Farlige væsker i colaflaske
Fra : Søren

Dato : 16-06-03 21:12

Hej,

den har vist være oppe og vende tidligere, men jeg kan ikke finde tråden.

Jeg tror Bertel kendte en paragraf.

Søren

Fra : Søren

Dato : 16-06-03 23:07

"Søren" <leave@mealone.dk> wrote in message news:bcl8fg$2a2$1@sunsite.dk...
> Hej,
>
> den har vist være oppe og vende tidligere, men jeg kan ikke finde tråden.

Altså, at det er forbundet med bødestraf at opbevare gift etc. i beholdere
der er beregnet til fødevarer.

Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-06-03 23:25

"Søren" <leave@mealone.dk> skrev:

> Altså, at det er forbundet med bødestraf at opbevare gift etc. i
> beholdere der er beregnet til fødevarer.

Umiddelbart kan overtrædelse af §22 stk. 1 straffes med fængsel i op
til to år men §en henvender sig muligvis udelukkende mod salg. Det er
dog lidt uklart da §60 også snakker om straf til brugeren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren

Dato : 17-06-03 17:20

> [...]
> til to år men §en henvender sig muligvis udelukkende mod salg. Det er
> dog lidt uklart da §60 også snakker om straf til brugeren.

Min bror har kølervæske i colaflasker. Må han det ?

Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-06-03 18:03

"Søren" <leave@mealone.dk> skrev:

> Min bror har kølervæske i colaflasker. Må han det ?

Kølervæske indeholder vist ethylenglycol, der skal mærkes Xn,
sundhedsskadelig og risikosætningen R22, farlig ved indtagelse ved
koncentrationer over 25%. Så umiddelbart er stoffet ikke klassificeret
som farligt.

Men på den anden side så kan stoffet rent faktisk give nyreskader og
der kan være effekter på knoglemarven og lymfesystemet med deraf
følgende effekter på bloddannelsen. Så selvom det måske ikke er direkte
ulovligt så er det ikke smart at opbevare kølervæsken på en Cola
flaske.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-06-03 23:19

"Søren" <leave@mealone.dk> skrev:

> den har vist være oppe og vende tidligere, men jeg kan ikke finde
> tråden.
>
> Jeg tror Bertel kendte en paragraf.

Der blev henvist til en Straffelovs §. Der var dog noget uenighed om
denne reelt kunne anvendes.

Du kan derimod bruge lov om kemiske stoffer og produkter.

Bla. §22

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19960002129-REGL

--
Morten http://miljokemi.dk