Kaburatorjustering - giver det noget ?
Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 20-06-03 10:56

Hej med jer.

Har kaburatorjustering udelukkende noget at sige for hvordan MC'en går i
tomgang ?
-eller har det også noget at sige hvordan den går ved march-hastighed ?

Hilsen

Bo Stilling Christiansen, XJ600, DT250

Fra : Moller

Dato : 20-06-03 12:29

"Bo Stilling Christiansen" <bo_stillingFJERNES@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:01c33712$0f484780$440112ac@pc3423...
> Hej med jer.
>
> Har kaburatorjustering udelukkende noget at sige for hvordan MC'en går i
> tomgang ?
> -eller har det også noget at sige hvordan den går ved march-hastighed ?

Kaburatoren har påvirkning til alle gas positioner du har på kværnen,
men hvilken ting du justere på den, afgør hvilken del du påvirker.

VH
Lars Molnit

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 12:32

Bo Stilling Christiansen wrote:
> [...]
> går i tomgang ?
> -eller har det også noget at sige hvordan den går ved

....begge dele!
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-06-03 12:31

> Har kaburatorjustering udelukkende noget at sige for hvordan MC'en
> går i tomgang ?

Ja.

> -eller har det også noget at sige hvordan den går ved
> march-hastighed ?

Ja, så absolut. Der er adskillige indstillingsmuligheder på en karburator,
f.eks. hoveddyse, nål, tomgangsdyse, blandingsskrue og svømmerhøjde. Alle
har deres betydning på forskellige områder af motorens gang, f.eks. er
hoveddysen dominerende ved helt åben hane, og tomgangsdysen er dominerende i
tomgang.

Man kan nemt indstille en karburator så ringe at cyklen næsten ikke kan
køre, endda så galt at den overhovedet ikke kan starte.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 20-06-03 13:01

Bo Stilling Christiansen <bo_stillingFJERNES@hotmail.com> wrote in article
<01c33712$0f484780$440112ac@pc3423>...
> Har kaburatorjustering udelukkende noget at sige for hvordan MC'en går i
> tomgang ?
> -eller har det også noget at sige hvordan den går ved march-hastighed
?

Ups.. der skulle have stået kaburatorsynkronisering.

/Bo

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 20-06-03 14:54

Hvis du gør det skævt nok - Jeg trillede til tyrkiet engang med en BMW med
ca. 5 mm forskel på de to spjæld! - gør det absolut en forskel.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998
"Bo Stilling Christiansen" <bo_stillingFJERNES@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:01c33723$8710e400$440112ac@pc3423...

Fra : Cluas Forkerttig

Dato : 20-06-03 16:31

Ja det giver noget, har just. flere kab. ind og det giver en bedre respons
på gassen, og den kommer til at gå bedre i tomgang.

Bor du i KBH området???

Kluas Forkerttig

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 21-06-03 01:21

> [...]
> tomgang ?
> -eller har det også noget at sige hvordan den går ved march-hastighed ?

Som det er oplyst af Cluas har det også betydning for topfart, men det er jo
sjældent noget der kan føles i ret mange flere km/tim da man tilnærmelsesvis
kan finde den nye topfart via den 3´die rod af effektforøgelsen. Altså
f.eks. 5 % flere Hk resulterer i 1,05^(1/3) =1,016.. hvilket jo er ca. 1,6
% højere topfart.

Men udover at motoren går bedre, hvilket især høres i tomgang, efter
karburatorjustering/synkronisering så vil den jo også gå lidt (eller meget)
længere pr.lit. benzin, da der efter synkronisering ikke er forskelligt
resulterende omdrejningstal for hver karburators (sæt karburatorers) levring
af benzin luft til cylindrene; altså spildt energi på skiftevis øget og
sænket omdrejningstal.

Gert Thorgersen.