Biskoppers muligheder
Fra : Søren Kongstad

Dato : 18-06-03 09:47

I forbindelse med den meget omtalte sag omkring en præst som ikke tror på
gud, er jeg kommet i tvivl om hvordan strukturen i folkekirken er.

Menighedsrådet vil lægge sag an mod biskoppen, idet de mener at hun ikke har
ret til at suspendere præsten.

Ud fra hvilken lovgivning styres præsters forhold.

Ud fra lov om ansætte i stillinger i folkekirken forstår jeg det som at
præster er ansat af kirkeministeren.

Det fremgår f.eks af pargraf 11
**
Kirkeministeren kan ikke ansætte en ansøger, som ikke er omfattet af
menighedsrådets indstilling. Såfremt særlige omstændigheder foreligger, kan
kirkeministeren bestemme, at genopslag af stillingen skal foretages og
fornyet indstilling finde sted.
(Lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
LOV nr 310 af 16/05/1990)
**

Derudover kan jeg ikke umiddelbart se at manglen af tro på gud
diskvalificerer en som præst. I samme lov står kravene en præst skal
opfylde, og der er ikke nævnt noget med en bestemt tro.

Det der kommer nærmest er kravet om medlemskab af folkekirken, og der har vi
jo set at folk er blevet smidt ud fordi de har en alternativ tro, men jeg
har ikke hørt at biskoppen vil smide præsten ud af folkekirken, så det er
vel ikke sådan de vil slippe af med ham?

Har menighedsrådet ret i at biskoppen ikke kan suspendere ham, i modsat fald
hvor er hjemmelen til dette?

Søren

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-06-03 12:05

On Wed, 18 Jun 2003 10:47:04 +0200, "Søren Kongstad"
<kongstad@kongstad.net> wrote:

> [...]

>vel ikke sådan de vil slippe af med ham?

>Har menighedsrådet ret i at biskoppen ikke kan suspendere ham, i modsat fald

Præsten har ved sin ansættelse (gennem sit præsteløfte) forpligtet sig
til at "forkynde Guds ord rent og purt, således som det findes i de
profetiske og apostoliske skrifter og i vor danske
evangelisk-lutherske folkekirkes symbolske bøger "

Se: http://www.teologi.dk/FAQ/faq/praesteloeftet.html

Når han offentligt siger, at han ikke tror på genopstandelsen og det
evige liv, så er det nok en misligholdelse af denne forpligtigelse, og
dermed af hans ansættelsesgrundlag,. Forkyndelse er nemlig ikke bare
det, som præsten siger fra prædikestolen. Det er også det han siger
offentligt i andre sammenhænge, og det eksempel han selv giver ved sit
liv. Om det virkelig er en overtrædelse er et teologisk spørgsmål, og
her har biskoppen alene den fulde kompetance.

Biskoppen er derudover tilsynsførende med præsternes tjenstlige
forhold. Biskoppen kan altså ud fra en teologisk vurdering af de
synspunkter, som præsten har fremsat i offentligheden afgøre, at
præsten ikke forkynder troen, sådan som han skal - d.v.s. præsten
passer simpelthen ikke sit arbejde. Og folk der ikke passer deres
arbejde kan naturligvis suspenderes eller evt. afskediges.

Jeg tror altså, at menighedsrådet har en dårlig sag. De forsøger
nemlig at blande sig i et forkyndelsesspørgsmål - og det må de ikke.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-06-03 16:29

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> wrote in

> Jeg tror altså, at menighedsrådet har en dårlig sag. De forsøger
> nemlig at blande sig i et forkyndelsesspørgsmål - og det må de
> ikke.

Så det kan altså ende med at det er dem der får en ordentlig røffel
af domstolen ? :)

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-06-03 19:48

Henrik Stidsen wrote:

> Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> wrote in
>
> Så det kan altså ende med at det er dem der får en ordentlig røffel
> af domstolen ? :)

Næ, rent juridisk (og statsretsligt) er den danske folkekirke et meget
"ufuldkomment" område.
Der er ingen klar juridisk adskillelse af den normale ansættelses-
myndighed og den påtaleberettigede ved pligtforsømmelser i tjenesten,
udover at kompetencen er placeret ved kirkeministeren.

Men da den iøvrigt er delegeret ud til biskopper og provster, der ikke
lovgivningsmæssigt er nævnt, giver det noget bøvl,
især set ved bøvlet med ministerens indblanding i samlebogsudgivelsen,
og udstillet ved en nylig provsteret med dommerbistand ved en afgørelse
om et ord i svjh trosbekendelsen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-06-03 20:50

On Wed, 18 Jun 2003 15:28:58 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

>Så det kan altså ende med at det er dem der får en ordentlig røffel
>af domstolen ? :)

Nej, jeg formoder at deres klage vil blive afvist af kirkeministeriet.
Længere kommer den sag næppe nogensinde.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-06-03 23:40

> Nej, jeg formoder at deres klage vil blive afvist af
> kirkeministeriet. Længere kommer den sag næppe nogensinde.

Hvis de sagsøger biskoppen ? - hva har det med klage til
kirkeministeriet at gøre ?

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-06-03 21:03

On Wed, 18 Jun 2003 10:47:04 +0200, "Søren Kongstad"
<kongstad@kongstad.net> wrote:

>Menighedsrådet vil lægge sag an mod biskoppen, idet de mener at hun ikke har
>ret til at suspendere præsten.

Lige et spørgsmål her. Du skriver at de vil anlægge sag. Det har jeg
ikke set før. Jeg har kun hørt, at de ville indgive en klage til
kirkeministeriet over biskoppen.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-06-03 23:42

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=274110
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=274597
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=274642

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-06-03 06:31

On Wed, 18 Jun 2003 22:41:32 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

>http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=274110
>http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=274597
>http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=274642

OK, dem havde jeg ikke set. Jeg troede bare de ville klage til
ministeriet. Men jeg mener stadigvæk, de er langt ude.

Jeg er selv medlem af et menighedsråd, og derfra ved jeg, at der er en
helt klar opdeling mellem de teologiske ting, som styres af præst,
provst og biskop og de praktiske ting (budget, kirkegård m.v.), som
styres af menighedsråd, provstiudvalg, stift.

Der er naturligvis et samarbejde mellem disse to "søjler", men
arbejdsopdelingen er klar. F.eks. må et menighedsråd under ingen
omstændigheder blande sig i gudstjenestens udformning. Det er alene
præstens sag.

Dermed er sagen reduceret til noget rent formalistisk (som det sådan
set også fremgår af artiklerne), nemlig spørgsmålet om biskoppen kan
fritstille præsten eller om det formelt set skulle have været
ministeriet. Det kan muligvis diskuteres; men selv i dette tilfælde
mener jeg ikke, at menighedsrådet kan blande sig. Hvis det kun handler
om det formelle problem - om biskoppen kunne fritstille præsten eller
fritstillelsen skulle have været forhåndsgodkendt af ministeriet - så
er det nemlig stadig en sag mellem præst, biskop og ministerium.
D.v.s. præsten kunne have indklaget biskoppens afgørelse til
ministeriet. Det er en tjentslig sag og den må følge tjenestevejen.

Bortset fra det, så forstår jeg ikke, hvad de vil opnå. Jeg kan ikke
forestille mig, at menighedsrådet skulle handle udenom præsten
(præsten er jo selv medlem af rådet).
Jeg troede, at der foregik en seriøs dialog mellem præst og biskop.
Hvis det er tilfældet, så må en fritstillelse da være i alles
interesse, idet den kan skabe ro om sagen, mens man snakker sammen. En
stævning på sådan et formalistisk grundlag kan derimod kun kaste grus
i maskinen.
Tror man, at ministeriet ville have truffet en anden afgørelse end
biskoppen? Jamen hvorfor har præsten så ikke simpelthen indklaget
afgørelsen til ministeren? Det giver ingen mening.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk