æøå i word / ny fonte
Fra : Michael Holm

Dato : 19-06-03 10:22

Har fået nye printere Sharp M450, har problemer med åæø fra ariel og
times new roman, en gut fortalte mig at MS havde lavet nye versioner af
disse fonte , så æøå ligger de rigtige steder.. ringer det en klokke hos
nogen, og er er det evt. nogen der kan maile dem i så fald ? kan ikke
finde dem hos MS

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 19-06-03 11:41

Michael Holm wrote:

> [...]
> disse fonte , så æøå ligger de rigtige steder.. ringer det en klokke hos
> nogen, og er er det evt. nogen der kan maile dem i så fald ? kan ikke

Nej, MS har ingen gratis fonte mere. Jeg har samme problemer - og laver
bare Arial om til Helvetica og Times New Roman til Times - så er der ingen
problemer.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-06-03 16:50

On Thu, 19 Jun 2003 11:21:38 +0200, Michael Holm wrote:

> [...]
> disse fonte , så æøå ligger de rigtige steder.. ringer det en klokke hos
> nogen, og er er det evt. nogen der kan maile dem i så fald ? kan ikke

Er det ikke bare fordi printeren har de fonte indbygget og at den så
bruger dem i stedet for?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Michael Holm

Dato : 20-06-03 12:44

> Er det ikke bare fordi printeren har de fonte indbygget og at den så
> bruger dem i stedet for?

det vil jeg fluks spørger sharp folkene om !

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-06-03 17:17

On Fri, 20 Jun 2003 13:43:54 +0200, Michael Holm wrote:

> det vil jeg fluks spørger sharp folkene om !

Det er ret sikkert derfor. Du skal bede din printersoftware om at gå
udenom de indbyggede fonte. Med LaserWriter 8 er det ret simpelt, jeg ved
ikke hvordan man gør i OS X.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 20-06-03 15:59

In article
<1fwssry.160hk981sl7r40N%michael.holmRemove@Removeanthro.ku.dk>,
Michael Holm <michael.holmRemove@Removeanthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> disse fonte , så æøå ligger de rigtige steder.. ringer det en klokke hos
> nogen, og er er det evt. nogen der kan maile dem i så fald ? kan ikke

Problemet er, at de MS-fonte, som Apple leverer med systemet, har en
forkert beskrivelse af deres kodning. Så når der udskrives, tror
system, at samme font med samme kodning findes i printeren allerede,
således at fonten ikke behøver blive sendt med i udskriftsjobbet.

Printeren indeholder nemlig både skriften Arial og Times New Roman (de
2 fejlramte skrifts-familier), men i en anden kodning end dem, som
Apple har leveret med. Derfor komme alle ikke-ascii tegn ud forkert.

Den "rigtige" løsning for MS ville være at rette kodningsinformationen,
således at der blot kunne foretages en omkodning af tegnene ved
udskrift, men MS har valgt helt at slette printerskriftsnavnet fra
skriften, således at skriften altid bliver sendt med ved udskrift (det
overflødige består i at i de nye korrigere skrifter findes nu ingen
beskrivelse af skriftens navn i printere, således at helle skriften
bliver sendt med hver gang der udskrives, men hvis de blot havde ændret
kodningsangivelsen, kunne man nøjes med at sende information om at
skriften skal omkodes, hvilket er væsentligt mindre data.)

MS har desværre nedlagt deres web site hvor man kunne hente disse
skrifter.

Andre printer-producenter, f.eks. Lexmark, leverer en skriftspakke (fra
Agfa) med på CD'en til printeren, og disse virker.

Hvorom alting er, så bør Sharp kunne levere en skrift til dig der
virker. Jeg mener ikke du skal acceptere en forklaring om, at du blot
skal gå ind i en avanceret indstillingsmulighed, hvor du skal klikke i
et felt, som altid vil downloade alle skrifter til printeren (dette kan
man nemlig ikke i Mac OS X, men kun med LW 8 driveren i Mac OS 9).

Alternativt kan du fjerne de linier i .ppd-filen, som beskriver at
printeren ligger inde med de to skrifter.

hvorfor Apple fortsætter med at levere de gamle defekte skrifter er mig
en gåde, men de nyeste (som altså ikke længere er tilgængelige fra MS
hjemmeside), er henholdsvis for Arial og Times New Roman, 2.90 og 2.91.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 20-06-03 16:11

Søren Theilgaard <st@theilgaardNOSPAM.dk> wrote:

> In article
> <1fwssry.160hk981sl7r40N%michael.holmRemove@Removeanthro.ku.dk>,

snip

> [...]
> en gåde, men de nyeste (som altså ikke længere er tilgængelige fra MS
> hjemmeside), er henholdsvis for Arial og Times New Roman, 2.90 og 2.91.

Tak for grundigt svar ! jeg vil prøve at lægge dem ind fra OS9, på
mandag.
Har fået skrifterne fra en ven !
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-06-03 19:14

On Fri, 20 Jun 2003 16:58:44 +0200, Søren Theilgaard wrote:

Snip en masse.

Hovsa, du havde jo allerede givet det rigtige svar.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.