Skal politiet efterforske sag selvom der i~
Fra : Morten

Dato : 17-06-03 06:45

Hej, jeg kender en person som har været udsat for vold af et familiemedlem
(ikke hustruvold). Skaderne er dokumenteret samme dag i en politiattest
(udarbejdet af læge). Politiet har detaljeret nedskrevet forudrettedes
forklaring om episoden. I sammen anledning sagde politiet at sagen "helt"
sikkert kunne vindes, men at de kun gik videre med den, hvis der kom en
anmeldelse. Forudrettede blev herefter sendt hjem til overvejelse og hun har
nu besluttet ikke at anmelde episoden. Og jeg vil understrege at der ikke er
tale om hustru/kæreste/ekskæreste vold.

Skal politiet af egen drift optage sagen, jnf. replejeloven 742 vist neders
?

eller kan jeg som 3. person anmelde det voldelige familiemedlem ?

Ifølge retsplejeloven § 742, stk. 2, påhviler det politiet efter anmeldelse
eller af egendrift at iværksætte en efterforskning, når der er en rimelig
formodning om, at et straf-bart forhold, som forfølges af det offentlige, er
begået.

[...]
begået.Ifølge retsplejeloven § 742, stk. 2, påhviler det politiet efter
anmeldelse eller af egendrift at iværksætte en efterforskning, når der er en
rimelig formodning om, at et straf-bart forhold, som forfølges af det
offentlige, er begået.Ifølge retsplejeloven § 742, stk. 2, påhviler det
politiet efter anmeldelse eller af egendrift at iværksætte en
efterforskning, når der er en rimelig formodning om, at et straf-bart
forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.Ifølge retsplejeloven §

Fra : Jakob Stocholm

Dato : 18-06-03 08:59

> [...]
> formodning om, at et straf-bart forhold, som forfølges af det offentlige,

Til Morten

Politiet skal jf rpl. § 742, 2 iværksætte efterforskning, hvis det formodes
at strafbart forhold, der er offentligt påtalt er begået.
-og det må man jo sige at der er her.

Politiet kan jf rpl. § 749, afvise en anmeldelse, hvis der ikke er grundlag
for at indlede en efterforskning, eks hvis ingen vil udtale sig
-det er desværre opfyldt her.

Det er en problematik, der ikke er nem at arbejde med. Starter sagen op, vil
den med meget stor sandsynlighed resultere i, at gerningsmanden bliver
frikendt. Det er egentligt mere et retslig problem, end det er et
politimæssig problem.

Du kan godt anmelder gerningsmanden selv, men gør det kun hvis du har set
det. Forsvarsadvokater ville elske, hvis det bedste vidne ikke har set
noget, men kun hørt noget.

/Jakob