Positivt nyt om Mac OS X...
Fra : Hammerhead

Dato : 30-03-01 21:13

En opdatering tiL OS X er lækket fra Apple. Folk der har prøvet den har
generelt positive udmeldinger. Bl.a. meldes der om forbedret hastighed
på ældre mac'er (G3-mac'er)

http://osx.macnn.com/news.php?id=4812

--
- Peter - titancity.com

Wintel users: All your base are belong to uX

Fra : Simon T

Dato : 30-03-01 21:50

On Fri, 30 Mar 2001 22:12:53 +0200, Hammerhead wrote
(in message <1er3sc7.w2230ppqkf16N%root@NOSPAM.com>):

> En opdatering tiL OS X er lækket fra Apple. Folk der har prøvet den har
> generelt positive udmeldinger. Bl.a. meldes der om forbedret hastighed
> på ældre mac'er (G3-mac'er)
>
> http://osx.macnn.com/news.php?id=4812

Man kunne jo ligefrem være så heldig at det kan bruges på mindre maskiner end
de nye G4'ere... <Sarkasme> Wow! Tak Apple </Sarkasme>
Seriøst - OS X er noget af det lækreste, men det er ærgerligt at Apple har
glemt en af de vigtigste dyder ved et OS, nemlig at uanset hvor lækre
detaljerne er, skal de kunne slås fra når man ikke kan trække det. Det er som
om de har glemt at der er andet i verden end li'r og maskiner til 30k. Jeg
tror ikke på at der er nogen der skifter til OS X på deres G3 hvis bare
findernavigering tager 4-5 gange så lang tid som i 9.1!
Jeg har netop slettet OS X manuelt (med skraldespanden i 9.1) for at danne
mig et overblik over hvad der gemte sig i mapperne. Der var blandt andet en
mappe i Users mappen med en fuld kopi af _alt_ på system-partitionen (udover
9.1 - systemmappen). Jeg ventede med at slette denne for at se hvor meget den
udgjorde af den samlede plads. Der var ialt 72500 filer som skulle slettes
(tager sin tid - ...), hvor denne mappe alene udgjorde de 34700 filer! Er
det normalt, for så er det jo nødvendigt at defragmentere en gang i timen...

Simon T

Fra : Hammerhead

Dato : 31-03-01 08:36

Simon T <mac@fjerndetterhk.dk> wrote:

> [...]
> det normalt, for så er det jo nødvendigt at defragmentere en gang i timen...

Det er jo sygeligt.... :(

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 31-03-01 21:39

Simon T <mac@fjerndetterhk.dk> wrote:

H.h.t. hastighed:

Du kan jo prøve at su til root og fyre følgende af:

renice -10 -p `ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort | head -1`

Giver lidt flere ressourcer til WindowServer.

Mojn, Thomas

--
"Mac users prefer the one-button mouse for one simple reason: They
click the mouse with their index finger; they reserve the next finger

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 31-03-01 23:28

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Du kan jo prøve at su til root og fyre følgende af:
>
> renice -10 -p `ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort | head -1`

En af de usandsynligt logiske kommandoer vi vil komme til at se ofte til
mac'enn fremover

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-04-01 00:43

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> En af de usandsynligt logiske kommandoer vi vil komme til at se ofte til
> mac'enn fremover

Ja, og jeg skal lige beklage at jeg ikke uddybede den bedre end det der.
Jeg fik gæster så indlæget røg bare ud af døren med det samme, sorry! :)

Herunder følger en tråd fra Shane Anderson's Xlist (ham med den nye
MacEvangelist). Det er lidt rodet da det er en mail videresent til mig
selv fra arbejde. Shane har desværre ikke et arkiv over indlæg oppe
endnu, så jeg kan ikke URL'e til det.

Men der er en detaljeret forklaring begravet i det, hvis man selv lige
gider dekode det

Jeg har slettet Jack's og Charles' mailadresser, hvis nogen vil i
kontakt med dem så mailer i mig bare, så sender jeg deres adresser.

Og Jan, jeg er helt enig, det er godt nok noget nyt. Men hva', det her
er hacks der vel ikke bliver nødvendige efter et par opdateringer. Og
jeg synes jo bare det er sjovt at lege med

======= herunder det oprindelige indlæg ======

Subject: Speed up Mac OS X - a quick fix
From: "Jack Shedd" <mmmm@mmmmm.com>
Date: Wed, 28 Mar 2001 09:08:08 -0600

--Apple-Mail-807947185-1

Hey Everyone,

One of my main complaints in OS X is how slow the Window Manager seems
to be.
Here's a fix:

renice -10 -p `ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort | head -1

"su" into root and run the above command.

It makes it a little faster.

--
Jack Shedd

===== herunder forklaringen på de enkelte kommandoer =====

Subject: re: What does 'renice' do?
From: "Charles C Wells" <nnnnn@nnnnnn.com>
Date: Wed, 28 Mar 2001 11:42:49 -0800

Jack Shedd provided this command to improve the performance of the
Window Manager (Server) in OS X:

renice -10 -p `ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort | head
-1

Here's an explanation of what that command does:

Short version: It gives the WindowServer process more CPU time which
should improve its performance.

Long version:
Let's start with the `ps -ax |grep WindowServer | cut -c1-5 | sort |head
-1` (<-note required close-quote)

ps provides "process status", the -a option indicates to include all
running processes not just ones started by your username, -x indicates
to include processes that are run without a controlling terminal, i.e.
system initiated processes. The output of 'ps -ax' on my system includes
the following:

[localhost:/Users/charlie] root# ps -ax
PID TT STAT TIME COMMAND
1 ?? SLs 0:00.13 /sbin/init
2 ?? SL 0:12.60 /sbin/mach_init
38 ?? Ss 0:01.85 kextd
56 ?? Ss 12:02.53
/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/.../ATSServer
(shortened for this example)
58 ?? S<s 38:32.14 /System/Library/CoreServices/WindowServer
60 ?? Ss 0:20.72 update
63 ?? Ss 0:05.11 dynamic_pager -H 40000000 -L 160000000 -S
80000000 -F /private/var/vm/swapfile

grep is a utility to search for an expression within a file or, in this
case, output from another command. The pipe symbol (|) is used as the
"connection" between ps and grep - i.e. "take the output of the ps -ax
command and pass it as input to grep". The other input to grep in this
command is the expression we're looking for, WindowServer. So the output
of 'ps -ax | grep WindowServer' is:

[localhost:/Users/charlie] root# ps -ax | grep WindowServer
58 ?? S<s 38:46.44 /System/Library/CoreServices/WindowServer
657 std S+ 0:00.01 grep WindowServer (<-note that 'grep
WindowServer' is it's own process...)

the cut command simply takes characters 1-5 (-c1-5) from the output of
the grep command, in this case giving us the Process ID number (PID):

[localhost:/Users/charlie] root# ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5
58
657 (<-remember, this is from the 'grep WindowServer' command)

We now send the output from 'cut' to 'sort', putting the lines into
order by PID (which in this case, they already were).

[localhost:/Users/charlie] root# ps -ax | grep WindowServer | cut
-c1-5 | sort
58
697

And finally, we want the first line, because we're assuming that the
earliest (i.e. lowest PID) process with "WindowServer" in the process
name, is, in fact, the one we want to send to, you guessed it, renice,
so here's the output from the command so far:

[localhost:/Users/charlie] root# ps -ax | grep WindowServer | cut
-c1-5 | sort | head -1
58

Now we have the PID of the WindowServer process, which here is 58. The
command then:

renice -10 -p`ps -ax |grep WindowServer | cut -c1-5 | sort |head -1` is
now effectively:

renice -10 -p58 (<-note 58 is output from the `ps -ax |grep
WindowServer | cut -c1-5 | sort |head -1` command)

so, in the end, renice reduces the "niceness" or "works and plays well
with others" rating of the WindowServer process by the default increment
of 10 for process 58 (-p58):

[localhost:/Users/charlie] root# renice -10 -p`ps -ax | grep
WindowServer | cut -c1-5 | sort | head -1`
0: old priority 0, new priority -10

BTW, the reason the single quotes (` `)are important is that they force
the commands between them to be evaluated by the OS first, passing the
result to the renice command.

Hope this is helpful.

CCW
Seattle, WA
MacOSX: The power of UNIX, the beauty of Macintosh.
http://www.apple.com/macosx/

Fra : Hammerhead

Dato : 01-04-01 10:18

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> renice -10 -p `ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort | head -1`
>
> Giver lidt flere ressourcer til WindowServer.
>

> Mojn, Thomas

Wow, hvor brugervenligt! :)

Seriøst, hvad gør ovenstående kommando?