CD-rom virker ikke
Fra : Isak Lyberth

Dato : 25-11-00 22:28

Jeg har lige skaffet mig en IMac (den første model tror jeg nok)
CD-rommen virker ikke i den. Den kan ikke læse hverken originale eller
kopier. Heller ikke når jeg prøver at boote på en installations cd, hvad
enten det er MacOS CDen eller om det er min YellowDogLinux cd.
Nogen forslag?

Hilsen Isak

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 01:04

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-00 01:04

Hej Martin

- Øh, tror du det er den omvendte verden, vi lever i?-)

mvh. Erik Richard

Martin Edlich wrote:

> Vend CD'en omvendt af hvad du gør nu.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Reynard Fox

Dato : 26-11-00 08:24

In article <8vpat2$fc3$1@news.inet.tele.dk>, "Isak Lyberth"
<ily@snoghoj.dk> wrote:

> [...]
> kopier. Heller ikke når jeg prøver at boote på en installations cd, hvad
> enten det er MacOS CDen eller om det er min YellowDogLinux cd.

Ok, hvis din iMac starter op fint fra harddisk. Og cd-rom drevet kan
åbne og lukke cd-skuffen, så kan problemet være, at data-kablet, der
forbinder drevet med motherboard'et, sidder løst. -Der er meget lidt
plads i en iMac, så det kræver lidt mod, selv at skille en iMac ad, men
det kan gøres. Spørg her igen hvis du ønsker instruktioner i at åbne din
iMac.
En anden mulighed er, at din sytem mappe mangler den nødvendige
extension, på min B/W G3 er det 'Apple CD/DVD Driver'.
Prøv at søge efter 'Apple CD/DVD Driver' gennem Sherlock, hvis filen
ligger i din system mappes 'extensions' mappe, så er problemet nok ikke
software baseret.
Hvis du mangler 'Apple CD/DVD Driver', så er der sikkert en af de andre
brugere, som har en iMac magen til din, som så kan sende dig en kopi af
driveren ;)
En tredie mulighed er at der er kommet støv ind på linsen, som læser den
reflekterede laser-stråle. En arbejdskammerat havde det problem for et
par år siden, på sin ene Performa 630. -Jeg fik den idé, at man ville
have en chance for at rense linsen med en støvsuger... Og det fungerede.
Symptomerne på støv på linsen, er at drevet enten er nød til at læse
utroligt lang tid på cd'en, før et ikon fremkommer på brugerens desktop;
Eller at drevet læser længe på drevet og giver en fejlmeddelelse, hvor
brugeren f.eks. kan blive bedt om at formattere cd'en.
En fjerde mulighed er, at drevet er skadet. Og er nød til at blive
udskiftet; Det er et _meget_ stort projekt (drevet som sidder i en rev.
a iMac er ikke 100% brugbart i en nyere iMac, ogligeledes den anden
vej), så det vil bedst kunne betale sig at få et Apple autoriseret
værksted til at udføre den opgave.

Mvh
Reynard

--
Always brisk for business, and know the rules by heart.