Parkeringsafgift og færdselsforseeelse
Fra : Benny Andersen

Dato : 17-06-03 19:16

Hvad er kommunernes retsgrundlag for at udstede parkeringsafgifter for
brud på færdselsloven.
Uddybet lidt: Ordet parkeringsafgift antyder et vederlag for
benyttelse af de parkeringspladser kommunen har stillet tilrådighed.
En færdselsforseelse af parkeringsmæssig art, ville jeg forvente, var
en sag for politiet.
Hvorved, har kommunale parkeringskorps, aktuelt i Frederiksberg
kommune, fået adkomst til at udstede 'bøder', som parkeringsafgifter.

Mvh Benny Andersen

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-03 21:12

In news:qkmuev0js7bnla65fja00rn5e5keiu5maa@4ax.com,
Benny Andersen <be9@worldoffline.dk> typed:
> [...]

> Uddybet lidt: Ordet parkeringsafgift antyder et vederlag for
> benyttelse af de parkeringspladser kommunen har stillet tilrådighed.

Ja, og ordet kan også betyde noget andet: en pønal afgift.

> En færdselsforseelse af parkeringsmæssig art, ville jeg forvente, var
> en sag for politiet.

Ikke altid.

> Hvorved, har kommunale parkeringskorps, aktuelt i Frederiksberg
> kommune, fået adkomst til at udstede 'bøder', som parkeringsafgifter.

Bemyndigelsen fremgår af færdselsloven.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-06-03 15:19

On Tue, 17 Jun 2003 22:11:39 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
>Benny Andersen <be9@worldoffline.dk> typed:
>
>Færdselsloven.

>Ja, og ordet kan også betyde noget andet: en pønal afgift.

Tak for det.

Fra færdselsloven:
§ 122 a. Trafikministeren kan bestemme, at kontrollen med
overholdelsen af de bestemmelser, der nævnes i § 121, stk. 1, helt
eller delvis overlades til kommunalbestyrelsen. Trafikministeren
fastsætter nærmere regler om den kommunale parkeringskontrols
virksomhed.

Er det muligt at komme til at se trafikministeriets bestemmelser?
Findes der et link eller tlf. nummer?
Er bestemmelserne publiceret i et eller andet værk?

Mvh Benny Andersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-06-03 15:20

Benny Andersen <be9@worldoffline.dk> skrev:

> Er det muligt at komme til at se trafikministeriets bestemmelser?
> Findes der et link eller tlf. nummer?
> Er bestemmelserne publiceret i et eller andet værk?

Trafikministeriet har da en hjemmeside men om du kan finde det du søger
ved jeg ikke:
http://www.trafikministeriet.dk/

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 18-06-03 15:59

"Benny Andersen" <be9@worldoffline.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> Er det muligt at komme til at se trafikministeriets bestemmelser?
> Findes der et link eller tlf. nummer?
> Er bestemmelserne publiceret i et eller andet værk?

Hvis du ikke kan finde reglerne på f.eks. Retsinformation så ring til
Trafikministeriet og bed om at få dem tilsendt. Hvis de vægrer sig, så husk
dem på vejledningspligten, jf. forvaltningslovens § 7.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Casper Bang

Dato : 17-06-03 21:11

> Hvorved, har kommunale parkeringskorps, aktuelt i Frederiksberg
> kommune, fået adkomst til at udstede 'bøder', som parkeringsafgifter.

Det er som ordet antyder netop ikke bøder som udstedes - men afgifter.
Ligesom private selskaber såsom CarPark vil en kommune kunne udstede en
parkeringsafgift.
Så snart du parkerer bilen accepterer du en "kontrakt" som siger at du for
eksempel kun må parkere 1 time. Derefter kan en "rimelig" afgift opkræves.

> En færdselsforseelse af parkeringsmæssig art, ville jeg forvente, var
> en sag for politiet.

det er vel dybest set ikke en "færdselsforseelse"... du låner kommunens
parkeringsbås længere tid end de giver dig ret til.

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-03 21:42

In news:bcnsr7$2lf$1@sunsite.dk,
Casper Bang <webmaster@secretsofwar.net> typed:

[klip]

> Det er som ordet antyder netop ikke bøder som udstedes - men afgifter.
> Ligesom private selskaber såsom CarPark vil en kommune kunne udstede
> en parkeringsafgift.

Ja, men det retlige grundlag er et andet end CarParks.

> Så snart du parkerer bilen accepterer du en "kontrakt" som siger at
> du for eksempel kun må parkere 1 time. Derefter kan en "rimelig"
> afgift opkræves.

Kommunerne bruger færdselsloven - de private bruger (groft sagt) en
aftaleretlig konstruktion.

/Peter

--
http://www.grauslund.com