/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjemmelavet vacuum måler, men mangler en s~
Fra : Morten Juel


Dato : 19-06-03 18:47

Hi Alle

Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,- og jeg
vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg mangler en ventil
så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. ! altså en der kun lader luften
pasere en vej !
Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?

Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en XJ600 fra 88
har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ? er det for at udligne
vacuum forskelle oder ?

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Yamaha XJ600 **som der lige er bestilt nye svømmer ventiler og
indsugningsgummier til **
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




 
 
Jon Larsen (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 19-06-03 18:45


">
> Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en XJ600 fra 88
> har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ? er det for at udligne
> vacuum forskelle oder ?
>
> --
> Mvh
> Morten --- http://StarChild.dk
xxxxxxxxxxxx

Lur mig om ikke Gixxeren osse har det ( hvis altså jeg kunne finde mine
karburatorere ) ;-(





Allan Bojesen (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 19-06-03 19:21

Jon Larsen wrote:
> Lur mig om ikke Gixxeren osse har det ( hvis altså jeg kunne finde
> mine karburatorere ) ;-(

Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op til
benzinhanen.

Allan Bojesen



Jon Larsen (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 19-06-03 19:16


"> > Lur mig om ikke Gixxeren osse har det ( hvis altså jeg kunne finde
> > mine karburatorere ) ;-(
>
> Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op til
> benzinhanen.
>
> Allan Bojesen
xxxxxxxxxxx
Ja ja.. men det er jo for at åbne for vaccumbenzinhanen.. 1+4 er slet ikke
med i det system





Allan Bojesen (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 19-06-03 19:38

Jon Larsen wrote:
>> Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op
>> til benzinhanen.
>>
> Ja ja.. men det er jo for at åbne for vaccumbenzinhanen.. 1+4 er slet
> ikke med i det system

Nej - men det skriver jeg heller ikke

Allan Bojesen



Jon Larsen (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 19-06-03 19:37


"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message
news:3ef20180$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jon Larsen wrote:
> >> Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op
> >> til benzinhanen.
> >>
> > Ja ja.. men det er jo for at åbne for vaccumbenzinhanen.. 1+4 er slet
> > ikke med i det system
>
> Nej - men det skriver jeg heller ikke
>
> Allan Bojesen
xxxxxxxx

He he.. ved det... og så er vi enige.. skal vi aller ha den øl ?? ))


--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "



Allan Bojesen (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 19-06-03 22:06

Jon Larsen wrote:
> "Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message
> news:3ef20180$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> He he.. ved det... og så er vi enige.. skal vi aller ha den øl ??
> ))

Jow, det skal vi - har godt nok lige siddet og nydt en Dark Gambrinus med
konen, men kan godt klare en mer'

Det ender med at jeg må tage konen med på slæp - undskyld Babygix'er og
komme nedover. Det kunne egentlig også være skæg at få din vurdering af
hvordan Vibekes cykel kører.

Allan Bojesen




Morten Juel (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 19-06-03 20:47

> Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op til
> benzinhanen.

det er jo ligemeget hvilke cylindre, det er princippet jeg er interesseret
i, hvorfor er de der overhovedet ?

Og hvad sker der hvis de fjernes ? altså blændes..

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Jon Larsen (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 19-06-03 20:48


>
> Og hvad sker der hvis de fjernes ? altså blændes..
>
> --
> Mvh
> Morten --- http://StarChild.dk
xxxxxxxxxxxxxx

Hvis 2+3 fjernes på min.. åbner benzinhanen ikke.. dvs. en kort køretur og
svømmerhusene er tømt..

1+4 tror jeg er en slags udligning af undertrykket mellem de 2 cylindre,
hvis jeg fjerner disse køre dn meget dårligt, og vil ikke tage gassen
ordenligt.. jeg vil tro det svare til at den trækker falsk luft..

Det kan jo så løses med noget der lukker de små studse.. Så det løses altså
enten ved sammenkobling med en slange eller afblænding af studsene med
gummipropper..

ret mig hvis jeg tager fejl..


--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "



Morten Juel (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 19-06-03 21:03

> Hvis 2+3 fjernes på min.. åbner benzinhanen ikke.. dvs. en kort køretur og
> svømmerhusene er tømt..

Hehe Jon, du kan jo sætte din hane på PRI

> 1+4 tror jeg er en slags udligning af undertrykket mellem de 2 cylindre,
> hvis jeg fjerner disse køre dn meget dårligt, og vil ikke tage gassen
> ordenligt.. jeg vil tro det svare til at den trækker falsk luft..

Nej det svare ikke til det, den gør det, du skal jo blænde dem af !
Men har det nogen betydning at de kan udligne !?

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Allan Bojesen (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 19-06-03 21:56

Morten Juel wrote:
> Nej det svare ikke til det, den gør det, du skal jo blænde dem af !
>
> Men har det nogen betydning at de kan udligne !?

Jeg tror ikke det har nogen betydning med udligning, al den stund at ved
synkronisering med et ur på hver studs sker der heller ingen udligning. Og
at det er ved lave omdrejninger der synkroniseres, og der er vakuummet
størst = størst effekt af en evt. udligning.

Allan Bojesen



Armand (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-03 11:50


Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ef21395$0$97225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> 1+4 tror jeg er en slags udligning af undertrykket mellem de 2 cylindre,
> hvis jeg fjerner disse køre dn meget dårligt, og vil ikke tage gassen
> ordenligt.. jeg vil tro det svare til at den trækker falsk luft..

Hvis man kun fjerner dem og ikke blænder stutsene af, så tror da fanden at
den "svarer til at den trækker falsk luft"!!
Det er det falskeste falske falsk-luft der ganske hørbart snøftes ind den
vej

--
Armand



Allan Bojesen (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 19-06-03 19:43

Morten Juel wrote:
> Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,-
> og jeg vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg
> mangler en ventil så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. !
> altså en der kun lader luften pasere en vej !
> Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?

Du skal ikke bruge en speciel ventil, du skal bare kunne begrænse pulserne.
Du skal bare klemme på slangen indtil viserne kun giver ganske små udsving.
Afhængig af hvilken slange der er tale om kunne en tøjklemme måske bruges
eller en lille skruetvinge eller et passende knæk på slangen og lidt
ståltråd til at holde knækket i den rigtige vinkel - find selv på flere

Allan Bojesen



Morten Juel (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 19-06-03 20:42

> Du skal ikke bruge en speciel ventil, du skal bare kunne begrænse
pulserne.
> Du skal bare klemme på slangen indtil viserne kun giver ganske små
udsving.
> Afhængig af hvilken slange der er tale om kunne en tøjklemme måske bruges
> eller en lille skruetvinge eller et passende knæk på slangen og lidt
> ståltråd til at holde knækket i den rigtige vinkel - find selv på flere


oki doki, det må jeg lige teste..

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Tommy Fer (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 19-06-03 20:33


"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:3ef1f5ee$0$12991$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hi Alle
>
> Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,- og
jeg
> vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg mangler en
ventil
> så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. ! altså en der kun lader
luften
> pasere en vej !
> Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?
>
> Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en XJ600 fra 88
> har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ? er det for at udligne
> vacuum forskelle oder ?
>

Du har kun købt et varkummeter... JA, held og lykke med at få den stillet.
Jeg har prøvet en 4 cyl med 2 varkummetre det var sq ikke sjovt. Du skal
huske, når du måler en reference cyl, og så stiller den næste ind til den,
ja så ændre referencen sig!!!

Ang dæmpning af pulserne, klip slangen over fin en slange der er tyndere der
kan putte i der hvor du har skåret, således laver du en indsnævring der gør
jobbet.

mvh tommy Fer



Morten Juel (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 19-06-03 20:42

> Du har kun købt et varkummeter... JA, held og lykke med at få den stillet.
> Jeg har prøvet en 4 cyl med 2 varkummetre det var sq ikke sjovt. Du skal
> huske, når du måler en reference cyl, og så stiller den næste ind til den,
> ja så ændre referencen sig!!!

Hehe jeg har jo planer om at købe 3 til, jeg ville jo bare lige se om jeg
kunne få et til at spille først )

> Ang dæmpning af pulserne, klip slangen over fin en slange der er tyndere
der
> kan putte i der hvor du har skåret, således laver du en indsnævring der
gør
> jobbet.

Dvs bare en tyndere slange ind i den anden slange !

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




lange (20-06-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 20-06-03 08:37

> Hehe jeg har jo planer om at købe 3 til, jeg ville jo bare lige se om jeg
> kunne få et til at spille først )
>
Ideen med at lave vacumetre selv af billege instrumenter er dødføft.

Jeg købte for år tilbage 4 glyserindæmpede 1% instrumentere. Det er ikke let
at justere 4 kaburatorer ind efter 4 viserinstrumenter uanset hvor gode de
er. Mine er forlængst skrottet.

Du kan godt få det du har gang i til at virke men det bliver aldrig godt og
så har du ofret i nærheden af 400kr.

Køb dog et sæt kviksølvs vacumetre fra MC-nøglen. Pris: omkring 500kr (så
vidt jeg husker) og så er de langt lettere at arbejde med end 4
viserinstrumenter. De går forøvrigt heller ikke ud af justering ligesom
viserinstrumenterne.

Lange



Armand (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-03 12:25


lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en
news:bcudjq$nd2ba$1@ID-142696.news.dfncis.de...
> >
> Køb dog et sæt kviksølvs vacumetre fra MC-nøglen. Pris: omkring 500kr (så
> vidt jeg husker) og så er de langt lettere at arbejde med end 4
> viserinstrumenter. De går forøvrigt heller ikke ud af justering ligesom
> viserinstrumenterne.

I en tid hvor kviksølvet forsvinder ud af tørbatterier og apotekets
termometre, finder jeg det fatalt at man stadig handler med kviksølv i den
mængde som der er i MC-nøglens søjle-vacuummeter :-|
Man bør betænke at apparatet ikke vil leve evigt og forsøge at forestille
sig
på hvilken måde at det vil ende sine dage (gemt/glemt i bunden af en skuffe
indtil en anden en dag rydder op med hård hånd?), og derufra afholde sig fra
at erhverve sig sådant :-|

Viserinstrumenterne er såmænd nøjagtige nok, derved at der oftest opgives en
tolerence der er større end viser-udslagene :-|

--
Armand.





T.T.Toft (19-06-2003)
Kommentar
Fra : T.T.Toft


Dato : 19-06-03 21:48

En 88'er XJ600 - har den ikke YICS ligesom XJ900'eren ??

Altså et forbindelsesrør imellem de 4 indsugnings-manifolder/rør.

I så fald får Du aldrig synkroniseret karburatorerne ordentligt uden
Yamaha's eget (eller et tilsvarende) lukkeværktøj (mener bl.a. Sydfyn har
det til omkring 2-300 kr.).

Prop i højre topstykke skrues ud, og lukkeværktøjet stikkes ind og værktøjet
aktiveres - herefter kan synkroniseringen foregå på normal vis. (værktøjet
er et yderrør delt op i 4, adskilt af 3 gummistykker på ca. 1 cm, og en
aksel inden i dette, som trækker yderrøret/gummierne sammen, således
YICS'systemet er ude af drift).

M.v.h.
Thomas Toft



Morten Juel (19-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 19-06-03 22:13

> En 88'er XJ600 - har den ikke YICS ligesom XJ900'eren ??

Nej !

> Altså et forbindelsesrør imellem de 4 indsugnings-manifolder/rør.

der er alm gummislanger sætvis imellem indsugnings gummierne !..

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




J.C.Kløve (20-06-2003)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 20-06-03 08:22

I tråden: 3ef1f5ee$0$12991$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Skrev Morten Juel :
> Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en
> XJ600 fra 88 har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ?
> er det for at udligne vacuum forskelle oder ?

Jeg har stillet mig selv det samme spørgsmål - hvad er formålet med
denne slange mellem de to indsugningsgummiet - mon der kommer et svar
på det ?

Måske skal vi til Bageren for at få et svar ?


--
Dun@nt
XJ600 51J
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=223



Jens Jacob Bager Jen~ (20-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 20-06-03 08:26

> Måske skal vi til Bageren for at få et svar ?

Hej

Jeg ved ikke hvorfor de sidder der, men jeg fik en roligere tomgang ved at
blænde dem at med kugle fra et kugleleje.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jens Jacob Bager Jen~ (20-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 20-06-03 08:24

> Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,- og
jeg
> vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg mangler en
ventil
> så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. ! altså en der kun lader
luften
> pasere en vej !
> Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?

Hej Morten

Stop det der og køb et rigtigt karburatorsynkroniseringsværktøj som Carbtune
fra Morgan i UK.

Det koster 600Kr inkl. porto. Du kan købe det direkte fra fabrikken med Visa
kort her: http://www.carbtune.com/
Det er dæmpet fra fabrikken er solidt og holder dit liv ud (5 i klubben
)
Der medfølger studser, så du kan synkronisere andre modeller end din XJ'er
men også moderne modeller med faldstrømskarbs.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-03 11:45


Morten Juel <mp@stofanet.invalid> skrev i en
news:3ef1f5ee$0$12991$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hi Alle
>
> Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,- og
jeg
> vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg mangler en
ventil
> så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. ! altså en der kun lader
luften
> pasere en vej !
> Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?'

Lav en simpel klemme af to stykker metal der spændes sammen med et par
bolte, og klem dermed fornødent omkring gummi(!)slangen!


> Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en XJ600 fra 88
> har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ? er det for at udligne
> vacuum forskelle oder ?

Mon ikke at det er en simpel måde at erstatte en eller flere af de (måske)
originale propper:-/

--
Armand.
(der forudser at du får et helvede med at justere med kun ét vacuum-meter)




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste