Skærme
Fijala 3554
ACER AL732(igen): DVI/ANALOG
Fra : Kenneth Østergaard

Dato : 23-06-03 19:20

Hej NG

kan nogen give et bud på hvorfor jeg ikke kan køre AL732 i andet end 60Hz på
DVI? Den melder ikke supporteret opløsning/opdatering, når jeg vælger 70Hz.
Når jeg kører via det analoge skærmkabel, kan jeg vælge op til 75Hz u.
problemer.
Grafikkortet maskinen kører med er et Sapphire ATI Radeon 9500 m. 128mb ram
(ikke pro-udgaven).
Kenneth Østergaard

Ved direkte svar fjernes NS fra mailadressen

Fra : CyberDyne

Dato : 23-06-03 19:38

Fordi Acer 732 ikke kan køre mere end 60hz med DVI. (min gør det skam også)
Det har dog overhovedet ingen betydning for kvaliteten af selve billedet !

Fra : Kenneth Østergaard

Dato : 23-06-03 19:42

CyberDyne wrote:
> Fordi Acer 732 ikke kan køre mere end 60hz med DVI. (min gør det skam
> også) Det har dog overhovedet ingen betydning for kvaliteten af selve
> billedet !

Hurtigt svar! ...mange tak for det CyberDyne :)
Jeg kunne i forskellige indlæg her i gruppen se, at det ingen betydning har,
men jeg var såmænd bare nysgerrig. Ellers en dejlig skærm!

Fra : MA

Dato : 23-06-03 19:46

> [...]

> problemer.
> Grafikkortet maskinen kører med er et Sapphire ATI Radeon 9500 m. 128mb

Som en anden i denne nyhedsgruppe svarede på samme spørgsmål i april......:
"Hvorfor er det lige at du gerne vil have den til at køre med mere end 60Hz?
Fladskærme bygger på en helt anden teknologi end CRT skærmene, og derfor
giver det ingen mening at gå op i mere end 60Hz opdaterings frekvens på en
TFT. På en CRT skærm scanner en elektron kanon konstant masken for at få det
fluorescerende materiale på indersiden af skærmfladen til at lyse op.
Materialet lyser kun et kort tidsrum (afhængig af skærmens efterglød), så
derfor skal frekvensen være høj for at undgå at billedfladen kommer til at
blinke ubehageligt. Sådan fungerer TFT skærme slet ikke. Her er en pixel
enten tændt eller slukket, og når den er tændt, så er den det uden at
blinke. På en TFT skærm er det til gengæld responstiden som er vigtig. Et
godt eksempel på ovenstående kan du få hvis du ser TV de næste par dage....
I nyhedsudsendelser og lign ser man ofte en aller anden ekspert sidde ved
siden af sin computer. Hvis skærmen er en CRT skærm vil du på fjernsynet se
den stå og blinke fordi der går inteferens imellem skærmens og fjernsynets
opdateringsfrekvens, hvis skærmen derimod er en TFT vil du se billedet stå
helt roligt. Jeg vil tro at det eneste du får ud af at gå op i frekvens er
dårligere billedkvalitet, da højere frekvens også giver større risiko for
feedback og anden støj, så du får ghosting og flimmer på skærmen. Og til
sidst et bud på et svar på dit spørgsmål: Når du kan køre 85Hz via VGA
indgangen er det givetvis fordi VGA standarten er udviklet til CRT skærme.
Når DVI indgangen kun kan køre 60Hz er det fordi den er lavet specielt til
TFT skærme."

Selv om der findes større udredninger om DVI, er
http://www.directron.com/dviguide.html#cabling OK at starte med...

Apple og Mac (der er 2-3 år forud for PC) kører kun med digitale signaler
"all-digital" som ved DVI og i deres seneste skærmserie findes der kun
mulighed for at regulere lysstyrke (brightness) for at kunne tilpasse
skærmen til mængden af lys i lokalet - se fx
http://www.apple.com/uk/displays/acd20/
- og sådan vil PC'er og tilhørende PC-skærme også være inden for 2-3 år. Så
stil frekvensen til 60 Hz og glem resten.

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam

Fra : oscar44

Dato : 01-07-03 23:24

"MA" skrev d. 23-06-03 19:46 dette indlæg :
> [...]

år. Så
> stil frekvensen til 60 Hz og glem resten.

Jeg er yderst tilfreds med min AL732 købt idag "wow" tak til alle her
der ledte mig i den retning.
Jeg har dog et spørsmål, som denne tråd handler om DVI/Analog.

Når jeg tilslutter Analog stikket så kan jeg som beskrevet her komme op
til 1280x1024 @60 Hz - helt fint, men...
Men med DVI tilsluttet bliver den ved [ca hver 30 sec.] at scanne [Auto]
og vise 1280x1024 @60 Hz - og den bliver ved ?

Så jeg har lige nu sat Analog stikket i igen- og der finder den også
selv alle opløsninger selv men kun 1 gang [virker fint]

Jeg vil naturligvis gerne bruge DVI - så kan man gøre noget for at
stoppe "auto scan" ???

VGA kortet er et TI4800.

på forhånd tak.

Oscar

http://www.kandu.dk/

Fra : Flare

Dato : 02-07-03 00:25

> [...]
> selv alle opløsninger selv men kun 1 gang [virker fint]
>
> Jeg vil naturligvis gerne bruge DVI - så kan man gøre noget for at

Det er jeg faktisk ret spændt på at hører. Står og skal til at købe et
Readon 9600 pro for at kunne benytte DVI på min Acer AL732. Hvis nu det er
generelt problem (som ikke kan løses) vil jeg vente med at købe kortet.

mvh
Anders

Fra : Mygind

Dato : 04-07-03 14:12

> [...]
> til 1280x1024 @60 Hz - helt fint, men...
> Men med DVI tilsluttet bliver den ved [ca hver 30 sec.] at scanne [Auto]

Det gør min også indtil den er varm (10 til 15 min.)

Mvh
Mygind.