Andet multimedie
bentjuul 3670
Gif betaling ??
Fra : Kim Larsen

Dato : 16-01-01 08:13

Hej i gruppen

Vi er nogle der sidder og laver hjemmesider for andre, men er stødt på et
spørgsmål angående grafik til disse.
Vi bruger noget Pearl som generere gif bileder, men skal der betales en
afgift for disse billeder. Der var jo noget oppe for et par år siden, med at
udvikleren af gif formatet ville have betaling for gif formatet.
Er der nogen der kan hjælpe i denne forbindelse, vil vi blive meget glade,
for det skal jo nødig ende med at dem der skal have hjemmesiden bliver
opkrævet noget der ikke var til hensigt.

Kim Larsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-01-01 09:06

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> skrev:

> [...]
at
> udvikleren af gif formatet ville have betaling for gif formatet.

Så vidt jeg husker kan firmaet ikke kræve betaling i blandt andet Danmark
på grund af at vi har en anden lovgivning end USA.
Desuden mener jeg, at det kun er de firmaer, der bruger GIF-algoritmen i
deres programmer, der skal betale licens.

Det lyder altsammen meget usikkert, så jeg x-futter dit indlæg til
dk.videnskab.jura, hvor eksperterne sidder.

--
Kurt Lund

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-01-01 09:28

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> skrev i en meddelelse
> Vi bruger noget Pearl som generere gif bileder, men skal der betales en
> afgift for disse billeder.

Så vidt jeg husker er det noget med at dem som har lavet programmet skal
betale en afgift pr. bruger. Det betyder at gratis programmer samt
opensource-programmer ikke må kunne lave giffer.
Jeg har hørt rygter om at det ikke gælderi bla. Danmark.

Jeg laver mine giffer i Adobe Photoshop, og holder mig ellers til png. :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 16-01-01 11:16

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> writes:

> Hej i gruppen
>
> Vi er nogle der sidder og laver hjemmesider for andre, men er stødt på et
> spørgsmål angående grafik til disse.

Hej,

Unisys som er firmaet der har patentet har en side der omhandler det:

http://www.unisys.com/unisys/lzw/

Patentet omfatter udover gif også tiff og pdf, men jeg mener ikke
patentet gælder i Danmark.