Syn af MC - skal den have positionslys
Fra : Jens B. R.

Dato : 23-06-03 10:19

Hej NG

Jeg har været til syn med med min 1993-GSX600F'er USA importeret. Den
blev ikke synet peltfrit fordi den manglede positionslys men min mc
har aldrig haft det så nu er spørgsmålet skal jeg få det eftermonteret
- lyskontakten er jo blændet af fordi der er monteret et kørelysrelæ
af en slags da lyset ikke kan slukkes med mindre jeg drejer nøglen.

Så gode forslag efterlyses jeg er lidt på herrens mark lige pt.

med venlig hilsen

Jens Brauer
RF900r-GSX600F-ejer

Fra : lange

Dato : 23-06-03 10:29

> [...]
> af en slags da lyset ikke kan slukkes med mindre jeg drejer nøglen.
>
> Så gode forslag efterlyses jeg er lidt på herrens mark lige pt.

Der er ikke andet for end at komme igang med at få bygget positionslys på.

Reglerne siger at der skal være et positionslys, og at det (på sådan en som
din) skal kunne forblive tændt når du efterlader mc'en på uoplyste veje, dvs
efter at du har fjernet nøglen.

Hvis du har fået betinget godkendt mc'en, betyder det at den først er
godkendt når du har udbedret manglen. Hvis du af en eller anden grund kommer
i kontakt med SBI igen (eller bliver stoppet i en lygtekontrol til
efteråret) uden at det er fikset kan der opstå komplikationer.

Lange

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-06-03 10:41

> Reglerne siger at der skal være et positionslys, og at det (på sådan
> en som din) skal kunne forblive tændt når du efterlader mc'en på
> uoplyste veje, dvs efter at du har fjernet nøglen.

Er du helt sikker på det ?
Min "knallert" slukker alt lys når nøglen er hvor den kan tages ud

Men afaik er det korrekt at der skal være positionslys. Den nemmeste
måde at lav det på på en us er vel bare at gå helt udenom det
eksisterende ledningsnet og så placere en kontakt godt skjult et sted.

/A

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-06-03 11:21

Tjaahh. Er du sikker. På de DT175'ere jeg har haft, har dette ikke været
muligt...!!

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bjørn S

Dato : 23-06-03 11:40

lange wrote:

> Reglerne siger at der skal være et positionslys, og at det (på sådan en som
> din) skal kunne forblive tændt når du efterlader mc'en på uoplyste veje, dvs
> efter at du har fjernet nøglen.

Beep...
Nej, det er IKKE et krav at den skal lyse med nøglen fjernet.
Var selv ude for påtale for lige det ved syn, men fik senere bekreftet fra
vejdirektoratet at det ikke var påbudt, selv om ikke alle synshaller
kender undtagelsen. Jeg har det i en mail fra etaten som kan videresendes
interreserte.

Vedrørende positionslys for øvrigt stiller jeg blankt :-/

--
/Bjørn

Fra : lange

Dato : 23-06-03 14:07

> [...]
> vejdirektoratet at det ikke var påbudt, selv om ikke alle synshaller
> kender undtagelsen. Jeg har det i en mail fra etaten som kan videresendes

Næ. Det har du da ret i.
Iht afsnit 06.03.031 på :
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fag
omraader/krav/DfK2003.pdf

er der krav om 1 eller 2 positionslygter men der står intet om at de skal
kunne lyse når nøglen er fjernet.

Jammen de finder da også på hele tiden

Lange

Fra : Geely Motor

Dato : 23-06-03 16:10

Kære Jens

Føler virkelig med dig... Synes det er p... irriterende at lave positionslys
om på scootere og motorcykler. Tror ikke det er helt upræcist hvis jeg har
lavet positionslys på omkring 50 Geely Zebra´er og 30 Geely Shanghai Retro
BIG i år. Heldigvis er Geely´erne forberedt til positionslys. Desværre er
der ikke mulighed for "aflåst" positionslys, så jeg monterer en separat
afbryderkontakt; forbinder den ene pol med (+) plus på batteri (eller (+)
indgang tændningskontakt), den anden pol på kontakten monteres direkte i
ledningsnettet til posistionslys (herunder også baglys). På Geely er
forreste positionslys ledning brun; baglys ledningen er brun med hvid streg.
Inden du indkobler disse to ledninger skal du afbryde den "oprindelige"
strøm, da jeg kunne forestille mig at dit eksisterende positionslys er sat
op til at køre på vekselstrømsspolen.
Hvis du tager strømmen direkte fra batteriet skal du huske at sætte en
sikring i mellem. Husk også at lodde alle ledninger - strømtyve holder ca. 7
dage (ved det at bitter erfaring - husk til allersidst at isolere
ledningerne med krympefleks.

De samme 80 motorcykler har jeg fået godkendt hos statens bilinspektion, så
mon ikke også din klarer skærene.

Hvis du føler dig helt "lam" i forhold til el-arbejde synes jeg du skulle
lade et motorcykelværksted ordne tingene, der kan lynhurtigt ske ting og
sager med el-komponenter osv. hvis man laver noget forkert.

Med venlig hilsen

Ove Ovesen
Geely Motor
www.geely.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-06-03 19:17

lange wrote:

> [...]
> omraader/krav/DfK2003.pdf
>
> er der krav om 1 eller 2 positionslygter men der står intet om at de skal

Nærlæste lige lidt teksten. Der står oven i købet det IKKE kræves. Der er måske
bare lige en fælde. Hvad er forskellen på positionslys og parkeringslys?.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 29-06-03 00:29

> [...]
> omraader/krav/DfK2003.pdf
> er der krav om 1 eller 2 positionslygter men der står intet om at de skal

Og dér har vi så grunden til af CBR 600 F4 (m. fl.?) har kunnet
typegodkendes uden parkeringslys (omend dog med pos.-lys)

--
Armand.
(der hér mindes en tidligere debat omkring Grewy's F4'er)

Fra : Armand

Dato : 29-06-03 00:27

Bjørn S <bjosko@yahoo.com> skrev i en news:bd6ldq$n5f$1@abbeden.bunk.cc...
> lange wrote:
>
> Var selv ude for påtale for lige det ved syn, men fik senere bekreftet fra
> vejdirektoratet at det ikke var påbudt,

Vejdirektoratet??

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 29-06-03 05:58

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev
> Vejdirektoratet??
GRILL !!

Nogen aner - eller uvaner- slog igennem....Statens Bilinspektion er den
rigtige etat hvor jeg har min dokumentation fra. (Har lige tjecket
dokumentet).
Færdselsstyrelsen=vejdirektoratet i andre lande...sorry !

--
/Bjørn - næsten integreret

Fra : Denis

Dato : 23-06-03 17:48

> [...]
> i kontakt med SBI igen (eller bliver stoppet i en lygtekontrol til
> efteråret) uden at det er fikset kan der opstå komplikationer.

Det kan godt være det skal være der når man slukker motoren.
Men jeg har lige aftjent min værnepligt, og der kørte jeg rundt på en BMW F
650 GS
og der har de fjernet positionslys på kontakten, så den eneste måde man kan
få det
frem ved, er når man drejer nøglen om i den position så det lyser når
motoren er slukket.

/Denis

Fra : Mads Stetter

Dato : 23-06-03 16:37

Jens B. R. wrote:
> [...]
> af en slags da lyset ikke kan slukkes med mindre jeg drejer nøglen.
>
> Så gode forslag efterlyses jeg er lidt på herrens mark lige pt.

Hejsa... Har lige sendt dig en fil og smidt en fil i dk.binaer.motor omkring
ovennævnte!

Det har været oppe at vende i gruppen før (Google er din ven) og der var en
der fik en dispensation for det, som jeg heldigvis havde gemt!

MVH Mads Stetter

Fra : Bjørn S

Dato : 23-06-03 16:56

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev
> [...]
en
> der fik en dispensation for det, som jeg heldigvis havde gemt!

Det er nok den fil jeg har smidt op tidligere, og omtalte tidligere i dag,
dette vedrører jo desværre kun positionslys som kan lyse uafhænhig af
tænding
Stadig genstår arbejdet med at montere positionslygter <:-{

--
/Bjørn

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 23-06-03 16:51

"Jens B. R." <beerdog@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> af en slags da lyset ikke kan slukkes med mindre jeg drejer nøglen.
>
> Så gode forslag efterlyses jeg er lidt på herrens mark lige pt.

Hm - er du sikker på at din tændingsnøgle ikke kan trykkes ned og drejes et
trin den forkerte vej, når den er i position "0" - og ellers kan tages ud ?
Det tænder positionslyset på min GS500E, min gamle Virago 2½ og min brors
VF750.
Og nøglen kan så tages ud og alt er aflåst - også positionslyset.
Hvis låsen ikke er smurt godt kan det være svært at trykke den ned og dreje
den.
Men jeg ved jo ikke lige om en US-model har samme tændingslås....
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Richard

Dato : 23-06-03 17:50

Jens B. R. wrote:
> [...]
> - lyskontakten er jo blændet af fordi der er monteret et kørelysrelæ
> af en slags da lyset ikke kan slukkes med mindre jeg drejer nøglen.

Ikke for at dryppe salt i såret, men GibBernakken blev told- og
registreringssynet sidste måned i sin originale USske udførelse; dvs,
uden positionslys. Ved ikke, om det skyldes at den er godkendt sådan i D
eller hvad. Men godkendt blev den uden positionslys. Og jeg åndede
lettet op

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade