Dæktryk?
Fra : Mads Stetter

Dato : 22-06-03 21:25

Har godt nok ikke søgt på google efter dette emne da der måske? er andre der
også gerne vil vide noget om dette her! .-)

Hvilket dæktryk bør man have i sine dæk? Kiggede lige i min værkstedsmanual
til en RF600 og den siger jeg skal putte 36PSI (2,5bar) i begge dæk... Dette
syntes jeg lyder lidt voldsomt?

MVH Mads Stetter
RF400R (Som føler sig lidt oppustet)

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 22-06-03 21:31

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
værkstedsmanual
> til en RF600 og den siger jeg skal putte 36PSI (2,5bar) i begge

Hej

Jeg kører også med 2,5 bar i mine dæk, står det ikke også på din
bagsvinger ? ( klistermærke )

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Mads Stetter

Dato : 22-06-03 21:37

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Hej
>
> Jeg kører også med 2,5 bar i mine dæk, står det ikke også på din
> bagsvinger ? ( klistermærke )

Nej, og hvis det gjorde, så stod det på japansk! (Cyklen er importeret)

Men, så er det jo nok rigtig nok det jeg har gjort!

MVH Mads Stetter
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=10

Fra : Christian Knudsen

Dato : 22-06-03 22:16

> [...]
værkstedsmanual
> til en RF600 og den siger jeg skal putte 36PSI (2,5bar) i begge dæk...

2.5 bar er ikke så galt. Jeg kører med 2.25 og 2.5 (for og bag) på min FZRR,
hvilket et det korrekt tryk ifølge www.louis.de
Der står en RF 600 til 2.5 og 2.9 (for og bag).

Jeg vil tro du skal køre med 30 psi foran og 32-33 bagi...

mvmch
christian

Fra : RacerNiels

Dato : 23-06-03 01:07

"Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> wrote in message
> Jeg vil tro du skal køre med 30 psi foran og 32-33 bagi...

Hvad baserer du din tro på??

Niels
S FAU
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Christian Knudsen

Dato : 23-06-03 20:37

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse
> "Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> wrote in message
>
> Hvad baserer du din tro på??

Tja, erfaring holder nok ikke...
Jeg kørte med 30 og 32 på min GS 500. En RF 400 vejer lidt mindre, men er
også hurtigere... Det er et bud.
Han kan da også gå op og smide 2.25 og 2.5 i. Det ville lyde fornuftigere
tror jeg. Og så 2.5 og 2.9 bar, hvis der skal køres stærkt eller passager
på.

Hvad kører du med på din SV'er Niels??

mvmch
Christian

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 24-06-03 01:30

Christian Knudsen <s001400@student.dtu.dk> skrev i en

> [...]
> tror jeg. Og så 2.5 og 2.9 bar, hvis der skal køres stærkt eller passager

Der med dæktryk var det lidt svært at venne mig til hvor lidt der skal være
i off-roadere.
I min BMW R100S kører jeg med 32 og 34, men fik så en Honda 250 cc off-roder
for
4 uger siden, som have 20 og 30 (for og bag), og fandt kun en håndbog for en
anden
model, og deri står 20 og 22 for landevej og ned til 14 og 17 for off-road.
Så små dæktryk lyder jo helt forkert når man altid tidligere har kørt med
gov. 30, og
jeg havde da også gov 20 i på den første tur i bjergene, indtil de andre
efter flere af mine
styrt, pr. føling, sænkede trykkene meget.

Gert Thorgersen

Fra : RacerNiels

Dato : 26-06-03 19:12

"Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> wrote in message
> Hvad kører du med på din SV'er Niels??

2,5 bag og 2,25 for... ca. svarende til 36 og 32.

Når jeg øffer til Jydalandet putter jeg 3,5 bagi og en sjat mere foran
også...

Niels
S FAU

Fra : Christian Knudsen

Dato : 27-06-03 00:06

> "Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> wrote in message
>
> 2,5 bag og 2,25 for... ca. svarende til 36 og 32.
>
> Når jeg øffer til Jydalandet putter jeg 3,5 bagi og en sjat mere foran
> også...

Ok - lyder fair nok. 3.5 lyder dog af meget.
Jeg skal vidst (anbefalet) have 2.5 og 2.9 ved højfartskørsel eller med
passager.

mvmch
christian

Fra : RacerNiels

Dato : 27-06-03 11:14

> Ok - lyder fair nok. 3.5 lyder dog af meget.

Ja, men jeg gider ikke slide for meget på motorvejen, og der er lige omkring
250km af slagsen på vej til Billund. :-/ Bååårææænnnggg......

Niels
S FAU

Fra : Søren Johansen

Dato : 23-06-03 10:58

Mads Stetter wrote:
SNIP
> Hvilket dæktryk bør man have i sine dæk? Kiggede lige i min
> værkstedsmanual til en RF600 og den siger jeg skal putte 36PSI
> (2,5bar) i begge dæk... Dette syntes jeg lyder lidt voldsomt?

Jeg vil mene det afhænger af hvilke dæk man kører med!
Jeg kører med noget højere tryk, når jeg kører på Michelin Pilot Sport
(2,4 for - 2,7 bag) end med f.eks. Metzeler Sportec M1 (2,15 for - 2,3
bag) som jeg kører med pt. Jeg kører generelt med så lavt tryk som
muligt uden at MC'en føles "løs" eller ustabil.

Det afhænger jo også af hvordan du bruger din MC. På bane kører jeg med
lavere tryk og på langtur hæver jeg det ofte lidt (0,1-0,25 bar).

Prøv at eksperimentere lidt med det, og se hvad du bedst kan lide.

Mvh
Søren
888

Fra : Armand

Dato : 28-06-03 03:19

> [...]
værkstedsmanual
> til en RF600 og den siger jeg skal putte 36PSI (2,5bar) i begge dæk...

Først og fremmest: PSI står for pund pr #tomme, og tommesystemet er
forlængst ophævet ved lov herhjemme, så skal vi ikke lige bruge de gængse
danske betegnelser á kg/cm² og bar!?

Lillefrøen, som formodentlig er RF 400'eren meget lig (120/60-17 hhv.
160/60-17!), skal have 2,25 bar i for og 2,5 i bag!
Hvis du finder trykkene høje, skal du lige revurdere dækbredden: Det er den,
igennem tiden, stigende dækbredde der medfører behov for højere tryk for at
hjolde
tværsnittet rundt!
På mine første motorcykler hvor fordækkets bredde var 3.25" (ca 80mm) og
forøvrigt ligeså højt, var det fornødne dæktryk så lavt som 1,6 bar, ligesom
at 3,5" bagdækket kunne klare sig med 1,8 bar - men sådan er det altså
langtfra på dagens sportslige gademodeller!

--
Armand.