Antal personer i en personbil
Fra : Ukendt

Dato : 17-06-03 22:22

Hejsa.

Vil gerne have bekræftet om jeg har ret.

I en personbil med de typisk 5 sæder, må der da ikke sidde så mange på
bagsædet som der kan være?

De skal bare ikke være til gene for chaufføreren og andre.
De må ikke overskride bilens totalvægt.
Det skal stadig være ansvarligt.
Hvis der er børn med på bagsædet, skal de have førsteret til sele.

Jeg mener at hvis man overholder det ovenstående, må man gerne sidde eks. 5
mennesker på bagsædet, selvom der kun er sele til 3.

Har jeg ret?

mvh
FB

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-06-03 23:33

FB wrote:

> [...]
>
> Jeg mener at hvis man overholder det ovenstående, må man gerne sidde eks. 5
> mennesker på bagsædet, selvom der kun er sele til 3.

Ja.

Færdselsloven, §82:

   Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at
føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere
køretøjet. [...]

   Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være
anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-06-03 23:35

Christian Andersen wrote:

> Færdselsloven, §82:

Hmmm ... I §83 står der:

   Trafikministeren kan fastsætte sikkerhedsbestemmelser vedrørende
befordring af personer.

Hvor disse sikkerhedsbestemmelser kan læses, og om de betyder noget for
dit spørgsmål, ved jeg ikke.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-06-03 07:55

Christian Andersen skrev:

> [...]
> befordring af personer.
>
> Hvor disse sikkerhedsbestemmelser kan læses, og om de betyder noget for

Det gør de ikke. Der må gerne sidde flere personer end der er seler til, så
længe det ikke er i strid med § 82.

--
Reino

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-06-03 09:22

> Det gør de ikke. Der må gerne sidde flere personer end der er seler
> til, så længe det ikke er i strid med § 82.

Sjovt nok var vi ofte "mange" i bilen da jeg tog kørekort. En del af os
mødte op hos kørelæreren for at få et lift til teorilokalet. Der kan
nemt være 6 elever i en golf. 2 på højre forsæde og 4 på bagsædet - så
var vi nok også tæt på totalvægten ...

/A

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-06-03 21:49

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:bcp7m8$ev1$3@sunsite.dk...
> [...]

[KLIP] - en sjov historie fra køreundervisningen

En anden sjov historie er når vi er "on the road" med vores mobildisko.

Der er altså nu engang kun 3 siddepladser i en Mercedes Sprinter, så skal
der en fjerdemand med, må han sidde i kassen - og det må folk gerne, "så
længe de er nødvendige for anvendelsen af det pågældende materiel" og
"kørslen kun foregår direkte mellem virksomhedens lager og arbejdspladsen",
som det så smukt hedder i Told & Skats formulering. Til gengæld må vi ikke
anbringe et sæde i kassen - fordi samme bestemmelse forbyder indretning af
siddepladser udenfor førerkabinen.

Det spændende i historien er - naturligvis - når man møder lovens håndhævere
en sen nattetime. De er ikke altid klar over, hvorvidt man må trille rundt
med folk i kassen... en enkelt har sågar påstået, at det umuligt kunne være
lovligt, dog uden at kunne fortælle mig, hvilken bestemmelse jeg havde
overtrådt. Derfor måtte han jo lade mig køre... "men hvis jeg tog fejl,
kunne jeg forvente en bøde ind af brevsprækken"...

Jeg fik aldrig nogen bøde...

--
Venlig hilsen

Jesper
Flashlight-Gruppen.dk

"Jura er sjovest, når vi kommer til ekstremerne"

Fra : Waal

Dato : 20-06-03 12:05

> [...]
> anbringe et sæde i kassen - fordi samme bestemmelse forbyder indretning af

Den begrænsning kan du, som med så meget andet, betale dig fra. Du bevæger
dig i et område hvor der er sammenhæng mellem "ydelse og nydelse"

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-03 09:13

"Christian Andersen" <i8qti5i02@sneakemail.com> wrote in message
> [...]
>
> Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være
> anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

Hej Christian.
Tusind tak for det. Mente nok jeg havde ret

mvh
FB

Fra : Waal

Dato : 19-06-03 11:45

"FB" <nomail> skrev i en meddelelse
> [...]
5
> mennesker på bagsædet, selvom der kun er sele til 3.

De der sidder på sæder forsynet med sele SKAL bruge denne. Evt. overskydende
pers. må finde seleløse pladser under hensyntagen til lovgivningen iøvrigt

Waal