Hejsa alle,
Jeg har netop modtaget et brev fra TDC Forlag, hvor i der bliver gjort
opmærksom på, at jeg som privat person nu er optaget i De Hvide Sider. Ja -
jeg er en heldig kartoffel - jeg ved det!
- At betale 131,25 (incl
moms).
Bagerst på fakturaen advarer TDC Forlag imod falske fakturaer, annoncehajer
og fupforlag, hvilket jeg fandt meget passende, da jeg ikke har bedt om lige
pludseligt at skulle betale for at stå i nogen telefon bog! Sammen med
fakturaen er en lille skrivelse hvor jeg får berettet hvor meget nemmere det
nu bliver for min virksomhed "Michael Christensen" (som jeg ikke engang var
bekendt med) at nå ud til mine eksisterende og potentielle nye kunder.
Fluks fatter jeg telefonen, vel vidende at jeg dermed får endnu en regning
fra TDC da den slags jo ikke er gratis - det har jeg dog det noget nemmere
ved at acceptere.
Jeg får så af vide af kundeservice ved TDC Forlag, at jeg skal betale de
131,25 kr, da jeg selv har bedt om at få rettet mine stam data i
telefonbogen første gang i dec 2001 (min daværende kæreste og jeg gik fra
hinanden), og så senere i sept 2002 da min nye dejlige kæreste og jeg
flyttede sammen. Det var lidt baggrundsviden - og hold så fast, for nu
bliver det teknisk...
Min nye kæreste og jeg er blevet optaget som to "annoncer" i telefonbogen,
og ikke én som er normalt og hvad vi begge ønskede, både nu og dengang. Jeg
får endvidere af vide at prisen er blevet mig oplyst da jeg ringede ind til
dem om rettelsen i sept 2002, og at jeg eksplicit har bedt om to optagelser.
Det er desværre påstand mod påstand, for det har vi aldrig bedt om, men
sådan er det nu engang registreret i TDC Forlag's systemer. Der foreligger
ingen ordrebekræftigelse på det, der er intet blevet tilsendt eller på anden
vis gjort fra TDC Forlag's side for at gøre mig opmærksom på at der nu snart
1 år efter pludseligt kommer en regning dumpende. Det har man også indrømmet
er normal praksis - der tilsendes kun ordrebekræftigelser på sådanne ordrer
hvis de er lavet via nettet fik jeg oplyst. Hrmm...
Den lidt bitre konklusion jeg kunne trække ud af kundeservice var, at jeg
SKAL betale den tilsendte regning, ellers pålægges et strafgebyr på 100kr
(incl moms) + morarenter. Hmm... det må jeg jo så gøre. Jeg fik dem til
omgående at ændre vores optagelse i tlfbogen til en enkelt annonce istedet
for to (det var sjovt nok gratis, men desværre har det først effekt næste
år, telefonbøgerne er jo udgivet nu).
Mit spørgsmål er, om man kan acceptere den behandling? Normalt når jeg
køber, eller forudbestiller (som der vel angiveligt snarere er tale om her
set fra TDCForlag's synspunkt), en vare plejer jeg at få en
ordrespecifikation / bekræftigelse hvorpå varen, varens pris, moms, firma
adresse, handelsbetingelser mm. står angivet. Dette giver en mulighed for at
gøre eventuelle indsigelser. Den mulighed har jeg aldrig haft i ovenstående
forløb. Det foreligger mig underligt at man ikke er særlig opmærksom på
denne problematik når det drejer sig om en ikke-tilbageleveringsmulig vare
(når bogen er udgivet, så er den udgivet).
En trykfejl, eller hvad der nu måtte være årsag til dette skæve forløb,
kommer nu til at koste mig 131,50 kr, og jeg kan ikke umiddelbart gøre noget
ved det. Ja ja - det er ikke en formue, men hvis man tænker over det i en
større sammenhæng, så kan TDC Forlag og andre virksomheder da tjene ret godt
på sådanne småfejl, specielt hvis forbrugeren er fanget i nettet og bare kan
sprælle løs uden chance for at komme fri igen.
Jeg vil gerne understrege at jeg intet har imod TDC, TDC Forlag eller andre
af TDC's forretninger/virksomheder, men jeg føler mig godt nok lidt skægt
behandlet lige i dette enkeltstående tilfælde
Med håbet om en masse gode råd. Tak for din tid
Mvh
Michael
(Direkte svar til nyhedsgruppen udbedes. Fjern lidt fra e-mail adressen hvis
du svarer dertil, du lurer nok hvilke store tegn det drejer sig om.)