til varen, indtil hele købesummen er
erlagt. Dette gælder også, selv om der er udstedt veksler'

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-06-03 14:58

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef31124$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
er
> erlagt. Dette gælder også, selv om der er udstedt veksler'
Selvom du har taget gyldigt ejendomsforbehold, og køber ikke har betalt, kan
du ikke forhindre købers konkursbo i at indtræde i aftalen [1]. Du har så
selvfølgelig krav på, at konkursboet punger ud, ellers kan du gøre dit
ejendomsforbehold gældende og tage tingene tilbage.

[1] Det gælder ikke undtagelsesfrit, men det bliver for omfattende at
redegøre for det her.

Mvh.
Jacob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 15:01

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du har så
> selvfølgelig krav på, at konkursboet punger ud, ellers kan du gøre dit
> ejendomsforbehold gældende og tage tingene tilbage.

Derfor tages dette forbehold, da én af delene er fuldt ud acceptable.

Altså er mine vare/penge altså ikke spildt..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-06-03 15:09

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef313b4$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Derfor tages dette forbehold, da én af delene er fuldt ud acceptable.
>
> Altså er mine vare/penge altså ikke spildt..?

Groft sagt: Enten indtræder konkursboet, og så bliver det forpligtet på
aftalens vilkår [1] og skal betale dit krav som massekrav. Eller også
indtræder boet ikke, og så har du dit ejendomsforbehold at falde tilbage på.

[1] Hvis I har aftalt et langt opsigelsesvarsel, kan boet alligevel opsige
aftalen med "sædvanligt varsel".

Mvh.
Jacob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 15:55

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [1] Hvis I har aftalt et langt opsigelsesvarsel, kan boet alligevel opsige
> aftalen med "sædvanligt varsel".

Såfremt boet opsiger aftalen med "sædvanlig varsel", sælges der nok ikke
nogen vare, uden kontant forudbetaling..?

Har jeg så i grunden ikke aftalt mig ud af det, der blev påstået, jeg ikke
kunne...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-06-03 16:08

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef32028$0$48912$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Såfremt boet opsiger aftalen med "sædvanlig varsel", sælges der nok ikke
> nogen vare, uden kontant forudbetaling..?

Hvis du har aftalt med X, at du skal levere en kasse bananer til ham hver
mandag i 20 år, og at aftalen kun kan opsiges med usædvanlig langt varsel
eller måske slet ikke kan opsiges, kan hans konkursbo indtræde i aftalen og
opsige den med sædvanligt eller rimeligt varsel.

Hvis du har solgt til X på kredit, kan du kræve at boet stiller sikkerhed,
men ikke at der skal betales forud.

Mvh.
Jacob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 16:11

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du har solgt til X på kredit, kan du kræve at boet stiller sikkerhed,
> men ikke at der skal betales forud.

O.k .... jeg formulerede det dårligt.

En sikkerhedsstillelse er naturligvis så god som rede penge.

Summa summarum handler det jo om at sikre sine vare/tilsodehaven(er).

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-03 14:31

> [...]
gjort
> det i mere end 30 år.
>
> Der laves aftaler hver dag, specielt ved store ordre ... dem jeg kalder

Jepper.
Det er der nok heller ikke nogen der vil anfægte.
Men aftalerne laves, fordi Købeloven foreskriver at de skal være der, hvis
ikke lovens betingelser skal være gældende.

(Det er det præceptiv betyder, hvis jeg har fattet det rigtigt)

/per

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-06-03 14:34

> [...]
> ikke lovens betingelser skal være gældende.
>
> (Det er det præceptiv betyder, hvis jeg har fattet det rigtigt)

Tværtimod Købeloven er deklaratorisk uden for forbrugerkøb. Det vil
sige, at den kan fraviges ved aftale. Købeloven er til gengæld præceptiv
fsva. forbrugerkøb, hvilket vil sige, at loven ikke kan fraviges til skade
for forbrugeren.

Mvh.
Jacob

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-03 14:41

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in message
> [...]
> fsva. forbrugerkøb, hvilket vil sige, at loven ikke kan fraviges til skade

Tak for det. Jeg havde forstået det rigtigt, men ikke fattet hvilket ord,
der dækker hvad.

/per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:35

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> (Det er det præceptiv betyder, hvis jeg har fattet det rigtigt)

Det ord skal man være studerende for at anvende.

I praksis driver man handel og laver særaftaler, såfremt man fraviger sine
standard salgs- og leveringsbetingelser.

Jeg kender ingen virksomheder, der ikke har sine egne salgs- og
leveringsbetingelser, men skal der nok være (synd for dem), med den viden,
der ind i mellem udgydes.

Jeg ville ikke betale fem potter juleøl til en advokat som gav mig det råd.
Anvende købeloven 100% i dit virke med handel (b2b) ... nationalt såvel som
internationalt.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-06-03 14:36

> [...]
>
> KLIP

> Det ord skal man være studerende for at anvende.

Eller advokat, eller handlende med forstand på lovgivningen.. find selv
på andre samfundsgrupper.

Definitionen var faktisk forkert - nærmest omvendt - men det er jo en
anden sag.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:40

KLIP

> Eller advokat, eller handlende med forstand på lovgivningen.. find selv
> på andre samfundsgrupper.

Så er jeg glad for at være handlende og drive en uplettet virksomhed.

> Definitionen var faktisk forkert - nærmest omvendt - men det er jo en
> anden sag.

Det lægger jo ligesom niveauet.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-03 14:43

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef30ea4$0$48916$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det lægger jo ligesom niveauet.

Jeg synes efterhånden, du er det mest uforskammede menneske, jeg nogen sinde
har været i berøring med, og din fremtræden her er et af de bedste
argumenter for at have en effektiv og vidende advokatstand.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:45

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> har været i berøring med, og din fremtræden her er et af de bedste
> argumenter for at have en effektiv og vidende advokatstand.

Tak for roserne.

Jeg anvender da også et af medlemmerne fra den effektive og vidende
advokatstand....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-03 14:41

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef30d7d$0$48888$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det ord skal man være studerende for at anvende.

Åbenbart

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-06-03 14:41

Scripsit "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk>

> Men aftalerne laves, fordi Købeloven foreskriver at de skal være der, hvis
> ikke lovens betingelser skal være gældende.

> (Det er det præceptiv betyder, hvis jeg har fattet det rigtigt)

Nej, præceptiv betyder at lovens regler gælder uanset om parterne
forsøger at aftale noget andet. Normalt formuleret som en paragraf
i starten af slutningen af kapitlet der lyder noget i retning af

§117. Reglerne i §§ 42-116 kan ikke fraviges ved aftale til skade
for X-part.

Hvis man alligevel indgår en "aftale" hvor et vilkår strider mod en
præceptiv regel, vil retstilstanden være som om det pågældende vilkår
ikke havde fandtes. Resten af aftalen vil stadig gælde, med mindre det
lovstridige vilkår var hovedindholdet i den.

Købelovens regler om misligholdelse i forbrugerkøb er præceptive. Det
er dem om handels- og civilkøb derimod ikke.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-03 14:46

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
>
> Købelovens regler om misligholdelse i forbrugerkøb er præceptive. Det
> er dem om handels- og civilkøb derimod ikke.

Tak også for den udvidede forklaring.

/per

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 15:21

> [...]
[klip]
> Jeg må med skam meddele, jeg driver handel hver eneste dag og har kun

Hvis det er tilfældet, så /må/ du da vist også snart have lært noglet
grundlæggende jura - nemlig at købeloven finder anvendelse i handels- og
cilvilkøb med mindre andet er aftalt.

Det er såmænd ikke så svært, at det ligefrem bør tage nogen 30 år at lære at
forstå det.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 15:56

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis det er tilfældet, så /må/ du da vist også snart have lært noglet
> grundlæggende jura - nemlig at købeloven finder anvendelse i handels- og
> cilvilkøb med mindre andet er aftalt.

Er det ikke det, jeg hele tiden har påstået..?

> Det er såmænd ikke så svært, at det ligefrem bør tage nogen 30 år at lære
at
> forstå det.

Hmmm ... nej jeg vil ikke kommentere dig på det.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-06-03 16:02

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*fjern_dette*tele.dk> wrote:

> "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er det ikke det, jeg hele tiden har påstået..?

Det, samt det er muligt at aftale sig ind/ud af ALT i forbindelse med
b2b-handel - hvoraf den sidste del ikke passer.

Købeloven kan ganske rigtigt omgåes for b2b-aftaler ved aftale herom -
og for de ting der ikke aftales betingelser omkring, finder købeloven
anvendelse. (eller anden relevant lovgivning, naturligvis.) Dette ses af
§1 af købeloven.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 16:06

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det, samt det er muligt at aftale sig ind/ud af ALT i forbindelse med
> b2b-handel - hvoraf den sidste del ikke passer.

Da jeg handler med vare, hvad kan jeg ikke aftale mig ud af...?

> [...]
> og for de ting der ikke aftales betingelser omkring, finder købeloven
> anvendelse. (eller anden relevant lovgivning, naturligvis.) Dette ses af

Enhver virksomhed med respekt for sig selv, har formuleret sine egne salgs-
og leveringsbetingelser.

Jeg kan naturligvis ikke aftale mig ud af en eks. embargo.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 16:07

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef3206b$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]>
> Er det ikke det, jeg hele tiden har påstået..?

Du har vist påstået lidt af hvert i denne tråd, så det har jeg egentlig
opgivet at hitte rede i.

Men faktum er, sådan som jeg har beskrevet det, hvilket du må tage til dig
eller lade være.

> Hmmm ... nej jeg vil ikke kommentere dig på det.

Nej. Måske var det også en idé, at du holdt inde med den slags.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 16:12

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej. Måske var det også en idé, at du holdt inde med den slags.

Du har ret i et og alt ... du er enestående.

Jeg bøjer mig for din ekspertise.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 16:21

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef32447$0$48900$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]>
> Du har ret i et og alt ... du er enestående.
>
> Jeg bøjer mig for din ekspertise.

Der er ingen grund til at forsøge sig med det, jeg formoder skulle
forestille at være ironi?

I det omfang du nu ikke sidder med en eller anden indestængt kommentar, så
prøv at kigge tilbage på det første indlæg igen; se, hvad det er, jeg
egentlig svarede på, så vil du opdage, at der ikke er noget forkert i det.

Mon ikke bare, du fra starten var lidt hurtig på aftrækkeren?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 16:27

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mon ikke bare, du fra starten var lidt hurtig på aftrækkeren?

Det mener jeg bestemt ikke, jeg var.

Der er aftalefrihed virksomheder imellem og dette praktiseres i
overordentlig stor grad.

Der blev udtalt at købeloven er den som anvendes....(som den kan læses med
"forbrugerøjne") og det er det ikke jvnf. aftalefriheden.

Du skal naturligvis overholde andre relevante love (eks. en embargo).

Den virksomhed, der anvender købeloven 100% i samhandel med andre
virksomheder, kan komme grusomt op at køre økonomisk, såfremt varen sælges
videre til forbrugere.

Det er det, du skal tage i betragtning omkring dit udsagn.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 16:33

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef327d3$0$48896$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]

> Det mener jeg bestemt ikke, jeg var.

Udsagnet, jeg svarede på lød:

"Så vidt jeg er informeret, så drejer det sig om handel mellem erhverv, og
derfor findes der ikke nogen købelov."

Mit svar er, at det konkrete udsagn ikke er korrekt. Der /er/ en købelov. At
den kan fraviges ved aftale i handelskøb og civilkøb er helt givet, men det
betyder ikke, at der ikke /er/ en købelov for området, for det er der altså.

I det omfang, du er uenig heri, vil jeg gerne høre begrundelsen.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 16:36

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I det omfang, du er uenig heri, vil jeg gerne høre begrundelsen.

Som tidligere nævnt ... det har du ret i.

At den ikke anvendes i ordets betydning, da der er aftalefrihed og enhver
virksomhed med respekt for sig selv anvender sine egne salgs- og
leveringsbetingelser er blot fakta fra det virkelige liv.

En anden har sagt at det er en strid om ord ... det tilslutter jeg mig 100
%.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 16:42

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef329dc$0$48895$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> At den ikke anvendes i ordets betydning, da der er aftalefrihed og enhver
> virksomhed med respekt for sig selv anvender sine egne salgs- og
> leveringsbetingelser er blot fakta fra det virkelige liv.

Ja, det bliver du ved med at sige. Der er altså ikke nogen, der modsætter
sig det udsagn.

> En anden har sagt at det er en strid om ord ... det tilslutter jeg mig 100
> %.

Jeg må lige høre. Er det mon den måde, hvorpå en mand erkender, at han tog
fejl?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 16:46

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg må lige høre. Er det mon den måde, hvorpå en mand erkender, at han tog
> fejl?

Der en købelov, den anvendes blot ikke i den udstrækning, du vil give
indtryk af.

Er du ikke praktiserende, finder du ud af det, når du bliver det.

Man har en "lov", der kan fraviges....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-03 16:54

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef32c34$0$48911$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> Der en købelov, den anvendes blot ikke i den udstrækning, du vil give
> indtryk af.

Jeg svarede på et indlæg, der angav, at der ikke eksisterede nogen købelov
på handelsområdet. Dertil svarede jeg, at det ikke er korrekt.

Er det det, du kalder at "give indtryk af"?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 22:15

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det det, du kalder at "give indtryk af"?

Jep ... for der er store modifikationer gemt i aftalefriheden virksomheder
imellem.

Kan vi blive enige om at

1) Der findes en købelov (for de virksomheder som ingen modifikationer
anvender)..?

2) Den købelov som findes, kan modificeres til ukendelighed..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-06-03 23:51

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Jep ...

Så forstår du tydeligvis ikke dansk.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 00:03

KLIP

> Så forstår du tydeligvis ikke dansk.

Måske fordi visse udsagn kan "læses mellem linierne".

Noget må jeg nu have gjort rigtigt i mit liv.

Jeg har levet udmærket af det og gør det endnu mere nu.......

Hvad gør du..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : jacob nielsen

Dato : 21-06-03 00:31

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef37965$0$48908$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jep ... for der er store modifikationer gemt i aftalefriheden virksomheder
> imellem.
Jeg har endog særdeles vanskeligt ved at forstå, hvordan du tolker Karinas
tilkendegivelse af, at der findes en købelov, der gælder b2b, som at Karina
"entydigt siger at købeloven gælder for b2b" og at "Spørgeren fik det
indtryk at købelovens standard forbrugertekst er normalen". Hvis det er din
ide om at læse mellem linierne, så håber jeg for dine kunders skyld, at du
har bruger glasklare og i enhver henseende entydige formuleringer i dine
salgsbetingelser, så det ikke bliver nødvendigt "at læse mellem linierne".

> Kan vi blive enige om at
>
> 1) Der findes en købelov (for de virksomheder som ingen modifikationer
> anvender)..?
Den gælder skam også for dem, der har modifikationer i deres standardvilkår
med mindre de har fraveget købeloven fuldstændig.

> 2) Den købelov som findes, kan modificeres til ukendelighed..?
Ja.

Mvh.
Jacob

Fra : N/A

Dato : 21-06-03 10:36

Fra : Karina og Christian

Dato : 21-06-03 10:36

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef39a59$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]>
> PS: Hvorfor fornemmer jeg et fjendskab, så snart en erhvervsdrivende
blander
> sig i denne forsamling..?

Mig bekendt er der mange forretningsfolk, der er engageret her i gruppen,
uden at det i øvrigt afstedkommer problemer.

Jeg synes personligt, at det er en forudsætning for gruppen, at der er
personer her, der bidrager med oplysninger fra det praktiske liv.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : N/A

Dato : 21-06-03 00:36

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 00:36

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> salgsbetingelser, så det ikke bliver nødvendigt "at læse mellem linierne".

Jeg tror på at den jurist der har formuleret mine salgs- og
leveringsbetingelser kan sit håndværk.

Jeg har da heller ikke modtaget klager desangående fra mine kunder, hvoraf
nogle hører til skandinaviens største.

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 01:16

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> PS: Hvorfor fornemmer jeg et fjendskab, så snart en erhvervsdrivende blander
> sig i denne forsamling..?

Du fornemmer fjendskab fordi du insisterer på at Karinas fuldstændig
korrekte oplysning var forkert (subsidiært at hun mente noget forkert
mellem linjerne, på en måde som kun du kan se).

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 01:18

KLIP

> Du fornemmer fjendskab fordi du insisterer på at Karinas fuldstændig
> korrekte oplysning var forkert (subsidiært at hun mente noget forkert
> mellem linjerne, på en måde som kun du kan se).

Finder du Karinas oplysning fyldestgørende, når der er aftalefrihed
virksomheder imellem..?

Finder du ikke at aftalefrihed/afvigelse fra købeloven er en væsentlig
ændring af .... købeloven...?

Tror du at købeloven bliver anvendt bogstav for bogstav i det virkelige
liv..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 21-06-03 10:29

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef3a44b$0$48915$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]>
> Finder du Karinas oplysning fyldestgørende, når der er aftalefrihed
> virksomheder imellem..?

Jeg svarede på det spørgsmål, der blev stillet.

Jeg gentager gerne spørgsmålet, og jeg gentager gerne det svar, jeg gav.

Alt andet er vi enige om. Det kan jeg også godt gentage nok engang.

Og så burde denne diskussion nu nok ende. Den hører vist ikke længere til
her i gruppen.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 12:18

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Alt andet er vi enige om. Det kan jeg også godt gentage nok engang.

Fint ... og jeg kan således slå fast endnu engang at dit oprindelige svar
var o.k., men ikke fyldestgørende.

Jeg har aldrig påstået dit svar var forkert...!!!

> Og så burde denne diskussion nu nok ende. Den hører vist ikke længere til
> her i gruppen.

Enig.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 21-06-03 12:22

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef43ef2$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> Fint ... og jeg kan således slå fast endnu engang at dit oprindelige svar
> var o.k., men ikke fyldestgørende.

Jeg svarede på det spørgsmål, der blev stillet. Hverken mere eller mindre.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 12:24

KLIP

> Jeg svarede på det spørgsmål, der blev stillet. Hverken mere eller mindre.

Korrekt .... og jeg fandt, det ikke var fyldestgørende nok.

Så brød et mindre "helvede" løs.

Jeg er måske miljøskadet ifb. med mit daglige virke...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 13:00

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Finder du Karinas oplysning fyldestgørende, når der er aftalefrihed
> virksomheder imellem..?

Karina korrigerede en person der troede at Købeloven kun gælder
forbrugerkøb. Den person tog fejl, og Karina havde ret. Længere er den
ikke.

> Finder du ikke at aftalefrihed/afvigelse fra købeloven er en væsentlig
> ændring af .... købeloven...?

Nej.

> Tror du at købeloven bliver anvendt bogstav for bogstav i det virkelige
> liv..?

Det har overhovedet ikke noget med sagen at gøre. Det er *forkert* at
sige at den ikke gælder, og det kan du ikke ændre på ved at forsøge at
ændre emnet til et ganske andet. Det er *forkert*, som du antyder, at
love kun findes hvis de er præceptive.

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 13:01

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Korrekt .... og jeg fandt, det ikke var fyldestgørende nok.
> Så brød et mindre "helvede" løs.

Fordi Karinas svar *var* 100% korrekt og fyldestgørende. At du ikke
er i stand til at læse hvad det går ud på, ændrer ikke den sag.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 13:04

KLIP

> Karina korrigerede en person der troede at Købeloven kun gælder
> forbrugerkøb. Den person tog fejl, og Karina havde ret. Længere er den
> ikke.

Måske du kan slippe med det i en NG, men den går ikke i det virkelige liv.

> Nej.

Så håber jeg sandelig ikke du skal være jurist eller sågar advokat.

> [...]
> sige at den ikke gælder, og det kan du ikke ændre på ved at forsøge at
> ændre emnet til et ganske andet. Det er *forkert*, som du antyder, at

En lov som kan fraviges er gældende ...

Jeg ændrer ikke emnet. Det er basalt i Danmark med aftalefrihed som ydermere
kan ændre en lov.

Det er da utroligt, du ikke kan forholde dig til aftalefriheden virksomheder
imellem.
--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 13:07

KLIP

> Fordi Karinas svar *var* 100% korrekt og fyldestgørende. At du ikke
> er i stand til at læse hvad det går ud på, ændrer ikke den sag.

Det er da utroligt ... spørgeren fik et svar fra mig (Metro) som *klart*
afviger fra standardteksten i købeloven.

Hos bl.a. Metro er der en lang række produkter, der ydes returret på.
Produkter som i købeloven (uden fravigelser) snildt kan leveres tilbage
indenfor et givet tidspunkt.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 13:09

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef44a7a$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

UPS ... glemte et 'ikke'...

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 13:31

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Måske du kan slippe med det i en NG, men den går ikke i det virkelige liv.

Også i det virkelige liv er det forkert at Købeloven kun gælder
forbrugerkøb.

> En lov som kan fraviges er gældende ...

Ja.

> Det er da utroligt, du ikke kan forholde dig til aftalefriheden virksomheder
> imellem.

Det er da utroligt at du ikke kan se at aftalefriheden INTET betyder
for om loven gælder eller ej. Lovens gyldighed er et obejktivt
spørgsmål der ikke har en snus at gøre med om man senere aftaler sig
ud af enkelte af dens bestemmelser.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 13:33

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Det er da utroligt ... spørgeren fik et svar fra mig (Metro) som *klart*
> afviger fra standardteksten i købeloven.

Det ænder ikke noget på at det forkert at sige at Købeloven kun gælder
for forbrugerkøb. Loven gælder. Folketinget har vedtaget den og
Dronningen skrevet under. Dette er et faktum.

At man kan indgå aftaler der afviger fra lovens ikke-præceptive regler
ændrer intet på at loven findes og at den gælder.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 13:35

KLIP

> [...]
> for om loven gælder eller ej. Lovens gyldighed er et obejktivt
> spørgsmål der ikke har en snus at gøre med om man senere aftaler sig

Det er fortsat utroligt, du ikke kan forstå, jeg ikke på noget tidspunkt har
udtalt, der ingen købelov forefindes for b2b-salg/køb.

Jeg har fortfarende blot gjort opmærksom på at der er aftalefrihed og loven
således er "variabel".

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 13:37

KLIP

> Det ænder ikke noget på at det forkert at sige at Købeloven kun gælder
> for forbrugerkøb. Loven gælder. Folketinget har vedtaget den og
> Dronningen skrevet under. Dette er et faktum.

Hvor har jeg udtalt at købeloven ikke gælder...?

> At man kan indgå aftaler der afviger fra lovens ikke-præceptive regler
> ændrer intet på at loven findes og at den gælder.

Hvor har jeg udtalt at loven ikke findes/er gældende...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 13:38

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Det er fortsat utroligt, du ikke kan forstå, jeg ikke på noget tidspunkt har
> udtalt, der ingen købelov forefindes for b2b-salg/køb.

Du erklærede dig uenig i at Karina sagde at Købeloven gælder for
ikke-forbrugerkøb. Det må betyde du du mener at den ikke gælder.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 13:39

KLIP

> Du erklærede dig uenig i at Karina sagde at Købeloven gælder for
> ikke-forbrugerkøb. Det må betyde du du mener at den ikke gælder.

Venligst foretag et indklip eller giv en trådhenvisning.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 13:39

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Hvor har jeg udtalt at købeloven ikke gælder...?

I hele denne tråd. Du har adkillige gange kaldt Karinas helt korrekte
oplysning om at den gælder for forkert eller "ufuldstændig" eller
lignende.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 13:41

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Venligst foretag et indklip eller giv en trådhenvisning.

Tåden er den her. Nogen af indlæggene må være blevet slettet
undervejs, for jeg kan ikke få min newslæser til at følge den helt
tilbage til begyndelsen.

Nægter du at du erklærede dig uenig i Karinas oplysning?

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 13:42

KLIP

> I hele denne tråd. Du har adkillige gange kaldt Karinas helt korrekte
> oplysning om at den gælder for forkert eller "ufuldstændig" eller
> lignende.

Karinas udsagn er også ufuldstændigt, da loven er "variabel" = der hersker
aftalefrihed.

Jeg gider ikke mundhugges med dig mere.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-06-03 13:43

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Karinas udsagn er også ufuldstændigt

Nej, det er korrekt og fuldtud gyldigt.

> da loven er "variabel" = der hersker aftalefrihed.

Dette ænder ikke på at Karinas udsagn var korrekt.

> Jeg gider ikke mundhugges med dig mere.

Du kunne også bare lade være med at beskylde fuldstændig korrekte og
uafviseslige oplysninger for at være "ufuldstændige" blot fordi den
lov de drejer sig om ikke er præceptiv.

--
Henning Makholm "You are in a little twisting
maze of passages, all different"

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 13:44

KLIP

> Nægter du at du erklærede dig uenig i Karinas oplysning?

Jeg er uenig i at Karinas oplysning er fuldstændig, da den ikke omtaler
aftalefriheden/eller retten til fravigelser i b2b-handel.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-06-03 20:06

"Bjørn Jørvad" skrev:

> Finder du ikke at aftalefrihed/afvigelse fra købeloven er en væsentlig
> ændring af .... købeloven...?

Jeg er godt klar over, at vi ikke er uenige om retstilstanden, men vil
alligevel påpege, at en aftalt fravigelse ikke begrebsmæssigt er en
_ændring_ af købeloven.

Det kan lyde som flueknepperi, men meningen er god nok. Købeloven er
konstant gældende, men den kan fraviges (ikke ændres). Uklare aftalte
fravigelser fortolkes fx. i retning af købeloven.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-06-03 20:10

"Bjørn Jørvad" skrev:

> [...]
på.
> Produkter som i købeloven (uden fravigelser) snildt kan leveres tilbage

Læser jeg forkert, eller mener du at købeloven giver returret? For i så fald
er du galt på den. Lovfæstet returret findes ikke i købeloven.

Der gælder kun lovfæstet returret i fjernhandel i forbrugerforhold jf.
forbrugeraftaleloven (samt nogle få andre steder i lovgivningen).

/kristian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-06-03 01:04

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB1A7A0E.1E097%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

KLIP

> Læser jeg forkert, eller mener du at købeloven giver returret?

Der skulle have stået fortrydelsesret.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-06-03 01:05

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB1A7941.1E096%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

KLIP

> Det kan lyde som flueknepperi, men meningen er god nok. Købeloven er
> konstant gældende, men den kan fraviges (ikke ændres). Uklare aftalte
> fravigelser fortolkes fx. i retning af købeloven.

Vi er enige ... det er flueknepperi..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-03 07:19

"Bjørn Jørvad" skrev:

> Der skulle have stået fortrydelsesret.

Købeloven giver ikke fortrydelsesret.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-06-03 12:53

Scripsit "Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>

> Jeg er uenig i at Karinas oplysning er fuldstændig,

Og deri tager du fejl. Den var fuldstændig og korrekt: Det er 100%
forkert at påstå at købeloven kun gælder forbrugerkøb. Mere er der
ikke i det.

> da den ikke omtaler aftalefriheden/eller retten til fravigelser i
> b2b-handel.

Det var nemlig overhovedet ikke det Karina udtalte sig om. Hvor svært
kan det da være at fatte?

I ingen af dine indlæg har du omtalt at 2+2=4. De er altså også
ufuldstændige.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-06-03 13:31

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB1B1703.1E0CD%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

KLIP

> Købeloven giver ikke fortrydelsesret.

Du har ret.

Jeg fandt dette som må være rigtigt:

http://www.fi.dk/faq/faq_6/

Sært ingen i "kampens hede" er faldet over min fejl...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : N/A

Dato : 21-06-03 01:16

Fra : N/A

Dato : 21-06-03 20:06

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-03 08:24

In news:3ef32c34$0$48911$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bjørn Jørvad <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> typed:

[klip]

> Der en købelov, den anvendes blot ikke i den udstrækning, du vil give
> indtryk af.
>
> Er du ikke praktiserende, finder du ud af det, når du bliver det.
>
> Man har en "lov", der kan fraviges....

Kald det hvad du vil.

Udgangspunktet er klart nok - det har de studerende tjek på.

Et eksempel fra den rigtige verden:

Et stort dansk selskab producerer en bestemt type byggematerialer, der kun
videresælges til forhandlere, som igen sælger byggematerialerne videre til
forbrugere - evt i forbindelse med en byggeentreprise. Nuvel.
Byggematerialet duer ikke - hvad gør forbrugerne? Sagsøger producenten og
forhandler og entreprenør.

Kan en forbruger overhovedet sagsøge producenten, som forbrugeren ikke har
et kontraktsforhold med?

Hvis det besvares bekræftende, hvilke regler skal anvendes som grundlag for
erstatning?

Gør det nogen forskel, hvis der mellem producent og mellemhandler er
vedtaget handelsbetingelser?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 22-06-03 10:24

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> [...]
> forhandler og entreprenør.

> Kan en forbruger overhovedet sagsøge producenten, som forbrugeren ikke har
Det kommer an på, hvem du spørger, tror jeg

> Hvis det besvares bekræftende, hvilke regler skal anvendes som grundlag
for
> erstatning?
Hvis forbrugeren har et erstatningskrav mod forhandleren og forhandleren har
et tilsvarende krav mod producenten, burde det ikke være noget problem at
gøre kravet gældende direkte mod producenten, men forbrugeren må respektere
evt. ansvarsbegrænsninger i forholdet mellem producenten og forhandleren.
Det svarer jo sådan set bare til, at forbrugeren har fået transport på
forhandlerens krav.

Man kan selvfølgelig også forsøge sig med reglerne om erstatning uden for
kontrakt. Så er evt. vedtagelser mellem producent og mellemhandler uden
betydning, men det bliver til gengæld nok vanskeligt fsva.
ansvarsgrundlaget.

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-03 10:32

In news:bd3sjq$k4t$1@sunsite.dk,
jacob nielsen <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> typed:

[klip]

> Det kommer an på, hvem du spørger, tror jeg

Nope - du må nærlæse dine lærebøger.

> [...]
> mellem producenten og forhandleren. Det svarer jo sådan set bare til,
> at forbrugeren har fået transport på forhandlerens krav.

Du gætter gør du.

> [...]
> for kontrakt. Så er evt. vedtagelser mellem producent og
> mellemhandler uden betydning, men det bliver til gengæld nok

Se U 2002.249H.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 22-06-03 10:59

> Nope - du må nærlæse dine lærebøger.
Som sagt: Det kommer an på hvem du spørger. Prøv at spørge Torsten Iversen,
hvad han mener om afsnittet om "springende regres" i Gomard 1. Husk at holde
sikkerhedsafstand.

> Du gætter gør du.
Næææh, jeg citerer efter hukommelsen, men det er da muligt, at jeg husker
forkert :)

> Se U 2002.249H.
Vil jeg gøre næste gang jeg kommer i nærheden af ugeskriftet.

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-03 11:07

In news:bd3ulj$3i6$1@sunsite.dk,
> [...]

> Som sagt: Det kommer an på hvem du spørger. Prøv at spørge Torsten
> Iversen, hvad han mener om afsnittet om "springende regres" i Gomard

Jeg havde TI til entrepriseret - og kender hans holdning til Gomards afsnit
i bind I. Men hvordan er reglerne?

Kan man eller kan man ikke?

Kan man gøre et direkte krav (tidl. omtalt som springende regres) gældende i
løsørekøb? Kan man i entreprise? Fast ejendom?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 22-06-03 11:22

> Kan man gøre et direkte krav (tidl. omtalt som springende regres) gældende
> løsørekøb? Kan man i entreprise? Fast ejendom?

Det kan du sikkert fortælle mig. Jeg har pt.ikke tid til at læse den
relevante litteratur.

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-03 13:04

In news:bd400r$db0$1@sunsite.dk,
jacob nielsen <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> typed:

[klip]

> Det kan du sikkert fortælle mig. Jeg har pt.ikke tid til at læse den
> relevante litteratur.

Jeg vil rent faktisk gerne have svar på spørgsmålet. Det er alvorligt ment.

- I sidder vel og slider i det? Eksamen

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 22-06-03 13:45

> Jeg vil rent faktisk gerne have svar på spørgsmålet. Det er alvorligt
ment.
Hvis ikke lige jeg sad med snuden langt nede i konkursloven, tog jeg gerne
udfordringen op Jeg mener, at kunne huske fra den store
formueretseksamen, at Lærebog i Obligationsret (alias Københavnerbogen) har
et udmærket kapitel om direkte krav, hvor forfatterne gennemgår
retsstillingen i hovedtræk for forskellige retsforhold.

> - I sidder vel og slider i det? Eksamen
Nemlig. Det bliver en lettelse at få det overstået. Så kan jeg også se frem
til adskillige timers sommerferie inden jeg skal på arbejde. Hurra ;)

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-03 16:41

In news:bd48e6$ih8$1@sunsite.dk,
> [...]

> Københavnerbogen) har et udmærket kapitel om direkte krav, hvor
> forfatterne gennemgår retsstillingen i hovedtræk for forskellige

Ork - det er jeg klar over - har læst det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 22-06-03 16:42

> Ork - det er jeg klar over - har læst det.

Jamen så ved du jo allerede alt, hvad der er værd at vide

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-03 16:43

In news:bd4iog$aqo$1@sunsite.dk,
jacob nielsen <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> typed:

[klip]

> Jamen så ved du jo allerede alt, hvad der er værd at vide

LOL - nemlig! Kanongod bog

/Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-03 19:10

"Peter G C" skrev:

> LOL - nemlig! Kanongod bog

Ikke så ring endda. Den giver noget, som Gomard aldrig har præsteret:
overblik. Men jeg er enig i at den ikke går så dybt i stoffet.

/kristian
....sommerferie... - venter på resultat

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-03 21:13

In news:BB1BBD8C.1E2A9%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk,
Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> typed:

[klip]

> Ikke så ring endda. Den giver noget, som Gomard aldrig har præsteret:
> overblik. Men jeg er enig i at den ikke går så dybt i stoffet.

Jeg er vist enig i din konklusion. Jeg har kun læst uddrag af bogen.

> /kristian
> ...sommerferie... - venter på resultat

Hvordan det?

Og kan du så svare på mit spørgsmål?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-06-03 14:18

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*fjern_dette*tele.dk> wrote:
> Man kan aftale sig ud og ind i alt.

Og så skulle aktiv dødshjælp[1] pludseligt været blevet lovligt? ;)

I think not.

[1]: Hvorfor skriver jeg mon altid aktiv dødsstraf første gang jeg
skriver ordet?...

Fra : Jimmy

Dato : 19-06-03 22:03

Så må jeg altså lige spørge ang. ophævelse af købet. Hvis jeg nu køber en
video som jeg bruger, og inden for de 6 måneder så går den i stykker. Er det
så en af de mangler der omtales, som giver mig ret til at få den ombyttet
til en ny?
Ja i må undskylde, men 6 måneders "ombytningsret" iflg. købeloven lyder for
godt til at være sandt, da sælger før i tiden kun var tvunget til at
afhjælpe manglen med en reperation.

Fra : HKJ

Dato : 19-06-03 22:12

"Jimmy" <jimmy@nothx.com> wrote in message
> Ja i må undskylde, men 6 måneders "ombytningsret" iflg. købeloven lyder
for
> godt til at være sandt, da sælger før i tiden kun var tvunget til at
> afhjælpe manglen med en reperation.

Læs betingelserne på din fakture, når det ikke er forbrugerkøb, så er det
muligt at aftale dårlige forhold for køber.

Læg også mærke at: "§§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb. "

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-03 22:19

"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nogen som ved hvor jeg kan læse mig klogere på dette?

Kan heller ikke finde Metro´s samhandelsbetingelser på nettet.

Der er aftalefrihed virksomheder imellem...

Jeg fandt så en gammel faktura.

Jeg orker ikke at skrive samhandelsbetingelserne af, så her en ultrakort
version:

Varegaranti:

For langt de fleste varer yder Metro samme garanti som kendes i
detailhandlen, dvs. 24 måneder - uanset vi som grossistvirksomhed ikke i
alle tilfælde er pålagt dette af lovgivningen.

Bemærk ordet 'garanti' ... skulle måske spørge næste gang, hvad *det*
indebærer... (fakturadato er 06.05.2003).

Reklamation og fortrydelse af køb:

Fortrydelse kan ske indenfor 14 dage fra fakturadato.

Dernæst følger en række vare, der *ikke* ydes fortrydelsesret på:

Ferskvarer, Køle- og frostvarer, film, batterier, badetøj, undertøj, edb
software, Desk-- og laptop PC´er, RAM osv. osv.....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-06-03 22:31

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk>
wrote in news:3ef228bf$0$48906$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [...]
>
> Bemærk ordet 'garanti' ... skulle måske spørge næste gang, hvad
> *det* indebærer... (fakturadato er 06.05.2003).

Når de skriver "garanti som det kendes i detailhandlen" mener de
formentlig reklamationsret - selvom det er forkert at skrive sådna.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-03 22:36

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Når de skriver "garanti som det kendes i detailhandlen" mener de
> formentlig reklamationsret - selvom det er forkert at skrive sådna.

Det er jeg nu ikke 100% sikker på.

Eks. yder jeg på visse komponenter "Lifetime Limited Warrenty", andre 5 års
ombytningsgaranti og andre igen 1 års ombytnings-/reparationsgaranti på.

Jeg vil nu for en sikkerheds skyld spørge Metro, da jeg fornemmer en bedre
"reklamationsret"...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-06-03 22:37

"Bjørn Jørvad" skrev:

> Bemærk ordet 'garanti' ... skulle måske spørge næste gang, hvad *det*
> indebærer... (fakturadato er 06.05.2003).

Bestemmelsen i markedsføringsloven om brugen af udtrykket "garanti", gælder
kun overfor forbrugere. Imellem erhvervsdrivende er der, som du også selv
bemærker, aftalefrihed - også hvad angår garanti. Så hvis der ikke fremgår
andet af fakturaen, er det vel et fortolkningsspørgsmål.

/kristian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-03 22:39

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB17F9AB.1DD70%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

KLIP

> [...]
> bemærker, aftalefrihed - også hvad angår garanti. Så hvis der ikke fremgår
> andet af fakturaen, er det vel et fortolkningsspørgsmål.

Kan ikke være mere enig med dig.

PS: Erhvervsjura/erhvervsjurister er en *stor* mangelvare i denne NG ....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jimmy

Dato : 19-06-03 22:50

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef228bf$0$48906$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
>

> uanset vi som grossistvirksomhed ikke i
> alle tilfælde er pålagt dette af lovgivningen.

Men jeg læste da i et ovenståend post at grossistvirksomheder netop var
underlagt købeloven, ligesom Bilka, Fona etc. Som i alle køb er under
købeloven.
Hvorfor skal der så stå at "der gives 24 måneder, selvom de ikke er pålagt
det af lovgivningen", da de alligevel er under købeloven?
Jeg mente at der var særlige bestemmelser når
erhversdrivende/momsregistrerede handlede med hinanden, og den købelov som
forbrugerer har, ikke helt er gælende for handel mellem erhversdrivende.
Spørgsmålet er om købeloven som gælder for handel mellem erhversdrivende og
forbruger, også er gældene for handel mellem erhvervsdrivende, eller om der
overhovedet findes en købelov som bestemmer hvordan det skal foregå, og det
kun er de handelsbetingelser som de erhversdrivende aftaler som er gældene.

Hvis i stadig kan følge mig hehe :)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-03 23:20

"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men jeg læste da i et ovenståend post at grossistvirksomheder netop var
> underlagt købeloven, ligesom Bilka, Fona etc. Som i alle køb er under
> købeloven.

Det du skal hæfte dig ved er 'aftalefriheden virksomheder imellem'.

Dette betyder at du skal nærlæse en sælgende virksomheds salgs- og
leveringsbetingelser, da man kan fravige "normen" (ift. forbrugerkøbeloven).

Ingen virksomhed med respekt for sig selv undlader at have et sæt salgs- og
leveringsbetingelser ved b2b-handel.

Se evt. her: http://www.kirklarsen.dk/artikeloversigt/koebelov.htm

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jimmy

Dato : 19-06-03 23:50

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef236ff$0$48891$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
>

> Se evt. her: http://www.kirklarsen.dk/artikeloversigt/koebelov.htm

Det var simpelthen lige præcis sådan noget jeg ledte efter.
Mange tak.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 01:31

"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var simpelthen lige præcis sådan noget jeg ledte efter.

Fint, fint ... lad os håbe ingen af de medlæsende selvstændige
erhvervsdrivende (specielt dem der sælger IT-udstyr til private) har ringere
leveringsvilkår fra deres leverandører, såfremt de videresælger til private.

> Mange tak.

Velbekomme ... i øvrigt et yderst godt (erhvervs-)spørgsmål, du der fik
banket sammen...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-06-03 10:15

"Bjørn Jørvad" skrev:

> Se evt. her: http://www.kirklarsen.dk/artikeloversigt/koebelov.htm

En ok artikel af en i øvrigt glimrende underviser. Lidt pinligt at der er en
stavefejl i titellinjen...

/kristian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 12:36

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB189D18.1DF06%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

KLIP

> En ok artikel af en i øvrigt glimrende underviser. Lidt pinligt at der er
en
> stavefejl i titellinjen...

Jeg er enig ..... stavefejl ... jeg ville have skrevet 'i' den nye købelov,
men det er vel ikke, det du mener..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-06-03 13:28

"Bjørn Jørvad" skrev:

> Jeg er enig ..... stavefejl ... jeg ville have skrevet 'i' den nye købelov,
> men det er vel ikke, det du mener..?

Det var mere "fæller", jeg tænkte på. Det er heldigvis stavet rigtigt i
teksten og overskriften.

/kristian