Alanya tyrkiet?
Fra : Lars H

Dato : 23-06-03 21:43

Hej NG!

Så er ferien bestilt og den går til Alanya. Vi (Min kæreste og jeg i starten
af 20'erne) har bestilt rejsen fra et tysk rejseselskab der hedder
GTI-rejser.
Nogen der har erfaring med det?

Prisen for 2 personer på 3-stjernet hotel endte på 4200,- , ganske billigt
synes jeg. Der er godt nok afgang fra Hamburg, men det er nu ikke mere end
1½ times ekstra kørsel i stedet for at køre til Billund. Se mere her
www.lastminute.de

Jeg har lige et par spørgsmål:

Er der mulighed for at leje scootere dernede, eventuelt hvad det koster?

Hvad SKAL man se dernede?

Kan det svare sig at sørge for valutaen på stedet?

Og ellers hvad i kan fortælle af spændene ting og gode tips....

På forhånd tak, fra 2 forventningsfulde turister..

Mvh
Lars H

Fra : Lars H

Dato : 23-06-03 21:51

Det skal lige tilføjes at vi skal bo lidt udenfor alanya i noget der hedder
Konaklý er der nogen der ved hvor langt der er til Alanya derfra?

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-03 23:56

"Lars H" <asd@c.dk> wrote in message
> Det skal lige tilføjes at vi skal bo lidt udenfor alanya i noget der
hedder
> Konaklý er der nogen der ved hvor langt der er til Alanya derfra?

Ikke for noget, men er det ikke sådan noget man tjekker _inden_ man
bestiller?
Jeg synes beliggenheden har meget at sige.

mvh
FB - Der nok også skal til Alanya til August
--
--> www.DontDoIt.dk <--

Fra : Lars H

Dato : 24-06-03 05:10

"FB" <.> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes beliggenheden har meget at sige.
>
> mvh
> FB - Der nok også skal til Alanya til August

Jo det er muligt men nu er det ikke så væsentligt, bare vi kommer dernedad.
Prioriteten var at turen skulle være billig og det har vi fået. At der så
måske er nogle kilometer ind til byen det vægter vi ikke så højt der går jo
de der små busser hele tiden så det burde ikke være noget problem. Det var
mere bare et nysgerrigt spørgsmål.

Mvh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-03 11:14

> [...]
jo
> de der små busser hele tiden så det burde ikke være noget problem. Det var

Ja selvfølgelig. Jeg kan ikke lige finde noget brugbart på nettet omkring
jeres by.
Men har da fundet en side med et par erfaringer.

Ved ikke om det kan bruges; http://www.johns-web.dk/index.php?id=3

Mvh
FB
--
--> www.DontDoIt.dk <--

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 24-06-03 07:37

Lars H wrote:
> Hej NG!
> Hvad SKAL man se dernede?
> Kan det svare sig at sørge for valutaen på stedet?
> Og ellers hvad i kan fortælle af spændene ting og gode tips....

her er lidt links

http://www.aerenlund.dk/tyrkiet/

http://www.about-turkey.com/tourism/alanya.htm

http://www.about-turkey.com/tourism/antalya.htm

http://www.tyrkieteksperten.dk/ (kig under alanya)

I må ikke snyde jer selv for en tur til Göreme (Cappadocia) ved Kayseri.
Tag en af deres mange lækre busser og besøg stedet. Der er uendelige mange
underjordiske "huse" fra det 4 århundrede.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Lars H

Dato : 24-06-03 13:43

Lækkert med de links, dem vil vi da lige nærstudere. Har i nogen erfaring
med at leje scootere dernede?

Mange tak....

Mvh
Lars

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 24-06-03 15:34

Lars H wrote:
> Lækkert med de links, dem vil vi da lige nærstudere. Har i nogen erfaring
> med at leje scootere dernede?
>
> Mange tak....

Det var så lidt.

Med hensyn til leje af scootere, så skal I være meget omhyggelige med at
tjekke bremser, dæk osv. Udlejerne er ikke altid særlig omhyggelige med
deres køretøjer (dette gælder i særdeleshed også deres biler) I kan være
næsten sikker på at jeres køretøj dårligt er blevet afleveret, før end I
smutter videre på dem. Mange grimme ulykker sker p.g.a. dårlig vedligehold.
Vær opmærksom på at papirerne til jeres køretøj altid, gentager altid
forevises, hvis I skulle blive stoppet. INGEN PAPIRER = MASSER af bøvl &
ballade.
Vær opmærksom på at trafikreglerne er ganske anderledes fortolket end i DK.
----------------------------
Her er lidt fra vores dagbog over én af vores ferier med billeje i tyrkiet.

Vi har lyst til at knytte nogle bemærkninger vedr. trafikken i Tyrkiet: Én
ting må slås fast og det er at der ingen regler er, undtaget at der er
højrekørsel og det er ikke altid tilfældet. Her er et par eksempler på hvad
er helt normale foreteelser:

1.. Biler der overhaler ned ad bjerget i den bane der er beregnet for
overhalende biler op ad bjerget og det med en konsekvens og hyppighed der er
frygtindgydende alarmerende.
2.. Biler der kører nattekørsel uden baglygter, med én forlygte,
lommelygte i forruden osv. osv. (pick´N´choose)
3.. Tafesi (tyrkisk Fiat 131) med 7 mennesker i og der kun kunne
motorbremse. Gnisterne stod ud fra forhjulene.
4.. Kørsel over for rødt er helt normalt.
5.. "Fuld stop" skilte er kun til pynt.
6.. Parkering i 2 position på smalle hovedgader er helt normalt.
7.. Dolmus´er (minibusser) svinger og drejer ud foran alt og alle uden det
mindste hensynstagen til anden trafik.
8.. Hastighedsgrænser er mindste-hastighed gange 2.
9.. Blinklys er kun for tøsedrenge, hvorimod hornet et i brug konstant, og
formodes det eneste der ordnes med det samme hvis det skulle gå i stykker.
10.. Affald i bilen ordnes behændigt på den eneste rigtige måde, ud af
vinduet! Ikke sjældent har vi kørt i en sky af plastik, plastikflasker,
dåser, cigaretskodder, papir osv. fra en forankørende bil. GREAT!
11.. Ofte ses biler, traktorer, æselkærrer mv. kørende i modsat retning i
den ½ meter krybespor der til tider findes langs vejen. Flere gange har vi
set bilister køre modsat retningen for at komme frem til et kryds eller
lign, i stedet for at køre med trafikken indtil de når et sted de kan
u-svinge.
12.. Store reklameskilte i kryds, så enhver orientering umuliggøres.
13.. Lastbiler med et læs så højt at I tror det er løgn, og de er nødt til
at køre MIDT på den tosporede vej for ikke at vælte. Og det over store
strækninger!
Kort fortalt, alt hvad er tænkeligt muligt forekommende er forventeligt, og
at al lærdom fra Danmark er stærkt generende for den tyrkiske trafik. Det er
utroligt at der ikke sker ulykker i massevis, men det skal dog bemærkes at
når ulykker så endelig sker, er det ofte meget alvorligt med masser af
kvæstede og døde. Tyrkiske biler er typisk gamle vrag uden airbags osv. og
tit sidder små børn på forsædet og ufattelig få bruger seler.
Alligevel føler man sig ikke helt tabt og der er altid et smil og et trut i
hornet til hinanden og alle giver plads og lader hinanden komme til, selv om
man laver, efter dansk standard, hasarderet kørsel. Nu når jeg tænker over
det, er der egentlig ikke den store forskel fra at køre i Rom eller
Marsielle i forhold til ovnvt.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 17-07-03 01:06

"Lars H" <asd@c.dk> skrev i en meddelelse
> Lækkert med de links, dem vil vi da lige nærstudere. Har i nogen erfaring
> med at leje scootere dernede?

Jeg var afsted sidste år. Lejede en lille Jeep, hvilket min hotelvært
fixede. Det er trods alt ikke så tit man har lejlighed til at køre i sådan
en - men det var ganske billigt (ca. 200,- kr. for en dag). Vi kørte lidt
øst for Alanya og ind i landet, ligeledes efter at have spurgt hotelfatter
om gode idéer. Men husk vand................

Og god tur (o;