arveret 2
Fra : Store hus foto

Dato : 19-06-03 15:13

takker for hjælpen vedr arveret og såvidt jeg læser det så råder min mor
suverænt over sin formue og over hvem og hvormeget og til hvem hun vil
tildele den. Så langt så godt . Hvad nu såfremt hun i forbindelse med
indgåelse af ægteskab laver særeje , eller ægtepagt, kan den nye mand så
forlange noget af dette særeje som arv såfremt hun dør før ham ??

Hilsen Og igen på forhånd tak

Johnni Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 15:26

"Store hus foto" <salg@storehusfoto.dk> wrote in message
> [...]
> indgåelse af ægteskab laver særeje , eller ægtepagt, kan den nye mand så
> forlange noget af dette særeje som arv såfremt hun dør før ham ??

Jeg formoder, at det er fuldstændigt særeje, du tænker på her.
Fordelen ved fuldstændigt særeje er, at der ikke skal beregnes bodslod heraf
til den nye ægtefælle, men tvangsarvereglerne kan du ikke omgå. Dvs. selvom
din mor har fuldstændigt særeje i det nye ægteskab, skal ægtefællen ved
hendes død mindst have 1/3 af ½ af arven efter din mor, da det er hans
tvangsarv. Dig og dine søskende skal mindst have 2/3 af ½ af arven, og den
sidste ½ kan din mor testere over, som hun har lyst.

Lisbeth

Fra : Store hus foto

Dato : 19-06-03 15:34

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tvangsarv. Dig og dine søskende skal mindst have 2/3 af ½ af arven, og den
> sidste ½ kan din mor testere over, som hun har lyst.

tak lisbeth

findes der slet ingen måde hvorpå man kan holde en potentiel "golddigger"
væk fra en formue ??

hilsen Johnni

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 15:55

> findes der slet ingen måde hvorpå man kan holde en potentiel "golddigger"
> væk fra en formue ??
>
> hilsen Johnni

Ikke når der indgås ægteskab med ham, han får derved altid ret til
tvangsarv, hvis der er noget at arve. Din mor kan jo godt give Jer gaver,
inden hun dør.

Ved at lave fuldstændigt særeje begrænses der meget, da der som tidligere
skrevet ikke skal beregnes boslod til ægtemanden (længstlevende). og hvis
din mor udnytter sin testementskompetence til at testere ½ til Jer, er der
jo kun 1/3 af halvdelen, dvs. 1/6 til den nye ægtemand, mens I kan få
resten, da I også har ret til tvangsarv.

Mvh Lisbeth

Fra : Store hus foto

Dato : 19-06-03 15:56

> [...]
> jo kun 1/3 af halvdelen, dvs. 1/6 til den nye ægtemand, mens I kan få
> resten, da I også har ret til tvangsarv.

hvad er forskellen på boslod og arv ?? . Rent konkret drejer det sig om et
hus som vi meget gerne ser bliver i familiens eje og ikke overgår til andre.

hilsen Johnni

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-06-03 16:12

"Store hus foto" <salg@storehusfoto.dk> skrev i en meddelelse

Rent konkret drejer det sig om et
> hus som vi meget gerne ser bliver i familiens eje og ikke overgår til
andre.

Hvis det er det, I ønsker, ku' I så ikke købe det?

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 16:16

> hvad er forskellen på boslod og arv ?? .

Boslod er, når boet skal opgøres ved en af ægtefællerne dør, og der er
fælleseje. Hver ægtefælle har sin egen bodel, men når boet skal deles, skal
hver ægtefælle aflevere halvdelen af sin bodel til den anden ægtefælle (gæld
deles ikke). Har din mor f.eks. 500.000 kr i bodel og den nye ægtefælle kun
100.000 kr., skal de hver især have 300.000 kr. Det er så deres boslod. Hvis
det herefter er din mor, der dør, skal ægtefællen have 1/6 i tvangsarv, dvs.
50.000 kr. og I skal have 100.000 kr i tvangsarv. Resten skal deles efter
testemente. hvis der ikke foreligger et sådan, får ægtefællen 100.000 kr i
tvangsarv, og I får 200.000 kr. Dvs. ud af din mors bodel på 500.000 kr, får
I 200.000 kr, hvis der er tale om fælleseje.

Hvis husets værdi kan rummes inden for friarven og Jeres tvangsarv, kan
Jeres mor testere over det til fordel for Jer, når det er hende, der ejer
det.

MVH Lisbeth

Fra : Store hus foto

Dato : 19-06-03 16:22

hej igen lisbeth

i den konkrete sag har min mor ewn formue på 1 million og den nye event.
mand 0 , hun opretter et særeje på sin formue hvorefter de gifter sig . Der
sker ikke yderligere formueopsparing i deres ægteskab og såfremt hun dør før
den nye ægtemand , hvordan deles hendes million så ??

hilsen og nok en gang tusind tak
Johnni

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 16:38

> [...]
før
> den nye ægtemand , hvordan deles hendes million så ??

For at oprette særeje kræver det en ægtepagt, dvs. din mor og hendes nye
mand skal være enige herom.

ang delingen skal der som sagt ikke afgives boslod til ægtefællen, når der
er tale om fuldstændigt særeje. Dvs. din mors boslod er 1 mill kr.
Hvis der ikke er oprettet testemente får den nye ægtemænd 1/3 af millionen,
dvs. 333.333 kr.og I får så 2/3, dvs 666.666 kr.
Hvis der er oprettet testemente til fordel for Jer børn, får ægtemanden kun
1/6, dvs. 166.666 kr. mens I får 5/6, dvs. 833.333 kr.
Hvis der er oprettet testemente til fordel for ægtefællen får han 2/3 af
formuen, da han får 1/6 i tvangsarv samt 1/2 i friarv, dvs han får 666.666
kr, mens det så er Jer, der kun får 1/3 i arv, dvs. 333.333, der svarer til
Jeres tvangsarv.

MVH Lisbeth

Fra : johnni andersen

Dato : 19-06-03 18:22

hej igen igen lisbeth

det vil så sige at hvis hun opretter ægtepagt med fuldstændig særeje inden
et eventuelt giftermål så modtager han ikke en krone fra hendes og hun ikke
en krone fra ham ??

hilsen Johnni

Fra : jacob nielsen

Dato : 19-06-03 18:41

"johnni andersen" <johnni@winther-andersen.dk> wrote in message

> det vil så sige at hvis hun opretter ægtepagt med fuldstændig særeje inden
> et eventuelt giftermål så modtager han ikke en krone fra hendes og hun
ikke
> en krone fra ham ??

I tilfælde af skilsmisse får han ikke en krone, hvis hun har fuldstændigt
særeje, men der er ikke noget du kan gøre ved hans tvangsarv - deraf navnet.
Den kan i et vist omfang begrænses, som Lisbeth har beskrevet, men ikke
elimineres. Den eneste måde du kan være sikker på, at han ikke arver efter
hende er 1) de gifter sig ikke 2) der er ikke noget at arve.

Mvh.
Jacob

Fra : Jesper Jensen

Dato : 19-06-03 18:52

Det skal jo også lige huskes (hvilket også er nævnt andet steds), at det
kræver enighed mellem ægtefællerne at oprette ægtepagt. Din velhavende mor
kan ikke egenhændigt bestemme, at hun har særeje. Jeg ved af erfaring, at
det er en samtale som ikke altid ender lykkeligt.

Mvh
Jesper

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-06-03 18:52

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

Den eneste måde du kan være sikker på, at han ikke arver efter
> hende er 1) de gifter sig ikke 2) der er ikke noget at arve.

Altså undskyld mig - men er det Johnni, der skal være sikker i den her sag?
Hvad siger hans mor selv?
Hvor ligger HENDES interesse?
Som nogen tidligere har skrevet: Hun har råderet over sin formue og kan
bestemme selv.

Er der ikke en jurist, der kan finde et par støtte-§§ mod børn, der
sandsynligvis vil deres forældre det bedste, men måske går hen og bliver
lidt for emsige?

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 19:43

> det vil så sige at hvis hun opretter ægtepagt med fuldstændig særeje inden
> et eventuelt giftermål så modtager han ikke en krone fra hendes og hun
ikke
> en krone fra ham ??

Som nævnt kan hun ikke selv oprette en ægtepagt om fuldstændigt særeje, det
kræver enighed, da begge ægtefæller skal underskrive den, jf
Retsvirkningslovens §35.

Selvom der er fuldstændigt særeje i ægteskabet, skal der stadig beregnes
tvangsarv til længstlevende, man kan ikke undgå dette med mindre
længstlevende giver arveafkald. Som jeg tidligere har skrevet kommer
ægtefællen derved til at arve mindst 1/6 af din mors boslod uanset hvad.

Som andre også har nævnt er det jo helt op til din mor, hvad hun vil gøre,
det er hendes penge, og hun har den suveræne råderet over sin formue, og
skal ikke stå til ansvar over for sine børn. Så jeg håber, at det virkelig
er for din mors skyld, at du gerne vil høre om reglerne på området.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : jacob nielsen

Dato : 19-06-03 15:57

> findes der slet ingen måde hvorpå man kan holde en potentiel "golddigger"
> væk fra en formue ??

Man lader være med at gifte sig med vedkommende.

Mvh.
Jacob

Fra : Store hus foto

Dato : 19-06-03 15:59

hej jacob

ja men du ved jo godt at det ikke altid er rationelt når forelskede kvinder
skal tænke *ss* det er det forresten heller ikke når det er forelskede mænd
*ggg*

hilsen johnni

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 19-06-03 16:00

"Store hus foto" <salg@storehusfoto.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> findes der slet ingen måde hvorpå man kan holde en potentiel "golddigger"
> væk fra en formue ??

Med mindre du mener at kunne få din mor erklæret umyndig er det du
ønsker ikke muligt. Formuen er jo din mors, og hun kan gøre med den lige som
hun vil, lige som du kan gøre med din hvad du vil.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Store hus foto

Dato : 19-06-03 16:07

det jeg ønsker er med min mors samtykke at udelukke en kommende ægtefælle
fra hendes formue. Er det virkelig ikke muligt at gifte sig uden samtidig at
forære minimum 1/6 af sin formue væk ??

hilsen johnni

Fra : Ole Andersen

Dato : 19-06-03 16:37

Store hus foto wrote:
> det jeg ønsker er med min mors samtykke at udelukke en kommende ægtefælle
> fra hendes formue. Er det virkelig ikke muligt at gifte sig uden samtidig at
> forære minimum 1/6 af sin formue væk ??

Hun kan jo forære den væk inden hun dør - så lander pengene der, hvor
hun vil have dem. Hvis hun gør det tilpas langsomt, er det endda ikke
noget, der kommer skattevæsenet ved.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Mary Kay is one of the secret masters of the world: a librarian. They

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 19-06-03 16:53

> [...]
> fra hendes formue. Er det virkelig ikke muligt at gifte sig uden samtidig

Nej; det er derfor det hedder TVANGSarv. Derudover kan du jo håbe på, at
manden dør før din mor!

Endelig kan man jo se, om man kan overtale manden til at give
arveafkald, så er du ude over problemet.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen