|
| Defekt mobil ved ankomst! (Sælger gir mig ~ Fra : Andrew |
Dato : 17-06-03 19:19 |
|
Hej
Jeg købte en mobil fra et dansk internet-firma. Mobilen var defekt ved
ankomst; efter jeg åbnede pakken prøvede jeg at tænde den, men den slukkede
konstant; den var defekt!
Derfor sendte jeg den straks tilbage til forhandleren til reparation. Der er
nu gået 10 dage, og jeg kontaktede idag forhandleren og sagde at såfremt jeg
ikke fik tilsendt en ny mobil inden ugens udgang, så ville jeg ophæve købet.
Jeg fik en mail tilbage hvori der stod at "eftersom skaden sandsyneligvis er
påført af dig selv, kan du ikke ophøve købet" og "du har den reparerede
telefon om ca. 3 uger".
Det synes jeg er komplet utilgiveligt; jeg bestilte mobilen den 30. maj,
samme dag trak de pengene for købet, og jeg modtager en defekt mobil, som de
siger at jeg selv har ødelagt (hvilket jeg absolut ikke har).
Er der ikke noget med at sælger har bevisbyrden, og altså skal kunne bevise
at det er MIG, kunden, der har påført skaden? Har jeg ret til at få tilsendt
en NY mobil, istedet for den reparerede? Jeg skal vente 3 uger på at den
reparerede telefon kommer, det er da fuldstændigt vandvittigt !?!?!
Hvad kan jeg gøre ???
Mvh Anders
| |
TGD (17-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 17-06-03 19:48 |
|
<KLIP
> Derfor sendte jeg den straks tilbage til forhandleren til reparation. Der
er
> nu gået 10 dage, og jeg kontaktede idag forhandleren og sagde at såfremt
jeg
> ikke fik tilsendt en ny mobil inden ugens udgang, så ville jeg ophæve
købet.
> Jeg fik en mail tilbage hvori der stod at "eftersom skaden sandsyneligvis
er
> påført af dig selv, kan du ikke ophøve købet" og "du har den reparerede
> telefon om ca. 3 uger".
Det er han også i gode ret til, varen skal ombyttes reperares indenfor
rimleig tid.
> Det synes jeg er komplet utilgiveligt; jeg bestilte mobilen den 30. maj,
> samme dag trak de pengene for købet, og jeg modtager en defekt mobil, som
de
> siger at jeg selv har ødelagt (hvilket jeg absolut ikke har).
Hvis du bare har reklameret tidsnok er der intet problem.
> Er der ikke noget med at sælger har bevisbyrden, og altså skal kunne
bevise
> at det er MIG, kunden, der har påført skaden? Har jeg ret til at få
tilsendt
> en NY mobil, istedet for den reparerede? Jeg skal vente 3 uger på at den
> reparerede telefon kommer, det er da fuldstændigt vandvittigt !?!?!
Det er sælger der bevisbyrden de første 6 mdr (formodningsreglen).
Nej han kan reperarere den.
Nej 3 uger lyder OK.
Se mere på www.net-tjek.dk
| |
Peter Risager (17-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter Risager |
Dato : 17-06-03 19:52 |
|
> Det er han også i gode ret til, varen skal ombyttes reperares indenfor
> rimleig tid.
Ja, og hvis man har i sinde at bruge sin telefon hver dag, så er 3(faktisk
4) uger da ikke rimelig tid?
--
Peter Risager
"Bombing in the name of peace is like
fucking in the name of virginity"
| |
TGD (17-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 17-06-03 20:10 |
|
"Peter Risager" <peden@anarki.dk> skrev i en meddelelse
news:3eef6355$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Det er han også i gode ret til, varen skal ombyttes reperares indenfor
> > rimleig tid.
>
> Ja, og hvis man har i sinde at bruge sin telefon hver dag, så er 3(faktisk
> 4) uger da ikke rimelig tid?
Såvidt jeg er med så er 3 uger rimelig tid for en mobil, idet at teknisk
avanceret udstyr kan tage længere tid at fejlfinde og reparere.
| |
HKJ (17-06-2003)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 17-06-03 20:29 |
|
"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:rIJHa.23310$Jp3.998019@news010.worldonline.dk...
> Såvidt jeg er med så er 3 uger rimelig tid for en mobil, idet at teknisk
> avanceret udstyr kan tage længere tid at fejlfinde og reparere.
Heldigvis er det op til kunden at vælge mellem reperation og ombytning, så
Andrew beder bare om at få en ny telefon.
| |
Andrew (17-06-2003)
| Kommentar Fra : Andrew |
Dato : 17-06-03 21:16 |
|
>
> > Såvidt jeg er med så er 3 uger rimelig tid for en mobil, idet at teknisk
> > avanceret udstyr kan tage længere tid at fejlfinde og reparere.
>
> Heldigvis er det op til kunden at vælge mellem reperation og ombytning, så
> Andrew beder bare om at få en ny telefon.
>
Hej
Jeg skriver faktisk på vegne af en ven, men det er lige meget. Jeg har
skrevet til dem at jeg vil ophæve købet og henvist dem til købeloven. Hvis
de nægter dette vil jeg forlange en helt ny mobil med det samme istedet for
en repareret defekt mobil.
Mvh Anders
| |
TGD (17-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 17-06-03 21:56 |
|
"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:bcnt06$43d$1@sunsite.dk...
<KLIP>
> Jeg skriver faktisk på vegne af en ven, men det er lige meget. Jeg har
> skrevet til dem at jeg vil ophæve købet og henvist dem til købeloven. Hvis
> de nægter dette vil jeg forlange en helt ny mobil med det samme istedet
for
> en repareret defekt mobil.
Held og lykke
Tag nu lige og læs inden du farer frem overfor sælger:
http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/rettigheder-ny.htm
| |
TGD (17-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 17-06-03 21:55 |
|
"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:bcnq65$16g9$1@news.cybercity.dk...
<KLIP>
> Heldigvis er det op til kunden at vælge mellem reperation og ombytning, så
> Andrew beder bare om at få en ny telefon.
OK og det er du sikker på? Det er ikke korrekt se vedlagte citater:
Hvis varen har en mangel, har du forskellige muligheder:
Reparation
Ombytning
Ophævelse af handlen (pengene tilbage)
Afslag i prisen
Udgangspunktet er, at det er dig, der kan vælge mellem hvilken af de
forskellige muligheder, du ønsker at benytte dig af. Der gælder dog en række
indskrænkninger i valgfriheden.
klippet godt og grundigt
Ophævelse af handlen
Hvis varen har en væsentlig mangel, som sælger ikke har tilbudt at reparere
eller ikke har repareret inden rimelig tid, kan du kræve at få handlen
ophævet, hvilket vil sige, at du skal levere varen tilbage og sælger skal
betale dig pengene tilbage.
klippet godt og grundigt
Reparerer eller ombytter sælger ikke inden rimelig tid, kan du
hæve købet
kræve et passende afslag, eller
hvis sælger kun har tilbudt reparation kræve ombytning (medmindre det er
umuligt for sælger at ombytte)
lade manglen reparere hos en anden på sælgers regning
Sakset fra:
http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/rettigheder-ny.htm
| |
HKJ (17-06-2003)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 17-06-03 22:23 |
|
"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:heLHa.23438$Jp3.1006988@news010.worldonline.dk...
> > Heldigvis er det op til kunden at vælge mellem reperation og ombytning,
så
> > Andrew beder bare om at få en ny telefon.
>
> OK og det er du sikker på? Det er ikke korrekt se vedlagte citater:
Prøv at se på www.fs.dk , jeg mener at jeg så en sag der, netop om ombytning
af mobiltelefon, desværre kan jeg ikke komme ind på de pågældende sider i
øjeblikket.
| |
TGD (17-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 17-06-03 22:28 |
|
"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:bco0rc$1h91$1@news.cybercity.dk...
<KLIP>
> Prøv at se på www.fs.dk , jeg mener at jeg så en sag der, netop om
ombytning
> af mobiltelefon, desværre kan jeg ikke komme ind på de pågældende sider i
> øjeblikket.
www.net-tjek.dk er Forbrugerombudsmandens side omhandlende fejrnhandel, det
fremgår klart og tydligt at du ikke kan kræve købet ophævet hvis sælger
reparere mobiltelefonen.
| |
Thomas Smedebøl (17-06-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Smedebøl |
Dato : 17-06-03 23:44 |
|
> www.net-tjek.dk er Forbrugerombudsmandens side omhandlende
> fejrnhandel, det fremgår klart og tydligt at du ikke kan kræve købet
> ophævet hvis sælger reparere mobiltelefonen.
Hvis det er indenfor de første 14 dage efter køb via fjernhandel er der vel
ikke noget problem?
Mvh Thomas
| |
TGD (18-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 18-06-03 00:10 |
|
"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bco5fu$2c7$1@sunsite.dk...
<KLIP>
> Hvis det er indenfor de første 14 dage efter køb via fjernhandel er der
vel
> ikke noget problem?
JEg ved ikke hvordan det forholder sig hvis mobilen er købt med abonnement,
men er den ikke skal han bare sende den retur (returret) som tidligere
beskrevet.
| |
HKJ (18-06-2003)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 18-06-03 05:51 |
|
"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:XJLHa.23525$Jp3.1009555@news010.worldonline.dk...
> > Prøv at se på www.fs.dk , jeg mener at jeg så en sag der, netop om
> ombytning
> > af mobiltelefon, desværre kan jeg ikke komme ind på de pågældende sider
i
> > øjeblikket.
>
> www.net-tjek.dk er Forbrugerombudsmandens side omhandlende fejrnhandel,
det
> fremgår klart og tydligt at du ikke kan kræve købet ophævet hvis sælger
> reparere mobiltelefonen.
Hvilket også er det jeg har skrevet hele tiden. Derimod kan du forlange
ombytning af telefonen.
| |
TGD (18-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 18-06-03 19:09 |
|
"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:bcor30$2nkj$1@news.cybercity.dk...
<KLIP>
> Hvilket også er det jeg har skrevet hele tiden. Derimod kan du forlange
> ombytning af telefonen.
Sorry...
| |
Andrew (17-06-2003)
| Kommentar Fra : Andrew |
Dato : 17-06-03 19:56 |
|
> > Derfor sendte jeg den straks tilbage til forhandleren til reparation.
Der
> er
> > nu gået 10 dage, og jeg kontaktede idag forhandleren og sagde at såfremt
> jeg
> > ikke fik tilsendt en ny mobil inden ugens udgang, så ville jeg ophæve
> købet.
> > Jeg fik en mail tilbage hvori der stod at "eftersom skaden
sandsyneligvis
> er
> > påført af dig selv, kan du ikke ophøve købet" og "du har den reparerede
> > telefon om ca. 3 uger".
>
> Det er han også i gode ret til, varen skal ombyttes reperares indenfor
> rimleig tid.
Jeg har betalt for en ny mobil, og IKKE en repareret mobil!
> > Det synes jeg er komplet utilgiveligt; jeg bestilte mobilen den 30. maj,
> > samme dag trak de pengene for købet, og jeg modtager en defekt mobil,
som
> de
> > siger at jeg selv har ødelagt (hvilket jeg absolut ikke har).
>
> Hvis du bare har reklameret tidsnok er der intet problem.
>
> > Er der ikke noget med at sælger har bevisbyrden, og altså skal kunne
> bevise
> > at det er MIG, kunden, der har påført skaden? Har jeg ret til at få
> tilsendt
> > en NY mobil, istedet for den reparerede? Jeg skal vente 3 uger på at den
> > reparerede telefon kommer, det er da fuldstændigt vandvittigt !?!?!
>
> Det er sælger der bevisbyrden de første 6 mdr (formodningsreglen).
>
> Nej han kan reperarere den.
>
> Nej 3 uger lyder OK.
Det er jo absurd!
/Anders
| |
TGD (17-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 17-06-03 20:09 |
|
<KLIP>
> Jeg har betalt for en ny mobil, og IKKE en repareret mobil!
Det kan du ikke klage over, sådan er lovene det skulle du så have tjekket
inden du købte mobilen
Se det fra den lyse side, reperationen har du 5 års "klageret" over hvis
samme fejl opstår igen.
<KLIP>
> Det er jo absurd!
Men ikke desto mindre en realitet.
| |
TGD (17-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 17-06-03 20:12 |
|
"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:bcno9n$lgt$1@sunsite.dk...
<KLIP<
> Jeg har betalt for en ny mobil, og IKKE en repareret mobil!
Du kunne have gjort brug af din 14 dages retturet - går ud fra mobilen er
købt via nettet, de skal tage mobilen retur også selvom den er skadet (kun
hændelige uheld), hvis du har købt abonnement sammen med mobilen ved jeg
ikke om returretten gælder.
<KLIP>
| |
Kenneth Østergaard (18-06-2003)
| Kommentar Fra : Kenneth Østergaard |
Dato : 18-06-03 09:22 |
|
Andrew wrote:
> Jeg fik en mail tilbage hvori der stod at "eftersom skaden sandsyneligvis
er
> påført af dig selv, kan du ikke ophøve købet" og "du har den reparerede
> telefon om ca. 3 uger".
Der er noget, som ikke hænger sammen. Du fortæller at sælger siger, at han
mener, at du har påført telefonen den skade den har og at han derfor
reparerer fremfor at omlevere. Hvis du har påført telefonen en skade, er den
udefrakommende og vil aldrig være dækket af en garanti (læs:
reklamationsret). Denne dækker udelukkende fejl og mangler varen allerede
har under købet. Derfor lyder din sælgers forklaring umiddelbart ikke
vandtæt, enten er han yderst flink og reparerer en telefon, han ikke mener
du kan forlange repareret, eller også er han sagt på godt dansk fuld af løgn
og sparer sig omkostningerne for at udlevere dig en ny telefon.
Du kan reklamere over varen, hvis denne har har fejl eller mangler i 24 mdr
efter købet. Indenfor de første 6 mdr har sælger bevisbyrden grundet
føromtalte formodningsregl. Dvs. at han skal bevise at fejlen IKKE har været
der inden købet. Herefter er bevisbyrden din de resterende 18 mdr.
Correct me if I'm wrong!
--
Mvh
Kenneth Østergaard
Ved direkte svar fjernes NS fra mailadressen
| |
Andrew (18-06-2003)
| Kommentar Fra : Andrew |
Dato : 18-06-03 10:39 |
|
Jeg (min ven) skrev til dem, at jeg ville ophæve købet. Deres svar var:
"Vi kan ikke imødekomme dit krav, og desuden er der gået noget tid fra du
har
modtaget telefonen til du har sendt den til reperation. Derfor kan fejlen
være forårsaget af dig, og derfor ikke sælger der har bevisbyrden."
Mobilen blev modtaget en mandag, og sendt tilbage en fredag. Er der intet at
gøre, eller hvad? Har butikken, der prøver at bondefange mig (min ven),
virkelig loven med sig når den prøver at slippe fra sit ansvar (i hvert fald
det morale!). Mobilen VAR defekt ved ankomst, og skaden er IKKE påført af
mig (min ven) - men alligevel bliver man beskyldt for selv at have ødelagt
den! Hvordan kan butikken blot sige at "der KAN fejlen være forårsaget af
dig..." er det ikke formodningsretten eller noget vi skal have fat i ??? og
så siger de derefter "og derfor (er det ikke) sælger der har bevisbyrden".
Jeg har fornemmelsen af at det ikke ender godt, så jeg kan ligeså godt
begynde at svine butikken til:
www.netget.dk LAD VÆRE med at handle der !
Mvh Anders (på vegne af ven)
> Hej
>
> Jeg købte en mobil fra et dansk internet-firma. Mobilen var defekt ved
> ankomst; efter jeg åbnede pakken prøvede jeg at tænde den, men den
slukkede
> konstant; den var defekt!
>
> Derfor sendte jeg den straks tilbage til forhandleren til reparation. Der
er
> nu gået 10 dage, og jeg kontaktede idag forhandleren og sagde at såfremt
jeg
> ikke fik tilsendt en ny mobil inden ugens udgang, så ville jeg ophæve
købet.
> Jeg fik en mail tilbage hvori der stod at "eftersom skaden sandsyneligvis
er
> påført af dig selv, kan du ikke ophøve købet" og "du har den reparerede
> telefon om ca. 3 uger".
>
> Det synes jeg er komplet utilgiveligt; jeg bestilte mobilen den 30. maj,
> samme dag trak de pengene for købet, og jeg modtager en defekt mobil, som
de
> siger at jeg selv har ødelagt (hvilket jeg absolut ikke har).
>
> Er der ikke noget med at sælger har bevisbyrden, og altså skal kunne
bevise
> at det er MIG, kunden, der har påført skaden? Har jeg ret til at få
tilsendt
> en NY mobil, istedet for den reparerede? Jeg skal vente 3 uger på at den
> reparerede telefon kommer, det er da fuldstændigt vandvittigt !?!?!
>
> Hvad kan jeg gøre ???
>
> Mvh Anders
>
>
| |
Thore Sorensen (18-06-2003)
| Kommentar Fra : Thore Sorensen |
Dato : 18-06-03 11:05 |
|
On Tue, 17 Jun 2003 20:19:01 +0200, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:
>Hej
>
>Jeg købte en mobil fra et dansk internet-firma. Mobilen var defekt ved
>ankomst; efter jeg åbnede pakken prøvede jeg at tænde den, men den slukkede
>konstant; den var defekt!
>
Mange råd om købelov osv....men jeg studsede over ordlyden
"efter jeg åbnede pakken prøvede jeg at tænde den, men den slukkede
konstant; den var defekt!"
Har du opladet den (de fleste nye batterier skal lades 24 timer første
gang)
--
Venlig hilsen / Best regards
Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 60SX 1997 - Adria Unica 502 LH 1996
(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)
| |
Andrew (18-06-2003)
| Kommentar Fra : Andrew |
Dato : 18-06-03 15:42 |
|
>
> >Hej
> >
> >Jeg købte en mobil fra et dansk internet-firma. Mobilen var defekt ved
> >ankomst; efter jeg åbnede pakken prøvede jeg at tænde den, men den
slukkede
> >konstant; den var defekt!
> >
> Mange råd om købelov osv....men jeg studsede over ordlyden
>
> "efter jeg åbnede pakken prøvede jeg at tænde den, men den slukkede
> konstant; den var defekt!"
>
> Har du opladet den (de fleste nye batterier skal lades 24 timer første
> gang)
>
hæh, jeg spørger lige min ven...
MVh Anders
| |
|
|