"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:bcnm4i$ba$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg købte en mobil fra et dansk internet-firma. Mobilen var defekt ved
> ankomst; efter jeg åbnede pakken prøvede jeg at tænde den, men den slukkede
> konstant; den var defekt!
>
> Derfor sendte jeg den straks tilbage til forhandleren til reparation. Der er
> nu gået 10 dage, og jeg kontaktede idag forhandleren og sagde at såfremt jeg
> ikke fik tilsendt en ny mobil inden ugens udgang, så ville jeg ophæve købet.
> Jeg fik en mail tilbage hvori der stod at "eftersom skaden sandsyneligvis er
> påført af dig selv, kan du ikke ophøve købet" og "du har den reparerede
> telefon om ca. 3 uger".
>
> Det synes jeg er komplet utilgiveligt; jeg bestilte mobilen den 30. maj,
> samme dag trak de pengene for købet, og jeg modtager en defekt mobil, som de
> siger at jeg selv har ødelagt (hvilket jeg absolut ikke har).
>
> Er der ikke noget med at sælger har bevisbyrden, og altså skal kunne bevise
> at det er MIG, kunden, der har påført skaden? Har jeg ret til at få tilsendt
> en NY mobil, istedet for den reparerede? Jeg skal vente 3 uger på at den
> reparerede telefon kommer, det er da fuldstændigt vandvittigt !?!?!
>
> Hvad kan jeg gøre ???
>
Henvis til købelovens paragraf 78. Det er køber alene, der bestemmer om der skal repareres eller ombyttes.
De første 6 mdr. formodes fejl at have været der ved handelen. Det er sælger, der skal bevise at det ikke forholder sig sådan.
Klaus
|