arveret
Fra : Store hus foto

Dato : 19-06-03 14:26

min mor sidder i skiftet bo efter skilsmisse med min nu afdøde far . Såfremt
hun påtænker at gifte sig igen kan vi arvinger så tvinge hende til at skifte
?? og iflad vi ikke kan skifte med hende , hvordan er vores stilling hvis
hun nu dør før den nye mand. Kan vi i så tilfælde tvinge ham ud af hendes
(vores) hus eller er det ham der så bestemmer til hvem og for hvormeget det
må sælges ??

På forhånd tak

Johnni Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 14:35

"Store hus foto" <salg@storehusfoto.dk> wrote in message
> [...]
> hun nu dør før den nye mand. Kan vi i så tilfælde tvinge ham ud af hendes
> (vores) hus eller er det ham der så bestemmer til hvem og for hvormeget

Det følger direkte af arvelovens §17, stk.2, at længstlevende, dvs. Jeres
mor skal skifte, hvis hun vil indgå et nyt ægteskab.
I kan godt give skifteafkald, men det har I vist ikke lyst til.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-06-03 14:39

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote in message

> [...]
> mor skal skifte, hvis hun vil indgå et nyt ægteskab.
> I kan godt give skifteafkald, men det har I vist ikke lyst til.

Men den paragraf finder vist ikke anvendelse her. Der er jo ingen
efterlevende ægtefælle, fordi Johnnis far og mor var skilt ved faderens
bortgang (sådan læser jeg indlægget).

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 14:47

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> [...]
>

> Men den paragraf finder vist ikke anvendelse her. Der er jo ingen
> efterlevende ægtefælle, fordi Johnnis far og mor var skilt ved faderens

Du har ret, det var mig, der ikke havde læst indlægget godt nok

Lisbeth

Fra : MAndersen

Dato : 19-06-03 14:36

"Store hus foto" <salg@storehusfoto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun nu dør før den nye mand. Kan vi i så tilfælde tvinge ham ud af hendes
> (vores) hus eller er det ham der så bestemmer til hvem og for hvormeget

Du mener vel at hun sidder i Uskiftet bo?

Hvis hun vil gifte sig igen SKAL hun skifte - i kan give tilladelse til at
hun IKKE skal skifte.

Jeg kan ikke svare på dit sidste spg.

MAndersen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 14:55

> [...]
> hun nu dør før den nye mand. Kan vi i så tilfælde tvinge ham ud af hendes
> (vores) hus eller er det ham der så bestemmer til hvem og for hvormeget

Hvis din mor ikke sidder i uskiftet bo, har du ingen ret til at få hende til
at skifte, der er jo ikke noget at skifte. Når hun er blevet skilt fra din
far, inden han døde, sidder hun ikke i uskiftet bo med Jeres arv efter Jeres
far. Din mor har sin egen formue, hvilken hun naturligvis kan råde over, som
hun har lyst, og hun har ret til at gifte sige igen uden, at I skal give
hende samtykke.

Hvis din mor dør før hendes nye mand, afhænger det af arven efter hende,
hvad der skal ske med huset. Men det er hendes hus og ikke Jeres. Hvis de
vil have formuefællesskab i ægteskabet, skal der også beregnes arve og
boslod til den nye ægtemand, men da I er særbørn, kan han ikke sidde i
uskiftet bo efter Jeres mor, hvis I ikke giver samtykke. I skal derfor på
det tidspunkt have Jeres tvangsarv, men hun har ret til at testementere ½ af
hendes boslod til den nye ægtefælle + hans tvangsarv.

jeg håber, at det gav lidt svar.

Lisbeth

Fra : MAndersen

Dato : 19-06-03 15:12

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> hendes boslod til den nye ægtefælle + hans tvangsarv.

Enig med Lisbeth.

mvh
MAndersen