Arbejdsskade/godkendt/erstatning ?
Fra : Jodle Kongen

Dato : 19-06-03 18:45

Jeg har fået anerkendt et tilfælde af arbejdsskade. Arbejder som Sygeplejer
en kommune som udkørende.

Det drejer som en håndeksem opstået af div. gummihandsker etc.

Kommunen(arbejdsgiveren) har 4 uger til at finde ud af om de vil anke.

En kollega siger at anke gør arbejdsgiver nærmest pr. refleks.
Er det rigtigt ?

Hvordan er min mulighed for at fortsætte i mit nuværnede job
(i samme kommune) hvis jeg får ret til en erstatning ?

Hvor meget kan jeg forvente at modtage hvis ovenstående bliver
accepteret ?

Min bi-beskæftigelse som mester-jodler kan jeg desværre ikke
leve af.

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 23-06-03 09:37

> [...]

>Kommunen(arbejdsgiveren) har 4 uger til at finde ud af om de vil anke. En
>kollega siger at anke gør arbejdsgiver nærmest pr. refleks. Er det

Det kan der ikke svares generelt på. Forskellige kommuner vil have
forskellige politikker på dette område. Hvis der sidder uerfarende på
området, så er det tænkeligt at de vil anke, bare for en sikkerheds skyld.

Det er også afhængig af om din kommune er selvforsikrende. Hvis de er
det, kan du risikere, at kommunen - som arbejdsgiver - vælger ikke at
anke, mens kommunen - som forsikringsselskabet - vælger at anke.

I ovenstående sag vil det formodentlig være dumt at anke, fordi sådanne
sager normalt er veldokumenteret. Dvs. selv om de anker, så taber de
sandsynligvis sagen.

Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste arbejdsgiveren som har anket en
anerkendelse af en arbejdsskade, hverken privat eller offentlig, derimod
har jeg jævnlig oplevet, at forsikringsselskaberne gør det både de private
og når kommunen er selvforsikrende.

>Hvordan er min mulighed for at fortsætte i mit nuværnede job (i samme
>kommune) hvis jeg får ret til en erstatning ?

Det burde ikke være et problem, hvis ellers ikke din eksem forhindre dig i
at udføre dit arbejde. Det vil sandsynligvis være en forholdsvis lille
erstatning du vil få. Hvis du bliver fyret, fordi du får en erstatning, så
få en sludder med en journalist. Det kan ikke være rigtigt, at
arbejdspladsen gør en syg, og når man så får en kompensation, så skal man
have en fyreseddel ved siden af.

>Hvor meget kan jeg forvente at modtage hvis ovenstående bliver accepteret
>?

Det kommer an på hvor tit du har udbrud og hvor udbredt det. De
ménerstatninger jeg har været ude for, har typisk ligget på 5 % = 30.575,-
kr.

Citat fra http://www.ask.dk/udgivelser/html/mentabel.htm

Eksem
1.
Håndeksem alene:

Udbrudsfrekvens/
kroniske forandringer   Sjælden   Jævnlig   Hyppig
Ingen      <5    5    8
Lette       5    8   10
Moderate   10   12   15
Svære   20   25   30

Meget svært kronisk håndeksem med konstant aktivitet   35

2.
Let eksem på armene med samtidigt håndeksem      5
Moderat eksem på armene med samtidigt håndeksem   8
Svært eksem på armene med samtidigt håndeksem      10

3.
Allergi over for udbredt forekommende stoffer, fx nikkel, krom, formalin,
gummitilsætningsstoffer og latex      5

Definition af visse af ovennævnte ord:
sjælden:   få gange årligt
jævnlig:   én gang i kvartalet
hyppig:   mere end det

Ved vurderingen af graden af de kroniske forandringer indgår både
udbredelse, lokalisation og art.

>Min bi-beskæftigelse som mester-jodler kan jeg desværre ikke leve af.

Hvis Birger kan, hvorfor kan du så ikke?

Hilsen
Poul Erik Rise