Moms af vare købt i England?
Fra : John F.

Dato : 17-06-03 14:05

Hejsa..

Jeg har købt nogle vare i England for £207.13 og betalt engelsk moms
(VAT) .. Brevet kommer til Danmark og her udbeder PostDK mig en
faktura. Jeg fremsender fakturen og to dage efter kommer brevet med
postopkrævning på 595,- kr. (£207 = ca 2.173 Dkr)

Nu er spørgsmålet, må du godt lægge dansk moms på selvom jeg har
betalt engelsk Moms?! Det virker noget lusket synes jeg..

Mvh
John F.

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 17-06-03 14:35
Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-06-03 14:46

"John F." wrote:

> [...]
> faktura. Jeg fremsender fakturen og to dage efter kommer brevet med
> postopkrævning på 595,- kr. (£207 = ca 2.173 Dkr)

Jeg går ud fra, at "brevet" i ovenstående indeholder de varer, du har
bestilt. Er brevet afsendt fra England, eller er det evt. sendt direkte
til dig fra et sted uden for EU?
Posten vil normalt ikke toldbehandle forsendelsen, hvis den er afsendt
inden for EU.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : John F.

Dato : 17-06-03 15:54

On Tue, 17 Jun 2003 15:46:20 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> [...]
>til dig fra et sted uden for EU?
> Posten vil normalt ikke toldbehandle forsendelsen, hvis den er afsendt

Går også ud fra at brevet indeholder de vare jeg har købt, men har
endnu ikke haft det i hånden selv endnu, så det er kun et gæt.

Forsendelsen var delt i to og den første del (hvor faktura var i) var
helt klart sendt fra UK. PostDK skrev også at det brev de havde
midlertidigt oplagt var fra UK, så jeg får ud fra at den anden del er
sendt samme sted fra.

Mvh
John F.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-06-03 14:48

diskdrev@shenobi.dk (John F.) skrev:

> [...]
>
> Nu er spørgsmålet, må du godt lægge dansk moms på selvom jeg har
> betalt engelsk Moms?! Det virker noget lusket synes jeg..

Hvis den butik du har handlet i vitterligt ligger indenfor EU handler
PostDK ulovligt på flere punkter (og de har desværre gjort det før
bla. med FutureEntertainment). Bla. må de ikke åbne din forsendelse, de
må ikke tilbageholde den og de må ikke opkræve moms af beløbet.

Må man spørge hvilken butik, der er tale om?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : John F.

Dato : 17-06-03 15:50

On 17 Jun 2003 13:48:10 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
>må ikke tilbageholde den og de må ikke opkræve moms af beløbet.
>
>Må man spørge hvilken butik, der er tale om?

Jeg har handlet med MyMemory. Den adresse jeg har på fakturen siger at
de holder til på:

St. Helier
Jersey
Channel Islands
JE2 3WA

PostDK skrev også at brevet var sendt fra UK og det fremgår tydeligt
at jeg har betalt engelsk VAT.

Snakkede med PostDK kunderservice og de havde svært ved at forstå at
der var kommet en postopkrævning på det.

btw, tak for svaret (også til de andre)

Mvh
John F.

Fra : Ole Andersen

Dato : 17-06-03 15:56

John F. wrote:
> Jeg har handlet med MyMemory. Den adresse jeg har på fakturen siger at
> [...]

Kanaløerne er udenfor EU, så i det mindste er der *nogen* grund til
forvirring.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Mary Kay is one of the secret masters of the world: a librarian. They

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-06-03 15:54

diskdrev@shenobi.dk (John F.) skrev:

> Jeg har handlet med MyMemory. Den adresse jeg har på fakturen
> [...]

Kanaløerne er ikke en del af EU og derfor skal der betales told og
moms. Så heldigvis har PostDK tilsyneladende lært af den tidligere
fadæse.

> PostDK skrev også at brevet var sendt fra UK og det fremgår
> tydeligt at jeg har betalt engelsk VAT.

Kanaløerne er en del af UK men ikke EU.

> Snakkede med PostDK kunderservice og de havde svært ved at forstå
> at der var kommet en postopkrævning på det.

Det er betryggende, at de har styr på det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ole Andersen

Dato : 17-06-03 20:21

Morten Bjergstrøm wrote:
> Kanaløerne er en del af UK men ikke EU.

Nej, de er heller ikke en del af UK, men 'dependencies of the Crown',
dvs. selvstændige og i personalunion med UK.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
"Anyone who is capable of getting themselves made President should on

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 22-06-03 00:58

Det er svært at blive helt klog på hvad du skriver, men hvis PostDK opkræver
dansk moms
af en vare købt i England er det ihvertfald ulovligt. Jeg har I mere end 30
år selv købt mange varer fra England, og for nogle år siden ændrede det sig
jo i EU til at man betalte moms i det EU land hvor fra varen kom, og det
gjorde det jo lige pludseligt billigere at købe vare i England da deres moms
er mindre end den Danske, svjh.17½ %.

Gert Thorgersen

John F. <diskdrev@shenobi.dk> skrev i en

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-03 15:53

GERT BO THORGERSEN skrev:

> [...]
> fra varen kom, og det gjorde det jo lige pludseligt billigere at købe
> vare i England da deres moms er mindre end den Danske, svjh.17½ %.

Hvis de (firmaet) har en omsætning på over
kr. 280.000 (svjh.) til DK så skal de opkræve
dansk moms.

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Waal

Dato : 25-06-03 22:22

"Gevaldi" <georg_valdi (at) hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis de (firmaet) har en omsætning på over
> kr. 280.000 (svjh.) til DK så skal de opkræve
> dansk moms.

Hvilket i så fald indebærer dansk moms istedet for vat, ikke både og

Michael

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 02-07-03 09:27

On Sun, 22 Jun 2003 16:53:10 +0200, "Gevaldi" <georg_valdi (at)
hotmail.com> wrote:

> Hvis de (firmaet) har en omsætning på over
> kr. 280.000 (svjh.) til DK så skal de opkræve
> dansk moms.

Korrekt, men det er da ikke noget PostDanmark kan checke og tillægge
dansk moms ud fra.

Det skal da ordnes af afsender-firmaet.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-07-03 12:33

Henning Petersen Wangerin <henning.petersen.030702@hpc.dk> skrev:

> Korrekt, men det er da ikke noget PostDanmark kan checke og tillægge
> dansk moms ud fra.
>
> Det skal da ordnes af afsender-firmaet.

Begge ovenstående udsagn er helt korrekte. Jeg tror (og håber) i
øvrigt, at PostDKs fortoldningsfolk har lært lidt efter fadæsen med
FutureEntertainment, et firma placeret i England som PostDK på
forunderlig vis fik placeret i USA og derfor opkrævede moms, told samt
gebyr.

--
Morten http://miljokemi.dk