Barbere et OS ?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-06-03 23:12

Har anskaffet mig en 7600/120. Den kom med Mac OS 8.6 og en hd der er på
1,2 Gb (en Quantum Fireball - er dét et problem? Jeg har tidligere haft
dårlige erfaringer med en QF 12 Gb)

Den skal bruges som 'mellemstation' i en backup procedure i mit
ethernet-netværk via en router. 7500'eren har scsi og jeg har en scsi
brænder i netværket. Så jeg skal smide filer over fra min blærbare (som
er hovedmsakinen = arbejdsmakinen) til 7500'eren. Men der skulle jo
gerne være en rimelig mængde ledig plads - helst sådan 600 Mb - 700 Mb,
så jeg kan fylde en cd-skive i én brænding.

Meeeen, den kom med OS 8.6 og det fylder iflg. sys.profiler 577 Mb (af
nævnte 1,2 Gb). Kan jeg ikke barbere systemet ned, så det ikke fylder så
meget?

Eller skal jeg bare downgrade til OS 8.0 ?

- som vist ikke fylder ret meget? Kan ikke lige tjekke, da jeg ikke har
så mange skærme, at jeg kan mounte min 7200 - som den nye skal afløse?!
7500'eren skal også tjene som sekundær arbejdsmaskine, så der skal nogle
ældre tekstbehandlere og sådan lidt over på den (ca. 90 Mb), samt nogle
dokumenter der vist fylder omkring 20 Mb.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-03 02:09

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Har anskaffet mig en 7600/120. Den kom med Mac OS 8.6 og en hd der er på
> 1,2 Gb (en Quantum Fireball - er dét et problem? Jeg har tidligere haft
> dårlige erfaringer med en QF 12 Gb)

Den disk, der sidder i 7600, er ikke samme type som den, du havde problemer
med. Jeg har selv QF diske af samme type, som den i en 7600. De har
_aldrig_ drillet på nogen som helst måde, så den tror jeg trygt, du kan
stole på.

> [...]
> gerne være en rimelig mængde ledig plads - helst sådan 600 Mb - 700 Mb,
> så jeg kan fylde en cd-skive i én brænding.

Det bør også kunne lade sig gøre uden problemer..., men ellers er der da
plads til en disk mere i en 7600, så du kan få 2 diske med fuld kapacitet
til flere images på én gang. - Jeg har fx. en 1,2gb liggende, som netop har
siddet i en 7600/120 og kørt ganske fint. - Den er billig til salg evt. med
en skinne til...

> Meeeen, den kom med OS 8.6 og det fylder iflg. sys.profiler 577 Mb (af
> nævnte 1,2 Gb). Kan jeg ikke barbere systemet ned, så det ikke fylder så
> meget?

Jo, det kan du godt, hvis du vil forblive på 8.6, men så skal du jo lige
regne med, hvilke brænderprogram, du så vil bruge / bruger allerede. HYvis
du fx. vil bruge Roxio, så kræver den jo CarbonLib (min. 1.1.3)...

> [...]
> ældre tekstbehandlere og sådan lidt over på den (ca. 90 Mb), samt nogle
> dokumenter der vist fylder omkring 20 Mb.

Tværtimod! - Du bør gå op på en OS 9.2.2DK og så fjerne alt, hvad der ikke
er nødvendig. Jeg har for nylig installeret en OS 9.2.2DK på en 7200/90 med
64mb RAM og det kører helt forrygende. Systemmappen fylder kun godt 380mb
på en 1.0gb disk. Herudover har jeg en del store og ret tunge programmer på
den - bl.a. Office 98.

Tidligere havde jeg også OS 8.1DK på den 7200/90, men den var ikke særlig
stabil. Der var for mange 'unforced quits' og for mange 'Finder quits' på
den, så tænkte jeg, da jeg alligevel skulle til det, at jeg ville prøve
9.2.2. Den tager godt nok lidt længere tid om opstart, men når den så
kører, er den væsentlig hurtigere end både 8.1 og 8.6, som jeg også har haf
på den tidligere.

Formater disken - grundformattering det bedste. Installer 9.1, lad være med
at bruge assistenten efter genstart, opg. til 9.2.1, lad igen være med at
bruge assistenten og endelig opg. til 9.2.2 og brug så assistenten til
grundindstillingerne. Du skal _INTET_ fjerne før du har færdiginstalleret.

NB. For at kunne installere 9.2.1 og 9.2.2 skal du bruge 'OS9 Helper
1.0b8'. - Den understøtter dansk installerscript. - Herefter kan du fjerne
alt overflødig printerværk, drivere PPD filer, modeminstrukser, alt
netværk, der ikke er nødvendig for at den kan bruges på dit netværk. Fjern
også alle ColorSync profiler bortset fra den, du bruger til den skærm, du
har tilsluttet. Fjern også alt internet software, det reducerer temmelig
meget, og da du jo alligevel ikke bruger den til net, så er det også
overflødig. Du må ikke slette AppleShare og Printerdelingsarkiver og
software, så kan du ikke bruge den som printserver til andre maskiner i
netværket. Men alt, hvad der har med 'Skrivebordsprinter' at gøre, kan du
roligt fjerne uden videre. Installer Roxio Toast 5.1.2 og det hele vil
virke perfekt!

Hvis du vil være sikker på, den vil køre i døgndrift uden stop, så bør du
tildele 'Finder' og 'System' 4-8mb ekstra til _hver_. Brug ResEdit til det.
Det trick har jeg lavet på min 7200/90, og det har bevirket, at jeg endnu
ikke har haft et eneste hverken frysning eller nedbrud eller unforced quit
af nogen slags! - Den anden dag sad jeg og spillede Tetris Max (68k ver.)
på den, og det gik så stærkt, at jeg slet ikke kan komme i nærheden af selv
den laveste score, jeg har på min Top 10..

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-06-03 22:22

> [...]
> med. Jeg har selv QF diske af samme type, som den i en 7600. De har
> _aldrig_ drillet på nogen som helst måde, så den tror jeg trygt, du kan

Tak, Erik, det var meget beroligende. Havde nok også lidt på
fornemmeren, at det måske var noget med at firmaet godt tidligere kunne
lave gode hD'er, men så gik der kuk i det for dem ?

> [...]
> siddet i en 7600/120 og kørt ganske fint. - Den er billig til salg evt. med

Tak for buddet, jeg vil prøve at huske på det. Har jeg forstået det ret:
der er plads til to hd? Og der skal sådan en skinne til? Der skal vel
også et forbindelseskabel til? Har kigget i maskinens indre, men der var
tilsyneladende ikke noget løst kabel af den der brede slags.

> Jo, det kan du godt, hvis du vil forblive på 8.6, men så skal du jo lige
> regne med, hvilke brænderprogram, du så vil bruge / bruger allerede. HYvis
> du fx. vil bruge Roxio, så kræver den jo CarbonLib (min. 1.1.3)...

Har en ældre version af Toast der kom med min brænder. Det virker fint,
selvom det jo ike har så mange finesser og muligheder.

> [...]
> på en 1.0gb disk. Herudover har jeg en del store og ret tunge programmer på

Mine erfaringer med OS 8.0 og 8.6 er ellers gode - nok noget modsat
mange andre? Måske skyldes det, at jeg den gang kørte med internationale
versioner? 7200 kører OS 8.0, den gamle PB 1400 kører OS 8.6 - og jeg
oplever meget sjældent nedbrud eller frysninger. Men OK, jeg er meget
mere imponeret af X'eren, Erik ! Ikke for at drille dig, men bare en
personlig konstatering. Men de thar taget mig meget lang tid at vænne
mig til en helt anden struktur - har stadigvæk ikke helt indsigt i
systemet.

> Tidligere havde jeg også OS 8.1DK på den 7200/90, men den var ikke særlig
> stabil.

se ovenfor

> [...]
> 9.2.2. Den tager godt nok lidt længere tid om opstart, men når den så
> kører, er den væsentlig hurtigere end både 8.1 og 8.6, som jeg også har haf

Det med hastigheden kan du meget vel have ret i

<snip en lang teknisk opskrift>
Tak for den, den ryger lige ned i lageret. Men det skal dog ikke
forhindre mig i at spørge dumt en anden gang - eller skulle det hedde:
endnu en gang?

Nu skal jeg så bare lige have fundet ud af at kalde 7600'eren over mit
LAN - via en router. Det tog mig en pokkers tid at finde ud af det sidst
med 7200'eren, der blev defineret som server. Min hukommelse er desværre
hullet som en si.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-03 01:53

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Tak, Erik, det var meget beroligende. Havde nok også lidt på
> fornemmeren, at det måske var noget med at firmaet godt tidligere kunne
> lave gode hD'er, men så gik der kuk i det for dem ?

Ja, 'kuk''et kom med især de to serier EX og CX, da de ville prøve at lave
billige SCSI diske i konkurrence med bl.a. Conner og WD. - Det gik ikke så
godt... Conner krakkede og Quantum blev fusioneret med Maxtor, som heldigvis er
ved at have styr på de nye SCSI diske igen. - De nye Atlas diske fra Maxtor er
fabelagtige, med de kræver også en Wide eller U2W controlelr.... ....Jeg ku'
godt tænke mig så'n en 36gb 10k fyr...

> Tak for buddet, jeg vil prøve at huske på det. Har jeg forstået det ret:
> der er plads til to hd? Og der skal sådan en skinne til?

Ja, der er plads lige til venstre for CD drevet. - Du kan også sætte et zip drev
i istedet for, men så skal du blot have en front der passer, og de er ikke til
at skaffe. Altså, skal du bruge en disk og en skinne til at montere den på.

> Der skal vel også et forbindelseskabel til? Har kigget i
> maskinens indre, men der var tilsyneladende ikke noget løst kabel af den der
> brede slags.

Sidder der ikke et stik mere på det lange kabel, der bruges til den disk, der er
monteret? - Det gør der i de 7600, jeg havde, - altså 2 stik på samme kabel. -
Svjh. skal du flytte den orig. disk til det andet stik og så trække den lange
ende op gennem slidsen mellem de to lag, du lukker og forbinde den til den disk,
du monterer ved siden af CD drevet. - Jeg har godt nok ikke selv monteret diske,
men har dog set, hvordan min kammerat gjorde det. Han flyttede bare til det
andet stik og trak så enden op til den anden disk. Svjv. ligger der helt nede i
bunden et ekstra strømkabel til brug for samme formål...

> Har en ældre version af Toast der kom med min brænder. Det virker fint,
> selvom det jo ike har så mange finesser og muligheder.

Det vil være en god idé at få en version, der kan lave faste images, som du så
bare kan mounte og fylde på og tømme, som du har lyst til. Sådan et image er
nøjagtig som en HD, som du blot skal mounte hver gang, du åbner imagefilen og
der dukker så en ikon op på skrivebordet. Du kan også defragmentere og optimere
efter alle kunstens regler medNorton, lave bootbare diske osv., men det kræver
min. Toast 4.1.2/4.1.3. Har du Toast ver. 3.5.x/3.6.x, så kan du få problemer på
OS 9.x.

> Mine erfaringer med OS 8.0 og 8.6 er ellers gode - nok noget modsat
> mange andre?

Absolut! - især 8.0 kørte endda meget hurtig på min 7200/90 og på en del af de
4400, jeg pt har stående. Jeg har også kun gode erfaringer med 8.6... bortset
lige fra skriftproblemet, som jo blev løst med Apple Fonts Manager 1.0.

> Måske skyldes det, at jeg den gang kørte med internationale
> versioner?

Tja, US og IE versionen er faktisk mindre fejlfyldt end den danske. Det gælder
både 8.0 og 8.1 og ikke mindst 8.6. 8.5.x DK var faktisk ret god i forhold til
de øvrige ver. 8.

> 7200 kører OS 8.0, den gamle PB 1400 kører OS 8.6 - og jeg
> oplever meget sjældent nedbrud eller frysninger.

Prøv lige at tildele 'Finder' og 'System' 1-2 mb ekstra RAM til hver på din
1400, så vil det være som en mindre tuning af en ellers velfungerende maskine.
Husk blot at tildele samme mængde til begge.

> [...]
> taget mig meget lang tid at vænne mig til en helt anden struktur
> - har stadigvæk ikke helt indsigt i systemet.

På min 'nye' G3/400 ligger der jo som du måske har set i trådene om 'El Capitan'
allerede X.1.5 - rent uden nogen OS 9... Det generer mig lidt, da jeg så ikke
kan starte den op i OS 9.1 og se, hvad X ellers indeholder. - Men der kommer nok
en X.2.6 på den nu, så får vi se, hvad jeg finder ud af...

> Det med hastigheden kan du meget vel have ret i

For at illustrere, kan jeg tilføje, at den nu kører MSWord 98 næsten lige så
hurtig som en ClarisWorks 2.1 !! - Det overraskede selv mig - endda en hel
del..

> <snip en lang teknisk opskrift>
> Tak for den, den ryger lige ned i lageret. Men det skal dog ikke
> forhindre mig i at spørge dumt en anden gang - eller skulle det hedde:
> endnu en gang?

Nåh... du er da just ikke novice på de gamle systemer og maskiner.., - men
spørg bare løs. - Du er måske nået til den alder, hvor man glemmer det fortidige
til fordel for det nutidige..))

> [...]
> LAN - via en router. Det tog mig en pokkers tid at finde ud af det sidst
> med 7200'eren, der blev defineret som server. Min hukommelse er desværre

Altså når det gælder netværk, så er jeg stået af (endnu). - Jeg har end ikke
fået mit eget op at stå, selvom jeg har både switche og dertilhørende dimser
klar, - men skal du ikke blot kalde den det samme som 7200'eren? - finder den så
ikke selv ud af det? - ...hm, måske skal du lige have fat i Systemprofiler og se
maskinens IP og så taste den ind? - Jeg foretrækker at lade 'netværkshajerne'
klare den slags..

- Men lige apropos 7600, så har den jo Composite kortet indbygget, så du kan
bruge den som 'musikmaskine' også... Sæt et alm. RCA phonokabel fra en
forstærkers tape udgang til indgangen på 76'eren, og du kan optage, gengive og
lave dine egne musik CD'ere direkte.... - Det var faktisk derfor, jeg i sin tid
købte et par af dem. Den ene skulle stå som 'server' ved mit mixer og
afspilleanlæg og så via en switch sende videre til direkte optagelse på min
G3/300AV, men her er 7600 lige en anelse for langsom, fandt jeg ud af efter
nogle forsøg.

mvh. Erik Richard