Kalender/lektionsplanlægning
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 16-06-03 13:57

Hej gruppe
Jeg er lærer og har brug for et værktøj til at oprette overordnede
planer, som kan forbindes til skemalagte lektioner og dermed skaleres
fra det meget overordnede og ned til den enkelte lektion.
Jeg har brugt en del tid på selv at skrive det i php/mysql, men der er
så mange manglende funktioner i det, som jeg selv kan nå at lave inden
det skal bruges, så jeg venter med at bruge mit eget til næste år.
Jeg har gjort en del research blandt opensource, men jeg kan ikke finde
andet end "graduerings-databaser" eller "workgroup-management" eller
"elearning-miljøer/konference-systemer".
Jeg er nu igang med at bruge iCal, men jeg kan kun finde phpicalendar
som brugbar publiceringsværktøj, og de meget vigtige "notes" til hver
lektion kan jeg ikke få ud papir fra iCal selv.
Kort sagt er jeg rimelig utilfreds med iCal (entourage er lidt bedre der
ihvertfald, men jeg vil ikke bruge den kolos) på dens muligheder for at
beskrive de enkelte events.
Grunden til at jeg ser et formål med at skrive dette, er apples
tradition blandt underviser-miljøet. Der må vel på et tidspunkt være en
appleworks database-skabelon eller selvstændigt program, som sigter mod
noget af det, som jeg gerne vil have:
Kalender-agtig oversigt. Mulighed for indgående beskrivelse af de
enkelte elementer. Evt. kategoriserings- og link-muligheder.
Hvad så? Kan nogen hjælpe? Jeg er osse interesseret i blot at høre om
gamle OS7 ting eller hvad som helst. Men det hjælper mig selvfølgelig
ikke så meget, andet end at jeg kan gå videre ad den linie.
--
Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 16-06-03 14:34

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> [...]
> Kalender-agtig oversigt. Mulighed for indgående beskrivelse af de
> enkelte elementer. Evt. kategoriserings- og link-muligheder.
Jeg fandt endelig på macupdate en glimrende beskrivelse af, hvad jeg
søger:

by: Carr Software, Inc.

Post your quick review of MacLessonPlanner Pro! .
Email me when MacLessonPlanner Pro! is updated.

MacLessonPlanner Pro! 1.0 is a program for creating and editing lesson
plans. It is a stand-alone program written for educators who yearn for
an easier method of planning daily, weekly, and yearly lesson plans.
MacLessonPlanner Pro! 1.0 gives educators a head start for planning the
lessons for next week. MacLessonPlanner Pro! 1.0 alleviates the mundane
task of transcribing subjects and times of daily events from the current
week's plans to next week's plans. The process is especially arduous for
those using the cycle day system: snow days and holidays shift cycle
days beyond what drawing arrows can help!
1) Print a week, semester, or entire school year set of lesson plan
templates with correct calendar dates
2) Choose from 5 or 6 days in a cycle
3) Save your lesson plans to a MacLessonPlanner Pro! 1.0 document
4) Easy manipulation of daily plans - makes cut, copy, and paste simple
5) Enter days of no school - those days will automatically be "No
School" days in your lesson plans and will be properly skipped

Requirements :
System 7.0 or later.

Men det er til system 7... hvor mon man skal spørge? Hvis man vil spørge
i opensourcemiljøet, hvor er så det store publikum henne
(internationalt)?
--
Mvh. Poul

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-03 17:09

> [...]

> Men det er til system 7... hvor mon man skal spørge? Hvis man vil spørge
> i opensourcemiljøet, hvor er så det store publikum henne

Hej Poul

Du kan garanteret bruge den helt op i OS 9.x, men det ser ud til, at den
ikke udvikles mere, og fimaet, der solgte licensen eksisterer heller
ikke mere, Maceducator.com.

Så det er ikke sikkert, man overhovedet kan få fat i det fulde program.

Det du får, er en demo, men jeg synes da, du skal prøve den - det er
trods alt kun 2 år siden, den er lagt op på Macupdate, og den er
downloadet næsten 8000 gange.

Nogle demo´er indeholder printbegrænsninger, andre tidsbegrænsninger -
du er nødt til at prøve.

Jeg har ledt efter både firmaet og udvikleren med kun negative
resultater.

Held & lykke i din søgen

Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-03 15:07

Hej Poul

Den første, der falder mig ind, er GradeKeeper, - den er beregnet på
skolelærere... du kan finde den på versiontracker.com

mvh. Erik Richard

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 17-06-03 17:28

> Den første, der falder mig ind, er GradeKeeper, - den er beregnet på
> skolelærere... du kan finde den på versiontracker.com

Tro mig da jeg skrev, at jeg har kigget meget rundt. Og hvis der er
noget, som der er meget af, så er det alle mulige forskellige
amerikanske karakter-statistik-hjælpere, herunder GradeKeeper. Jeg er
ikke interesseret i et kontrolleringssystem mht. afleveringer og
karakterer - jeg er interesseret i et mere fleksibelt
planlægningsværktøj end den almindelige kalender, eller bare en
kalender, hvor lange beskrivelser kan kommer med i den enkelte event,
osse ved print og html-export.
Men tak alligevel
--
Poul

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-03 18:19

> [...]

> gamle OS7 ting eller hvad som helst. Men det hjælper mig selvfølgelig
> ikke så meget, andet end at jeg kan gå videre ad den linie.

Hej Poul,

Nu har jeg prøvet programmet, og den eneste begrænsning, jeg umiddelbart
kan finde er, at den kun vil printe "morgenaktiviteterne" og ikke
"eftermiddagsaktiviteterne"......den er delt op med Mornings og
Afternoons.....det ser OK ud.

Og den kører fint på Mac OS 9.2.2.....

Skal jeg sende dig .sit arkivet? Og i så fald hvortil?

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 17-06-03 17:28

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> Afternoons.....det ser OK ud.
>
> Og den kører fint på Mac OS 9.2.2.....
>
> Skal jeg sende dig .sit arkivet? Og i så fald hvortil?
Joeh tak - til nå! Du fandt ud af det selv Du ser cool ud på det
foto...
Ja, den kører fint på 9.2 meeeeen det er vist ret tydeligt, hvorfor den
ikke lige er blevet videreudviklet. Beskrivelsen lød meget fin, men en
ugeagtig kolonne-skabelon er ligeså bevendt i praksis som dette program.
Version 1.0 i en version kaldet Pro... He he
Men tak, jeg må lede videre. Det slår mig iøvrigt, at selv entourage
(som jeg lige skulle kigge lidt mere på) kun printer selv kalenderen og
ikke den fyldigere beskrivelse eller linkede notes eller noget.
Det er da smalt!
--
Poul

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 17-06-03 20:37

> [...]

> (som jeg lige skulle kigge lidt mere på) kun printer selv kalenderen og
> ikke den fyldigere beskrivelse eller linkede notes eller noget.
....og du kan ikke bruge Palm Desktop?

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-06-03 17:31

Jens Rasmussen <Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> ...og du kan ikke bruge Palm Desktop?
KLASK! Hvordan kunne jeg overse den?! <
Nå, men det er da noget af det bedste bud må jeg sige efter at have
prøvet det - nogen der har en billig palm til salg?
Den har noget bedre håndtering af repeterende events end både entourage
og iCal, og en god link-mulighed til events.
Rygter om en panther-iCal?! Tak tak for hjælpen.
--
Poul

Fra : Morten Lind

Dato : 18-06-03 09:07

> [...]

> (som jeg lige skulle kigge lidt mere på) kun printer selv kalenderen og
> ikke den fyldigere beskrivelse eller linkede notes eller noget.

Ja))))))God fornøjelse.......
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)