Olietryk XV1100
Fra : Allan Bjerregaard

Dato : 22-06-03 21:03

Et par gange indenfor de seneste uger har jeg bemærket, at olietryklampen er
begyndt at lyse efter at have kørt nogle få hundrede meter, Når det sker,
tager jeg med det samme gassen af og trækker koblingen, hvorefter lampen
straks slukker. Herefter kan jeg køre videre uden problemer. Med varm motor
har jeg ikke bemærket problemet.

Olien står op til max-stregen og den bruger stort set ingen olie. Jeg lurer
på, om det er olietrykket eller kun føleren, der er problemet og er meget
interesseret i at høre nogle bud på, hvordan jeg evt. finder ud af det.

Venlig hilsen

Allan Bjerregaard

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-06-03 21:23

"Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> writes:

> [...]
> på, om det er olietrykket eller kun føleren, der er problemet og er meget
> interesseret i at høre nogle bud på, hvordan jeg evt. finder ud af det.

Sædvanligvis har Yamaha kun en olie-højde måler, ikke en trykmåler.
For mig lyder det som om at måleren ikke fungerer korrekt.

--Kai

Fra : Mich@el

Dato : 26-06-03 20:16

Hej Allen

Allan Bjerregaard skriver:

> [...]
> straks slukker. Herefter kan jeg køre videre uden problemer. Med varm motor

Det er et kendt Virago fænomen, min gør det samme.

Så lang tid at olie lampen ikke lyser under kørsel efter en 3-4 km ud af plan
vej, så har du ikke noget problem.

Når du sætter Viragoen på sidestøtteben, så lyser din olielampe garanteret.

Olielampen har intet med olietryk at gøre, der er en flyder nede i olien og nå
olien er kold eller MC`en står på sidestøtteben, så lyser lampen

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
medlem af http://www.mc-customania.dk
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives

En dårlig fiskedag er bedre end en god arbejdsdag

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 02-07-03 13:50

Allan Bjerregaard <abviborg@post12.tele.dk> skrev i en
> [...]
> på, om det er olietrykket eller kun føleren, der er problemet og er meget
> interesseret i at høre nogle bud på, hvordan jeg evt. finder ud af det.

Nu skriver Kaj jo at motorcyklen kun har en højdemåler, og hvis det er
tilfældet kan det jo godt være måleren som er i stykker.
Men at måle olietrykket vil jo gøre dig mere rolig. Nu ved jeg ikke hvor
stort olietryk modellen kører med for det bestemmer jo hvordan den kan
måles.
For mange år siden målte jeg det på en bekendts Kawazaki 900, og da den
kørte med nålelejer på krumtappen havde den så lavt olietryk så jeg blot
købte noget kviksølv - efter tilladelse - og fyldte det i et U rør som blev
sluttet til et hul (aftaget propbolt) i krumtaphuset og derefter med startet
motor aflæste differencen i de 2 overflader i U røret; den var, og skulle
vist være, noget i retning af gov. 30 cm. Hvis det er en motorcykel med
større olietryk - som flertallet nu om dage - bliver man jo nødt til at
bruge en trykmåler til at slutte til det aktuelle hul i krumtaphuset.

Ved at få målt olietrykket har du jo fået klarlagt om det er ok. Hvis jeg
havde gjort det da jeg af min far for 7 år siden fik hans BMW ville jeg nok
have opdaget at trykket var vel lavt for selvom motoren kun var 20.000 km
gammel viste det sig da jeg skilte den ad at oliepumpen var slidt til over
det tilladelige pga. værkstedssjusk.

For et par måneder siden da jeg monterede oliekøler på BMWén viste den rødt
for olietrykket. Efter megen søgen viste det sig at en gummipakring inde
under et dæksel var en brøkdel af en mm for lille i diameter og derfor ikke
lukkede tæt nok til trykket. Opdaget ved at lægge en et par 1/10 mm tyk
metalfilm imellem, hvorefter lampen ikke længere lyste rødt. Men nu har du
jo ikke haft skilt din ad før problemet kom.

Egentlig er et olietryk størst når olien er kold, men vi har jo trykventiler
der udligner dette så der kun kan komme et givent maximalt tryk i motoren.
Så hvis lampen lyser er det normalt når olien bliver varm og trykket derved
falder, pga. fejl, til under det minimum ønskede for advarselslampen. Så når
din lyser omvendt er det nok måleren som er defekt. Det andet problem
hvorved olielampen kunne lyse, og derfor vi tjekkede Kawaen, var at i denne
kunne olien under optimal acceleration ryge bagud i bundkaret og væk fra der
hvor den blev suget op. Dette ordnede man så på Kawaen - til dels - ved at
tilføje en lille "klapventil" i bundkaret.

Mvh.
Gert Thorgersen