1. søndag efter trinitatis
Fra : palle jensen

Dato : 20-06-03 06:38

1. søndag efter trinitatis

Palle Finn Jensen den 20 juni 2003:

Min Gud du har hørt min bøn
rejst mig der hvor jeg faldt
Du førte mig op fra dødsriget
hvor jeg kun var en skygge af mig selv
Din kærlighed er i mit åndedræt
Din Ånd er i mit åndedræt
Du sendte dine hjælpere ud
For at svare på min bøn
Jeg havde vendt ryggen til dig
havde glemt at du bor i hver en celle i min krop
At du er selve livets kilde i hver en skabning
fugle, pattedyr
træer, blomster
Når jeg færdes i naturen er du med mig
du lader mig se din storslåede natur
du lader mig se skønheden i alle dem som tror

Jeg takker dig for at du hver dag giver mig klæder
du giver mig vand at drikke så jeg ikke tørster
Du er livets kilde
En kilde der er i min sjæls dybde
Jeg takker dig for hvert øjeblik jeg lever
Du er min støtte i livet
Jeg vandrer i Kristi fodspor
Han lever i mig
Ligesom Jesus var både Gud og menneske
er jeg gennem Jesus både af mennskelig og guddommelig natur

Jeg var i ondskabens vold
havde vendt dig ryggen
og vendt mig mod tomhed
Kun tomhed var der i mit sind
Vold og krig tog troen fra mig
Men du forlod mig aldrig
du var mig nær selv om jeg ikke ænsede det
du førte mig op fra dødsriget
Og ind til livet
Et liv med dig

Du giver mig nattehvile
og når jeg vågner mærker jeg at det er dig der vækker mig

Du er i mine tanker
Vig ikke bort fra mig
Hold mig fast så jeg ikke igen vender dig ryggen
Du er ét i mig ligesom du var ét i Kristus

Men gudløse farer rundt i byen
Gudløse og folk med fremmede Guder skal ikke længere få mig fra dig
Din kærlighed føler jeg denne morgen
Din kærlighed mærkede jeg dagen i går
Hjælp mig at jeg kan frygte din vrede
Hjælp mig så jeg ikke igen vender dig ryggen

Din vrede varer ikke evigt
Men din kærlige omsorg omgiver mig forfra og bagfra
Du giver mig klæder og kraft til at virke
Du giver mig kraft til at tilberede føden
Du giver mig daglig kraft til at jeg kan nyde et brusebad
Vaske mig i livets vand
Du giver mig styrke til at gøre legemsøvelser
Jeg takker dig for at jeg stadig kan gå på mine ben
Takker dig for at jeg kan bruge mine hænder
Lader dem lege over tastaturet
til lovprisning af dig

Gode helligånd
du som forbinder Faderen med sønnen
Du som forener alle troende
Lad os mødes i din kirke så vi kan synge sammen
og lovsynge dig
Mine overtrædelser er mange
Men du udsletter al synd
Din vrede varer ikke evindelig
Men din miskundhed og nåde varer til evig tid

Knus vore fjender
knus dem som tager livsmodet fra os
Hævnen er din
Omvend alle dem som tager alt for givet
Vogt os for dem som prøver at tage troen fra os
Jeg mærker dit nærvær Gud
Jeg ser din Ånd i vindens legen med træernes blade
Før mig i dag derhen hvor du vil at jeg skal virke
Virke for at glæden over livet bliver alle til del

Jeg priser dig Herre
Du har ladet mig bo i glædens bolig
Du viger ikke fra mig længere
Du holder mig fast
Dit ord lyder i kirkerne på søndag
Dine sakramenter uddeler du til at modtages i et hjerte i armod
Der hvor tomheden regerer kommer du
Du fylder tomheden med Godhed
Du fylder tomheden med tro på dig
Du fylder tomheden med Gudsnærvær

Min Gud og skaber
så stort et under er det når du griber ind
og skaber alt nyt igen der hvor alt var dødt
Døden er overvundet
Stå os bi når fjenden frister
Lad os dræbe dragen der hvor vi møder den
Giv os mod og styrke til at bekæmpe ondskab
At bekæmpe gudløse så de ikke får magt over os
Men lad mig være alene med dig
lad mig være sammen med trosfæller og lovsynge dig

Min Herre Krist
Du har betalt for alle vore overtrædelser af din lov
Den lov at vi skal elske hinanden
Af taknemmelighed og kærlighed til dig vil jeg leve dagen i dag og dagen
i morgen og resten af mine dage

Gode helligånd
Knyt det sammen som er uden sammenhæng
Du er sandhedens ånd
Du er talsmanden som trøster os
når livet giver modgang
Du opretholder forbindelsen mellen alt hvad der ånder

Treenige Gud
Du er ét
selv om du er tre personer
så er du dog én sand treenig Gud