Hjælp til Maico 250 B
Fra : Pcman

Dato : 21-06-03 15:06

Hej NGér.

Er her nogen der ved nøjagtigt hvordan tændingen skal indstilles på sådan en
gammel svend. Det skal lige bemærkes at der sidder en vægtplade på
tændingen, som forskyder tændingen ved start. Jeg har fået at vide at med
vægtene helt ude og kontaktafstand på 0,40 mm (fikseret) skal platinerne
åbne 3,5 - 4 mm før top - FØD. På min Maico kan jeg højst få platinerne til
at åbne 3 mm før top og jeg har nu bestilt nye platiner. Mon det er
problemet, eller er fejlen at finde på vægtpladen, eller på knasten som
åbner platinerne, den synes jeg nemlig ser lidt slidt ud? Det er nemlig
denne knast der bliver flyttet af vægtpladen, så tændingen flytter sig, når
motoren tager omdrejninger.

Til min gamle nyerhvervelse søger jeg ligeledes noget litteratur. Jeg søger
både nye som gamle reklamer, håndbøger, værkstedsbøger samt andet
interessant. Er her nogen der kan hjælpe?

Mange venlige hilsner til alle jer derude.

--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Richard

Dato : 21-06-03 15:50

Pcman wrote:

Det var da ellers en interessant cykel, du har fundet der. Tillyke med den.

> Til min gamle nyerhvervelse søger jeg ligeledes noget litteratur. Jeg søger
> både nye som gamle reklamer, håndbøger, værkstedsbøger samt andet
> interessant. Er her nogen der kan hjælpe?

Prøv hos GT Forlaget - de har overtaget Mogens H. Damkiers/Skandinavisk
Motorjournals beholdning af mc-litteratur og alskens manualer for do.
Søg evt. i gamle beskeder her, på Google eller find Jens Jessens
mailadr. i en besked herinde. Han har vist noget med GT Forlaget at
gøre, har jeg hørt.

Iøvrigt må der være Maico-sider ude i verdenen - ikke mindst i D - hvor
disse oplysninger findes. Prøv at søge på en tysk søgemaskine som yahoo.de

God jagt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Futte & Co.

Dato : 21-06-03 18:22

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Søg evt. i gamle beskeder her, på Google eller find Jens Jessens
> mailadr. i en besked herinde. Han har vist noget med GT Forlaget at

www.gt-forlag.dk
tlf. 8657 7201
fax. 8657 7204
gt.forlag@mail.dk

er de data der er at finde i Klassisk bil & mc

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Pcman

Dato : 21-06-03 19:26

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in message
KLIP
> www.gt-forlag.dk
> tlf. 8657 7201
> fax. 8657 7204
> gt.forlag@mail.dk
> er de data der er at finde i Klassisk bil & mc

Ja, jeg vidste at det var det rigtige sted at stille spørgsmålet. Nu er der
noget at gå videre med. Tak skal du have
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Pcman

Dato : 21-06-03 19:24

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
KLIP
> Det var da ellers en interessant cykel, du har fundet der. Tillyke med
den.

Jep, jeg er også bare superglad for den :)

> [...]
> Søg evt. i gamle beskeder her, på Google eller find Jens Jessens
> mailadr. i en besked herinde. Han har vist noget med GT Forlaget at

Det vil jeg gøre. Tusinde tak.

> Iøvrigt må der være Maico-sider ude i verdenen - ikke mindst i D - hvor
> disse oplysninger findes. Prøv at søge på en tysk søgemaskine som yahoo.de

Jo det er der, det var også der jeg fandt de mål jeg har angivet i starten
af tråden. Og jeg fandt også fejlen!!! Tomgangsdysen var blevet ombyttet til
en hoveddyse og tændrøret var defekt. Tændingen var helt galt indstillet og
nu kører den bare Jeg har lige været ude og trille på den. Den har
simpelhen en fantastisk lyd. Jeg har aldrig hørt noget lignende. Og så
spiser den sving, ja utroligt men den kører faktisk rigtig godt. Men lyden
er noget helt for sig selv - den motor må være enormt langbenet.

> God jagt

Tak skal du have. Det er jo lidt spændende når man render ind i sådan en
gammel svend
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Richard

Dato : 21-06-03 20:59

Pcman wrote:

> Jep, jeg er også bare superglad for den :)

Er det iøvrigt en variant af Taifun'en eller hur? (Tocylindrede 350 &
400cc totaktere fra ~'53).

> [...]
> spiser den sving, ja utroligt men den kører faktisk rigtig godt. Men lyden
> er noget helt for sig selv - den motor må være enormt langbenet.

Godt du fandt fejlen så hurtigt - er den ellers i god stand?

Fra : Pcman

Dato : 21-06-03 21:19

> Er det iøvrigt en variant af Taifun'en eller hur? (Tocylindrede 350 &
> 400cc totaktere fra ~'53).

Nej. Det er en Maico 250 Blizzard fra 1960. Den er 1 cylindret på 250 ccm og
vist nok omkring 14 hk ved 5200 rpm.De går også under navnet Kriegsmachine
og er brugt af det tyske Bundeswehr. Så vidt jeg ved også under ww2. Det
skulle være en trialmaskine og jeg kan da allerede nu røbe, at jeg har været
ude på noget græs at vende. Det gik fint :)

> Godt du fandt fejlen så hurtigt - er den ellers i god stand?

Ja da, bortset fra at den er blevet pulverlakeret med skriggul lak. Det er
ikke så kønt, men det skaber opmærksomhed sammen med lyden. Den er
nyrenoveret med ny krumtap, lejer, cylinder, stempel, top osv, for 800
kilometer siden. Den står faktisk som en helt ny cykel. Der er overhovedet
ingen skrammellyd fra motoren, den går helt rent. Helt utroligt at den er 43
år gammel og der er ikke een rustplet på den. Den har et par skrammer på
bremsepedalen og forrøret på udstødningen er lidt rustent. Meen så er det
vist også det.

Og det var rart at finde fejlen så hurtigt. Dejligt at komme ud at trille på
den. Det er virkelig meget specielt at have sådan en veteranmotorcykel i
mint condition. Selv den mekaniske gearindikator virker.

Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960 - 250 ccm 2 takt
Honda CB 550 F 1979

Fra : Richard

Dato : 21-06-03 21:23

Pcman wrote:

> Ja da, bortset fra at den er blevet pulverlakeret med skriggul lak.
<snip>
> Det er virkelig meget specielt at have sådan en veteranmotorcykel i
> mint condition.

Mint? du mener vel citron ,-) (Jeg nænnede trods alt ikke at skrive
lemon, når du siger den ellers er i så god stand

Fra : Pcman

Dato : 21-06-03 22:35

> Mint? du mener vel citron ,-) (Jeg nænnede trods alt ikke at skrive
> lemon, når du siger den ellers er i så god stand

ROTFL )
Nu får vi se hvor længe det holder. I får jo nok at vide når den knækker
sammen og ikke kan mere :/
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Richard

Dato : 22-06-03 20:51

Pcman wrote:

> ROTFL )
> Nu får vi se hvor længe det holder. I får jo nok at vide når den knækker
> sammen og ikke kan mere :/

Nåh, den skal nok holde. Efter din beskrivelse forleden kom jeg i tanke
om, at jeg så de tyske motorordonnanser køre på sådan en Maico tilbage i
starten af 70'erne. Så mon ikke den holder til dig også

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-03 21:08

On Sun, 22 Jun 2003 21:51:02 +0200, Richard
<richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

>Nåh, den skal nok holde. Efter din beskrivelse forleden kom jeg i tanke
>om, at jeg så de tyske motorordonnanser køre på sådan en Maico tilbage i
>starten af 70'erne. Så mon ikke den holder til dig også

At den tilsyneladende kan holde til motorordonanser skal man ikke
lægge for meget i.
Da forsvaret havde Nimbus til ordonanserne havde de også ord for at
kunne holde til mosten.
Sandheden var imidlertid at de tog livet af dem efter noder - der var
bare reservedele nok

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 22-06-03 22:41

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:
> [...]
> kunne holde til mosten.
> Sandheden var imidlertid at de tog livet af dem efter noder - der var

Ja men oddsene er ligesom mere i Maico'ens favør; vægt og affjedring
taget i betragtning, ikk

Fra : Pcman

Dato : 22-06-03 23:04

Hej Richard.
>Richard wrote:

> Ja men oddsene er ligesom mere i Maico'ens favør; vægt og affjedring
> taget i betragtning, ikk

Det er jeg helt enig i og jeg er da sikker på at Nimbussen vil komme til
kort på de mindre veje. Nu ved jeg ikke hvad tophastigheden er på en Nimbus,
men iflg de gamle data jeg kan finde på Maicoen, kan den da rende 125 kmt.

Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960 - der ikke får lov at køre over 100 kmt :)
Honda CB 550 F 1979

"" <richardpunktumpade@mail.dk> in message news:3EF62255.8040709@mail.dk...

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-03 23:16

On Sun, 22 Jun 2003 23:40:37 +0200, Richard
<richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

>Ja men oddsene er ligesom mere i Maico'ens favør; vægt og affjedring
>taget i betragtning, ikk

Yep, Maico var dengang kendt for at lave nogle super cross maskiner.
De havde fat i den rigtige ende
Jeg var i mili i den tid hvor Nimbus var ordonansmaskine.
Jeg har ofte grint af en af mine "medindsatte" der havde jobbet på
nakken af en nimmer.
Han var batteriets mindste (en meter og nogen og tres), og var ofte i
deep shit med sit køretøj.
Det forhindrede ham ikke i at myrde en motor totalt
Nimmerens historie som militærmaskine må tilskrives at det var et
dansk produkt mere end dens køreegenskaber i terrain.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Pcman

Dato : 22-06-03 22:05

> Nåh, den skal nok holde. Efter din beskrivelse forleden kom jeg i tanke
> om, at jeg så de tyske motorordonnanser køre på sådan en Maico tilbage i
> starten af 70'erne. Så mon ikke den holder til dig også

Det er nemlig rigtigt, og med dens baggrund i Bundeswehr, så tror jeg ikke
at den går sådan rigtig død de næste mange år. Blot skal den have en kærlig
hånd i ny og næ, og så skal der jo køres på den Jeg er også ved at søge
om optagelse i en veteranklub, ku være sjovt at træffe andre på så gamle
cykler.
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Pcman

Dato : 22-06-03 22:05

Fra : Futte & Co.

Dato : 21-06-03 18:41

"Pcman" <jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
søger
> både nye som gamle reklamer, håndbøger, værkstedsbøger samt andet
> interessant. Er her nogen der kan hjælpe?

Hvis du kan lidt tysk, er Fa. Kurt Heumann, Hardtstrasse 6,
64750 Lützelbach, tlf. i tyskland 06165/912055, leveringsdygtig i dele
og reservedeles-katalog mod et passende beløb. Han har også dele til
bl.a. Horex, NSU, DKW, Ardie og BMW

Fra : Pcman

Dato : 21-06-03 19:28

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in message
KLIP
> [...]
> 64750 Lützelbach, tlf. i tyskland 06165/912055, leveringsdygtig i dele
> og reservedeles-katalog mod et passende beløb. Han har også dele til

Det kan jeg da heldigvis, ellers turde jeg aldrig begynde med sådan en
gammel tysker. Jeg bestiller lige et sæt platiner og en kondensator i næste
uge. Rart at have lidt reservestumper.

Pas nu godt på derude
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Jens Jessen

Dato : 21-06-03 19:02

Du kan skrive til GT forlag på: gt.forlag@mail.dk

Journalist Jens Jessen (Djf)
Skanderborgvej 140, DK 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax + 45 8657 7204
Mobil + 45 2073 7471

Fra : Pcman

Dato : 21-06-03 19:29

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> wrote in message
> Du kan skrive til GT forlag på: gt.forlag@mail.dk

Jeps og jeg takker mange gange for jeres hjælp :)
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-06-03 20:41

On Sat, 21 Jun 2003 16:05:36 +0200, "Pcman"
<jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>denne knast der bliver flyttet af vægtpladen, så tændingen flytter sig, når

Nu er den med "antal mm før øvre dødpunkt" lidt usikker.
Det er en omskrivning af antal grader i forhold til stemplets
vandring.
Men den årgang MC du har fat i vil jeg tro at 4 mm FøD er noget med
10-15 grader, og jeg vil mene at fortændingen med fuld åben regulator
bør være noget der ligner 30 grader.
Slidte platiner (den fiberklods der følger knasten) kan godt flytte
noget, men ikke så meget at den ryger ud af reguleringsområdet.
Jeg ville checke en instruktionsbog een gang til for at finde de
rigtige data.

Er det en 1 cyl. eller 2 cyl udgave?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Pcman

Dato : 21-06-03 20:59

"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in message

> [...]
> Men den årgang MC du har fat i vil jeg tro at 4 mm FøD er noget med
> 10-15 grader, og jeg vil mene at fortændingen med fuld åben regulator

Hvad er det omregnet til mm FøD? Fordi jeg kan ikke stille tændingen så den
kommer over 4 mm. Står den lavere så skyder og knalder den som i hel.... :)
He der kom lige en flok unger forbi på cykler mens den slog en ski, den ene
var lige ved at falde af cyklen.

> [...]
> noget, men ikke så meget at den ryger ud af reguleringsområdet.
> Jeg ville checke en instruktionsbog een gang til for at finde de

Tror du at knasten kan være slidt? Der er lidt slidspor og en smule rust på
den, men nu virker det.

> Er det en 1 cyl. eller 2 cyl udgave?

Det er en 1 cylinder med 250 B ccm fra 1960.

Nu er jeg jo ikke nogen ørn til at stille tænding endnu, men efter at have
været ude at skrue en gang til, kan jeg konstatere at den nu kører fint. Jeg
har heller aldrig rørt ved sådan noget fortænding før, men efter hvad jeg
har hørt og hvad jeg har fundet frem til på nettet, må jeg da sige at det
virker. Da jeg aldrig har kørt på sådan en før, har jeg ikke noget
sammenligningsgrundlag - men den kører sq rigtig godt.

Jeg har nu bestilt en værkstedshåndbog og lidt platiner over nettet. Jeg vil
tro at jeg bliver meget klogere, når jeg engang får den hjem.
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-06-03 22:41

On Sat, 21 Jun 2003 21:59:17 +0200, "Pcman"
<jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> wrote:

Hej Jarl.

> [...]
>He der kom lige en flok unger forbi på cykler mens den slog en ski, den ene

Den med mm "før øvre dødpunkt" var en almindelig metode at opgive
fortændingen på i gamle dage.
Det er relativt let at finde øvre dødpunkt og så gå et antal mm
tilbage.
Men det kommer aldrig på højde med at anvende en gradskive.

Begrebet fortænding er afledt af flere parametre..
I den idielle verden skulle den gasblanding cylinderen er fyldt med
skydes af lige når stemplet er over øvre dødpunkt, men på grund af
forskellige faktorer er det nødvendigt at "trigge udløseren" tidligere
for at få det hele til at gå op således at forbrændingen ekspanderer
på det rette tidspunkt.
Dels er der en elektrisk træghed i tændsystemet, således at forstå, at
der går brøkdelen af et sek. fra knikseren åbner til gnisten i
tændrøret springer - Dels udbredes forbrændingen med en vis hastighed
i forbrændskammeret, således at der først er max bål på en tid efter
at gnisten er sprunget.
Tiden for de to prcesser kan betragtes som en konstant.
Hvis det sammenlignes med den tid stemplet er om at bevæge sig et
antal grader så er det afhængigt af omdrejningstallet - RPM.
Hvis forbrændingens udbredelse og tændingens "træghed" er en konstant
er det altså nødvendigt at starte processen tidliger ved et højere
omdrejningstal for at få max effekt på det rigtige tidspunkt.
Fortændingen er altså afhængig af tændsystemets egen træghed og
omdrejningstallet.
Derfor den variable fortænding med svingklodserne.
Hvis tændingen står for højt vil motoren banke, hvis den er for lav
vil motoren dels varme, og dels knalde meget.
Og i begge tilfælde miste kraft.

Jeg skal lige tilføje, at moderne motorer med elekrtonisk tænding også
har variabel fortænding.
Den er blot udført som en "delay line", og tændingsmekanismen
(pick-up) derfor er indstillet til højeste tænding, og så er det op
til tændingsboksen at forsinke gnisten ved lave omdrejningstal.

>Tror du at knasten kan være slidt? Der er lidt slidspor og en smule rust på
>den, men nu virker det.

Ikke nævneværdigt - Det er normalt fiberklodsen på platinerne der
bliver slidt.
Rusten vil højst bidrage til et forøget slid

>Det er en 1 cylinder med 250 B ccm fra 1960.

Den vil sikkert ligne NSU Lux en del, idet den også er monteret med
Noris eller Bosch tænding og har næsten samme slaglængde.

> [...]
>virker. Da jeg aldrig har kørt på sådan en før, har jeg ikke noget
>sammenligningsgrundlag - men den kører sq rigtig godt.

Kør den forsigtigt til du har fået værkstedshåndbogen med det
nøjagtige tændingstidspunkt.

>Jeg har nu bestilt en værkstedshåndbog og lidt platiner over nettet. Jeg vil
>tro at jeg bliver meget klogere, når jeg engang får den hjem.

Vis beslutning

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Pcman

Dato : 22-06-03 19:52

"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in message
KLIP
> [...]
:)

> [...]
> (pick-up) derfor er indstillet til højeste tænding, og så er det op
> til tændingsboksen at forsinke gnisten ved lave omdrejningstal.

Hej Steen.
Tak for hjælpen, nu har jeg en hel del mere indsigt i hvordan tændingen helt
nøjagtig foregår på en totakter. Det var en ordentlig mundfuld, men meget
hjælpsomt.

> Ikke nævneværdigt - Det er normalt fiberklodsen på platinerne der
> bliver slidt.
> Rusten vil højst bidrage til et forøget slid

Kan omtalte rust ikke slibes / pudses af med ståluld?

> Den vil sikkert ligne NSU Lux en del, idet den også er monteret med
> Noris eller Bosch tænding og har næsten samme slaglængde.

Okay, så vil jeg også tro at tændingen skal indstilles med en gradskive, for
at det er helt præcist. Det skulle man med de gamle MZ ts 250 fra 70érne.

> Kør den forsigtigt til du har fået værkstedshåndbogen med det
> nøjagtige tændingstidspunkt.

Det kan du tro at jeg vil gøre. Der bliver også kørt forsigtigt når jeg har
fået justeret den helt præcist ind.

Tak. Og mange tak for hjælpen.

Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-03 20:41

On Sun, 22 Jun 2003 20:52:02 +0200, "Pcman"
> [...]

>nøjagtig foregår på en totakter. Det var en ordentlig mundfuld, men meget

Det er ikke bare to-takterne der har det tændsystem.
Alle gamle tyske cykler har det samme - NSU Super FOX kører med Noris,
og NSU Special MAX kører med Bosch anlæg.
Jeg ved godt at det var en "ordenlig mundfuld" - Den kunne have været
meget længere, men jeg forsøgte at fatte mig i korthed

>Kan omtalte rust ikke slibes / pudses af med ståluld?

Jo da , demonter knasten og puds den ganske forsigtigt med polerlærred
(meget finkornet smærgellærred).

>Okay, så vil jeg også tro at tændingen skal indstilles med en gradskive, for
>at det er helt præcist. Det skulle man med de gamle MZ ts 250 fra 70érne.

Det med mm FøD er usikkert - det kan til nød bruges på motorer hvir
tændrøret er monteret midt i topstykket.
Gradskiven er nr. 1.

>Det kan du tro at jeg vil gøre. Der bliver også kørt forsigtigt når jeg har
>fået justeret den helt præcist ind.

Det har man også pligt til for at holde liv i det gamle grej.
Der er ikke meget tilbage af det

>Tak. Og mange tak for hjælpen.

Selv tak.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Pcman

Dato : 22-06-03 22:16

"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in message

Hej Steen.

> [...]
> Jeg ved godt at det var en "ordenlig mundfuld" - Den kunne have været
> meget længere, men jeg forsøgte at fatte mig i korthed

Jo tak og meget præcist. Jeg kan da godt se at jeg skal have fat i en
gradskive og de rigtige data. Tændingen virker også meget simpel og da den
tænding også er monteret på andre gamle cykler, giver mig jo bare mere blod
på tanden, til flere gamle cykler

> Jo da , demonter knasten og puds den ganske forsigtigt med polerlærred
> (meget finkornet smærgellærred).

Det vil jeg så gøre når jeg får mine stumper og håndbog hjem

> Det med mm FøD er usikkert - det kan til nød bruges på motorer hvir
> tændrøret er monteret midt i topstykket.
> Gradskiven er nr. 1.

Okay og på Maicoen er tændrøret placeret i siden, men der er et hul ved
siden af tændrøret i køleribberne, så man kan få en skydelære ned??? Men det
er jo netop nok til en nødreparation.

> Det har man også pligt til for at holde liv i det gamle grej.
> Der er ikke meget tilbage af det

Ja helt sikkert. Det er faktisk lidt af en ære at have den gamle svend. Også
når jeg ved at det er en af de eneste i Danmark overhovedet. Så den bliver
holdt i yellow condition :<)

> Selv tak.
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960 - der godt vil være mosgrøn igen
Honda CB 550 F 1979

Fra : Richard

Dato : 22-06-03 22:49

Pcman wrote:
> [...]
> tænding også er monteret på andre gamle cykler, giver mig jo bare mere blod

Ja det er ikke bare en charme ekstra, for den der skruer. I forhold til
nutidens elektroniske systemer med en CDI eller tilsvarende black box,
hvis funktionsdygtighed afgør, om cyklen kan køre eller ej. Og med
produktlevetiden for dagens elektronikkomponeneter skal der snart tænkes
kreativt, hvis vi skal kunne holde cykler (og biler) selv fra
1980-90'erne i gang som veterankøretøjer...

Fra : Pcman

Dato : 22-06-03 23:15

> [...]
> kreativt, hvis vi skal kunne holde cykler (og biler) selv fra
> 1980-90'erne i gang som veterankøretøjer...

Hmm, interessant tanke :( Så det der med at gøre et godt køb om 20 år kan
man altså godt glemme Jeg tror nu godt at jeg kunne finde på at beholde
mine gamle Hondaer også, så jeg kan være sikker på at have noget at skrue på
når jeg bliver gammel... Det er lidt synd at jeg ikke er så god til 4
taktere endnu. Hvis der er for meget galt med dem, så kan jeg ikke lave dem,
det kan jeg med 2 takterne.
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Richard

Dato : 23-06-03 18:00

Pcman wrote:

> Hmm, interessant tanke :( Så det der med at gøre et godt køb om 20 år kan
> man altså godt glemme

Det er der mange vetranfolk, der frygter. Løsningen kunne være
multiprogrammerbare blackboxe, der kan efterlige/stilles til alle mulige
tændingsforløb og reaktionsmønstre, har ind- og udgange ad libitum og
mulighed for at bestemme spændings- og7eller modstandsniveauer. Men det
kan Steen fortælle dig meget mere om.

> Jeg tror nu godt at jeg kunne finde på at beholde
> mine gamle Hondaer også, så jeg kan være sikker på at have noget at skrue på
> når jeg bliver gammel...

Det er et af mine argumenter for at anskaffe GB'en, den er betydelig
mere skruevenlig end VFS'en

> Det er lidt synd at jeg ikke er så god til 4
> taktere endnu. Hvis der er for meget galt med dem, så kan jeg ikke lave dem,
> det kan jeg med 2 takterne.

Årh, bare find dig en simpel etbener som en gammel BSA
350-ordonnanscykel, nu vi er i den boldgade, eller en XT/XL. Der er
garanteret noget at skrue på hele tiden, så det kommer nok med øvelsen.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-06-03 18:32

Richard wrote:

> [...]
> tændingsforløb og reaktionsmønstre, har ind- og udgange ad libitum og
> mulighed for at bestemme spændings- og7eller modstandsniveauer. Men det

Jeg tror allerede er på trapperne. I tyske Conrads katalog er der sådan noget
multijusterebart/konfigurerbart udstyr.

> Årh, bare find dig en simpel etbener som en gammel BSA
> 350-ordonnanscykel, nu vi er i den boldgade, eller en XT/XL. Der er
> garanteret noget at skrue på hele tiden, så det kommer nok med øvelsen.

Sjovt nok var der mange der spurgte om jeg ikke skulle have elektronisk tænding på
min gamle R80/7. Jeg mener et sæt platiner kostede 17 kroner. Og med et ekstra sæt
under sædet kunne man indtage hele verden uden frygt.

Ib Jakobsen

Fra : Richard

Dato : 23-06-03 18:44

Ib Jakobsen wrote:

> Jeg tror allerede er på trapperne. I tyske Conrads katalog er der sådan noget
> multijusterebart/konfigurerbart udstyr.

Gudskelov at nogen har set lyset; det er også ved at være på høje tid.

> [...]
> min gamle R80/7. Jeg mener et sæt platiner kostede 17 kroner. Og med et ekstra sæt
> under sædet kunne man indtage hele verden uden frygt.

Der er da heller ikke tvivl om, at den elektroniske tænding virker mere
præcist, og at mange ældre cykler kunne have gavn af det. men problemet
er naturligvis, at det er/kan være svært at reparere, når det går ned,
som du skriver.

Tilbage i 73-74 skiftede jeg min T500s tænding til et system fra Boyer
of Brandsden med magnet-pickupper og et par gode danske Autonic
tændspoler med ringkerne. Med stor succes, ikke bare for start og
gastagningens skyld. Omdrejningstællerens nål faldt helt til ro ved de
høje omdrejninger, hvor den ellers flaksede en del med det originale anlæg.

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-03 23:24

On Sun, 22 Jun 2003 23:48:35 +0200, Richard
> [...]

>kreativt, hvis vi skal kunne holde cykler (og biler) selv fra
>1980-90'erne i gang som veterankøretøjer...

Det er netop et af problemerne med min XN85.
Man kan ikke få een stump af de vitale dele i elektronikken til dem
som original reservedel, og for den sags skyld heller ikke uoriginal.
Jeg har en ekstra tændingsbox (FI-box) til den, og søger en computer.
Heldigvis er de opbygget af diskrete komponenter og ikke fyldt med
"krambambuli", så de er til at reparere på.
Men ret har du, det er allerede et problem

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-03 23:04

On Sun, 22 Jun 2003 23:15:43 +0200, "Pcman"

Du kan se min "oldsag" her: http://www.gruby.dk/newpage12.htm

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Pcman

Dato : 22-06-03 23:25

> Du kan se min "oldsag" her: http://www.gruby.dk/newpage12.htm

Hej Steen.
Hvor er den fin! Og så er den med svinggaffel foran Hvordan styrer den?
Flot original lakering! Den er ellers godt nok flot. Jeg syens også at den
saddel der sidder på er pænest. Kører du ofte på den, eller er den kun til
særlige lejligheder? (Show osv)

Iøvrigt en fantastisk historie du har været igennem med NSUén.

Mvh
Jarl - der nu er træt og går i seng
--
Maico 250 B 1960
Honda CB 550 F 1979

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-03 23:37

On Mon, 23 Jun 2003 00:25:25 +0200, "Pcman"
<jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> wrote:

Hej Jarl.

>Hvor er den fin! Og så er den med svinggaffel foran Hvordan styrer den?

Som en pose makeroni
Stellet er blødt - som netop markeroni.
Nu er topfarten kun 90 Km/t (125 cc - 9 HK), så det er kun et problem
hvis man prøver at køre den som en moderne maskine.
Og det holder man hurtigt op med

>Flot original lakering! Den er ellers godt nok flot. Jeg syens også at den
>saddel der sidder på er pænest. Kører du ofte på den, eller er den kun til
>særlige lejligheder? (Show osv)

Sædet er faktisk originalt.
Den findes både med løse sæder og twin sæde.
jeg fik den med løse sæder, men satte twin sæde på fordi jeg syntes
den er kønnere sådan.
Jeg har de originale sæder på loftet sammen med den skrækkelige
bagagebærer der var på den.
Jeg bruger den til bageren om søndagen og nogen gange til en komsammen
om lørdagen.
Med de 19.000 Km den har kørt er der meget tilbage i den endnu

>Iøvrigt en fantastisk historie du har været igennem med NSUén.

Det er nok MAX'en du tænker på.
Den er undervejs, og jeg håber at have den klar til næste sommer.
Så kan de stå ved siden af hinanden til min fryd )

>Jarl - der nu er træt og går i seng

Sov godt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-06-03 08:42

Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in article
<aebcfv8d948vnj5h1s6n5vgpsaev4963h5@4ax.com>...
> Det er nok MAX'en du tænker på.
> Den er undervejs, og jeg håber at have den klar til næste sommer.
> Så kan de stå ved siden af hinanden til min fryd )

Alt det arbejde, det havde vel været ulig nemmere at købe dem fra ny og
sænke dem i en olietank
--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Pcman

Dato : 23-06-03 09:21

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> wrote in message

> Alt det arbejde, det havde vel været ulig nemmere at købe dem fra ny og
> sænke dem i en olietank

Problemet er jo at de slet ikke kan købes fra nye. Finder man endelig et
eksemplar, er man jo nødt til at restaurere den, for at kunne køre på den.
Og glæden ved sådan en gammel cykel, mums

Den der med olietanken vil jeg overveje når jeg en dag køber en helt ny mc.
LOL
Mvh
Jarl
--
Maico 250 B 1960 - skal have olie tanken
Honda CB 550 F 1979 - på vej i olietanken

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-06-03 21:51

On 23 Jun 2003 07:42:02 GMT, "Soren Lindholt"
<lindholt@REMOVEperson.dk> wrote:

Hej Søren.

>Alt det arbejde, det havde vel været ulig nemmere at købe dem fra ny og
>sænke dem i en olietank

Skrevet af en der uden problemer skiller sin "mudderklire" ad og
smukserer den til absolut ukendelighed )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Søren Lindholt

Dato : 24-06-03 17:30

Steen Gruby wrote:

> Skrevet af en der uden problemer skiller sin "mudderklire" ad og
> smukserer den til absolut ukendelighed )

> [...]

åhja, men det er jo lissom programmeret vedligehold at kase den ud over en
skrænt i ny og næ...

--
Søren
motortosse.dkh

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-06-03 22:52

Soren Lindholt wrote:

> Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in article
> <aebcfv8d948vnj5h1s6n5vgpsaev4963h5@4ax.com>...
> >
> Alt det arbejde, det havde vel været ulig nemmere at købe dem fra ny og
> sænke dem i en olietank

Jeg ved en der havde fået den ide at smide det hele ned i en tønde med
petroleum. Efter det var rengjort. Der havde det ligget en fire-fem år. Her
i vinter skulle motor og gearkasse så samles. Men det blev en gammel løgn.
Alle delene var angrebet af noget der ligner borebiller. Store huller i
søler, knaster og tandhjul. Et eller andet kemisk må have fundet sted.

Ib Jakobsen