Angående kundedata og Sverige.
Fra : Michael Preben Dunca~

Dato : 17-06-03 17:13

Hej med jer.

Jeg er i et lille firma med en afdeling i Sverige.
Planer er at vi i Danmark skal være backup center for den svenske afdeling.

Men er det lovligt at kopiere svenske kundedata og lægge dem på en server i
Danmark.

Hvordan er det juridisk hvis vi samler kundedata fra Sverige & Danmark på en
server i Danmark. " Fælles kundesystem"

Er det lovligt?

På forhånd tak.

--
Ro hilsen
Duncan-Bendix@mail.tele.dk

Fra : O-V R:nen

Dato : 17-06-03 18:14

"Michael Preben Duncan-Bendix" <Duncan-Bendix@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> Danmark.

> Hvordan er det juridisk hvis vi samler kundedata fra Sverige & Danmark på en

Overførelse af personlige oplysninger til og behandling af dem i
et andet EU-land er nok ganske ukompliceret. Naturligvis skal
man sørge for at behandlingen i sig selv er lovligt (navnlig i
henhold til lovgivningen i det land hvori virksomheden for hvis
regning dataene behandles er etableret; dog er lovgivningen for
det meste harmoniseret inden for EU), det er nok det der kan være
den mere komplicerede del af sagen.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 17-06-03 22:25

"Michael Preben Duncan-Bendix" <Duncan-Bendix@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3eef3dfe$0$97202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> Danmark.
>
> Hvordan er det juridisk hvis vi samler kundedata fra Sverige & Danmark på

Det kunne godt være, at du skulle sætte en professionel til at kigge
_hele_ persondataloven (aka personoplysningsloven) efter, for det lyder som
om du godt kunne komme i konflikt med den, hvis du bare giver dig til at
behandle data på den måde du beskriver...

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : O-V R:nen

Dato : 18-06-03 16:05

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> writes:

> [...]
> om du godt kunne komme i konflikt med den, hvis du bare giver dig til at
> behandle data på den måde du beskriver...

Det er nok en god idé uanset (og det samme for den svenske
personupplysningslag), men som jeg allerede skrev så gør det
ikke den store forskel om den faktiske behandling og navnlig
det tekniske udstyr mv befinder sig i det ene eller det andet
EU-land. Man kan til og med udlicitere hele molevitten med
persondatabehandling til en serviceleverandør i et andet EU-land,
hvilket jo faktisk er grunden til at området i det hele taget
er harmoniseret. (Hvis man derimod på nogen som helst måde indblander
et ikke-EØS-land til sagen så bliver det straks helt anderledes.)