Biblen fraråder sport
Fra : Bo Warming

Dato : 23-06-03 19:34

" Bodily exercise profiteth little, but godliness is profitable
unto all things." Bible

Sevlfølgelig er krops-træning kun sund, hvis det er LYSTEN DER DRIVER
VÆRKET - og så er næsten alting sundt, (måske endda tobaksrygning - tro
ikke blindt på læger. "Det man ikke dør af, bliver man stærkere af", er der
ret dyb visdom i.)

Afvekslng fryder - derfor glædes vi ved sport:

" If all the year were playing holidays,/ To sport would be as
tedious as to work. " William Shakespeare

Sundheds-reklame har fanden skabt - folk ved selv, hvad der er godt for
dem.Og det er ofte sport.Men snobberi er forudmmende.

"When a man wants to murder a tiger, he calls it sport; When the tiger
wants to murder him, he calls it ferocity. The distinction between crime
and justice is no greater G. B. Shaw (1856-1950)British
Dramatist, Born in Ireland.

Bredde-idræt handler om at være med - elite-idræt handler om at vinde. Er
det så simpelt?

"Søren, jeg har hørt at sport er en karikatur af livet"siger
Trine"Så er jeg mere rolig, jeg troede det VAR livet" svarer Søren
Brun(Charlie Schultz, "Radiserne"

" Den store sport begynder der, hvor den for længst er hørt op med
at være sund. Bertold Brecht

Staten bør ikke give en øre til parkering af ungdommen pr stadions og
svømmehaller - når markedskræfterne har totalmagt, er alting sundest i
langsigtet perspektiv.

---------------

Følgende reklame for legemsøvelser, der jo startede som militær-ekzersits,
hører en uintelligent tid til -
- bedre ord er "Make-love-not-war" (og måske onani både træner frem mod
bedre hjertekondi og frugtbarere sæd!).

"Health is a gift, but you have to work to keep it. Elbert
Hubbard (1859-1915)American Author and Publisher

"There is nothing, I think, than to have soft, chubby, fat looking children
who go to watch their school play basketball every saturday and regard that
as their week's exercise. John Kennedy(USA-præsident 1960-
1963)

" We are under-exercised as a nation, we look instead of play, we
ride instead of walk. Our existence deprives us of a minimal of physical
activity essential for healthy living. John
Kennedy(USA-præsident 1960- 1963)

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Claus

Dato : 24-06-03 06:06

in article RDHJa.1539$St1.1387@fe06.atl2.webusenet.com, Bo Warming at
ELTZNXFXSMII@spammotel.com wrote on 23/06/03 20:34:

> [...]
> ride instead of walk. Our existence deprives us of a minimal of physical
> activity essential for healthy living. John

Bonderøv

Claus Vinnich
Bramming

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-03 22:12

> " Bodily exercise profiteth little, but godliness is profitable
> unto all things." Bible

Jeg tror virkelig der er noget du har misforstået her!!! Først og fremmest
ville det nok være en ide at citere det på dansk, for det andet at oplyse
hvor i Bibelen det står og for det tredje finde ud af om det virkelig er
sandt den udtalelse du kommer med!

Skriftstedet er taget fra 1 Timoteus 4:8:
"For legemlig opøvelse er gavnlig til lidt, men gudhengivenhed er gavnlig
til alt, idet den indeholder et løfte for livet nu og for det som skal
komme."

En anden gang kan du jo evt. vælge at hente citater fra det danske
Bibelselskabs hjemmeside der har adressen:
http://www.bibelen.dk

Det der ligger i dette skriftsted er ikke at det er noget forkert i at
motionere! Det drejer sig om at have et afbalanceret forhold til motion.

I det første århundrede var grækerne kendt for deres dyrkelse af menneskets
fysik samt for deres atletikkonkurrencer. På baggrund heraf blev apostelen
Paulus inspireret til at skrive ordene til Timoteus som vi læser i
skriftstedet.

Her påpeger Paulus det som mennesker i dag må sande, nemlig at fortrin eller
forholdsregler på det fysiske område ikke er nogen garanti for et virkelig
sundt liv. Paulus forsikrer os imidlertid om at det er absolut nødvendigt at
vi gør noget for at få et godt åndeligt helbred og opdyrker gudhengivenhed.

Og det er dette som skriftstedet vil kommer frem til! At bruge alle sine
kræfter på motion er ikke en garanti for et godt liv, at det åndelige
helbred er det vigtigste at opdyrke:

* Hvis du har et godt fysisk helbred, men et dårligt åndeligt helbred, kan
du alligevel have et dårligt liv! Man kan ikke finde svarene på spørgsmål
som "Hvorfor er vi her?" og mange andre ting. Dette har vi som mennesker
behov for, at få det åndelige behov dækket gennem en eller andet form for
gudsdyrkelse.
* At derimod have et godt åndeligt helbred, men måske være dødeligt syg, det
kan være bedre. Jeg er et af Jehovas Vidner, og i min menighed er der en ung
kvinde der kun har kort tid igen, han er dødeligt syg af kræft. Selvfølgelig
ønsker hun ikke at dø, men hun har et håb om fremtiden selv om hun dør, som
aligevel gør hende lykkelig til trods for sin sygdom og mange smerter!

FUT: dk.livssyn.kristendom

--
MVH,
Tommy Jensen