Hvad er hvad i SCSI ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-11-00 20:43

Hej

Hvad er forskellen på:

SCSI

SCSI II

SCSI III

SCSI ultrawide

og så videre

og findes der flere typer

En ekstern HD med SCSI, som fx. kan monteres på en 7500, hvilken type er
det ?

En interne HD i samme maskine, hvad hedder den ?

Der er åbenbart stor forskel på hvordan SCSI opfattes hos Mac og PC
folket. Er der forskel eller kan en ekstern SCSI HD fra en PC'er bruges
på en Mac uden omformer dimser ?

--
Ciao Jesper

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 26-11-00 20:49

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Hvad er forskellen på [SCSI]:

Alt står (mere eller mindre) på:
http://www.scsifaq.org

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-11-00 22:30

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Alt står (mere eller mindre) på:
> http://www.scsifaq.org

ja det havde nok være lidt nemmere end min forklaring

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Der er boligløs per 1. december - ledig lejlighed i København?

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-11-00 18:19

In article <1ekq5ht.q0xweykrtmdcN%reippuert@email.dk>,
reippuert@email.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> ja det havde nok være lidt nemmere end min forklaring

Du skal også nok lære at springe over hvor gærdet er lavest en dag

Tsk tsk, ungdommen nu til dags....

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-11-00 21:18

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Du skal også nok lære at springe over hvor gærdet er lavest en dag

det synes ellers at jeg er alt for for god til

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 28-11-00 00:35

reippuert@email.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> ja det havde nok være lidt nemmere end min forklaring

Til gengæld var det en fornem forklaring, og så endog på dansk!

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-11-00 22:07

> Hej
>
> Hvad er forskellen på:
>
> SCSI

er stort set uddød, og derfor ikke værd at nævne.

> SCSI II

Båndbreden er 8bit og findes i følgende varianter:

narrow (50pin) 5MB/sek, den eksterne på alle mac'er.
fast (50pin) 10MB/sek, den interne i PM8100 samt 7500-9600
fast&wide (68pin) 20MB/sek

> SCSI III

Kaldes også Ultra eller SCSI-3. Båndbreden er 16bit og bussen kan klare
dobbelt så mange enheder som SCSI-2, mens den maximale kabellængende er
betydelig kortere end for SCSI-2. Af samme årsag er SCSI-3's fordoblede
antal busser ikke videre brugbar, da for lange kabler giver fejl...

Følgende varianter findes:

Ultra (50pin) 20MB/sek
Ultra-Wide (68pin) 40MB/sek

-en del UW kort findes endda som dualbus kort således at man med et RAID
kan nå op på 80MB/sek. Stort set alle nye 50pin SCSI enheder er SCSI-3.

> SCSI ultrawide

se ovenstående...

> og så videre findes der flere typer

Ja, den næste generation hedder "U2", "Ultra2", "U2W" eller "LVD" (low
voltage disk), den er altid wide (68pin) og udemærker sig ved lavere
spænding (volt) end Ultra. Dette giver Ultra2 den fordel i forhold til
Ultra at den maximale kabelængde ikke er latterlig lav.

Ultra2-Wide (68pin): 80MB/sek

Disse findes også som dual bus, hvilket øger hastigheden til 160MB/sek i
RAID. Ind til i år var stort set alle 68pin enheder Ultra2-Wide

Nyeste generation er hedder Ultra160-Wide. Jeg kender ikke så meget til
den ud over at den altid er 68pin og den som Ultra2Wide også kører med
lavere spænding end SCSI-3. Du må ikke hænge mig op på det, men jeg
mner at der bruges fiberchannel teknologi.

Ultra160-Wide (68pin): 160MB/sek

Findes også som dual-bus kort hvorved man når op på 320MB/sek i RAID. I
år er stort set alle 68pin enheder Ultra160-Wide.

> En ekstern HD med SCSI, som fx. kan monteres på en 7500, hvilken type er
> det ?

SCSI-II narrow (5MB/sek). det er som i de beige G3'ere en elendig "Mesh
chip", der i praksis ikke runder mere end 3MB/sek!

> En interne HD i samme maskine, hvad hedder den ?

SCSI-II fast (10MB/sek)

> Der er åbenbart stor forskel på hvordan SCSI opfattes hos Mac og PC
> folket. Er der forskel eller kan en ekstern SCSI HD fra en PC'er bruges
> på en Mac uden omformer dimser ?

Både og, der er flere forskellige typer af både 68pin og 50pin stik, som
man kan udskifte efter behov. 68->50pins og 50->68pin konvertere fås
også.

Fælles er dog at alle SCSI specifikationer er bagudkompatible (jeg er
dog ikke klar over om det gælder SCSI-I) - Dog med det forbehold at det
er den laveste fællesnævner der afgør hastigheden.

Kobler du en LVD disk(80MB/sek) på den eksterne SCSI-2 narrow controler
(5MB/sek), kan disken ikke flytte mere end 5MB/sek.
Kobler du en LVD disk (80MB/sek) og en SCSI-2fast (10MB/sek) brænder på
en Ultra2Wide controler (80MB/sek) vil begge enheder ikke flytte mere
end 10MB/sek.

Derfor kan der være fornuft i at have mere end én controler (hvilket
Apple også valgte i din 7500).
De dyre Adaptec controlere, eks Powerdomain 2940-U2W bruger dog en
såkaldt "speed-flex" teknologi der muligør følgende:

Lad os sige at controleren har følgende fire stik, en intern 50pin og
68pin stik, samt ekstern 50pin og 68pin stik. Du kobler den føromtalte
brænder på det eksterne 50pin stik og den føromtalte LVD disk på det
interne 68pin stik. Uden speedflex ville begge enheder køre med
10MB/sek, men pga speedflex kører LVD disken med 80MB/sek og brænderen
med 10MB/sek.

Uden speed-flex (kun Adaptec!) kan man med fordel bruge et dualbus kort
eller 2 kort til at skille de hurtige fra de langsomme enheder i SCSI
kæden. Desuden kan et dual-bus kort bruges til at fordoble hastigheden
på et RAID.

Når man blander forskellige SCSI standarter skal man også være opmærksom
på følgende:

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-11-00 23:00

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@email.dk> wrote:

> Pyh, heldigvis er Apple gået over til voodoo-fri ATA

Jeg har sagt det før: Flot gået Morten! Endnu engang imponerer du med
dit svar omkring div. SCSI standarder.

Hilsen
Martin

(Som fik et lige så fyldigt svar fra Morten, da _jeg_ stod for at skulle
vælge SCSI disk til min daværende 6100/60. Flere forhandlere prøvede at
sælge løsninger med converter stik fra en 68 pin til 50 pin, da det
efter deres mening "slet ikke var muligt at få så gl. dags SCSI disks
som jeg skulle bruge." Med Mortens hjælp fik jeg fat i en god og billig
IBM 50 pins SCSI ULTRA disk fra en "PC-pusher" på nettet. Det sparede
jeg mange penge på

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-11-00 00:05

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@email.dk> wrote:

> 16 til 8.

korrektion 15 til 7

Fra : N/A

Dato : 27-11-00 21:14

Fra : Gunnar Holse

Dato : 27-11-00 21:14

Macbrugere er med i teknologiens front, så det her vil nok interessere i
snakken om "go'e gamle SCSI":

http://www.serialata.org/

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 27-11-00 21:26

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Macbrugere er med i teknologiens front, så det her vil nok interessere i
> snakken om "go'e gamle SCSI":
>
> http://www.serialata.org/

Aha.... Serial ATA. Tja, det er jo nok standarden om en 2 års tid...

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

The Amiga Superlinx page: titancity.com/stuff/a_linx.html

Fra : claus

Dato : 29-11-00 01:31

Hvad med lige at stave dit efternavn korrekt! Det er altså "Perltsø"
ifølge Mediamac! :)

hilsen claus

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 29-11-00 12:00

claus <claus@post.dk> wrote:

> Hvad med lige at stave dit efternavn korrekt! Det er altså "Perltsø"
> ifølge Mediamac! :)

Jeg skriver ikke for MediaMac! :)