diskussion vedr told
Fra : Floatin

Dato : 19-06-03 20:23

denne kører pt på min arbejdsplads, hvad mener i?

a låner b´s bil og kører til tyskland. a køber 1 flaske vodka for meget til
b. a har dog ingen ID kørekort eller pas på sig. Tolden spørger efter et
cprnr. Tolden checkker at personen med det cprnr har et kørekort. A får lov
at køre videre mod at betale told for flasken, samt modtage en bøde.

hvordan står a her, da a i princippet jo kan have slynget et cprnr ud på en
ven, kæreste, m-v-

I paralel til dette kender jeg en der pga manglende kørekort opgav cprnr på
sin tvilling med kørekort - og dermed slap med en bøde for at have glemt
kørekortet = 4500 sparet.

Kan a så ikke nægte at det var ham der var i tolden den dag? Alle og enhver
kan jo slunge et cprnr ud som ikke nødvendigvis er ens egen!

Jeg mener han kan, mens en anden mener at han ikke kan! Kender i svaret?
TAK!

Fra : Jakob Stocholm

Dato : 21-06-03 00:51

Hej Floatin

Toldbetjenten burde ikke bare godtage et cprnr, der bliver slynget ud.

Hvis man vil forsøge at give et andet cprnr end sit eget, for at undgå en
bøde, kan man straffes for overtrædelse af strl. § 164 stk 1 med fængsel
indtil 6 år. Læg mærke til, at der ikke er mulighed for bøde straf!

Går man hen og aftaler med en god ven, at man "bare" kan sige hans/hendes
cprnr og så acceptere en evt mindre bøde, kan den der ligger cprnr til
straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år. strl 164 stk 3.

Et godt råd må være; Lad være med det!

Selvom told er en afgift, benyttes strl §164, da man oveni afgiften, får en
bøde.

Håber du kanbruge svaret

/Jakob

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-06-03 09:00

On Thu, 19 Jun 2003 21:22:34 +0200, "Floatin"
<pokkersosse6@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kan jo slunge et cprnr ud som ikke nødvendigvis er ens egen!
>
>Jeg mener han kan, mens en anden mener at han ikke kan! Kender i svaret?
Alle kan nægte alt. Det er anderleds med at bevise/modbevise.
A får jo nok svært ved at bevise at han var et andet sted.
Men hvad skulle a problem være ? Tolderne tror at han er X.

I den virkelige verden vil tolderen se noget ID
kørekort/pas/sygesikringsbevis/osv. Har man ingen ID kalder han nok på
politiet. I bil uden kørekort ligner også en klar politisag.

Jeg kan ikke lige se at tolderne skulle have adgang til at se hvem der
har kørekort eller ej, det er ikke toldernes område at kontrollerer
kørekort. Eller tager jeg fejl ?

A må heller ikke købe vare for b i udlandet. Han må dog gerne købe
noget og så give det som gave til b.

/Hans