Modtagelse af elektronisk bestilling
Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-06-03 20:57

Jeg er ved et uheld faldet i ned en lidt pudsig sag

Fredag den 14, kl. 10 om aftenen går jeg ind på Telmores hjemmeside og
bestiller et abonnement. Jeg betaler 199,- kr for det med Dankort.
Tirsdag den 17. modtager jeg velkomstbrev og simkort. Brevet er
dateret den 16. (mandag).

Straks efter modtagelsen går jeg ind på Telmores hjemmeside, idet jeg
vil tilmelde mig til udlandstelefoni. Her opdager jeg så, at de har
indført et nyt tilbud. Ved nytilmelding får man ekstra 200,- kr.
taletid. Man betaler altså 199, kr og får så 399,- noteret på kontoen.
I modsætning til mig, der kun fik 199,-

Det er jo lidt surt. Derfor mailer jeg til Telmore og spørger, om de
ikke synes, jeg bør have glæde af det nye tilbud.

De svarer, at det kan jeg desværre ikke få. Tilbuddet gælder kun fra
den 16. til den 30. juni.

Det rejser for mig to juridiske spørgsmål.

1. Hvornår har jeg bestilt hos Telmore? Er det den 14 om aftenen, da
jeg sender min mail og den går ind på deres mailserver, eller er det
den 16 om morgenen, da deres medarbejdere møder på arbejde, åbner
posten og sender velkomstbrevet til mig?

2. Ifølge deres hjemmeside har jeg op til 14 dages fortrydelsesret,
under forudsætning af, at jeg ikke har "taget abonnementet i brug".
Måske kunne jeg jo returnere det hele, og så i næste uge bestille et
nyt. Men hvad betyder "har taget abonnementet i brug"? Jeg har sat
SIM-kortet i telefonen, men jeg har ikke ført nogen form for samtaler,
hverken indgående eller udgående.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 17-06-03 21:38

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> wrote in message

> [...]
> den 16 om morgenen, da deres medarbejdere møder på arbejde, åbner
> posten og sender velkomstbrevet til mig?

Den normale teori om net-handel (med direkte bestilling) går ud på, at
sælgers hjemmeside er at betragte som et tilbud.
Dit svar på tilbuddet er en accept af tilbuddet, og aftalen er derfor
bindende for begge parter, når din accept er kommet frem til sælger. I
forbindelse med automatiske bestillingssystemer regnes din accept for at
være kommet frem, når systemet har modtaget den (det fremgår ikke klart
hvordan Telmores system er bygget op).

Under alle omstændigheder, så er det Telmores tilbud, der er afgørende, og
det tilbud, som du har accepteret er det, der er fremsat d. 14. af Telmore.
At Telmore senere fremsætter et andet tilbud har ikke noget med det at gøre.

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-03 21:46

In news:3eef7b62$0$76161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
per christoffersen <pc@comto.dk> typed:

[klip]

> Den normale teori om net-handel (med direkte bestilling) går ud på, at
> sælgers hjemmeside er at betragte som et tilbud.

Henvisning?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : per christoffersen

Dato : 17-06-03 22:19

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> In news:3eef7b62$0$76161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> per christoffersen <pc@comto.dk> typed:
>
> [klip]

> Henvisning?

http://www.it-retten.dk/bog/19/

Artiklen er lang, men her er et uddrag:

'Derfor må det formentlig antages at være gældende ret allerede i dag, at
hjemmeside-udbud af varer mv. må betragtes som tilbud, der altså accepteres
og skaber aftaleforpligtelser efter deres indhold, når forbrugerens accept
er kommet frem til den erhvervsdrivende i overensstemmelse med den
foreskrevne fremgangsmåde, jf. herom i næste afsnit. Der kan dog
argumenteres for et modsat resultat, jf. således Karstoft i J 2000.252 ff.,
der bl.a. henviser til CISG art. 14, stk. 2, og e-handelsdirektivets art.
11. Spørgsmålet er ikke afklaret i domspraksis. I den konkrete vurdering vil
det bl.a. spille ind, hvilke subjektive muligheder den for hjemmesiden
ansvarlige person havde for at tage højde for utilsigtede accept-meddelelser
på de afgivne tilbud.
Forbrugerklagenævnet har ved sin afgørelse i JÅF 1999.146, lagt til grund,
at en erhvervsdrivende, der via en hjemmeside havde tilbudt salg af ydelser
fra et web-hotel, dermed havde afgivet et forpligtende tilbud.'

Hvis ikke dette længere er dækkende, så vil jeg gerne høre nærmere om det.

Overvejelserne om accept af tilbud i samme artikel er også interessante på
et højt plan.

/Per

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-06-03 22:45

Lars J. Helbo wrote:

> [...]
> den 16 om morgenen, da deres medarbejdere møder på arbejde, åbner
> posten og sender velkomstbrevet til mig?

Det har ikke noget med e-mail at gøre.

Du skriver at du betaler med Dankort. Betalingen er altså modtaget den
14. om aftenen (jeg går udfra at hjemmesiden skrev noget i stil med at
din betaling var accepteret).

Du har altså indgået aftalen den 14. om aftenen.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 18-06-03 23:08

Christian Andersen skrev:

> Du har altså indgået aftalen den 14. om aftenen.

Enig, og derudover drejer det sig ikke så meget om /hvornår/, men om
/hvad/. Lars har taget imod et tilbud fra Telmore, og aftalen er
gældende, ligemeget om Telmore smækker nye tilbud op dagen efter eller
samme sekund.

Lars ville formentlig ikke bryde sig om, hvis tilbuddet dagen efter var
dårligere, og han kom til at hænge på dét.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Jeg forstår ikke 'w00t'. Hvis du holdt dig inden for de alment

Fra : Peter G C

Dato : 19-06-03 06:49

"Christian Andersen" <i8qti5i02@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det har ikke noget med e-mail at gøre.

Det har det i høj grad.

> [...]
> din betaling var accepteret).
>
> Du har altså indgået aftalen den 14. om aftenen.

Betalingstidspunktet siger intet om, hvornår eller hvorvidt der er indgået
en aftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-06-03 11:24

Peter G C wrote:

> Det har det i høj grad.

Nej. Tilmeldningen foregår kun via HTTP.

> Betalingstidspunktet siger intet om, hvornår eller hvorvidt der er indgået
> en aftale.

Det kan sagtens være, men før man kommer så langt som til at indtaste
kortnummer og trykke på knappen "Indsend tilmelding" har man både skullet
vælge mobilnummer, indtaste navn, adresse og e-mail-adresse og acceptere
forretningsbetingelserne.

Så det kan godt være at betalingstidspunktet ikke siger noget om hvornår
en aftale er indgået, men efter at have været igennem de fire skærme med
indtastning af oplysninger, er der ingen tvivl om at man har indgået en
aftale.

Før jeg skrev indlægget var jeg lige inde på telmore.dk for at se hvordan
det foregår.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-06-03 20:32

On Tue, 17 Jun 2003 21:56:55 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

> [...]
>nyt. Men hvad betyder "har taget abonnementet i brug"? Jeg har sat
>SIM-kortet i telefonen, men jeg har ikke ført nogen form for samtaler,

Den overbeviste dem
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk