| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | vand (væske) i roret....... Fra : Svend Brandt Jensen | 
  Dato :  23-06-03 13:12 |  
  |   
            Hej NG.
 
 På min Maxi 77er fra 1974, havde jeg afmonteret roret for polering og
 for check af bøsninger.
 
 Da jeg vendte roret på bordet, lød det som om der var væske i roret
 (det skvulpede), kan det have sin rigtighed....?
 
 /Svend
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           sailor99 (23-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : sailor99 | 
  Dato :  23-06-03 19:10 |  
  |   
            Desværre, ja!
 
 Bor huller, og tør roret ud. Luk hullerne, godt med epoxyprimer på og så
 maling.
 
 mvh
 Georg
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Tersgov (23-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  23-06-03 23:57 |  
  |   
            
 "sailor99" <sailor99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:NlHJa.28574
 
 > Desværre, ja!
 > Bor huller, og tør roret ud. Luk hullerne, godt med epoxyprimer på og så
 > maling.
 
 Undersøg først, om det er konstrueret til at tage vand ind. Nogle ror er
 konstrueret sådan, fordi de ellers ville have for stor opdrift. Det afhænger
 meget af konstruktionen.
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bjarke Christensen (24-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarke Christensen | 
  Dato :  24-06-03 23:13 |  
  |   
            Man skal under alle omstændigheder tage sig af det. På maxi 68 er det ikke
 unormalt at roret frostspærnger, når der er vand i det om vinteren
 
 Bjarke
 
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bd80k9$2m6s$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "sailor99" <sailor99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
 news:NlHJa.28574
 >
 > > Desværre, ja!
 > > Bor huller, og tør roret ud. Luk hullerne, godt med epoxyprimer på og så
 > > maling.
 >
 > Undersøg først, om det er konstrueret til at tage vand ind. Nogle ror er
 > konstrueret sådan, fordi de ellers ville have for stor opdrift. Det
 afhænger
 > meget af konstruktionen.
 >
 > Claus
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Svend Brandt Jensen (26-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Svend Brandt Jensen | 
  Dato :  26-06-03 10:40 |  
  |   
            > 
 > > Desværre, ja!
 > > Bor huller, og tør roret ud. Luk hullerne, godt med epoxyprimer på og så
 > > maling.
 > 
 > Undersøg først, om det er konstrueret til at tage vand ind. Nogle ror er
 > konstrueret sådan, fordi de ellers ville have for stor opdrift. Det afhænger
 > meget af konstruktionen.
 > 
 Hvordan undersøger jeg det........om det er konstrueret til "vandbeholdning"
 
 /Svend
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Claus Tersgov (26-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  26-06-03 17:11 |  
  |   
            
"Svend Brandt Jensen" <svend_brandt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > Hvordan undersøger jeg det........om det er konstrueret til "vandbeholdning"
 Godt spørgsmål...   
Hvis man antager, at der ikke er lavet ændringer på din båd, så kan du roligt
 gå ud fra, at det ikke er tilfældet med din båd. Min kommentar var mere
 generelt ment og ikke møntet på en serieproduktion.
 Men det er vigtig, at du lader roret tørre godt ud, inden du lukker hullerne.
 Gerne vinteren over!
 Vend det med mellemrum, så vandet kan få mulighed for at løbe ud alle vegne.
 Claus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Svend Brandt Jensen (30-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Svend Brandt Jensen | 
  Dato :  30-06-03 12:03 |  
  |  
 
            "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message news:<bdf5uf$qnm$1@news.cybercity.dk>...
 > "Svend Brandt Jensen" <svend_brandt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > 
 > > Hvordan undersøger jeg det........om det er konstrueret til "vandbeholdning"
 > 
 > Godt spørgsmål...   
> 
 > Hvis man antager, at der ikke er lavet ændringer på din båd, så kan du roligt
 > gå ud fra, at det ikke er tilfældet med din båd. Min kommentar var mere
 > generelt ment og ikke møntet på en serieproduktion.
 > 
 > Men det er vigtig, at du lader roret tørre godt ud, inden du lukker hullerne.
 > Gerne vinteren over!
 > 
 > Vend det med mellemrum, så vandet kan få mulighed for at løbe ud alle vegne.
 > 
 Jeg har forstået det korrekt, at jeg kan vente til vinter med at
 "tømme" roret, og blot sejle med det i denne sæson ?
 /Svend
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Bjarke Christensen (30-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarke Christensen | 
  Dato :  30-06-03 19:06 |  
  |   
            Ja, det kan det ikke tage skade af.
 
 /Bjarke
 
 "Svend Brandt Jensen" <svend_brandt@hotmail.com> wrote in message
 news:c307da2b.0306300302.6a309e2c@posting.google.com...
 >
 > Jeg har forstået det korrekt, at jeg kan vente til vinter med at
 > "tømme" roret, og blot sejle med det i denne sæson ?
 >
 > /Svend
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Claus Tersgov (01-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  01-07-03 02:56 |  
  |   
            
 "Svend Brandt Jensen" <svend_brandt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 
 > Jeg har forstået det korrekt, at jeg kan vente til vinter med at
 > "tømme" roret, og blot sejle med det i denne sæson ?
 
 Ja, hvis der f.eks. er Divinycell eller anden skum i roret, så tager det lang
 tid af tørre ud. Og er det ikke fuldstændigt udtørret, så er dit arbejde
 absolut spildt!
 
 Når efteråret kommer borer du nogle huller hist og pist, og så sliber du al
 primer af, og gerne så du kan se strukturen i fiberen. Det er den eneste måde,
 hvorpå du kan sikre dig, at der ikke er bittesmå huller. Sæt evt gerne en
 trykluftpistol i nogle af hullerne og se efter, om du kan blæse luft/vand ud
 nogen steder. Sæt det ned i varmekældren og lad det stå til nogle dage, før du
 skal i vandet.
 
 Så udfylder du alle huller med fortykket epoxy (West, naturligvis) og spartler
 ujævnheder, og påfører hele roret tre gange og helst fire gange ufortyndet
 fyldigt Epoxy (West, naturligvis). Derefter 5 gange Hempels lightprimer.
 
 Er der belag, der er boltet på roret, må du skrue dem af og sætte dem fast med
 Sikaflex igen. Det er desværre ofter der, der kommer vand ind i roret.
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |